Veronica88 Skrevet 6. februar 2009 #21 Skrevet 6. februar 2009 Mamma har migrene og får også hodepine av rødvin, er visst noe med syreinnholdet. Mye spennende tips her, jeg lagrer denne tråden! Men jeg måtte bare svare på den der. Hvitvin er da syrligere? Er det ikke disse tanninene eller hva de heter som er problemet da? Men det virker som det er hundre forskjellige forklaringer. Noen sier det er sulfittene, noen at det er noe i skallet (for det gjør også at samme stoffene dannes i eplejus, og jeg tåler ikke det heller), og noen igjen at det er tanninne, og hvis syren har noe med det også, så blir det jo bare enda en grunn? Stress! Og jeg liker også å tro at det må være noe annet enn tanninnene for er det ikke tanninn som er i mørk sjokolade også? Min samboer tåler ikke sjokolade, men tåler vin. Jeg elsker mørk sjokolade, men kan ikke se på vin engang?
EmmaW Skrevet 6. februar 2009 #22 Skrevet 6. februar 2009 Ellers så elsker jeg "extra mature" eller aller helst "seriously mature" cheddar veldig godt. Desverre finner jeg ikke så sterk cheddar her hjemme, men må hamstre når jeg er i UK. Jeg så faktisk en "seriously mature" Cheddar på Ultra i går av et engelsk merke jeg ikke kjenner til - da skal den jammen prøves. Jeg er av typen som liker oster med myyye smak, har oppskrift på en kyllingrett med Stilton-saus = yum!
hilli Skrevet 6. februar 2009 #23 Skrevet 6. februar 2009 Ost er godt! Jeg liker osten min sammen med godt brød, spekemat eller sammen med noe søtt, f.eks marmelade, til dessert. Favorittosten er Roquefort. Andre gode oster er stilton, appenzeller, fontina, gruyere, vully, brie (de maux), camenbert, jeg kan egentlig ramse opp i evigheter. Som hovedregel så liker jeg osten bedre jo sterkere den lukter. Nå fikk jeg lyst på ost!
venus_ Skrevet 6. februar 2009 #24 Skrevet 6. februar 2009 Ost er godt! Jeg liker osten min sammen med godt brød, spekemat eller sammen med noe søtt, f.eks marmelade, til dessert. Favorittosten er Roquefort. Andre gode oster er stilton, appenzeller, fontina, gruyere, vully, brie (de maux), camenbert, jeg kan egentlig ramse opp i evigheter. Som hovedregel så liker jeg osten bedre jo sterkere den lukter. Nå fikk jeg lyst på ost! Da burde du smake epoisse!
Jane F. Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #25 Skrevet 6. februar 2009 Jeg blir så inspirert av å sitte å lese alle osteforslagene her at jeg har begynnt å skrive en kort liste over de ostene som jeg foreløpig tørr å prøve. Har googlet en hel del på de forskjellige ostene for å finne ut litt mer. Dette var digg. I morgen skal jeg handle med meg minst en liten ostebit til dessert
Trillrund Skrevet 7. februar 2009 #26 Skrevet 7. februar 2009 Det ble ost i går kveld.. Vieux Pane, Saint Albray, Chaumes, Kremost med urter + pepper. Tilbehør: Purre, spisspaprika, blå druer, røde epler, ostesyltetøy (Har mistet etiketten så husker ikke typen lenger) Kjeks: Salinas og crustini med hvitløk Drikke: Herrljungas eplecider
Jane F. Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #28 Skrevet 11. februar 2009 Mmm... sitter nå å spiser tynne skiver baguett med babybelost. Nam Nam! Måtte bare ha litt annen ost!!!
Trillrund Skrevet 11. februar 2009 #29 Skrevet 11. februar 2009 Til kveldens episode av Brothers & sisters tok vi kål på restene av kremostene og salinas. Sammen med en stor kopp te. De "fine" ostene tok jeg med til min mor som serverte koldtbord på morsdagen.....
Gjest Gaby Skrevet 12. februar 2009 #30 Skrevet 12. februar 2009 (endret) Jeg liker ikke oster med mye smak og lukt, mugg og stramme smaker passer ikke i min munn Derfor går det i: Rambol i alle varianter; pepper, paprika, valnøtt osv. Dette er definitivt min favorittost! Buko, også med forskjellige smaker Vanlige Tine/Philadelphia smøreoster Manchego, til tapas Brie kan jeg til nød spise, hvis den er smeltet og med mye tilbehør Salinas er obligatorisk kjeks her i huset, og tilbehøret er oftest druer og honningmelon. Og selvfølgelig en god flaske hvitvin til meg, og rødvin til sambo Endret 12. februar 2009 av Gaby
Trillrund Skrevet 12. februar 2009 #31 Skrevet 12. februar 2009 Buko, også med forskjellige smaker Ah... Buko med hvitløk.... på hvitløksbaguetter... gjør makaroni med kjøttsaus til festmat.
missLynch Skrevet 14. februar 2009 #33 Skrevet 14. februar 2009 Takk for tips vedrørende "seriously mature cheddar", EmmaW! Gjett hvem som skal på Ultra på mandag..... Honningsaus? Lager du den selv eller selges den ferdig i butikken? Hørtes nemlig godt ut ettersom jeg elsker honning Litt sent å svare nå, kanskje. Men det er mannen i huset som lager dette, og så vidt jeg vet, dreier det seg rett og slett om å helle honning i en kasserolle, varme den opp, tilsette sitronsaft, slik at den blir flytende og mer "frisk" enn den er naturell. Det fungerer i alle fall fantastisk bra på blåmuggost....mmm!
Gjest NiChia Skrevet 15. februar 2009 #34 Skrevet 15. februar 2009 Det er jo ''skorpen'' og innholdet sammen som er godt. Jeg liker veldig godt - Brie de Paris (den beste jeg har funnet i vanlige butikker), men brie generelt er rett og slett snop - Babybel er gøy - Nøkkelost - La vache qui rit (barneosten i Frankrike, da er du liksom pingle når du som voksen spiser den... ) Dette er også det samme - tror jeg - som Koen som ler fra Danmark. - Camembert (men ikke for sterk) - Mørk, mørk brunost - Cumin-ost *mmm* blir litt sulten her jeg sitter og tenker på ost og kjeks. Hvor får man kjøpt La vache qui rit / Koen som ler i Norge? Jeg elsker den osten og har så utrolig lyst på den om dagen, men de eneste stedene jeg vet at jeg kan få tak i den er i Sverige og i Hellas og jeg bor dessverre såpass langt fra både Sverige og Hellas at det er ikke noe særlig vits å dra til noen av stedene bare for osten sin del
Gjest NiChia Skrevet 18. februar 2009 #35 Skrevet 18. februar 2009 Må bare dytte denne opp igjen litt
MarianneE Skrevet 20. februar 2009 #36 Skrevet 20. februar 2009 Fine, fine tråden! Litt på siden her, noen som vet hvilken ost som er god til ostefondue/ostedipp?
Gjest Ludovie Skrevet 20. februar 2009 #37 Skrevet 20. februar 2009 Til texmex-ostedipp/saus lager jeg en tykk hvit saus, tilsetter revet vellagret cheddar og finhakket frisk grønn chili (helst jalapeño, men andre typer går også bra), og smaker til med kajennepepper og kanskje litt salt.
^^Belle^^ Skrevet 20. februar 2009 #38 Skrevet 20. februar 2009 Hvor får man kjøpt La vache qui rit / Koen som ler i Norge? Jeg elsker den osten og har så utrolig lyst på den om dagen, men de eneste stedene jeg vet at jeg kan få tak i den er i Sverige og i Hellas og jeg bor dessverre såpass langt fra både Sverige og Hellas at det er ikke noe særlig vits å dra til noen av stedene bare for osten sin del Jeg har aldri sett denne i noen norske butikker, uheldigvis. Jeg fant noe tilsvarende på Lidl, den var en helt grei erstatning synes jeg. Men, som sagt, jeg har aldri funnet ekte vare her i Norge.
Reveal Skrevet 20. februar 2009 #39 Skrevet 20. februar 2009 Ser de fleste her snakker om ost- som i ost og kjeks. Men jeg sniker meg da inn med et tips om ostesuffle (basisoppskrift) Men- som osteelsker jeg er; Jeg river ikke osten- jeg skjærer den i terninger- slik at den ferdigstekte suffleen får "kladder" med smeltet ost. Jeg for min del varierer denne med; Tilslag av andre oster (foreks noen biter med en ridderost) Strimlede baconbiter eller 1-2 ss cognac
MarianneE Skrevet 20. februar 2009 #40 Skrevet 20. februar 2009 Til texmex-ostedipp/saus lager jeg en tykk hvit saus, tilsetter revet vellagret cheddar og finhakket frisk grønn chili (helst jalapeño, men andre typer går også bra), og smaker til med kajennepepper og kanskje litt salt. Takker!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå