Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Jeg vurderer å kjøpe meg inn i samboers bolig, men jeg lurer på om det er direkte uklokt. Det er en stor (og dyr) bolig, og dersom den ble lagt ut for salg, tror jeg vi hadde måttet vente lenge på en kjøper. Boligen krever dessuten endel oppgradering/vedlikehold, og er dyr i drift/dyr å varme opp. Jeg ønsker å investere i en bolig, for å sikre barnas framtid i tilfelle brudd eller i tilfelle samboer faller fra. Men jeg lurer på om det ikke er lurere å kjøpe en liten leilighet å leie ut? Da har jeg leiligheten i tilfelle brudd, og jeg får en fot innenfor boligmarkedet. Det er kanskje lurt å kjøpe ila 2009 siden prisene er spådd å holde seg lave.. Hvordan vite hva som er lurest? Det er ikke sikkert det lønner seg å kjøpe en leilighet, for jeg må jo betale husleie hos samboer, men magefølelsen min sier at det store huset hans heller ikke er noe lønnsomt prosjekt, at det koster mer enn det smaker.. Noen som går med lignende tanker?
Gjest antigartner Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Da min mann og jeg flyttet sammen gikk jeg med liknende tanker. For oss ble det riktigste å selge hans hus og kjøpe et annet hus sammen. Det er ikke sikkert dette er det riktige for alle, men han hadde også et hus der det var store behov for oppgraderinger. Vi regnet på hva det ville koste å sette det i den stand slik vi ville, men samtidig kom det flere andre og bedre hus for salg til en fornuftig pris. Dette var i en periode med enklere boligmarked enn idag. Det var mer forutsigbart at en fikk solgt huset, og hvilken pris en minst ville få. I og med at han hadde mer egenkapital, siden han allerede eide et hus som han solgte, betalte han en større egenandel enn meg da vi flyttet inn i vårt felles hus. Vi betaler like store andel av avdrag og renter nå, men den dagen han har betalt sin halvdel av huset, "eier" jeg resten av lånet. Husk at dersom du leier ut en bolig du ikke selv bebor mer enn halvparten av, må du skatte av leieinntektene. Dette er viktig å ta med i regnestykket når du skal finne ut av om det lønner seg å kjøpe en bolig for utleie, evt hva du trenger i leieinntekter for å betjene lånerentene. Endret 2. februar 2009 av antigartner
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Jeg tror ikke det er noe lurt å kjøpe med tanke på gave til barn langt frem i tid. Mye som kan endre seg før de gamle nok. De må jo få bo der de vil. Tror de vil sette mer pris på et tilskudd til egenkapitalen den dagen de skal flytte. Da er det bedre å kjøpe for utleie. Men du må regne gjennom først. Velg en leilighet med sentral beliggenhet, så du minimerer risikoen for ledighet. Leieinntekten må overstige kapitalkostnader på både gjeld og egenkapital, pluss fellesutgifter, forsikring, eiendomsskatt o.l. for at det skal lønne seg. Det er ikke alltid tilfelle. Avkastningen vil primært komme som verdistigning på boligen.
RedFox81 Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Jeg ville valgt leiligheten. Leieinntekter er jo ihvertfall inntekter (og ganske garanterte).
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 En annen sak er at banken neppe innvilger særlig lån til kjøp av leilighet, de har jo mye større sikkerhet i et stort og verdifullt hus enn i en leilighet som man risikerer ikke blir utleid i perioder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå