Gå til innhold

når man blir avhengig av treningsrusen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å løpe for å bli raskere slik jeg skulle få bedre resultater på 3000 metern på skolen.

Men så oppdaget jeg den enorme lykkefølelsen jeg fikk etter ca en halvtimes løp.

dette utviklet seg bare. nå er jeg blitt avhengig av å enten løpe eller sykle minst 1 time til dagen helst to ganger.

viss jeg ikke gjør dette blir jeg deprimert.

det er jo en slags dobbelthet over det.

Jeg liker å trene og løpe, men det blir slitsomt i lengden, og upraktisk. egentlig har jeg ikke tid til å fyke rundt å løpe hele tiden, og det tar jo på kroppen.

noen som vet om en bra måte å ersttatte denne "rusen" jeg får når jeg trener

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe som erstatter denne rusen vet jeg ikke, men om du i første omgang holder deg til en økt per dag så har du gjort mye endring. Prøv heller å varier litt treningen, legg inn ett par styrkeøkter istedenfor all kondisjonstreningen.

Fokuser litt på andre ting enn bare trening kanskje. Noe annet du brenner for? Hobbyer du tidligere hadde som du har lagt på is?

Skrevet

Kult å høre :)

Trening er en naturlig kilde til gledesrus. Det du snakker om blir ofte omtalt som "Runner's high". Du kan google det opp og lese mer om dette.

Å løpe så mye som du gjør fungerer dårlig i lengden. Du vil kunne pådra deg skader. Mitt råd er å kjøre løpetrening annen hver dag, og annen type trening inne i mellom.

Orgasme er en annen kilde til naturlig rus.

Skrevet
Kult å høre :)

Trening er en naturlig kilde til gledesrus. Det du snakker om blir ofte omtalt som "Runner's high". Du kan google det opp og lese mer om dette.

Å løpe så mye som du gjør fungerer dårlig i lengden. Du vil kunne pådra deg skader. Mitt råd er å kjøre løpetrening annen hver dag, og annen type trening inne i mellom.

Orgasme er en annen kilde til naturlig rus.

Det var jo også en mulighet.. Hehe..

Men er enig i det du skriver ang. løping annenkver dag og annen trening i mellom..

Skrevet

Jeg løper også utrolig mye, litt for mye i perioder og da må jeg ta meg sammen og bestemme meg FØR uka begynner at denne uka SKAL jeg har treningsfri onsdag og søndag. Basta, og det skal jeg holde overfor meg selv. For meg var det viktig å bestemme dagene på forhånd, ellers "sneik" jeg meg til en treningsrunde denne dagen også, så kan jeg heller hvile i morgen... Sex kan også anbefales ja!!!

Skrevet
For meg var det viktig å bestemme dagene på forhånd, ellers "sneik" jeg meg til en treningsrunde denne dagen også, så kan jeg heller hvile i morgen...

Synes du er heldig der jeg! Jeg (og mange andre) sliter nok heller med det motsatte;)

Skrevet
Synes du er heldig der jeg! Jeg (og mange andre) sliter nok heller med det motsatte;)

Hehe... =)

Skrevet
Jeg løper også utrolig mye, litt for mye i perioder og da må jeg ta meg sammen og bestemme meg FØR uka begynner at denne uka SKAL jeg har treningsfri onsdag og søndag. Basta, og det skal jeg holde overfor meg selv. For meg var det viktig å bestemme dagene på forhånd, ellers "sneik" jeg meg til en treningsrunde denne dagen også, så kan jeg heller hvile i morgen... Sex kan også anbefales ja!!!

Smart forslag. Noen MÅ planlegge treninger for å gjennomføre de og andre MÅ planlegge treningsfrie dager for å gjennomføre det!

Skrevet

Det kan fort bli litt farlig å trene mye også. Er det en grunn for at du føler du MÅ trene, eller er det bare fordi det føles godt? Du sier du blir deprimert. Hvorfor? Ta tak i følelsen! Hva mangler du når du ikke trener?

Bekreftelse på at du er god? "Runner's High" som de kaller det? At du føler du MÅ trene fordi kroppen din ikke er bra nok? At du bruker det for å få ut aggresjon (ikke nødvendigvis galt, men om du har mye aggresjon så vurder om den bør rettes andre steder enn trening).

Eller er det bare for å ha noe å gjøre? Du sier du har andre ting og gjøre og at du igrunn ikke har tid til å løpe rundt. Hadde skjønt det om du satt og kjede deg og derfor ble litt "treningsnarkoman", men det virker jo som dette kanskje kan ta litt overhånd?

Noe du kan gjøre er jo å skaffe en treningsvenninne som er under ditt nivå. Løp sammen, så er det kun lov å trene med henne. Så om hun orker en time annehverdag, så får du heller ikke trent mer. IKKE løp alene, med mindre hun ikke kan/vil en av de faste dagene. Du skal jo ikke bli "slappfisk" igjen fordi hun ikke orker/kan. Viktig å holde på litt med trening hele tida, ellers detter man ut føler jeg. Så kan dere jo heller gjøre noe annet sammen andre dager? Og igjen, du får ikke lov å gjøre mer enn henne.

Skrevet
Det kan fort bli litt farlig å trene mye også. Er det en grunn for at du føler du MÅ trene, eller er det bare fordi det føles godt? Du sier du blir deprimert. Hvorfor? Ta tak i følelsen! Hva mangler du når du ikke trener?

Bekreftelse på at du er god? "Runner's High" som de kaller det? At du føler du MÅ trene fordi kroppen din ikke er bra nok? At du bruker det for å få ut aggresjon (ikke nødvendigvis galt, men om du har mye aggresjon så vurder om den bør rettes andre steder enn trening).

Eller er det bare for å ha noe å gjøre? Du sier du har andre ting og gjøre og at du igrunn ikke har tid til å løpe rundt. Hadde skjønt det om du satt og kjede deg og derfor ble litt "treningsnarkoman", men det virker jo som dette kanskje kan ta litt overhånd?

Noe du kan gjøre er jo å skaffe en treningsvenninne som er under ditt nivå. Løp sammen, så er det kun lov å trene med henne. Så om hun orker en time annehverdag, så får du heller ikke trent mer. IKKE løp alene, med mindre hun ikke kan/vil en av de faste dagene. Du skal jo ikke bli "slappfisk" igjen fordi hun ikke orker/kan. Viktig å holde på litt med trening hele tida, ellers detter man ut føler jeg. Så kan dere jo heller gjøre noe annet sammen andre dager? Og igjen, du får ikke lov å gjøre mer enn henne.

Bra skrevet og bra tips her !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...