Soon Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver meg uansett... Har sagt ja til en 50% stilling i en butikk jeg har jobbet tidligere. Jeg har ikke skrevet kontrakt, men jeg har fått timeliste for jobbing for mars allerede. I dag fikk jeg plutselig tilbud om en annen jobb, på 80%, i samme kjede som jeg jobber nå (men i den byen jeg skal flytte til). Jeg trenger mer inntekt både pga graviditet og for å få lån etc. så det er jo egentlig ikke spørsmål om hvilken jobb jeg vil ha. Begge arbeidsgiverene vet om at jeg er gravid og er klar for å ansette meg... Men...hvordan forholder jeg meg til den arb.giveren som jeg allerede har sagt ja til? Jeg har som nevnt ikke skrivd kontrakt, men de har jo regnet med meg fra mars måned og utover... Håper på svar
Mariehønen Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Skjønner at det er en kjip situasjon, men du har ikke noe ansvar overfor dem du har sagt ja til så lenge du ikke har en kontrakt. Dumt av dem å ikke ordne det med en gang...
Soon Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2009 Skjønner at det er en kjip situasjon, men du har ikke noe ansvar overfor dem du har sagt ja til så lenge du ikke har en kontrakt. Dumt av dem å ikke ordne det med en gang... Akkurat derfor det er litt ekstra kjipt...for den sjefen har ikke ordnet med kontrakt fordi hun er sykemeldt og alvorlig syk. Og jeg vet de trenger meg og gitt uttrykk for at de gleder seg veldig til jeg komme tilbake, for di har hatt så lite arbeidskraft nå... Men...jeg tenker som så at jeg må vel være "egoistisk" og tenke på meg selv og hva som er best for meg og min lille familie Noen andre med erfaring/råd??
Donpedro Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Du får bare beklage så pent du kan og vise til at beliggenhet og prosent er bedre. Kjipt, men det er jo klart hvilken jobb du bør ta. De får ringe til den som ble innstilt som nr 2 eller 3.
Soon Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2009 Du får bare beklage så pent du kan og vise til at beliggenhet og prosent er bedre. Kjipt, men det er jo klart hvilken jobb du bør ta. De får ringe til den som ble innstilt som nr 2 eller 3. Apropot det...ble ikke utlyst stilling heller, for de visste at jeg trenge jobb og kontaktet meg... Men det er som du sier helt klart hva jeg bør velge....
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Oj, veldig vanskelig situasjon! Er det omtrent lik lønn eller? Ettersom jeg kjenner litt til situasjonen din tror jeg ikke at jeg hadde hatt samvittighet til å si nei til 50%..... Du kan ikke få 50 % av den andre også da?
Soon Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2009 Oj, veldig vanskelig situasjon! Er det omtrent lik lønn eller? Ettersom jeg kjenner litt til situasjonen din tror jeg ikke at jeg hadde hatt samvittighet til å si nei til 50%..... Du kan ikke få 50 % av den andre også da? Samme lønn...men skjønte ikke hva du mente...jeg har ikke samvittighet til å si nei til 80% egentlig i den situasjonen jeg er i, og jeg tror ikke jeg kan få 80% hos den første jobben nei...hvis det var det du mente??
Gjest StockDama Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 Du må helt klart være egoistisk her, det er ikke noe å lure på engang. Og de skjønner nok godt hvorfor du evt takker nei, tror ikke de klandrer deg for det =)
Soon Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2009 Du må helt klart være egoistisk her, det er ikke noe å lure på engang. Og de skjønner nok godt hvorfor du evt takker nei, tror ikke de klandrer deg for det =) Takk for det...er jo som sagt kjipt ja, men....må være egoist :gjeiper:
Gjest pasta Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 Samme lønn...men skjønte ikke hva du mente...jeg har ikke samvittighet til å si nei til 80% egentlig i den situasjonen jeg er i, og jeg tror ikke jeg kan få 80% hos den første jobben nei...hvis det var det du mente?? Jeg mente at jeg ikke hadde hatt samvittighet til å si nei til 50 % på den arbeidsplassen du hadde før. De du akkurat har fortalt at du er gravid, og moren din jobber også der (?) Men det er meg. Du må jo tenke på pengene, og få størst mulig stilling. Du kunne ikke fått 50 % på den andre jobben også da, så har du 100 % totalt?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Skjønner at det er en kjip situasjon, men du har ikke noe ansvar overfor dem du har sagt ja til så lenge du ikke har en kontrakt. Dumt av dem å ikke ordne det med en gang... En formalitet; men en muntlig avtale er faktisk like bindende som en skriftlig - i teorien.
Donpedro Skrevet 3. februar 2009 #12 Skrevet 3. februar 2009 En formalitet; men en muntlig avtale er faktisk like bindende som en skriftlig - i teorien. Ja, men alternativet er jo ikke verre enn at man sier opp formelt, så har man ikke brutt noen avtale. Så jobber man ut oppsigelsestiden sin (hvis det da blir tid til det, før den er utløpt). De fleste arbeidsgivere gidder ikke lære opp noen for en så kort periode.
Mariehønen Skrevet 3. februar 2009 #13 Skrevet 3. februar 2009 En formalitet; men en muntlig avtale er faktisk like bindende som en skriftlig - i teorien. Er godt klar over det, men sånn fungerer det ikke i praksis. Kan du ikke si til dem med 50% stillingen at du har fått tilbud om 80% et annet sted og derfor ikke har råd til å si nei til den? Kanskje de kan finne flere timer til deg?
Soon Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 3. februar 2009 Er godt klar over det, men sånn fungerer det ikke i praksis. Kan du ikke si til dem med 50% stillingen at du har fått tilbud om 80% et annet sted og derfor ikke har råd til å si nei til den? Kanskje de kan finne flere timer til deg? Det er det jeg tenker å gjøre, men jeg har som sagt jobbet for de før, og jeg vet de ikke kan gi meg mer - iallefall ikke så mye som 80% + at det er mye bedre arbeidstider etc på den nye jobben. Når det gjelder deg som spurte om 50% på begge jobbene, så er det bortimot umulig å få kombinert de to jobbene....blir bare pes... Så det blir nok til at jeg bare går for 80% stillingen - og at den andre jobben muligens kan bruke meg i krise situasjoner - hvis de er interessert
Soon Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 3. februar 2009 Har lest litt i arbeidsmiljøloven, eller iallefall i andre forum hvor folk viser til arbeidsmiljøloven - og mange der sier at selv om man ikke har kontrakt så må man jobbe oppsigelsestid. Men jeg har jo ikke begynt i jobben enda, og hvis jeg får den andre jobben så sier jeg jo ifra nesten en måned før jeg skulle startet der. Der jeg jobbe nå (altså ingen av de to jobbene jeg har snakket om) er det 2 uker gjensidig oppsigelsestid i prøveperioden på 6 måneder...Husker ikke hvordan det var i den jobben jeg takket ja til først (som jeg altså har jobbet i før), men skulle jo tro at jeg burde slippe unna - slik at oppsigelsen går ut før jeg i det hele tatt får begynt... Noen som skjønte dette...ble litt rotete :gjeiper: Men noen som vet??
Donpedro Skrevet 3. februar 2009 #16 Skrevet 3. februar 2009 Ja, den er ferdig før du får begynt, antakelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå