Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer betaler inn til felleskonto en fast sum i måneden. Han betaler noe mer enn meg fordi han har store særkullsbarn. Vi får snart en baby sammen. Vi har allerede vogn, seng, voksipose, klær osv (arvet), men vi får jo endel utgifter likevel (bleier, annet...?). Jeg må jo betale litt mer til felleskassa av den grunn, men hvor mye mer? Jeg synes ikke det er riktig at babyen skal "koste" like mye som hans særkullsbarn som er tenåringer og spiser som noen gruvearbeidere.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og samboer betaler inn til felleskonto en fast sum i måneden. Han betaler noe mer enn meg fordi han har store særkullsbarn. Vi får snart en baby sammen. Vi har allerede vogn, seng, voksipose, klær osv (arvet), men vi får jo endel utgifter likevel (bleier, annet...?). Jeg må jo betale litt mer til felleskassa av den grunn, men hvor mye mer? Jeg synes ikke det er riktig at babyen skal "koste" like mye som hans særkullsbarn som er tenåringer og spiser som noen gruvearbeidere.

Forslag?

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal betale mer? Er det ikke hans barn også? I så fall burde økningen bli like stor for dere begge?

Skrevet
Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal betale mer? Er det ikke hans barn også? I så fall burde økningen bli like stor for dere begge?

Ja, det tenkte jeg og.

Gjest Løve66
Skrevet

Jeg tenkte akkurat som de to over - hvorfor skal DU betale mer til felleskassa når det er DERES barn?? Han betaler ekstra fordi han har egne barn - det er noe annet.

Skrevet

Dere skal da betale inn like mye til felleskassen, og særkullsbarna er fortsatt hans utgift. Noe annet høres jo helt merkelig ut. Eller mener du at det er du som skal forsørge deres felles barn, siden han betaler for særkullsbarna?

Skrevet
Dere skal da betale inn like mye til felleskassen, og særkullsbarna er fortsatt hans utgift. Noe annet høres jo helt merkelig ut. Eller mener du at det er du som skal forsørge deres felles barn, siden han betaler for særkullsbarna?

Jeg tenker mest at babyen ikke kommer til å representere noen særlige utgifter det første året, men jeg får jo barnetrygda..., og bør vel hive den del som repr. bleieutgifter inn i fellespotten?

TS

Skrevet
Jeg tenker mest at babyen ikke kommer til å representere noen særlige utgifter det første året, men jeg får jo barnetrygda..., og bør vel hive den del som repr. bleieutgifter inn i fellespotten?

TS

Barnetrygda er jo ikke til deg, den er til dere - så den burde det jo være en selvfølge at går inn på felleskontoen. Men det er jo noe helt annet enn at du skal betale mer...

Skrevet
Barnetrygda er jo ikke til deg, den er til dere - så den burde det jo være en selvfølge at går inn på felleskontoen. Men det er jo noe helt annet enn at du skal betale mer...

Enig!

Skrevet

Men samboer har spart barnetrygd til særkulls, så egentlig syns jeg at felles også skal få sparekonto. Bortsett fra at jeg har ikke like god råd som samboer og hans eks/særkulls mor, (som er eldre enn meg og mer "established"), så sånn sett kan jeg vel ikke regne med å ha råd til å spare hele barnetrygda hver måned.

Men hvis både jeg og samboer betaler ca 200 kr ekstra hver per mnd, så bør det vel rekke til bleieforbruket? Synes ihvertfall ikke jeg skal betale ekstra for brød og koteletter til babyen for å si det slik:)

TS

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg slutter aldri å bli sjokkert av hvordan samboere og gifte med barn sitter og deler på fellesutgifter og regner i kroner og øre. Jeg har alltid tenkt på en familie som er enhet, og synes det er veldig spesiellt når den ene i en familie har bedre råd enn den andre.

Skrevet
Jeg slutter aldri å bli sjokkert av hvordan samboere og gifte med barn sitter og deler på fellesutgifter og regner i kroner og øre. Jeg har alltid tenkt på en familie som er enhet, og synes det er veldig spesiellt når den ene i en familie har bedre råd enn den andre.

:Nikke:

Når det er sagt er det vel naturlig at det dere evt. velger å spare går av barnetrygden, resten går inn på felleskontoen. Blir i hvert fall rart om du skal sitte igjen med barnetrygden som "lommepenger" til deg selv...

Skrevet
Jeg tenker mest at babyen ikke kommer til å representere noen særlige utgifter det første året

Ahahaha.

Haha.

Ha.

*tørker en tåre*

Skrevet

TS

Bleieutgifter

Klær (de vokser utrolig fort det første året)

morsmelkerstatning (om du plutselig ikke kan amme lengre)

Såpe (må jo vaske den lille)

Olje (den lille må jo ikke få tørr hud)

mat (den lille begynner jo å spise middag og grøt fra de er 3 -4 mnd gammel)

så den lille vil nok koste mer enn det du tror

Skrevet
Ahahaha.

Haha.

Ha.

*tørker en tåre*

Det var omtrent slik jeg også reagerte :fnise:

Ts bør nok sette seg ned med en kalkulator... Bleier, babymat, klær som vokses ut av så fort at du blir kvalm, sanitære artikler, for ikke å snakke om utstyr som vogn, stellebord, osv. Tror du at dette kommer på 200 kr måneden? ;)

Skrevet
Bleieutgifter

Klær (de vokser utrolig fort det første året)

morsmelkerstatning (om du plutselig ikke kan amme lengre)

Såpe (må jo vaske den lille)

Olje (den lille må jo ikke få tørr hud)

mat (den lille begynner jo å spise middag og grøt fra de er 3 -4 mnd gammel)

så den lille vil nok koste mer enn det du tror

Og økte strømutgifter, ettersom det plutselig blir mye ekstra klesvask. Både små babyklær som gulpes på og må skiftes flere ganger dagen, og de voksnes klær, ettersom babyer er såpass hensynsløse at de ikke begrenser gulpingen til sine egne klær ;)

Jeg får da virkelig håpe at dere har råd til å bruke mer enn 200 kr hver på babyen.

Skrevet
Det var omtrent slik jeg også reagerte :fnise:

Ts bør nok sette seg ned med en kalkulator... Bleier, babymat, klær som vokses ut av så fort at du blir kvalm, sanitære artikler, for ikke å snakke om utstyr som vogn, stellebord, osv. Tror du at dette kommer på 200 kr måneden? ;)

Nå har jo TS arvet alle disse tingene, bortsett fra bleier.

Personlig brukte jeg nesten ikke en øre på "sanitære artikler" til min baby, vasket uten såpe (for ikke å slite på huden), og brukte vanlig olivenolje til å smøre henne inn med, evt vaselin. koster under 20 kr for en boks vaselin og den varer lenge. Det som kostet, var vogn, bilstol, stellebord og klær, (og bleier selvsagt). Hvis man allerede har disse tingene, så trenger det ikke koste så mye. Ikke alle som driver og pudrer og parfymerer sine små:)

Det er riktig at det blir mer klesvask, men i en familie med flere barn fra før, tror jeg ikke det blir økt antall maskiner daglig. Det går jo sammen med det andre.

Skrevet

Om mannen sparer barnetrygden så synes jeg du og kan det. Han vil vel ikke gjøre forskjell på barna sine?

Dersom vi hadde hatt samme ordning som dere ville vi ha bestemt oss for ast begge to hadde lagt 200 - 300 kr ekstra i fellespotten hver mnd.

Den ene skal ikke betale mer en den andre, og når mannen sparer barnetrygd til to barn bør han virkelig spare til den tredje og.

Skrevet

Skal du være hjemme i permisjon med 80% lønn, ts? Da bør det også regnes med slik at det ikke bare er du som merker den reduserte inntekten.

Jeg er hjemme med et spedbarn nå, og i tillegg til bleier etc til babyen så trenger jeg ting til meg som jeg ellers ikke ville kjøpt. Har sikkert brukt 1000 kr de første ukene på puppene mine, hvis ikke mer (ullinnlegg, brystskjold, amme bh etc etc ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...