Gjest Nuni Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Har planer om å skaffe oss hund og er nå i fasen der vi ser etter hvilke raser som er aktuelle for oss. Jeg er som en jojo, og har vel vært gjennom de fleste typer og mange har blitt utelukket etterhvert. Siste påfunn er Manchester Terrier. Noen som har erfaring med rasen? Vi kunne tenke oss en mellomstor hund som kan være aktiv, men som samtidig ikke er avhengig av voldsomme mengder mosjon og som kan være hjemme alene på dagtid. Gjerne en som ikke røyter så mye og som ikke er helt vill på bjeffingen (altså en som man kan lære å holde bjeffingen på et minimum). Ingen av oss har hatt hund før, så vi er veldig opptatt av å være godt forberedt når det til slutt kommer en på plass.
Gjest Nuni Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Hm, etterhvert som jeg leser om rasen så skjønner jeg at det er en fordel at de vokser opp MED barn hvis de skal være "barnevennlige". Vi får nok hund minst et par år før vi får barn, hvor ille kan det være? Vil jo ikke risikere å måtte omplassere hunden. Venter spent på innspill og erfaringer Skjønner at det ikke er en veldig vanlig rase her til lands, så da er det vel ikke så mange som har erfaring heller? Jeg fortsetter å spe på med det som jeg tenker på, så får i hvert fall jeg sortert tankene mine
Frey Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 MT er opprinnelig en rottejeger, med de instinktene det følger med. Flotte hunder, men til tider ganske strie. Skal man kjøpe MT som førstegangseier så gå kurs, snakk med hundefolk, les litteratur slik at man legger best mulig grunnlag.
Gjest Gjest_Victoria_* Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Hm, etterhvert som jeg leser om rasen så skjønner jeg at det er en fordel at de vokser opp MED barn hvis de skal være "barnevennlige". Vi får nok hund minst et par år før vi får barn, hvor ille kan det være? Vil jo ikke risikere å måtte omplassere hunden. Venter spent på innspill og erfaringer Skjønner at det ikke er en veldig vanlig rase her til lands, så da er det vel ikke så mange som har erfaring heller? Jeg fortsetter å spe på med det som jeg tenker på, så får i hvert fall jeg sortert tankene mine ------------------- Kom tilfeldig innpå denne siden, så jeg tenkte jeg kunne svare deg, siden jeg og familien min har en Manchester Terrier Hun er snart 5 mnd gammel nå, og er ei utrolig snill jente Det er våres første hund. Manchester Terrier røyter så å si ingenting. MT passer for dem som ikke vil ha en stor hund, og en som ikke røyter. Dei er veldig kosete, og liker godt kos og varme. Dei er ikke glad å gå ut i regn og vind. Lekete og aktive er dei og! Så må jeg si at Manchester Terrier er en fantastisk hund! Bare spør om det er noe du lurer på angående MT
Gjest Nuni Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Så gøy med respons her Hvilken oppdretter fikk dere deres MT fra? Hørtes veldig god ut
Gjest Gjest_Victoria_* Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Så gøy med respons her Hvilken oppdretter fikk dere deres MT fra? Hørtes veldig god ut -------------- Vi fikk den fra Celtic Circle, på Karmøy =)
Gjest Bente & Festus Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Har planer om å skaffe oss hund og er nå i fasen der vi ser etter hvilke raser som er aktuelle for oss. Jeg er som en jojo, og har vel vært gjennom de fleste typer og mange har blitt utelukket etterhvert. Siste påfunn er Manchester Terrier. Noen som har erfaring med rasen? Vi kunne tenke oss en mellomstor hund som kan være aktiv, men som samtidig ikke er avhengig av voldsomme mengder mosjon og som kan være hjemme alene på dagtid. Gjerne en som ikke røyter så mye og som ikke er helt vill på bjeffingen (altså en som man kan lære å holde bjeffingen på et minimum). Ingen av oss har hatt hund før, så vi er veldig opptatt av å være godt forberedt når det til slutt kommer en på plass.
Gjest Gjest_Elin_* Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Heisann, jeg har selv to MT og vil si at det er både gleder og utfordringer med denne rasen som med alle andre. Begge mine røyter, men ikke så mye som andre raser jeg har møtt. De er ganske høylydte, de er terriere på godt og vondt, de er sta og egen men forferdelige kose/sofa griser. Jeg hører en del fra andre MT eiere at hunden deres bjeffer/knurrer mye, dette er noe jeg også sliter med å "plukke av" mine, Tispen min er faktisk den som er værst, ligger å små knurrer bare hun hører lyder på yttersiden av huset, mens hannen bjeffer når det kommer folk inn. Så de er varslere.. Har ikke opplevd terriere som stille gruppe sånn generelt.. Skal vi på utstilling så hører vi hvor terrier ringen ligger for å si det sånn.. Jeg har selv to barn på 3 og 9 og hundene er 2 og 4 og de går kjempefint i lag. Den siste hunden (hannen) fikk vi for noen mnd siden og han har aldri bodd i lag med unger før, han er 4 og det var ingen problem. Er snill og grei, men kan finne på å "ri" på nye folk i huset.. Dette er jo et dominanse tegn, men han lar seg lett legge på rygg av folk så da er det ingen problem. Jeg har egentlig ikke villet anbefalt MT som førstegangs hund, da dette er den "vanskeligste" rasen jeg har holdt på med, men er man klar over hva man går til og trener og leser hundebøker og går kurs så skal det nå gå greit. Det jeg vil fram til er at noen raser ser ut til å "oppdra seg selv" hvis du skjønner, man får en god familiehund uten så mye strev. Mens MT må man jobbe med.. Men jeg vet av folk som har fått tak i MT som aldri har hatt hund før og de sier det har gått greit, men jeg vet også de som har fått et "utyske" av en hund og som har gitt opp.. Noen vil sikkert si seg enig i det jeg skriver og andre helt sikkert uenig, men dette er bare basert på mine egne erfaringer med denne rasen. For alle har sin egen oppfattning av sine egne hunder og man legger vekt på forskjellige egenskaper hos hundene. Noen syns ikke det gjør noe at hunden bjeffer mye, noen liker det ikke. Men har man en rase som er avlet for å gjøre ting er det ganske mye arbeid å stoppe den adferden hos hunden. Det er ikke umulig, men mye jobb.. En terrier er jo stri av natur, egenrådig og tøffere enn toget. Men kjempe snill og kos til familie og vil helst ligge oppå eieren HEEEEEELE tiden om det hadde gått ann.. Så det er gode og "mindre" gode sider på alle raser. Man må bare finne ut på forhånd hva man vil bruke hunden til og hvor mye tid man vil investere på den... Jeg har brukt mye tid på mine hunder og de er godt sosialisert og veldig greie å ha i hus og ha med ut, men har tatt meg selv i å ønske noen ganger i de strie pubertetsårene til hundene at jeg heller skulle valgt en golden retriver.. Men dette har jo gått over igjen når hundene har bynnt å høre etter igjen og den værste pøbeltiden har gitt seg... Vel, kanskje ble du klokere av dette eller mer forvirret... Jeg ønsker deg uansett lykke til med valg av hund og nytt familiemedlem når den tid kommer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå