Gjest imli Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Kanskje dette hører inn under et annet tema, men satser på barn og familie likevel. Regner med det er flere enn oss som har det trangt økonomisk, og tenkte å starte en liten "spare-tråd" - skriv om dine beste tips for å spare penger med barn i huset. Alt fra nyfødt til tenåring - kom med dine beste tips!
Gjest m34 Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Kjøp brukt! er far til to på 8 og 11. Handler mye klær på fretex, og mye sportsutstyr og sånn på finn eller loppemarked. I hvertfall her i Oslo er det enormt god tilgang på brukte ting - dvs. ofte er det ikke brukt en gang men henger på fretex med prislappen fra butikken på, og til 1/4 pris. Snowboard med støvler til 200,- og skøyter til en 50lapp på loppemarked lar seg også høre. Det er i hvertfall 3-dobbelt hyggelig å handle på fretex: Billig, gjenbruk og overskudd til en god sak. barna mine har fått inn med farsmelken at gjenbruk er en god ting - selvom det er litt vanskelig når de antakelig går på den skolen i Norge hvor foreldrene har høyest gjennomsnitlig inntekt
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Kjøp brukt! er far til to på 8 og 11. Handler mye klær på fretex, og mye sportsutstyr og sånn på finn eller loppemarked. I hvertfall her i Oslo er det enormt god tilgang på brukte ting - dvs. ofte er det ikke brukt en gang men henger på fretex med prislappen fra butikken på, og til 1/4 pris. Snowboard med støvler til 200,- og skøyter til en 50lapp på loppemarked lar seg også høre. Det er i hvertfall 3-dobbelt hyggelig å handle på fretex: Billig, gjenbruk og overskudd til en god sak. barna mine har fått inn med farsmelken at gjenbruk er en god ting - selvom det er litt vanskelig når de antakelig går på den skolen i Norge hvor foreldrene har høyest gjennomsnitlig inntekt
Gjest Miley Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Ukesmenyer og handling en gang i uken. Sett opp meny, og handleliste etter denne, kjøpt det du trenger og dropp resten. Arv og kjøp brukt. Bytt tjenester. Dersom noe på bilen går, eller noe i huset trenger en reparasjon, spør noen om de kan hjelpe deg mot en gjentjeneste.
kiri Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Jeg er helt enig å kjøpe brukt, men vil utvide rådet litt. Jeg vet ofte akkurat hva jeg vil ha og har da satt inn gratisannonse i Byavisa (ikke alle steder den finnes da). Lekegrindene som jeg likte på finn var ofte dyre eller ble revet bort fort, men da jeg annonserte etter en selv fikk jeg fire svar. Det var fra folk som ville bli kvitt ting og dermed solgte billig, men som ikke hadde fått ut fingeren til å annonsere det til salgs. Ellers er ukeshandling noe det viser seg at vi sparer mye på. Da spiser vi av det vi har i slutten av uka og spiser dermed det som er billigere, men ikke like fristende. Gjelder alt fra pålegg til restemiddag. Ha billige ferier. Besøk folk dere kjenner andre steder i landet i steden for å bo på hotell. Bruk naturen og få masse gratisopplevelser. Gjør alt for at man ikke skal føle at "vi kjeder oss fordi vi ikke har råd til å finne på noe gøy."
Gjest imli Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Huff, vi burde bli flinkere på ukeshandling og å sette opp meny for uka. Blir liksom aldri tid... Ellers synes jeg vi er ganske gode på å tenke økonomi. Men vi er nødt til å stramme inn livreima enda mer... Men på hva? Vi kjøper så og si ikke klær til oss selv, skjelden filmer/musikk/bøker... Synes det er dagligvarer som er det store sluket, må bli flinkere der. Tra gjerne i mot flere tips
Ella* Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Ukeshandling gjør at vi sparer mye. Og ofte er billigmerkene like greie som de dyre, litt å spare der også. Og er det tilbud på varer man bruker en del av, for eksempel ost/Findus frysevarer/kjøttdeig som det ofte er tilbud på, er det bare å hamstre. Være flink til å utnytte rester/lage restemiddager... Alt for mye mat som kastes... Er ikke så god på sånt, så det er de eneste tipsene jeg har.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Minisparing funker for meg. Tøm lommeboka for kronestykker og femøringer hver dag og putt dem i en sparebøsse. Mange bekker små...
Gjest m34 Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Minisparing funker for meg. Tøm lommeboka for kronestykker og femøringer hver dag og putt dem i en sparebøsse. Mange bekker små... jammen det blir da ikke noe mer penger av det... prøver det i blant - men det forsvinner igjen før det blir noe særlig. Jeg burde også handle litt sjeldnere - bor i samme hus som butikken så planlegging er på en måte ikke noe jeg øver så veldig på. ... Lage all mat fra bunnen har jeg tro på forresten. Ingen poser, bokser og ferdigprodukter (nesten) her i huset. Slutte å røyke er sikkert en god ide
Gjest imli Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Mannen har slutta og røyke og det hjelper nok godt på Ellers får vi bli flinkere til å bruke småpenger også. Noen med gode tips til billige og gode matretter?
Leanne Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 jeg kjøper mye mat på tilbud... nå er det blant annet halv pris på en del taco ting på ica - så der kommer jeg til å kjøpe mye - for taco spiser vi ofte Kjøper kjøttdeig, pølser osv på tilbud og putter i fryseren... (har stor fryser Lage ukes meny og handler 1-2 ganger i uka.. Tenk før du kjøper er et godt råd... Ikke bare kjøp klær/mat fordi det er billig - tenk igjennom om man faktisk trenger det.. Ikke vits i å kjøpe en ny genser til 40 kr hvis det er bukser man trenger....
thumbalina Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Vi handler konsekvent på rema, og så scanner jeg gjennom tilbudsavisene.. feks denne uken er det 40% på tex mex på Mega og 50% på tex mex på Ica nær.. så kommer til å gå innom Ica nær og kjøpe inn en del av de tingene som det er lang holdbarhetsdato på... Ellers kjøper jeg frossent kjøtt og frosne grønnsaker - det er mye billigere enn fra kjøttdisken.. og det meste havner jo i frysen uansett for en rekker som regel ikke å spise opp alt i løpet av en uke uansett.. feks pose med frossen kyllingfilee er MYE billigere enn ferske i kjøttdisken, samme med koteletter. Kjøttdeig kjøper jeg inn flere av når de koster 19 kr på Coop - ellers har de ofte på rema til 22,- Prøver å skrive liste å handle inn en gang i uken.. ellers handler vi ikke spesielt mye tøy, og når vi gjør så går det mye i billigkjedene som HM, Gina Tricot etc. Spesielt til bonusen prøver jeg å finne billig, men som ikke ser billig ut... for han vokser ut av det meste så fort uansett.. sko feks.. jeg kjøper ikke Ecco eller andre dyre merker.. det får han få når han blir større.. Ellers prøver vi å spare på strømmen ved å kun ha på lys i rom vi oppholder oss i.. har bare på varme i rom vi bruker (varmepumpe) så er kun i gangen ved soverommene vi har på en liten panelovn når bonusen er her, vi klarer oss uten den ellers. Er lurt å prøve å bruke venner og kjente til å få tjenester utført også.. men pass på at dere stiller opp til gjengjeld.. eller evnt gir en liten oppmerksomet som takk for hjelpen. Kutte røyk og alkohol.. Billige matretter: Kylling, ris og grønnsaker (frossen kyllingfilee, store rissekker fra utlendingbutikker, og frossen grønnsaksblandinger) Lapskaus hjemmelaget (bruk frosne koteletter + lapskausblandingpose + litt buljong) Pølser og potetmos Koteletter, poteter, grønnsaker + stekesky Spagetti med spagettisaus og kjøttdeig (kan lage sausen selv med hermetiske tomater , evnt spe ut en ferdig saus med en boks tomater og ekstra krydder) Pannekaker (kan lages med litt havremel så blir de litt sunnere) Bondeomelett Endret 2. februar 2009 av thumbalina
Gjest m34 Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Noen med gode tips til billige og gode matretter? Wok! En kotelett eller to eller fiskefilet eller kyllingfilet i strimler - stekes på sterk varme i olje i (wok)panne og tas ut noen hvitløksfedd Gurot og/eller fersk champignon og/eller brocoli og/ eller paprika og /eller kålrabi og/eller minimais og/eller løk og/eller blomkål ... etc alt i strimler/tynne skiver wokes raskt kjøtt tilbake oppi en buljongterning i kokende vann gjerne revet fersk ingefær soyasuas ++ helles over sånn liten pakke med nudler oppi til slutt kokes et minutt eller to Advarsel: sterkt vanedannende!
Gjest imli Skrevet 5. februar 2009 #14 Skrevet 5. februar 2009 Har forresten også funnet ut at i alle fall Rema 100 der vi pleier å handle, har sånne babyglass med fruktmos på tilbud til 5 kr hver uke. Ny type hver gang. Kjekt å ta med seg Tror det gjelder middagsglass også, men det bruker ikke vi.
Gjest imli Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Vel verd Greit å raske med seg når de koster 5 kr, vanligvis koster de jo hvertfall 12-15.
Ella* Skrevet 5. februar 2009 #17 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Vel verd Greit å raske med seg når de koster 5 kr, vanligvis koster de jo hvertfall 12-15. Går en del fruktmos her i huset, og alle monner drar Endret 5. februar 2009 av Ella*
ViljaH Skrevet 5. februar 2009 #18 Skrevet 5. februar 2009 Skaff kjøtt og fisk til heimen på andre måter enn isoporbrett i matbutikken.. Man kan jakte selv, eller kjøpe kjøtt av noen man kjenner som jakter, og så viderebehandle selv til middagsretter. Fisk kan man kjøpe hel av en fisker eller oppdretter, og så ordne det til fileter eller fiskekoteletter selv som man så fryser ned. Ellers la være å kjøpe tull når man er i matbutikken; godteri, blader, toalettartikler - ting man ikke trenger.
jonna julianna Skrevet 5. februar 2009 #19 Skrevet 5. februar 2009 Har forresten også funnet ut at i alle fall Rema 100 der vi pleier å handle, har sånne babyglass med fruktmos på tilbud til 5 kr hver uke. Ny type hver gang. Kjekt å ta med seg Tror det gjelder middagsglass også, men det bruker ikke vi. eller så koster jo feks en banan eller et eple rundt to kroner, og det lar seg enkelt lage til fruktmos eller pure med gaffel/stavmisker
jolie Skrevet 5. februar 2009 #20 Skrevet 5. februar 2009 Skaff kjøtt og fisk til heimen på andre måter enn isoporbrett i matbutikken.. Man kan jakte selv, eller kjøpe kjøtt av noen man kjenner som jakter, og så viderebehandle selv til middagsretter. Fisk kan man kjøpe hel av en fisker eller oppdretter, og så ordne det til fileter eller fiskekoteletter selv som man så fryser ned. Ellers la være å kjøpe tull når man er i matbutikken; godteri, blader, toalettartikler - ting man ikke trenger. Å kjøpe direkte og uten mellomledd er jeg med på at er billigere enn å gå i butikken altså. Samme om man lager fx fiskeboller selv. Men å jakte er dyrt! Det er ikke bare å gå i skogen og skyte en elg. Man skal ha avlagt jegerprøven (ok, det er bare en gang), man må ha "skytesertifikat" om man skal jakte på større dyr (tror man må prøveskyte årlig), man må betale jegeravgiften og så må man danne jaktlag og kjøpe rettigheter til å jakte på så og så mange dyr. For ikke å snakke om at man både må ha gevær og ammo. Direkte gratis er det altså ikke med en halv selvskutt elg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå