Gjest Imsdal Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Nå er jeg virkelig oppgitt her, har prøvd å gå ned i vekt siden oktober, men har bare mistet 1 kg totalt. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil! Jeg er 164 høy, og startet på 64 kg. Ligger nå og bikker på 62,5 - 63,5 kg. Vil gjerne ned på 56 kg, det er der jeg trives best. Jeg har en ganske spe beinbyggning. I oktober flyttet vi, og jeg så muligheten til å endre livsstilen min litt. Kan si litt om matinntak og mosjon før og nå: FØR: -Ble kjørt på busstoppen til jobb - Spiste frokost 2-3 timer etter jeg sto opp, feks. 2 brødskiver (halvgrovt), med smør, ost og skinke. Te. - Stillesittende jobb. Drakk 0,5 l pepsi max nesten hver dag på jobb.(Ikke vann) - Lunsjen stort sett det samme som frokost - Gikk hjem fra busstoppen, kanskje ca. 10 min i vanlig tempo - Sjokolade (Troika, Snickers, o.l.) for å døve verste sulten før middag ca. annenhver dag. - Middag, stor porsjon, ofte med vanlig spaghetti, masse ost og kjøttsaus. Pepsi max til. Spiste meg som oftest så mett at det var vondt. - Data eller tv hele kvelden, ingen aktiviteter (bortsett fra kanskje 1 gang i uka) - Kveldsmat, 2 brødskiver med pålegg, pepsi max Kan legge til at denne tiden var jeg på kafe kanskje et par ganger i uka, da gikk det ofte i kaffedrikker som kaffe mocca og sjokoladekake. I helgene var jeg heller ikke aktiv, alt sånn var et slit - naturlig nok. Jeg la selvfølgelig på meg en del denne tiden, gikk fra 58 til 64 på noen måneder. NÅ: - Går til bussen, ca 10 min med rask gange - Spiser frokost ca. 1 time etter jeg har stått opp - 3 wasa havre med en skive hvitost (uten smør). Te. - Fortsatt stillesittende jobb, men brusen er byttet ut med vann. Drikker kanskje 0,5 - 1 l vann hver dag. Spiser 2-3 frukt el. grønnsak på jobb. - Lunsj - 5 knekkebrød, samme som frokost - Går hjem fra bussen - samme som om morgenen - Middag - Mindre posjoner, og sunnere mat. Mer kyllingfilet med grønnsaker til. Fullkornspaghetti. Spiser meg veldog sjelden så mett at det er vondt. - Går tur så godt som hver kveld, minst en halvtime. Av og til går jeg lengere, og jeg merker at formen har blitt bedre. Pleier å gå opp på et "fjell" her, der det er veldig bratt opp, i begynnelsen måtte jeg stoppe og puste ut i hver sving, nå går jeg på direkten I helgene har det blitt et must å gå fjellturer eller skiturer, gjerne i 3-4 timer. Kveldsmaten er kanskje en skive med makrell i tomat, eller et par knekkebrød. Spiser sjokolade kanskje 2 kvelder i uka, og da i små mengder. Samme gjelder brus (selv om det er lettbrus merker jeg det - får en himla apetitt av den!) Kan noen se hva jeg gjør feil? Jeg hadde en liten vektnedgang i november, til 61 kg, men nå har jeg gått opp igjen.. Blir så frustrert! Jeg vil ikke på noen kur eller noe slik, men ta det på en naturligmåte med sunnere kosthold og mer aktivitet. Trimmer jeg ikke nok? Spiser jeg for mye? Om det ikke gir resultater snart kan jeg like gjerne gi opp...
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Nå er jeg virkelig oppgitt her, har prøvd å gå ned i vekt siden oktober, men har bare mistet 1 kg totalt. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil! Jeg er 164 høy, og startet på 64 kg. Ligger nå og bikker på 62,5 - 63,5 kg. Vil gjerne ned på 56 kg, det er der jeg trives best. Jeg har en ganske spe beinbyggning. I oktober flyttet vi, og jeg så muligheten til å endre livsstilen min litt. Kan si litt om matinntak og mosjon før og nå: FØR: -Ble kjørt på busstoppen til jobb - Spiste frokost 2-3 timer etter jeg sto opp, feks. 2 brødskiver (halvgrovt), med smør, ost og skinke. Te. - Stillesittende jobb. Drakk 0,5 l pepsi max nesten hver dag på jobb.(Ikke vann) - Lunsjen stort sett det samme som frokost - Gikk hjem fra busstoppen, kanskje ca. 10 min i vanlig tempo - Sjokolade (Troika, Snickers, o.l.) for å døve verste sulten før middag ca. annenhver dag. - Middag, stor porsjon, ofte med vanlig spaghetti, masse ost og kjøttsaus. Pepsi max til. Spiste meg som oftest så mett at det var vondt. - Data eller tv hele kvelden, ingen aktiviteter (bortsett fra kanskje 1 gang i uka) - Kveldsmat, 2 brødskiver med pålegg, pepsi max Kan legge til at denne tiden var jeg på kafe kanskje et par ganger i uka, da gikk det ofte i kaffedrikker som kaffe mocca og sjokoladekake. I helgene var jeg heller ikke aktiv, alt sånn var et slit - naturlig nok. Jeg la selvfølgelig på meg en del denne tiden, gikk fra 58 til 64 på noen måneder. NÅ: - Går til bussen, ca 10 min med rask gange - Spiser frokost ca. 1 time etter jeg har stått opp - 3 wasa havre med en skive hvitost (uten smør). Te. - Fortsatt stillesittende jobb, men brusen er byttet ut med vann. Drikker kanskje 0,5 - 1 l vann hver dag. Spiser 2-3 frukt el. grønnsak på jobb. - Lunsj - 5 knekkebrød, samme som frokost - Går hjem fra bussen - samme som om morgenen - Middag - Mindre posjoner, og sunnere mat. Mer kyllingfilet med grønnsaker til. Fullkornspaghetti. Spiser meg veldog sjelden så mett at det er vondt. - Går tur så godt som hver kveld, minst en halvtime. Av og til går jeg lengere, og jeg merker at formen har blitt bedre. Pleier å gå opp på et "fjell" her, der det er veldig bratt opp, i begynnelsen måtte jeg stoppe og puste ut i hver sving, nå går jeg på direkten I helgene har det blitt et must å gå fjellturer eller skiturer, gjerne i 3-4 timer. Kveldsmaten er kanskje en skive med makrell i tomat, eller et par knekkebrød. Spiser sjokolade kanskje 2 kvelder i uka, og da i små mengder. Samme gjelder brus (selv om det er lettbrus merker jeg det - får en himla apetitt av den!) Kan noen se hva jeg gjør feil? Jeg hadde en liten vektnedgang i november, til 61 kg, men nå har jeg gått opp igjen.. Blir så frustrert! Jeg vil ikke på noen kur eller noe slik, men ta det på en naturligmåte med sunnere kosthold og mer aktivitet. Trimmer jeg ikke nok? Spiser jeg for mye? Om det ikke gir resultater snart kan jeg like gjerne gi opp... Kan du klare å spise oftere? Har du mulighet til å få trent styrke? Å gå er veldig bra, bedre enn ingenting, men jeg tror nok du må øke aktivitetsnivået ditt ytterligere for å se resultat. Det å gå en halvtimes tur hver dag var en god start, men nå for å få fremgang, trenger du å øke "treningsmengden", hvis ikke blir man stående på stedet hvil. Dette kan du enten gjøre ved å gå lengre turer, eller gjøre mer energikrevende aktivitet, som å jogge, sykle ol. Litt styrketrening vil også være bra. Ikke gi opp iallefall!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Du har nok litt for lite aktivitet. Å gå tur i en halvtime er ikke nok. Du bør øke lengden på turene, eller øke intensiteten. Prøv å jogge litt innimellom. Selv om du kanskje bare klarer å jogge i et halvminutt om gangen i begynnelsen. Og å bytte fra Pepsi max til vann vil ikke ha noe særlig å si for vekten. Det er ikke kalorier i pepsi max, så du slanker deg ikke noe ved å kutte den ut. Men det er klart sunnere å drikke vann i stedet, siden du kutter ut alle mulige e-stoffer og slikg.
Chanel.No5 Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Anbefaler deg også at du spiser litt oftere, evt. hver 3 time. Spis små regelmessige måltider. Det er også en god idè i innlegget over at du forsøker å legge inn en økt eller to per uke med styrketrening. Dette hjelper veldig på forbrenningen. Kondisjonstrening har mye kortere etterforbrennig enn styrketrening har. Den brenner mer mens du holder på, men du trenger også at forbrenningen din generelt øker og da er styrketrening i tillegg til kondisjonstrening ypperlig.
Gjest Imsdal Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Jeg går minst en halvtime - som oftest 45-60 min, men de dagene jeg er sliten går jeg bare i en halvtime. Prøver å gjør litt styrkeøvelser etter jeg har gått tur, feks sit-ups, men jeg gjør sikkert ikke mange nok øvelser, lenge nok.. Hva er en ok treningsmengde i løpet av en uke da? Er f.eks. 3 joggeturer på 30 min (30 min etterhvert, klarer nok ikke det nå), + 15 min oppvarming bra? + vanlige gåturer? Når jeg går opp til det "fjellet" så er det ganske bratt oppover, og jeg blir skikkelig andpusten.. Jeg vet at pepsi max ikke har noen kalorier, men jeg får en voldsom apetitt av det, særlig på snop.. Om dette bare er innbilning eller sant er en annen sak, men så lenge det funker for meg og jeg spiser mindre snop er jeg fornøyd Å spise hver 3. time høres så enkelt ut, men det e jo ganske ofte når man er i jobb. Da må jeg spise kl. 07.00, 10.00, 13.00, 16.00, 19.00 osv, for eksempel.. Noen av dere som gjør det? Hvor mye spiser dere i et måltid da? Er så greit å få andres mening om dette, har ikke så mye peiling om slikt, pluss at jeg merker at kiloene ikke går like lett av som de gjorde i ungdomsårene..
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Ja, men det blir fremdeles litt liten trening. Det er forøvrig lettere å si noe om treningsmengden din om du sier noe om hvor langt du går, ikke hvor lenge. For alt vi vet kan det jo hende du dasser avgårde i 4 km/t, og da har du jo bare gått 2 km på en halvtime. Du bør klare mer enn en halvtimes gange selv om du er sliten. Jeg ville sagt minst 5-6 km hver dag. Og så ville jeg lagt inn små intervaller med jogging. Å jogge en halvtime er bedre enn å gå en halvtime. Men du kan heller kjøre intervalltrening i en time, hvor du alternerer mellom jogging og gåing. Noen få situps er nok ikke nok styrketrening til at du merker særlig forskjell. Jeg kjører et helkroppsprogram to ganger i uken, det tar omtrent en time å gjennomføre. Der er 200 situps en del av oppvarmingen Legg inn noen armhevninger og knebøy/utfall. Det er lett å gjøre heime i støvo. Jeg spiser omtrent hver 3-4. time. Jeg spiser frokost kl 7, lunsj nr 1 kl 11, lunsj nr 2 kl 14, middag kl 17-18, og kvelds kl 21, ca. Men hvert måltid trenger ikke være stort. Du kan spise et eple, en gulrot, noe lite du kan gnafse ved pulten din.
Erle84 Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Holder med de andre i å øke antall måltider, men spise ca samme mengden til sammen. Men ikke følg noe kaloritall eller noe slikt slavisk; f.eks. trenger jeg mye mat hver dag pga aktivitet, hvis jeg legger meg på "normalnivå" (det som anbefales offentlig) går kroppen i sultmodus og jeg vil ikke miste noe vekt i det hele tatt. Når kroppen derimot får nok næring, tviholder den ikke på kaloriene. Øke aktiviteten er også bra, men uansett høres du aktiv ut! Det er flott!! Hvis du f.eks. legger på ett kvarter hver tur, så kommer du sikkert til å merke forskjell. MEN; det å bli anpusten hver dag av en skikkelig gåtur, gjør underverker for helsa selvom vekta står stilt - så ikke gi opp, dette er flott! Og så til lightprodukter; søtsmak gjør at insulinproduksjonen din øker. Det er ikke sukkeret som setter igang insulinet, men smaken av søtt. Når så insulinet kommer ut uten at blodsukkeret øker, vil du få et enormt behov for søtt/raske karbohydrater - dette er ikke innbilning! Det er faktisk bedre (hvis du drikker veldig lite brus) å drikke sukkerholdig brus, for da kan kroppen ta seg av sukkeret på en normal måte, med insulin for å dempe blodsukkeret. Har lest masse forskning i det siste som viser at mennesker som får i seg mye kunstig søtningsmiddel har vanskeligere for å gå ned i vekt/legger på seg fordi insulinproduksjonen går over styr og søthungeren melder seg. (søk på google f.eks.) Holder forresten med i å trene mer styrke. Det koster ikke mye for strikker og en matte som er behagelig å ligge på, og knebøy/situps er veldig billig og enkelt! Når det er sagt; vanlige situps trener de rette magemuskelen. Mye ryggvondt kommer av at de skrå, dype magemusklene er for svake (dette er svært vanlig i dagens samfunn); disse trener du ved å f.eks. ligge på rygg (ALLTID korsryggen nedi), og løfte ben og det du klarer av overkroppen (HUSK KORSRYGGEN) så lenge du klarer å holde det - ikke gi opp fordi om du bare får skuldrene opp og holder i 20 sekunder, du blir raskt sterkere. Dette gjør også underverker for holdningen, og da føler man seg mer vel. Men jeg synes du høres flinkere ut enn veldig mange andre, så pittelitt til, så merker du kanskje raskere fremgang. Når det er sagt; sakte vekttap har en tendens til å holde seg. Går du ned for raskt, kan du sette kroppen i "sultmodus", og da renner kiloene, gjerne litt mer enn du tok av, veldig raskt på. Så ikke mist motet!
Gjest Imsdal Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Holder med de andre i å øke antall måltider, men spise ca samme mengden til sammen. Men ikke følg noe kaloritall eller noe slikt slavisk; f.eks. trenger jeg mye mat hver dag pga aktivitet, hvis jeg legger meg på "normalnivå" (det som anbefales offentlig) går kroppen i sultmodus og jeg vil ikke miste noe vekt i det hele tatt. Når kroppen derimot får nok næring, tviholder den ikke på kaloriene. Øke aktiviteten er også bra, men uansett høres du aktiv ut! Det er flott!! Hvis du f.eks. legger på ett kvarter hver tur, så kommer du sikkert til å merke forskjell. MEN; det å bli anpusten hver dag av en skikkelig gåtur, gjør underverker for helsa selvom vekta står stilt - så ikke gi opp, dette er flott! Og så til lightprodukter; søtsmak gjør at insulinproduksjonen din øker. Det er ikke sukkeret som setter igang insulinet, men smaken av søtt. Når så insulinet kommer ut uten at blodsukkeret øker, vil du få et enormt behov for søtt/raske karbohydrater - dette er ikke innbilning! Det er faktisk bedre (hvis du drikker veldig lite brus) å drikke sukkerholdig brus, for da kan kroppen ta seg av sukkeret på en normal måte, med insulin for å dempe blodsukkeret. Har lest masse forskning i det siste som viser at mennesker som får i seg mye kunstig søtningsmiddel har vanskeligere for å gå ned i vekt/legger på seg fordi insulinproduksjonen går over styr og søthungeren melder seg. (søk på google f.eks.) Holder forresten med i å trene mer styrke. Det koster ikke mye for strikker og en matte som er behagelig å ligge på, og knebøy/situps er veldig billig og enkelt! Når det er sagt; vanlige situps trener de rette magemuskelen. Mye ryggvondt kommer av at de skrå, dype magemusklene er for svake (dette er svært vanlig i dagens samfunn); disse trener du ved å f.eks. ligge på rygg (ALLTID korsryggen nedi), og løfte ben og det du klarer av overkroppen (HUSK KORSRYGGEN) så lenge du klarer å holde det - ikke gi opp fordi om du bare får skuldrene opp og holder i 20 sekunder, du blir raskt sterkere. Dette gjør også underverker for holdningen, og da føler man seg mer vel. Men jeg synes du høres flinkere ut enn veldig mange andre, så pittelitt til, så merker du kanskje raskere fremgang. Når det er sagt; sakte vekttap har en tendens til å holde seg. Går du ned for raskt, kan du sette kroppen i "sultmodus", og da renner kiloene, gjerne litt mer enn du tok av, veldig raskt på. Så ikke mist motet! Takk for motiverende svar Mente jeg hadde lest noe sånn om lettbrus ja, og jeg merker det veldig godt! Spiste mye mer en samboeren min, og sluttet ikke fordi jeg var så mett, men fordi jeg nesten var flau over en slik apetitt Noen som vet hvor lang tid det tar normalt før man merker resultater? Om jeg nå trener og spiser riktig, slik at det tilsvarer et vekttap på 1 kg pr. uke, hvor lang tid tar det før jeg mister den 1. kiloen? 1 uke?
Chanel.No5 Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Skal si du får mange gode utfyllende innlegg her, bra at folk tar seg tid til å komme med kunnskap og erfaringer for å hjelpe medmennesker..
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Anbefaler deg at du spiser hver 3. time. Dette har fungert utmerket for meg, i tillegg til å begrense matinntaket noe
Gjest Imsdal Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Skal si du får mange gode utfyllende innlegg her, bra at folk tar seg tid til å komme med kunnskap og erfaringer for å hjelpe medmennesker.. Helt enig, er stor hjelp i å få slike svar! Mange flinke kunnskapsrike mennesker her på KG
miesol Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Hvis du ønsker en varig vektreduksjon vil jeg anbefale deg å ikke ha det travelt. 1 kg per uke er mye, og siden du har få kilo å gå ned vil det ikke gå like fort som for de som har maaange kilo overvekt. Det er jo en kjent sak at de siste kiloene mot målet er de verste.. Ellers støtter jeg rådene om styrketrening i kombinasjon med gange/jogging. Det trenger ikke å gjøres avansert, f.eks situps, armhevinger (på knærne), knebøy og utfall er gode øvelser som krever minimalt med utstyr.
Tinelise Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 masse gode svar til deg allerede, men jeg slenger på et til jeg dersom du ikke har energi ennå til å steppe opp treningen din kan du ha mye mere utbytte av å kutte litt ned på mengden mat heller. jeg synes heller ikke noe særlig om den 3-timers-regelen, men det er gjerne nok å spise en banan mellom frokost og lunsj og så et eple eller yoghurt mellom lunsj og middag. det er kun for å holde blodsukkeret stabilt. jeg tror det er lett å overspise dersom du tror du skal ha i deg mat som brødskive hver 3. time. det er det fort kalorier i! prøv å få i deg mye frukt og grønt gjennom dagen og drikk masse vann! gjerne drikk en del før du begynner på middagen så er magen litt full og du vil ikke spise like mye som vanlig. intervalltrening er supert dersom du ikke er klar for lange joggeturer. begynn med å varme opp i ditt eget tempo, så jogg/gå vekselsvis i 4 minutter eller noe. prøv å få skikkelige topper på pulsen innimellom! selv er jeg 1.70 og har gått opp 2 kilo (!!) - fra 62 til 64 - etter jeg begynte med å spise skikkelig og trene mye styrke (kort periode). jeg forventer heller ikke å gå ned i vekt. jeg synes du skal tenke mindre på vekt - husk at du gjerne gjør om litt fett til muskler og det veier det også. dersom du synes vekta er slem så ta heller en god titt i speilet eller sjekk om bukser har blitt løsere. det er gjerne en bedre indikator på om du gjør en riktig jobb med så mye tilbakemeldinger du har fått regner jeg med at du er motivert og klar til å trene du får ha lykke til!
Gjest Imsdal Skrevet 3. februar 2009 #14 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for så mange gode svar!! De er virkelig motiverende og lærerike I dag skal jeg prøve å spise litt oftere, og mindre måltider, og i går gikk jeg en lengre tur i raskt tempo - ble så andpusten at jeg ikke klarte å snakke (gikk i bratt oppoverbakke).. I dag tenkte jeg å prøve meg på litt sakte jogging etter jobb Skal prøve å komme inn i en rutine med bra kosthold og trim, motivasjonen er det ihvertfall ingenting å si på Så er det så mye lettere å komme seg ut nå som man merker det begynner å bli lysere ute, får mye mer energi!
Chanel.No5 Skrevet 3. februar 2009 #15 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for så mange gode svar!! De er virkelig motiverende og lærerike I dag skal jeg prøve å spise litt oftere, og mindre måltider, og i går gikk jeg en lengre tur i raskt tempo - ble så andpusten at jeg ikke klarte å snakke (gikk i bratt oppoverbakke).. I dag tenkte jeg å prøve meg på litt sakte jogging etter jobb Skal prøve å komme inn i en rutine med bra kosthold og trim, motivasjonen er det ihvertfall ingenting å si på Så er det så mye lettere å komme seg ut nå som man merker det begynner å bli lysere ute, får mye mer energi! Kjempebra plan dette =) Masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå