Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Jeg tenker for mye og har kommet til den konklusjon at alle tankene mine som surrer rundt i hodet er tvangstanker, og disse gjør også at jeg f.eks til enhver tid har soppinfeksjon o.l. fordi jeg er så redd for f.eks. kjønnssykdommer. Jeg er kjemperedd for å bli gravid, og det fører til at når jeg har sex mde noen, til og med med kondom, så må jeg ta en angrepille etterpå. Broren min venter barn og jeg er kjemperedd for at barnet ikke skal være friskt. Jeg er også kjemperedd for å dø, og redd for at noen jeg kjenner skal dø. Så da må jeg tenke litt og bekymre meg for det å.Dette er bare noen eksempler på hva jeg går å tenker på. I tillegg får jeg alltid akutt fylleangst når jeg drikker. så nå har jeg faktisk blitt avholds også, for å slippe det. Noen som har erfaringer med dette og vet hvordan man skal klare å skyve disse tankene bort? Jeg bør kanskje føye til at jeg er 22 år gammel. Og utenom disse tankene er jeg oppegående og livet mitt er relativt perfekt. Jeg har gode venner, som støtter meg og vet om disse tankene og gjør det de kan for at jeg skal skjønne at det ikke er noe stress, jeg har fått time hos GU i mars (hun kunne ikke før og jeg erger meg grenseløst over det!) så jeg har tenkt å skjekke alle disse kjønnssykdommene som jeg er redd for. Jeg tror ikke jeg er gravid, så det er ikke en heelt reell problemstilling det heller da jeg som nevnt tok både angrepille og brukte kondom sist jeg hadde sex. og om noen eventuelt skulle dø så er det jo ingen grunn til å bruke masse energi på å tenke på det før det faktisk er en realitet.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Les om mindfulness based cognitive therapy (MBCT) på nettet. Det er anntageligvis det mest effektive mot tvansgtanker. Dette er også bra: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=359923
Gjest ts Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Les om mindfulness based cognitive therapy (MBCT) på nettet. Det er anntageligvis det mest effektive mot tvansgtanker. Dette er også bra: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=359923 Det hørtes ut som en teknikk som absolutt må prøves!! Jeg skal til akupunktur i morgen også, og det kan kanskje også hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Det hørtes ut som en teknikk som absolutt må prøves!! Jeg skal til akupunktur i morgen også, og det kan kanskje også hjelpe. Akkupunktur kan kanskje hjelpe ved at det reduserer engstelighet og det finnes også noen punkter som kan blokkere overdreven tankevirksomhet og bekymring, men ikke helt lett å si om det vil virke ovenfor tvangstanker. Uansett tar akkupunktur gjerne en stund før det virkelig gir effekt. MBCT og SOAL er spesielt godt egnet i forhold til tvangstanker fordi det, paradoksalt nok, er den intense oppmerksomheten man gir tankene ved å stritte i mot dem som opprettholder dem og lar dem vokse seg sterke. Det er litt som med barneoppdragelse at det er den adferden som får oppmerksomhet som styrkes enten oppmerksomheten er negativ eller positiv.
skravlebassjente 23 Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Det virker som at du har angst. Tvangstanker går mer på å gjøre en handling gjentatte ganger uten å bli fornøyd. Med angst så har du fått tvangsadferd. Ved å behandle angsten vil du fjerne tvangstankene, antagelig vil ikke det å behandle tvangstankene alene fjerne angsten din som ligger under. Det var nå bare mine tanker:) Klem!
vimse Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Tvangstanker går mer på å gjøre en handling gjentatte ganger uten å bli fornøyd. Det er feil. Det du snakker om her er tvangshandliger. Man har både tvangstanker og tvangshandlinger. Som oftest opptrer disse sammen, men at man har en overvekt enten den ene eller andre veien. Fordi tvangslidelser kan opptre sammen med andre lidelser kan det være greit å undersøke om det ligger mer bak, slik at man får den behandligen man trenger. Eksponeringsterapi med responsprevensjon er en behandlingsmetode med god effekt mot tvangslidelser. Det finnes også en internettside med mye informasjon: http://www.ananke.no/.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå