Gå til innhold

Skorper i hode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på snart 2 år. Hun har hatt mye hår siden hun ble født, og har nå flott ganske langt hår.

Problemet er at hun fortsatt har sånne skorper/flekker i hodebunnen (husker ikke hva det kalles). Prøvde salislysyre da hun var liten, men syns dette bare var klissete og fælt i det lange håret.

Er det noen der ute som har opplevd det samme og evt. har noen gode råd. Kjedelig å måtte slite med dette da hun blir eldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har min sønn på snart to også.

Jeg smører inn med olje, sånn olje til badevann funker, og lar det virke over natten. Kammer håret dagen etter og skorpene forsvinner. Vasker håret etterpå også da.:gjeiper:

Lagt til: Det forsvinner av seg selv med tida!

Endret av Rioja
Gjest Gjest_milo minderbinder_*
Skrevet

Hva med å gå til legen, for å få avklart hvorvidt det er en bakterieinfeksjon? En stk. antibiotikakur kan få problemet ut av verden.

Skrevet

Takk for svar.

Rioja: du mener at sånn forsvinner av seg selv uansett? Har hørt at barn har slitt med sånn oppover i skolealder. Er jo ikke så veldig pent akkurat.

Milo: Kan det virkelig være bakterieinfeksjon? Hun hadde jo en kur for ikke så lenge siden for noe annet, og da hadde det vel evt. tatt knekken på det.

Er veldig usikker på hva dette skyldes og finner veldig lite info om det. Noen mener at det skyldes for mye shampoo, men det bruker vi ikke mye av. Kanskje jeg får høre med apotek/helsestasjon.

Skrevet
Det har min sønn på snart to også.

Jeg smører inn med olje, sånn olje til badevann funker, og lar det virke over natten. Kammer håret dagen etter og skorpene forsvinner. Vasker håret etterpå også da.:gjeiper:

Lagt til: Det forsvinner av seg selv med tida!

Lillegutten vår på 2 år hadde også en del sånne skorper inntil nylig.

Tok en skikkelig "kur" med olje i håret, gredde godt inn med kam, og da var det helt borte etterpå.

(Vi bruker veldig lite sjampoo, det er hvertfall ikke derfor. )

Skrevet

Når det er mye hår på ungene synes jeg det er noe skikkelig kliss å styre med oljer og salver. Jeg har heller vasket håret deres og gnidd og massert hodebunnen litt ekstra. Etter badet har jeg gredd med en fintannet kam. Løsner greit og gjør ikke vondt. Tar ikke alt på en gang om det er mye, men etter noen slike bad er det borte.

Kan dog komme tilbake igjen. Er ikke farlig, men om det er mye får ikke hodebunnen luft og nye hår får problemer med å komme seg opp og fram i lyset.

Skrevet

Vi har ögså gjort som svaret over, fordi jeg syns det olje-greien er så klissete. Bare lurte på om det holdt å kamme det bort og at det da vil forsvinne av seg selv.

Takk for svar

Skrevet

Min største på 8 hadde det da han var liten, og fulgte ikke mere med det. Tok seg opp for 1 1/2 - 2 år siden. Dro til lege og fikk beskjed om å behandle med olje, etter 1 år med behandling med salisylolje, dro vi til lege på nytt...like galt, og fikk komme til spesialist; psoriasis, så nå har han fått behandling for det i hodebunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...