Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og sambo har planer om å opprette en sparekonto i forbindelse med bryllupet, er det flere som har det? Hva slags konto er isåfall dette (rentespar, fond?)og hvor mye sparer dere hver mnd? :)

Endret av Mariajenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette satt vi opp litt over et år før bryllupet skal skje.....

Vi bestemte oss for Glitnir bank siden det hadde gode renter.....nu er vi takknemlig for at norge tok over når raset skjedde på island. Så nu er det kjøpt opp av bn bank...er eid av sparebank1 tror eg.

Vi hadde rundt 16000kr. for å sette in siden vi hadde vunnet i lotto. Etter det så har vi prøvd å spare rundt 3000kr. i mnd. Nu skal vi ha et "budjett" bryllup, så tror det er lurt å tenke på budjettet og spare i forhold til det. Alle ekstra bonuser vi får fra jobben(får hver mnd hvis eg klarer å ta in nok penger)(eller julebonus) går in der også.....feriepenger er også brukt da!

lykke til med sparing :)

Skrevet

Jeg har bare opprettet en konto i banken jeg hadde fra før. Opprettet ny konto i nettbanken og det kostet ingenting. Skal sette over et fast beløp pr. måned fra lønnskontoen. Man kan jo sette opp et fast trekk også.

Skrevet

Takk for innspill begge to :) Hvor høy er renta på kontoen deres da icechick? (ikke for å virke nysgjerrig...)

Men virker som de fleste velger banksparing og ikke fond da... Er vel tryggest og siden en bryllupskonto ofte ikke er ment som langtidssparing er vel det greiest..

Skrevet
Takk for innspill begge to :) Hvor høy er renta på kontoen deres da icechick? (ikke for å virke nysgjerrig...)

Men virker som de fleste velger banksparing og ikke fond da... Er vel tryggest og siden en bryllupskonto ofte ikke er ment som langtidssparing er vel det greiest..

Renta på kontoen var i utgangspunktet 6.5%, men nu som sparebank har tatt over så er den på 4.55%

Syns det var greit med sparekonto...tryggest.....så må man vel huske at du får tatt ut 12 ganger i året....det er jo en gang i mnd. Det er jo mer en nok hvis man skal bruke penga litt og litt......

Valgte for eksemple å betale bryllupsreisen og brudesko i en omgang.....så gjør man det sånt går det helt fint!

Skrevet

Vi har hver vår sparekonto, sånn at vi kan spare i den farten vi selv ønsker ettersom det er litt forskjellige utgiftsnivå i forskjellige måneder. Med andre ord så har vi ikke faste trekk, men administrerer det selv. Men vi har et fast mål vi må nå da. I utgangspunktet sparer vi 4000 kr hver i måneden, men dette utgår i måneder med studielån. Ellers setter vi inn ekstra rundt feriepenger og slikt...

Vi sparer begge i banken vi bruker til vanlig... Synes bank er tryggest. Føler ikke det handler sååå mye om hva slags avkastning vi får, men at vi faktisk klarer å legge oss opp det beløpet vi trenger. Husker ikke hva renta er :)

Skrevet

Jeg har funnet noen vanlige kontoer med 12 årlige uttak til 2% rente, men er mest redd for å overskrede uttakskvoten da...

Nå skal det også nevnes at jeg fortsatt er student og vi "bare" skal spare 1/3 - 20-25 000, så det er ikke snakk om all verdens beløp :)

Men føler at siden det er vårt bryllup vil vi ikke bare ta imot penger fra foreldre men være med å styre selv også, dessuten er vi jo begge voksne...

Skrevet

jeg har en sparekonto som ikke har vært i bruk på en stund som vi sparer på :) Vi sparer ikke noe fast beløp i mnd eller noe sånt, men setter inn litt hvis vi får litt ekstra penger samtidig som all flaskepant og tips i forbindelise med jobb pakkes inn der.

Skrevet

Vi sparer hver mnd på sparekonto som har 12 kostnadsfrie uttak i året. Her får vi da bedre renter , så det blir bare ekstra bonus om vi får noen slanter på dette ved årsavrunding.

Det er 1,5 år til vi skal gifte oss, så vi synes dette er en god måte å spare på.

Hva vi legger av hver mnd kommer litt an på, men minimum 7 000-8000 i mnd. Har vi noe ekstra tilovers i forhold til bonuser etc så legger vi inn mer. Gaver og hjelp fra foreldre legges også inn her om det kommer noe flyvenes. :Nikke:

Vi legger også av 50% av feriepenger og skattepenger, så vi har nok med penger frem til den dagen hvor de store utgiftene kommer rullenes. Per i dag har vi 10.000, som egentlig ikke er så mye da totalen ligger på 120.000 :sur: hehe, men det ordner seg! Fæst skal det bli uansett!

Skrevet
Vi sparer hver mnd på sparekonto som har 12 kostnadsfrie uttak i året. Her får vi da bedre renter , så det blir bare ekstra bonus om vi får noen slanter på dette ved årsavrunding.

Er du ikke redd for å ha over 12 utak da? Er det jeg er mest sekptisk til egentlig...

Ellers må jeg jo tilføye at det virket som en veldig fin spareplan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...