Gjest Flau Skrevet 2. februar 2009 #1 Del Skrevet 2. februar 2009 Hva er forskjell på høgskole og universitet? Hilsen jente 16 :flau: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #2 Del Skrevet 2. februar 2009 Hei! Jeg kjenner ikke den formelle forskjellen, kanskje noen andre kan svare bedre. I praksis er det ihvertfall forskjell i studietilbudet. Ingen høgskoler har det man kaller hele "profesjonsstudier", som er jus, medisin, odontologi (tannlege), farmasi, teologi, psykologi (for kliniske psykologer som har pasienter) og kanskje noen flere som jeg har glemt. I tillegg tror jeg det er forskjell på kravene studiestedet har i forhold til hvor mye forskning som skal pågå ved studiestedet, og antall personer med doktorgrader og antall professoriater. Det er altså høyere "akademiske" krav til å drive et universitet enn en høgskole, for de som er ansatt som "lærere". Håper det var til noe hjelp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Jente 16_* Skrevet 2. februar 2009 #3 Del Skrevet 2. februar 2009 Takk:) er et årsstudium som det heter like bra på høgskole som universitet? Ser at det er mye lavere snitt på høgskole å komme inn på! Og et spm til. Universitet er jo gratis bortsett fra semesteravgift, er høgskole det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #4 Del Skrevet 2. februar 2009 Takk:) er et årsstudium som det heter like bra på høgskole som universitet? Ser at det er mye lavere snitt på høgskole å komme inn på! Og et spm til. Universitet er jo gratis bortsett fra semesteravgift, er høgskole det?? Høgskole er også gratis, men du må betale semesteravgift der. Om et årsstudium er like bra begge steder kommer vel an på hvilket årsstudium det er snakk om. Jeg vil tro at din rådgiver på skolen kan gi deg gode svar på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #5 Del Skrevet 2. februar 2009 En annen forskjell mellom høyskole og universitet er at høyskolene som oftest utdanner folk til yrker som regionen trenger, mens universiteter ikke gjør det. Dessuten er de fleste studier ved høyskoler yrkesrettet, gjerne på bachelornivå, mens universitetene vanligvis underviser i de tidløse fagene (selv om det finnes yrkesrettede studier ved universiteter også). Dessuten driver universiteter forskning, mens høyskoler gjør det i liten grad. Nå er riktignok universitets/høyskole-skillet i ferd med å forsvinne, siden ingen skal få lov til å være "bedre" enn andre. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 2. februar 2009 #6 Del Skrevet 2. februar 2009 Tror det er noe med at de ansatte på universitetet må ha en viss prosentandel av arbeidstiden sin viet til forskning... Hvert fall hvis man er ansatt i en professor/forskerstilling... På universitet kan man også ta master og phd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #7 Del Skrevet 3. februar 2009 En annen forskjell mellom høyskole og universitet er at høyskolene som oftest utdanner folk til yrker som regionen trenger, mens universiteter ikke gjør det. Dessuten er de fleste studier ved høyskoler yrkesrettet, gjerne på bachelornivå, mens universitetene vanligvis underviser i de tidløse fagene (selv om det finnes yrkesrettede studier ved universiteter også). Dessuten driver universiteter forskning, mens høyskoler gjør det i liten grad. Nå er riktignok universitets/høyskole-skillet i ferd med å forsvinne, siden ingen skal få lov til å være "bedre" enn andre. Dessverre. Må nok si meg litt uenig i det du påstår der. Det finnes mange høgskoler hvor det pågår forskning på forskjellige ting. Høgskolen jeg går på driver blant annet med forskning på brenselcelleteknologi og en av de fremste i verden innen dette. Så det er nok ikke så svart/hvitt at universiteter driver med forskning og høgskoler ikke. Jeg vil si at hovedforskjellen mellom høgskole og universitet er antall studenter på hver studieretning og muligheten for hjelp hvis du trenger det. På universiteter er det ofte mange studenter på hver studieretning, og man kan fort komme opp i noen hundre elever på en forelesning. På høgskoler er det vanligvis vesentlig mindre forhold enn dette. I tillegg så er tilgangen til lærere/forelesere forskjellig. På universiteter er det ofte vanskeligere å komme i kontakt med foreleseren i et fag enn det er på en høgskole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dalieo Skrevet 3. februar 2009 #8 Del Skrevet 3. februar 2009 Er det vanlig med fadderuker på både universitet og høgskole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 3. februar 2009 #9 Del Skrevet 3. februar 2009 Er det vanlig med fadderuker på både universitet og høgskole? På høgskolen jeg gikk på, var det fadderuke. Hvor bra den er kommer helt an på skolen og/eller studiet. Bare et lite hjertesukk fra meg: jeg synes det er så trist at universitetet liksom skal klassifiseres som ''bedre'' enn høgskolen (det gjorde i hvertfall det da jeg bestemte meg for hvilken skole jeg ville gå på. Folk ble jo kjempeoverrasket og sa at ''det ser jo mye bedre ut å ha universitet på CV enn høgskole'' osv.) Min erfaring er helt motsatt: på det ingeniørstudiet jeg gikk på (høgskole), var fagene mye bedre lagt opp enn på f.eks. NTNU. Vi lå ett år foran dem vi, på fagdelen. Og NTNU skal liksom ha den beste ingeniørutdannelsen i landet... Dette er jo helt individuelt i forhold til hvilket studie du velger selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 3. februar 2009 #10 Del Skrevet 3. februar 2009 Erfaringsmessig er også høyskolen mer oppfølgende enn universitetet er. Det bærer litt mer preg av "klasse - lærer" enn hva som er tilfelle på universitetet (hvor man i stor grad må klare seg selv ofte). Da blir det jo en smakssak hva man foretrekker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. februar 2009 #11 Del Skrevet 3. februar 2009 Høgskole er også gratis, men du må betale semesteravgift der. Offentlige høgskoler er gratis. Vi har også en rekke private høgskoler i Norge (for eksempel BI); disse koster det gjerne en del penger å studere ved. (Vi har p.t. ingen private universiteter her.) Semesteravgift betales enten man studerer ved høgskole eller universitet. Denne betales ikke til skolen, men til studentsamskipnaden. Størrelsen på semesteravgiften varierer fra sted til sted, men det dreier seg om noen hundre kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 3. februar 2009 #12 Del Skrevet 3. februar 2009 ... På universitet kan man også ta master og phd Dette kan man også på veldig mange høgskoler etterhvert. Som en over sa, skillet mellom høgskoler og universiteter viskes mer og mer ut, dette gjelder også undervisningsform, men det stilles høyere krav til blant annet antall masterstudier og doktorgradsprogram for å kunne kvalifisere til universitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amu Skrevet 3. februar 2009 #13 Del Skrevet 3. februar 2009 Den største forskjellen mellom høgskole og universitet er, synes jeg, hvordan timeplanen er lagt opp. På universitet står man friere tll å velge ulike fag, mens det på høgskoler er en fastlagt timeplan. Da jeg gikk på universitetet var det som regel en forelesning per fag i uka, og kanskje en gruppe-time på noen av fagene. På høgskolen har vi undervisning så og si hver dag. Tror det kan være lurt å tenke over hvor strukturert man er før man velger. For meg passet høgskole bedre da jeg følte meg litt bortkommen på universitetet siden det var så lite undervisning. Jeg liker også å ha en fast klasse og lærere jeg kjenner, og som stort sett har døra åpen hvis du lurer på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 3. februar 2009 #14 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Dette kan man også på veldig mange høgskoler etterhvert. Som en over sa, skillet mellom høgskoler og universiteter viskes mer og mer ut, dette gjelder også undervisningsform, men det stilles høyere krav til blant annet antall masterstudier og doktorgradsprogram for å kunne kvalifisere til universitet Jaja, pirke, pirke... Den største forskjellen mellom høgskole og universitet er, synes jeg, hvordan timeplanen er lagt opp. På universitet står man friere tll å velge ulike fag, mens det på høgskoler er en fastlagt timeplan. Da jeg gikk på universitetet var det som regel en forelesning per fag i uka, og kanskje en gruppe-time på noen av fagene. På høgskolen har vi undervisning så og si hver dag. Jeg går på universitet, som dog var høgskole før. Her har vi fastsatt studieplan (ergo: timeplan) og jeg ser de andre i klassen min daglig, enten på forelesning eller øving Endret 3. februar 2009 av Mariajenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 3. februar 2009 #15 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg går på universitet, som dog var høgskole før. Her har vi fastsatt studieplan (ergo: timeplan) og jeg ser de andre i klassen min daglig, enten på forelesning eller øving Det skjer jo så klart på universitetet det også, alt etter som hva man tar, men generellt sett er ikke det standard på universitetet. I alle fall ikke i noen av de fagene jeg har tatt i Bergen og i Oslo. Det er det som andre sier oftest en forelesning i uka per fag (som sjelden er obligatorisk) pluss et og annet seminar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinúviel Skrevet 3. februar 2009 #16 Del Skrevet 3. februar 2009 Det er også litt krav til hva slags kompetanse de som blir fast ansatt som lærer "må" ha. På universitet holder det for mange å ha en master/tilsvarende, på universitet bør du ha doktorgrad eller mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kl_* Skrevet 3. februar 2009 #17 Del Skrevet 3. februar 2009 ... på universitet bør du ha doktorgrad eller mer. Eller mer? Hva er mer i dette tilfellet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #18 Del Skrevet 3. februar 2009 Jaja, pirke, pirke... ...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mustapippuri Skrevet 3. februar 2009 #19 Del Skrevet 3. februar 2009 Universiteter (og vitenskapelige høgskoler) har, i motsetning til høgskoler lov til å opprette nye studietilbud på master og doktorgradsnivå. En høgskole må søke nokut om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinúviel Skrevet 3. februar 2009 #20 Del Skrevet 3. februar 2009 Eller mer? Hva er mer i dette tilfellet? Kanskje ikke utdanning, men forskningserfaring; type postdok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå