Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Jeg kjøpte med meg noen blåskjell hjem fra jobb (jobber i ferskvare) på fredag, da var de nettopp blitt levert til butikken (fredag ettermiddag). Hadde tenkt å lage fiskesuppe på lørdag, men det fikk vi ikke tid til likevel.. Søndag hadde vi allerede planlagt en middag som sambo gledet seg sånn til, så da ble det ikke blåskjell. Tror dere jeg kan spise de i dag? Har ligget i en skål i kjøleskapet hele tiden. Mener at vi på jobben selger de i tre dager, men der oppebevarer vi de jo på is, altså litt kaldere enn i vanlig kjøleskap..
Gjest Elfrida Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Først så kaster du alle de som ikke lukker seg når du kakker dem mot kjøkkenbenken, etterpå kaster du alle de som ikke åpner seg når du har kokt dem. Det du har igjen da er de blåskjellene som fremdeles var levende, og de burde være helt fine.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Tusen takk for svar Tror du det er stor sjanse for at det er i liv i mange av de?
Gjest Ludovie Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Tusen takk for svar Tror du det er stor sjanse for at det er i liv i mange av de? Først vil jeg si at jeg er enig med Elfrida. Og så kan jeg berolige deg med at hvis det ikke er liv i dem, vil de ikke åpne seg, så det er jo lett å finne ut. Når det gjelder butikkjøpte blåskjell, som jo er testet for gifitge alger, er det bare tre idiotsikre regler man trenger å forholde seg til: 1) Skjell som ikke er lukket før koking (du kan forsøke å presse dem sammen, eller kakke dem lett mot en hard overflate, eller ha kaldt vann over dem), skal ikke spises. 2) Skjell som ikke åpner seg under damping skal heller ikke spises (haha, det er det kanskje unødvendig å si, idet det jo er ganske umulig), og 3) skjell som lukter vondt (=kloakk) under damping, må også kastes. Med andre ord: Skjell som er lukket når du legger dem i gryta, som åpner seg under damping, og som lukter friskt og godt når de er ferdige, er trygge å spise.
Gjest Eurydike Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Høstedatoen for skjellene er stanset inn på baksiden av merkelappen/"hanken" utenpå nettet. I teorien skal skjellene være holdbare i inntil 10 dager etter høsting, hvis de er blitt oppbevart riktig. Skjellene må skylles godt i iskaldt vann før bruk, for å få vekk eventuell sand etc. De som da ikke lukker seg automatisk når de kommer ned i det kalde vannet, og heller ikke reagerer når de får et kakk som Elfrida sier, er døde og må kastes. Og de som evt ikke åpner seg etter damping, er også døde. Men lukker de seg i kaldt vann før damping og åpner seg etter damping, så er de levende, og ok å spise. Edit: Simultansvaring, ser jeg. Endret 2. februar 2009 av Eurydike
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Uff, jeg leste litt feil i innlegget til Elfrida, jeg trodde jeg skulle banke de som var lukket mot kjøkkenbenken for å se om de åpnet seg haha.. Syntes det hørtes litt merkelig ut, men prøvde nå å banke et par i benken.. Unødvendig å si at de ikke åpnet seg? :gjeiper: Endte med at jeg hev alle som var åpne fra før (var så usikker på hvordan jeg skulle vite om de var død..), heldigvis var ikke det så mange. Samtlige av de som var lukket åpnet seg (og luktet bra), så de har tydeligvis klart seg helt fint i kjøleskapet. Og maten smakte yummi
LekeHusmor Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 kjøpte et nett blåskjell tidligere i dag, ca kl halv 3, og så har de ligget i romtemperatur i litt over tre timer, før de kom seg i kjøleskap. er det "dumt"? gjelder det samme som skrevet over her da også? kan jeg bare skylle de i kaldt vann og beholde de som lukker seg? har akkurat begynt å like blåskjell og skal lage det for første gang i dag. hvor lenge skal de dampes, til de åpner seg bare?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå