Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Har vært samboer i 1 år med en som har 2 gutter, en på 6 år og en på 3 år. Hvert barn har forskjellig mor. Slik jobbsituasjonen hans er nå(en stund fremover) så er han ikke hjemme før på lørdagskveld, da skal han egentlig ha hatt barna fra fredag ettermiddag. Denne helga skal vi bare ha ene og jeg lurer på om jeg er nødt å ha ungen eller er det frekt å si at det ikke passer? Jeg har fri fra jobben, MEN jeg har eksamen om et par uker og jeg må virkelig lese når jeg har fri!! Må si at faren har ungene veldig ofte, nesten 50%.
liv Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Det er jo noe du må avtale med din samboer. Men når en blir samboer så tar en også barna på kjøpet.
Gjest Gjest_nessi_* Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 For meg er det en selvfølge å ha stedattra mi hvis mannen min skal noe den helga hun er hos oss. Hun er en del av familien som vi deler på å ta ansvaret for når hun er hos oss.
Kittykat Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg kan ikke si at jeg synes det er frekt. Du har en eksamen som du må lese til og det er jo viktig. Siden far vet at det ene barnet kommer denne helgen så må han prøve å få et eller annet til på jobben sånn at han kan ta seg av barnet sitt. Eller så må han snakke med moren og forklare at det ikke passer helt denne helgen grunnet jobben og lesing til eksamen. Klart stebarn er en del av familien, så jeg mener ikke at de skal utelukkes, men når pappaen er opptatt med jobben og du må lese, så man enten si at det ikke passer eller så må man finne en løsning på det. Endret 2. februar 2009 av Kittykat
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Jeg kan ikke si at jeg synes det er frekt. Du har en eksamen som du må lese til og det er jo viktig. Siden far vet at det ene barnet kommer denne helgen så må han prøve å få et eller annet til på jobben sånn at han kan ta seg av barnet sitt. Eller så må han snakke med moren og forklare at det ikke passer helt denne helgen grunnet jobben og lesing til eksamen. Takk for svar alle sammen. Det jeg synes er så irriterende med å ha ungen denne helga(ikke at jeg har noe imot ungen altså!), men det er at mora skal drikke seg full..altså hun er bare 21 år og veldig uansvarlig, og når hun sier rett ut at hun skal drikke seg dritings og jeg må ha ungen(som egentlig burde ha lest til eksamen)da blir jeg litt forbanna!
Bellatrix Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Det må være samboeren ditt sitt ansvar og eventuelt si at det ikke passer.
aline Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Takk for svar alle sammen. Det jeg synes er så irriterende med å ha ungen denne helga(ikke at jeg har noe imot ungen altså!), men det er at mora skal drikke seg full..altså hun er bare 21 år og veldig uansvarlig, og når hun sier rett ut at hun skal drikke seg dritings og jeg må ha ungen(som egentlig burde ha lest til eksamen)da blir jeg litt forbanna! Det er vel egentlig ikke hun som bestemmer at DU må ta deg av din samboers barn, sånn egentlig. Dersom dette er en fast helg/dag barnets far opprinnelig skal ha barnet, så er det helt urelevant hva barnets mor har planer om å gjøre når hun har barnefri, og jeg skjønner ikke hvorfor du irriterer deg over hva hun gjør når hun IKKE har barnet sitt. At hun er ung og ønsker å drikke seg dritings den helga barnefar skal ha barnet, er vel egentlig ikke verken uansvarlig eller noe å irritere seg over. Og hun kan da ha lagt planer allerede den helgen, dersom det er en helg hun skulle hatt barnet hos faren. Da er det igrunnen opp til henne om hun ønsker å avlyse planene sine, fordi det plutselig ikke passer for barnets far likevel. Selv om det egentlgi er hans tid. Dersom det er fars helg, og han ikke kan, så må HAN finne en løsning på hvem som kan passe barnet hans. Om det betyr at han hører med mor om hun kan ha barnet til tross for at det egentlig er hans helg, eller om han hører med deg om det passer for deg å passe barnet den ene dagen han ikke er hjemme, eller om han hører med andre om de kan være barnevakt da det ikke passer for ham, det er det faktisk han som må ta ansvar for, ikke barnets mor. Så lenge det opprinnelig er fars tid det er snakk om. Er det egentlig hennes tid med barnet, men hun har bedt ham ha det fordi hun skal ut å drikke seg dritings, så skjønner jeg din irritasjon. Men den burde fremdeles ikke bare være rettet mot moren, dersom hun har bedt ham ha barnet utover vanlig tid, fordi hun skal feste, så har han valgt å svare ja, selv om han altså ikke skal være hjemme heller. DET er også dårlig, av ham!
Bellatrix Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Enig med aline. Så lenge hun har "frihelg" så er det ikke din sak om hun drikker og fester eller går i operaen.
Gjest fisk Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Sjansen for at du selv får et barn med denne karen eller en annen kar er temmelig stor. Og sjansen for at det barnet og får en steforelder etterhvert er enda større! Så kan du jo spørre deg selv hva du hadde følt om din samboer så på dine barn som DITT soleklare problem alene. Da tenker jeg du har svaret jeg.
Kittykat Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Takk for svar alle sammen. Det jeg synes er så irriterende med å ha ungen denne helga(ikke at jeg har noe imot ungen altså!), men det er at mora skal drikke seg full..altså hun er bare 21 år og veldig uansvarlig, og når hun sier rett ut at hun skal drikke seg dritings og jeg må ha ungen(som egentlig burde ha lest til eksamen)da blir jeg litt forbanna! Det høres uansvarlig ut ja, hvis hun sa det på den måten du sier det. Men nå vet jo ikke jeg om dette er noe som skjer ofte. Det er uansett hennes frihelg og hun kan bruke den som hun vil. Men uansett, hvis det ikke passer kommende helg, så må samboeren din snakke med henne og forklare henne det. Så kan hun ta festen en annen helg. Endret 2. februar 2009 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Det er uansett hennes frihelg og hun kan bruke den som hun vil. Men uansett, hvis det ikke passer kommende helg, så må samboeren din snakke med henne og forklare henne det. Så kan hun ta festen en annen helg. Så selv om det er FARS helg, så skal mor likevel ta ansvar, fordi FAR har andre planer enn å ta seg av SITT EGET barn??? Er ikke det litt ansvarsfraskrivende på fars vegne? aline sa ellers det som er relevant i slike tilfeller.
Gjest Miley Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Moren er da fri til å gjøre hva hun måtte ønske i sine frihelger. Det er da ikke hennes problem at far ikke holder avtaler. Dersom far jobber og du ikke har tid får han skaffe barnevakt. Far må lære at en avtale er en avtale, og du bør innse at mor gjør som hun vil uavhengig av hva du synes om det.
GlaJenta88 Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Moren er da fri til å gjøre hva hun måtte ønske i sine frihelger. Det er da ikke hennes problem at far ikke holder avtaler. Dersom far jobber og du ikke har tid får han skaffe barnevakt. Far må lære at en avtale er en avtale, og du bør innse at mor gjør som hun vil uavhengig av hva du synes om det. Helt enig! Det er urelevant hvor gammel moren er evt hva hun har tenkt å ta seg til den helgen hun har barnefri. Ellers så skjønner jeg at du er irritert, men jeg tror egentlig det er din samboer du burde være irritert på
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 er stemor til to barn selv, og jeg syns ALDRI det er en selvfølge at JEG tar dem fordi far ikke kan. HALLO! I utg.punktet så er de ikke her for å være sammen med meg, men for å ha samvær med sin far som de ikke får se hver dag. Det betyr ikke at jeg ikke mener jeg skal hjelpe til, for det gjør jeg selvfølgelig med glede. Men jeg regner da med at jeg blir spurt først. Jeg ville aldri sagt nei, dersom jeg ikke hadde andre planer. Men ungene er faktisk fars hovedansvar uansett hvordan man ser på dette. SÅ lenge ts har andre planer, og ja, for henne er denne eksamen viktig, da syns jeg far er pliktet til å ordne andre løsninger. Det er tross alt han som har satt seg i den situasjonen i utg.punktet. Jeg regner også med at ts ikke hadde hatt noe problem med å tatt ungene dersom hun ikke hadde andre planer. Min mann har alltid spurt meg uansett fra dag 1, uten at det var noe jeg forlangte, noe jeg er veldig gald for
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #15 Skrevet 2. februar 2009 Så selv om det er FARS helg, så skal mor likevel ta ansvar, fordi FAR har andre planer enn å ta seg av SITT EGET barn??? Er ikke det litt ansvarsfraskrivende på fars vegne? Hvis ingen kan ta ansvaret for barnet denne helgen er det bostedsforelderens ansvar å finne en barnevakt, og betale denne barnevakten, selv om det er samværshelg. Samværsforelderen kan når som helst avlyse samvær. Det er alltid den barnet bor fast hos som har ansvaret. Hvis samværsforelderen avlyser en samværshelg er det den barnet bor fast hos som har ansvaret. Hvis dette skjer ofte kan samværsavtalen forandres hvis saken ikke har vært i retten. Hvis det har vært en barnefordelingssak i retten kan denne bare forandres hvis begge er enige. Hvis ikke begge er enige kan den ikke forandres uten ny rettsak, selv om samværforelderen i praksis ikke har samvær mer. Jeg har undersøkt dette med NAV.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 Det er jo noe du må avtale med din samboer. Men når en blir samboer så tar en også barna på kjøpet. At en tar barna på kjøpet, betyr at en ikke står i veien for at far skal få utøve sin farsrolle. Ikke at en aksepterer MINDRE frihet til å legge planer for en samværshelg enn han som faktisk er FAREN til barnet! Det er FARS ansvar å ivareta barnets trivsel og trygghet på hans tid, og hvis han selv velger å ikke være tilstede, er det hans ansvar å avtale med noen, enten det er barnemor, samboer, besteforeldre eller noen andre. Han kan ikke bare trekke seg ut og overlate barnepasset til samboer uten avtale. Føringer på hvordan man disponerer tiden sin er noe som følger med det å bli far/mor... Noe dessverre en del skilte foreldre tror at de kan skyve over på nye partnere i stedet.
Gjest pasta Skrevet 2. februar 2009 #17 Skrevet 2. februar 2009 At en tar barna på kjøpet, betyr at en ikke står i veien for at far skal få utøve sin farsrolle. Ikke at en aksepterer MINDRE frihet til å legge planer for en samværshelg enn han som faktisk er FAREN til barnet! Det er FARS ansvar å ivareta barnets trivsel og trygghet på hans tid, og hvis han selv velger å ikke være tilstede, er det hans ansvar å avtale med noen, enten det er barnemor, samboer, besteforeldre eller noen andre. Han kan ikke bare trekke seg ut og overlate barnepasset til samboer uten avtale. Føringer på hvordan man disponerer tiden sin er noe som følger med det å bli far/mor... Noe dessverre en del skilte foreldre tror at de kan skyve over på nye partnere i stedet. En samboer som ikke ser barna like selvfølgelig som meg selv ville jeg ikke hatt. Enkelt og greit. Og jeg hadde ALDRI i livet fått flere barn med en slik!
Gjest Gjest svarer Skrevet 2. februar 2009 #18 Skrevet 2. februar 2009 En samboer som ikke ser barna like selvfølgelig som meg selv ville jeg ikke hatt. Enkelt og greit. Og jeg hadde ALDRI i livet fått flere barn med en slik! Du fikk kanskje ikke med deg at trådstarter har tenkt å gjøre nøyaktig det samme som samboeren, nemlig å prioritere noe annet enn samvær på det tidspunktet? Hvor kommer denne tullete forventningen om at samboer skal stille, mens en ikke ser sin egen plikt til å stille opp for eget barn fra?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #19 Skrevet 2. februar 2009 En samboer som ikke ser barna like selvfølgelig som meg selv ville jeg ikke hatt. Enkelt og greit. Og jeg hadde ALDRI i livet fått flere barn med en slik! Nei, jaggu.. der syns jeg du var altfor kravstor.. Hvem tror du egentlig barna er der for å treffe?? Det betyr ikke at man ikke er der for barna fordi de ikke er ens biologiske. MEn man kan ikke likestille en biologisk forelder og en som ikke er det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå