Gå til innhold

Tips for barnefamilier som vil reise sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Belladona
Skrevet

Vi er noen familier med barn i alderen ca. 3 - 11 år som tenker oss på en ukes ferie sammen. Vurderer den siste uka før skolen slutter, for om mulig å få litt lavere pris. Budsjettet er ikke akkurat ubegrenset...

Vi ser for oss leiligheter, i hvertfall et opplegg som gjør det mulig for oss voksne å treffes på kveldene uten at vi må gå fra sovende barn. Ønsker oss dessuten noe som ikke blir altfor digert og upersonlig, og vi unngår gjerne karaoke fra omkringliggende barer... I det hele tatt, vi er på utkikk etter noe familievennlig hvor både barn og voksne får utbytte av oppholdet. Finner jo mye på nettet, men det hadde vært bra med førstehånds info fra noen som har egne erfaringer.

Vi har ingen sterke preferanser på land, men god mat & drikke er jo et pluss, samt at vi er sikret badevær.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

;)

Hvis du vil være sikret badevær, er du vel nødt til å reise sørover, og da mener jeg lengre enn til Danmark! ;)

Selv reiser vi 2 barnefamilier til en gresk øy i år, og vi har ringt til hotellet for å forsikre oss om at vi fikk 2 hotelleiligheter vegg i vegg! Slik at vi kan være sammen selv etter at de minste barna har lagt seg. :Nikke:

Det har vi fått, og vi har det skriftlig på mail også!

Ellers er det hyggelig å leie seg et sommerhus i Danmark (helst på østkysten - der blåser det mindre!) sammen. Det er ikke dyrt heller. Kan fint få hus til 2 familier for 7-8000 i uka,

og det blir jo bare 3-4000 per familie! Fordrer at dere disponerer bil da...;)

Skara Sommerland i Sverige er et flott sted og der får man enkle hytter rett ved selve parken.

Billig og hyggelig!! :Nikke:

Gjest Belladona
Skrevet (endret)

Sverige og Danmark er jo alternativer i teorien, men så var det dette med garantert sommervær, da... Midt i juni vil jeg vel anse bademulighetene til å være tilnærmet null. Vi hadde tenkt å sikre oss sommertemperaturer, så da må vi nok som du sier lenger sør en Danmark. ;)

Hellas er absolutt et alternativ, vi har faktisk reservert noe der, men vi vet jo ikke noe om stedet utover det vi har lest på nett. Hvor skal dere, da? Hvilket inntrykk har du av priser f.eks. i Hellas? Pr. pers, for én uke? Dette er liksom noe man gjør én gang i skuddåret (for mitt vedkommende, i hvertfall), og da er det jo litt greit at det blir full klaff... :)

Endret av Belladona
Skrevet

Vi har vært på flere turer til Syden med barn og med andre barnefamilier.

Leiligheter liker vi best for da har vi litt frihet i forhold til spising og evt. om man ønsker å lage koselige grillfester hjemme...;)

For noen år siden leide vi, via Finn.no, et rekkehus i Spania som var eid av en nordmann. Veldig greit! Rekkehuset hadde 4 soverom og holdt til 2 barnefamiler. :)

Vi reiste 19 stk (familie!) til Portugal et år. Der leide vi bungalower (5 stk) vegg-i-vegg. En kjempetur!!

Fordelen med å leie et hus i utlandet er jo at man kan spare masse penger på å lage egne, koselige frokoster, lunsjer og middager selv. Og det er ofte best for barna også. Ikke veldig morsomt for barna og sitte og vente på maten i en restaurant, med mindre man finner en som har noen aktiviteter for barna. Ikke lett og finne de...;)

Gjest Belladona
Skrevet

Nettopp, det er noe sånt vi er ute etter. Leilighet/hus hvor vi selv kan lage mat og hvor vi voksne kan være sammen på kveldene uten å gå fra barna.

Du har ikke noen konkrete tips til meg, da? Direkte link til Spania eller Portugal? ;)

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Hva med å leie hus med eget basseng eller vingård når dere er så mange? Avslappende for foreldrene og barna kan komme og gå som de vil på dagtid (kanskje noen trenger en lur også), mens de er innen "rekkevidde" etter leggetid. Prøv f.eks. novasol, in-italia.dk eller sembo - de har feriehus i Italia, Frankrike, Spania + en rekke andre land.

Gjest Belladona
Skrevet

Ja, det er akkurat det som dere begge nevner vi er interessert i. Og det florerer på nettet, tilsynelatende er det jo bare å velge og vrake... Det er nettopp derfor jeg er ute etter konkrete erfaringer med bestemte steder, til og med bestemte leiligheter/hus, det hadde vært så kjekt med førstehåndserfaring, at noen varmt anbefalte noe helt konkret. :)

Var selv på et helt perfekt sted for noen sommere siden, i Italia, men den gangen var det noen andre som betalte. Utenfor rekkevidde prismessig i sommer, er jeg redd.

Skrevet
Var selv på et helt perfekt sted for noen sommere siden, i Italia, men den gangen var det noen andre som betalte. Utenfor rekkevidde prismessig i sommer, er jeg redd.

Kan jeg få høre hvor det var? Vi er nemlig to familier (tre generasjoner hunnkjønn) som ønsker oss tur til Italia i sommer og er som dere på jakt etter konkrete tips. Vet du omtrent hva prisen var. Vi har jo ikke ubegrenset med penger, men litt kan vi jo betale.

Gjest Belladona
Skrevet
Kan jeg få høre hvor det var? Vi er nemlig to familier (tre generasjoner hunnkjønn) som ønsker oss tur til Italia i sommer og er som dere på jakt etter konkrete tips. Vet du omtrent hva prisen var. Vi har jo ikke ubegrenset med penger, men litt kan vi jo betale.

Vi var i San Marco di Castellabate. Utrolig flott liten småby. Nesten ikke by engang. Henger nærmest sammen med Santa Maria di Castellabate, som er litt større og visstnok har litt mer natteliv. Jeg greier ikke å finne igjen akkurat den boligen vi hadde, mente den het Residencial ett-eller-annet (Rita? Et damenavn, i hvertfall), bestod av ca. 12 leiligheter som omkranset et basseng. Ikke luksuriøst, men veldig bra standard på alt (steinharde senger, men det har jeg inntrykk av at er gjengs i Italia... :) ). Omtrent i sentrum, men stille og rolig. Ca. 800 meter å gå til kjempelang sandstrand, hvor vi hadde reserverte solsenger.

Jeg finner bare Casa Gloria, ser ut til å være hakket mer luksuriøst, men mangler basseng. Finnes helt sikkert flere steder også, bare å lete. I hvertfall et utrolig flott område! Nærmeste flyplass er Napoli, togtur på bortimot to timer.

http://www.summerinitaly.com/eng/rent/prop...!italy_.htm

Gjest Belladona
Skrevet

Og pris:

Der Preis : EUR 730 /Woche inklusive Konsum (Wasser, Strom, Gas)+ EUR 30 Endreinigung (obligatorisch) + EUR 30 Bearbeitungsgebühren.

For 6 personer i én leilighet (hadde tre soverom).

Søren at jeg ikke husker hva akkurat denne residencialen het, da... :forvirret:

Skrevet

Vanskelig å komme med konkrete svar da folk har ulik oppfatning av hva som er bra, greit eller ok...;)

F.eks. er det viktig for meg at det er rent og at vi har tilgang til basseng i nærheten. Strand kan jeg godt gå litt til. Behøver ikke være tipptopp moderne, bare det er rent og det mest nødvendige er der.

Jeg skal ikke oppholde meg mye på bostedet...forhåpentligvis...;)

Vi var ved Algarvekysten i Portugal for noen år siden. I Tavira. Koselig by, gåavstand til stranda og restauranter der. Bil eller taxi inn til en litt større by. Liker man å bo veldig sentralt er vel kanskje ikke Tavira det beste, men med små barn var dette fint for oss!

I Spania var vi ved Polop, 8 km fra Alfaz del Pi. Greit med bil der, rekkehuset var eid av en nordmann og da vi dessverre trengte lege flere ganger var det faktisk norsk lege i nærheten. Greit, men kanskje ikke noe å satse på at man trenger...;)

Det enkleste er å bruke f.eks. finn.no (link over) og sette opp kriteriene dere har. Så googler man stedet og ser etter kommentarer fra andre som har vært der.

Forresten må jeg si at hvis dere ser etter noe nå til sommeren er dere kanskje noe sent ute? Da vi bestilte bolig i januar det året vi reiste til Spania var de beste husene (som vi selvfølgelig ville ha...;)) bortleid allerede for året etter vi var der også!

...ojda...dette ble lengre enn jeg hadde tenkt...;)

Skrevet

Takk for svaret, Belladona, ang. San Marco di Castellabate. Skal sjekke dette nærmere ut i kveld.

Hilsen gjesten lenger opp.

Skrevet

Vi har leid hus via caza vacanse (litt usikker på skrivemåten), var fornøyd med det selskapet.

Skrevet
Vi er noen familier med barn i alderen ca. 3 - 11 år som tenker oss på en ukes ferie sammen. Vurderer den siste uka før skolen slutter, for om mulig å få litt lavere pris. Budsjettet er ikke akkurat ubegrenset...

Vi ser for oss leiligheter, i hvertfall et opplegg som gjør det mulig for oss voksne å treffes på kveldene uten at vi må gå fra sovende barn. Ønsker oss dessuten noe som ikke blir altfor digert og upersonlig, og vi unngår gjerne karaoke fra omkringliggende barer... I det hele tatt, vi er på utkikk etter noe familievennlig hvor både barn og voksne får utbytte av oppholdet. Finner jo mye på nettet, men det hadde vært bra med førstehånds info fra noen som har egne erfaringer.

Vi har ingen sterke preferanser på land, men god mat & drikke er jo et pluss, samt at vi er sikret badevær.

Tips?

Hei!

Jeg vil anbefale dere å reise til Kypros - her er det garantert varmt. Stranden er herlig og barna storkoste seg her. Vil særlig anbefale dette hotellet: http://www.apollo.no/Travelling+with+apoll...earch=True&

I disse leilighetene er det mulighet for å lage litt mat, ellers er det mange koselige restauranter i nærheten.

Jeg ville i utgangspunktet ikke satset på Portugal eller Spania, jeg ville heller gått for Kypros eller en gresk øy - her er det varmere tidlig på sommeren.

• 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...