Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg en ny bærbar datamaskin, og lurer derfor på hva jeg skal gjøre med den gamle. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan levere den inn der du kjøpte den nye. Alle steder som selger eletriske ting skal ta i mot el-avfall gratis.

Om den fremdeles virker, kan du sikkert formatere harddisken og slikt og donere den bort til noen som trenger det.

Skrevet

Sikkert en student som blir glad for en PC, hvis den virker. Eller barneavdelinen på ditt lokale sykehus?

Bare slett det som ligger på harddisken. Enklest ved å laste ned en schredder, som skriver gjentatte ganger over de stedene på disken som du kan ha lagt ifra deg informasjon. Da kan ingen finne noen spor etter deg. Har du installasjonsdiskene som fulgte med, kan de som får den fikse det selv, og det blir som å få en ny maskin.

Er den gammel, kan det hentes mye action ut av den fortsatt, ved å bruke linux istedenfor windows, og da er den en helt ok studentmaskin eller spilledåse for små barn.

Hvis den er defekt tar alle som selger PC-er i mot kasserte maskiner. Dette har du allerede betalt for da du kjøpte den, men det er likegyldig hvilken elektronikkbutikk eller dataforretning du bruker.

Gjest pastablasta
Skrevet
Sikkert en student som blir glad for en PC, hvis den virker. Eller barneavdelinen på ditt lokale sykehus?

Bare slett det som ligger på harddisken. Enklest ved å laste ned en schredder, som skriver gjentatte ganger over de stedene på disken som du kan ha lagt ifra deg informasjon. Da kan ingen finne noen spor etter deg. Har du installasjonsdiskene som fulgte med, kan de som får den fikse det selv, og det blir som å få en ny maskin.

Denne schredderen bruker jeg:

http://www.dban.org/download

(Download Darik's Boot and Nuke 1.0.7 - for CD and DVD media.)

Man lager en oppstartsCD som sletter alt på harddisken.

NB! Eterpå er det virkelig tomt, så bruk den bare på disker som helt sikkert ikke inneholder noe man vil ta vare på.

Skrevet

Takk, Pastablasta. Skal teste den. Har en gammel laptop som skal få en dose killBill og inn med ubuntu.

Skrevet

Takk for mange svar.

Maskinen er svært velbrukt, og den er upålitelig, så den blir nok levert inn til en elektroforhandler. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...