Gå til innhold

Hund for oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å skaffe oss hund om noen år.

Kunne godt tenke oss med en gang, men livssituasjonen tilsier ikke at dette er så smart akkurat nå.

Er ikke hjemme på flere dager om gangen og prøver å bli gravide :)

Samboeren har to barn fra før, så regner med vi har 4 barn i hus før vi går til anskaffelse av hund :)

Har snakket litt om raser og vi er ganske enige om hvilke raser vi liker.

Syns bl.a Boxer, Rottweiler, Am. Staff. o.l er utrolig fine!

Vil gjerne ha litt stor rase, ikke noe mindre enn mellomstor hvertfall. Og en med litt tøft utseende.

Vi bor i et stort hus som ligger landlig til. Masse med turmuligheter overalt rundt her.

Det kan være litt ulv i området og så føler oss litt mer trygge med en større rase enn f.eks en Chiahuahua :fnise:

Men er åpen for forslag til en fin hund for oss!

Vi har ikke hatt egen hund noen gang, men samboeren er oppvokst med hund og mine besteforeldre har hatt hund gjennom hele min oppvekst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en irsk ulvehund ?

Har ingen erfaring med dem, syns bare de ser så søte ut. Pluss den er stor å familievennlig.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Am.staff er ulovlig i Norge, så den er jo utelukket.

Jeg har ingen personlig erfaring med Boxer og Rottweiler, men har inntrykk av at de kan være litt stri begge to, og det er MYE hund. Så det er noe man må være klar over. Men jeg har sett mange, særlig boxer, som er utrolig fine med barn, og som er rolige fine familiehunder. Men de må få lov til å bruke hodet sitt, hvis ikke er det nok ikke sikkert de blir sånn;) Dette er sterke hunder som nok passer godt til bruks o.l, men jeg har også sett en del som diver med lydighet med de. Det krever nok en del tålmodighet å trene på boxer og rottweiler, men når man finner de rette knappene å trykke på så går det nok bra. Lurt å gå på kurs i begynnelsen er det uansett.

Ta kontakt med noen oppdrettere, de er ofte flinke til å fortelle om hundene sine. Hvis det er første gang dere har hund, og vil ha en av disse rasene, ville jeg uansett anbefale å gå for en tispe. Da unngår man kanskje de aller "tøffeste" individene.

Skrevet

Rottweileren er en fantastisk familiehund :)

krevende frem til den er over tre år, men om man er konsekvent så får dere en utrolig herlig hund!

vår rottweiler elsker å kose og er veldig rolig når det er barn her.

vi velger å vente med å få barn til etter at han er 3 år (1 år igjen)

men det å ha valp er krevende uansett rase, og det er jo viktig å være forberedt på :)

Skrevet (endret)

Sorry, glemte å si at vi bor i Sverige :)

Men tror uansett ikke vi skal ha Am. Staff. Var mest et hint til hvilke raser vi liker.

Endret av Cuba
Skrevet

Boerboel hadde kanskje passet? Det er en stor barnevennelig vakthund.

Skrevet

Takk for alle råd og tips hittill :)

Det er veldig viktig for meg at rasen skal være gjennomtenkt slik at vi får de beste forutsetningene for å lykkes med oppdragelsen og at vi kan få en hund som er mest mulig rolig og harmonisk.

Jeg vil også før vi får en hund i hus skal vi føle at vi har tid til overs.

Har lyst til å gå på diverse kurs og få en smart og glad hund :)

Hunden skal være en hobby og familiemedlem. Vil ikke at vi skal bli dritt lei bikkja etter noen uker pga den er uoppdragen og slitsom å ha i nærheten.

Vet at de første månedene er krevende og at man må jobbe for å få den hunden man ønsker :)

Rottweiler er en rase jeg lenge har vært forelsket i. Syns de er utrolig vakre og har også hørt fra flere at de er glad i barn.

Skrevet

Prøv en bullmastiff - barnevennlig, uten jaktinnstinkt og er glad i å være med familien, - er også glad i andre mennesker. Jeg har sans for samme typen hunder som dere ser det ut for og vurderer å få en Bullmastiff når jeg finner meg et bedre sted å bo og får råd. De kommer også lett overens med andre typer dyr, det har sikkert noe med at de ikke jakter å gjøre..

Skrevet
Boerboel hadde kanskje passet? Det er en stor barnevennelig vakthund.

Den var også fin :)

Samboern likte den også godt og den lignet visst litt på en han holdt på å kjøpe i fjor :P

Skrevet
Prøv en bullmastiff - barnevennlig, uten jaktinnstinkt og er glad i å være med familien, - er også glad i andre mennesker. Jeg har sans for samme typen hunder som dere ser det ut for og vurderer å få en Bullmastiff når jeg finner meg et bedre sted å bo og får råd. De kommer også lett overens med andre typer dyr, det har sikkert noe med at de ikke jakter å gjøre..

Hmm.. Ja, den var også veldig fin! Absolutt med i vurderingen :)

Takk for tips!

Skrevet

Hva med Corso...? Eller Amerikansk Bulldog? ;)

Har selv en blanding mellom Rottweiler og Corso (helt fantastisk gemytt!!) og elsker selv store, kraftige raser... Favoritten er da Amerikansk Bulldog... :)

Beste Corso-side ute: Guardian Angels

God oppdretter på Amerikansk Bulldog: Östergaard's Amerikan Bulldogs

Skrevet

Rottweileren er en herlig rase, men det er en brukshund da ;) Får de brukt seg i løpet av dagen og får utløp for energien sin så er det herlige hunder å ha med å gjøre. De er rolige og stabile, glad i alt og alle :) Har fint lite negativt å si om rasen, annet enn at det dessverre er alt for mange feil type mennesker som eier en slik hund, og alt for mange elendige oppdrettere som velger å selge til feil type mennesker og som avler for å tjene penger. Så skulle valget falle på rottweileren, så vær ekstremt nøye med hvilken oppdretter du velger!

Er det en rase jeg _skal_ ha, så er det rottweiler, og går alt som jeg ønsker så har jeg min egen om ett års tid ca :)

Lykke til med rasevalget!

Skrevet

Boxere og lignende raser krever mye aktivisering og riktig oppdragelse for å bli gode hunder, så om dere vurderer dem må dere ha interesse for å drive med lydighet, spor, andre bruksgrener eller lignende. Jeg har aldri hatt så aktive hunder selv, men vil tro du må regne med minst et par timers kraftig aktivisering der hunden får brukt hodet annenhver dag, i tillegg til alt det vanlige stellet; hverdagsoppdragelse, tisseturer, mat og så videre. Mange mennesker trives med sånt, men man må være ærlig med seg selv og forsikre seg om at man er en av dem før man skaffer seg en aktiv hund.

Den beste måten å finne ut om en rase passer for dere, er å ha en. Allerede nå kan dere begynne å lete etter oppdrettere som bor i deres område, bli kjent med folk som har disse rasene, og tilbringe tid med dem. Aller helst bør dere få lånt en hund i noen uker, så dere ser hvordan det er å leve med dem. Besøk oppdrettere og få førstehåndsinformasjon om aktuelle raser, og snakk med eiere om hvor mye tid de har brukt på hunden.

Lag deg gjerne en bruker på canis.no (eller .se?) og still spørsmål om alt du lurer på der, der er det mange kompetente hundefolk.

Lykke til =)

Skrevet

får legge inn litt reklame for golden retriever jeg da :) utrolig familiehund som er lett å oppdra og med kjempegemytt! dessuten er det fin størrelse på den og et utseende som kan smelte ethvert hjerte ♥ let litt rundt en stund og prøv å få litt kontakt med hunder av de rasene du har mest lyst på :)

jeg synes det er veldig bra at du er tidlig ute med forberedelsene og at du planlegger valget så nøye! det er ikke alle som tenker over valg av rase ut i fra hva som passer til familien dessverre. lykke til! :)

Skrevet
Sorry, glemte å si at vi bor i Sverige :)

Men tror uansett ikke vi skal ha Am. Staff. Var mest et hint til hvilke raser vi liker.

Bare husk på at om det skulle bli amstaff og dere skal på besøk til Norge, får dere ikke ta den med dere hit. Det er jo litt synd.

Skrevet (endret)
Bare husk på at om det skulle bli amstaff og dere skal på besøk til Norge, får dere ikke ta den med dere hit. Det er jo litt synd.

Eh, jo det får de vel :P Så lenge de har papirer på hunden, og ordner det med mattilsynet og tollen (tror jeg det er), så er det i orden.

Endret av Aryia
Skrevet (endret)
Eh, jo det får de vel :P Så lenge de har papirer på hunden, og ordner det med mattilsynet og tollen (tror jeg det er), så er det i orden.

Nei, det er faktisk ikke lov. Kun lovlige amstaff reg. i Norge før forbudet har lov til å oppholde seg innenfor Norges grenser.

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...rentItemId=2452

Endret av MillaS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...