Gå til innhold

Matematikk-nøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Nøtteknekker'n
Skrevet

Noen som greier å løse denne nøtten? Jeg har selv løst den, men ønsker å se hvor mange som klarer den....

Ola sykler fra sitt hjem og til skolen i en hastighet på 20 km/t. Når han skal sykle fra skolen og hjem har han motvind og sykler i 10 km/t. Hva er gjennomsnittsfarten? (Han sykler den samme avstanden begge veier.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt nøyaktig 40/3 km/t, eller ca 13.33 km/t.

Skrevet

Hørtes riktig ut! Det svarer jeg og ;)

Skrevet

Hvor kommer 40 fra?

Jeg tenkte først 30/2=15. Så tenkte jeg 5+6=11/2=5.5 +11+12=23/2=11.5 =17

Evt 23+11/3=11.33

Ehh? Kan noen forklare, er hjelpeløs når det kommer til tall...

Skrevet
Hvor kommer 40 fra?

Jeg tenkte først 30/2=15

For å ta det siste først, jeg antar du får 30/2 fordi du legger sammen de to hastighetene og deler på to. Du får forsåvidt "gjennomsnittet av hastigheter", men ikke gjennomsnittshastigheten, definert som hastigheten for hele turen sett under ett.

Deretter tar vi 40:

Vi vet at distansen er den samme begge veier. Vi kan selv sette inn den distansen vi vil når vi skal ha tall å regne på, så lenge vi setter inn samme distanse begge veier. Jeg valgte å sette inn 20 km, slik at Ola med en snittfart på 20 km/t bruker nøyaktig én time på turen til skolen. På vei hjem sykler han de samme 20 km med en hastighet på 10 km/t, da bruker han to timer, én time á 10 km pluss én time á 10 km.

Distanse tilbakelagt: 20 + 10 + 10 km

Tid brukt: 1 time til skolen + 1 time tilbake + 1 time tilbake

20 + 10 + 10 delt på 1 + 1 + 1 = 40 km / 3 timer = 40/3 km/t

Vi kunne doblet distansen til og fra skolen, da ville også tiden doblet seg, så ville vi sittet igjen med 80/6, som blir akkurat det samme når det regnes ut. Vi kunne halvert distansen og dermed halvert tiden, men da ville vi fått eklere tall (desimaler) å regne med, endt opp med 20/1.5, som igjen gir samme sluttresultat.

Skrevet

Det må være riktig, det.

Skrevet

Takk for forklaring :)

Tror jeg forstår, det er algebra med X eller noe. Vi kan ikke alle være matematiske genier, så tar det ikke så tungt at det sitter meget langt inne..

Gjest Nøtteknekker'n
Skrevet

Du har naturligvis helt rett. Jeg har tatt denne nøtten på flere matematikk lærere og noen av de har gått "i fella" :-)

Skrevet

Det korrekte svaret er 0 km/t.

Ola har over en positiv tid T forflyttet seg avstanden 0 km. Gjennomsnittsfarten er således 0/T = 0 km/t.

(Gjennomsnittshastigheten er 0, dvs. null-vektoren.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...