GlaJenta88 Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Det finnes sikkert flere tråder om dette, men det er rett og slett lettere å bare poste et eget emne Man kan spare opptil 15000 i året og totalt 100000 kroner. Rentene blir ikke beregnet som sparebeløp, så selv om jeg fikk ca 1000 kroner i renter fra i fjor, så kan jeg fortsatt spare 15000 i år også? Er det sånn at jeg totalt kan sette inn 100000 kroner, men at beløpet kan vokse seg mye større? Så fort man har begynt å bruke av beløpet, har man ikke mulighet til å sette noe nytt inn, men det finnes ingen regel som sier at man må bruke hele beløpet på én gang. Betyr det i praksis at hvis min konto nå er full, at jeg kan bruke 30000 på å nedbetale litt av boliglånet, og så fortsette å få renter på de resterende 70'? Det er ikke sånn at så fort summen på BSUen når 100000, så vokser det ikke mer? Haha, jeg har stusset litt over dette, for jeg skjønte ikke hvor rentene skulle ha blitt overført hen evt om man ikke fikk noe. Litt rotete innlegg, men for å summere: 1. Er det sånn at de opptjente rentene ikke inngår i årets sparebeløp? 2. Man kan bare spare 100' på kontoen, men kontoen kan fortsatt overstige 100'? (Pga. rentene)
Gjest bibelstripp Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Det finnes sikkert flere tråder om dette, men det er rett og slett lettere å bare poste et eget emne Man kan spare opptil 15000 i året og totalt 100000 kroner. Rentene blir ikke beregnet som sparebeløp, så selv om jeg fikk ca 1000 kroner i renter fra i fjor, så kan jeg fortsatt spare 15000 i år også? Er det sånn at jeg totalt kan sette inn 100000 kroner, men at beløpet kan vokse seg mye større? Så fort man har begynt å bruke av beløpet, har man ikke mulighet til å sette noe nytt inn, men det finnes ingen regel som sier at man må bruke hele beløpet på én gang. Betyr det i praksis at hvis min konto nå er full, at jeg kan bruke 30000 på å nedbetale litt av boliglånet, og så fortsette å få renter på de resterende 70'? Det er ikke sånn at så fort summen på BSUen når 100000, så vokser det ikke mer? Haha, jeg har stusset litt over dette, for jeg skjønte ikke hvor rentene skulle ha blitt overført hen evt om man ikke fikk noe. Litt rotete innlegg, men for å summere: 1. Er det sånn at de opptjente rentene ikke inngår i årets sparebeløp? 2. Man kan bare spare 100' på kontoen, men kontoen kan fortsatt overstige 100'? (Pga. rentene) Nå kan man spare opptil 150000 kr og 20000 i året. Er ellers usikker på det andre du spør om.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Det er kun innskuddene som regnes, både når det gjelder årlig maksbeløp (20.000,-) og totalt maksbeløp (150.000,-). Du kan altså sette inn 20.000,- hvert år, frem til du har satt inn 150.000,- på konto. Renter kommer i tillegg, noe som gjør at totalt innestående på konto fort kan overstige 150.000,-
Zzyzx Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 1. Ja. Kun direkte innskudd fra deg telles som sparebeløp. Du kan sette inn 20 000 i året. 2. Ja. Du får fremdeles renter selv om sparebeløpet overstiger 150 000 kroner. (Hvis ikke ville BSU vært en utrolig dustete ordning for de som faktisk fyller den opp eller er så uheldige at de blir for gamle til å spare før de får fylt den helt opp. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå