Gjest Nerea Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Hm... nå er jeg rimelig forvirra, og trenger sårt tips og råd fra noen som vet/har erfart... Jeg er 26 år, har aldri hatt mensen eller eggløsning av meg selv...kun to små blødninger. Fikk påvist pcos i tenårene, og fikk Diane som "behandling", gikk på den i maaange år. Ønsker nå å bli gravid, noe som ikke ser helt ut til å gå vår vei. Har vært til lege og gynekolog og alternativ lege.. noe som har resultert i at jeg er et eneste stort spørsmålstegn. Gynekologen sier: Gå tilbake på p-pillene en mnd for å få en syklus, prøv så pergotime (dobbel)... så blir du gravid! Dette hørtes jo veldig bra ut, men jeg ser ikke helt for meg at det skal gå ettersom han vil ha meg på p-pillene igjen... vil ikke det komplisere det hele ytterligere? Alternativ lege sier: Gå på progesteronkrem... dette vil ta flere mnd, men han så godt som garanterer at dette vil resultere i at kroppen min begynner å lage eggløsninger av seg selv. Aberet er at jeg ikke finner noe info om at dette stemmer... men det høres jo veldig fristende ut at "alt skal ordne seg selv". Det er vel kanskje overflødig å si at disse legene ikke har noe ønske om å samarbeide, og at de på hver sin side mener at disse behandlingene ikke kan kombineres... Gynekologen sier at progesteronkrem ikke har noen påvist effekt på noe som helst annet enn å regulere en syklus... mens den alternative legen mener at pergotime vil ødelegge sjansene for meg, og i tillegg øke sjansene for kreft i eggstokkene... og da er løpet virkelig kjørt! Har noen opplevd noe lignende? Eller har noen synspunkter på hva jeg skal gjøre?
Gjest Gjest_Tweak_* Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 At gyn vil at du skal gå på p-pillen en syklus er nok kun fordi det vil framkalle en blødning på slutten slik at slimhinnene og livmoren får "nullstilt" seg. En kan også bruke et medikament som heter provera for å framkalle mens, det er vel mer vanlig enn diane-pillen. Pergotime vil så fremkalle modning av eggfollikler, som oftest ender i eggløsning. Det er likevel ikke 100% sikkert at egget slipper. Noen må ha dobbel pergotime dose eller mer for å fremkalle eggløsning. Å ta progesteron hele syklusen vil jeg ikke tro er bra. Det er en balanse mellom hormonene som skal spille sammen gjennom hele syklusen. Progesteron produseres av det gule legemet som er igjen når egget har sluppet fra follikelen, og dette er også med på å hindre at flere egg slipper etterpå. Å ta progesteron før eggløsning kan jo da muligens hindre at eggløsningen skjer. De som har lavt progesteronnivå etter eggløsning kan få crinone med gyn. Jeg ville nok ha gått for oppfølging med vanlig gyn. Pergotimekur, blodprøver for å se om du har tatt el, følge basal kroppstemperatur for å selv kunne se om du har hatt el (se f.eks. pernille.info) og eventuelt ultralyd for å se om du har modne eggfollikler. Jeg har lett pcos og gikk på pergotime forrige syklus. Ble ikke gravid da... Men jeg hadde eggløsning, det fant jeg ut både med el-tester og blodprøven jeg tok. Mitt løp framover nå er å ta pergotime annenhver syklus til jeg blir gravid og jeg kan gå på maks 6 kurer (totalt ett år).
Gjest Nerea Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Åh, hærlig med et svar jeg virkelig forstår. Gynekologen forsøkte å forklare meg mye, men halvparten er glemt..og da er det vanskelig å huske sammenhengen. Så tusen takk for svar, dette hadde du peiling på! Grunnen til at jeg fikk diane var sikkert fordi jeg hadde gått på den før og da hadde normale blødninger..? Uansett så tror jeg nok at jeg også heller mot gynekologens forslag. Best oppfølging der. Og i verste fall kan jeg jo begynne med progesteronkremen i ettertid..hvis ikke annet hjelper.... Eggstokkene mine er i og for seg fine (sett bort fra det lille faktum at jeg har pcos), og det er mer enn nok av eggfollikler der... håper bare noen kan modnes snart. Forferdelig å bare gå og vente, teste og bli skuffa... Blir spennende med pergokur nå framover... kjenner jeg både gleder og gruer meg, livredd for at det ikke skal gå..men den som intet våger, intet vinner, eller hva? Ser ut til at det blir litt av et kjør med alle prøvene som må tas, men det blir forhåpentligvis verd det!! 6 pergokurer...det hørtes mye ut... Men vi får håpe du ikke får behov for å ta alle! Lykke til!!
MAcy Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Da jeg begynte å lese innlegget ditt, trodde jeg det var meg selv. Det meste stemmer med det jeg har opplevd. Har gått på pergotime og provera. Til sommeren er det to år siden vi begynte å prøve. Går til spesialist og har full oppfølging. Har nå påvist at jeg får eggløsning av pergotimen trippel kur. Så nå prøver vi i vei.
MAcy Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Da jeg begynte å lese innlegget ditt, trodde jeg det var meg selv. Det meste stemmer med det jeg har opplevd. Har gått på pergotime og provera. Til sommeren er det to år siden vi begynte å prøve. Går til spesialist og har full oppfølging. Har nå påvist at jeg får eggløsning av pergotimen trippel kur. Så nå prøver vi i vei.
Gjest Nerea Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Litt snedig å tenke på at bare for noen dager siden så følte jeg meg veldig alene med disse problemene mine, men etter å ha sett litt her så fant jeg jo fort ut at det var jeg ikke.... og selv om det er grusomt at så mange mennesker som ønsker barn, har vansker med å få det..men samtidig er det godt å vite at man ikke er alene... Fram til nå har jeg ikke snakket med noen om dette, da de fleste vennene mine plumper ut med unger i hytt og gevær, og ikke en av dem har fått et barn som har vært "planlagt".... og det er selvfølgelig bare å "sette i gang" for å lage barn er såre enkelt! Huff, det tar virkelig motet fra en stakkar... Men vi må ikke gi opp, det bli nok vår tur også, man må bare holde seg positiv!! Jeg skal gi progesteronkremen en sjanse til da jeg merker at det skjer ett eller annet der nede (kjennes faktisk ut som dagen før menstruasjon), og skjer det ingen ting innen en mnd så er det rett på diane og så dobbel pergo... jeg kjenner at jeg gruer og gleder meg... livredd for å bli skuffet, men har samtidig tro på at det kommer til å gå! MAcy: Godt å høre at du får eggløsning av pergo, det lover jo godt!! Hvor lenge har du gått på pergo? Håper dere får en hærlig spire snarest!! Lykke til videre med prøvingen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå