Gå til innhold

2 åring som har problemer med slimhoste

iss

Anbefalte innlegg

Vi har siden barnehagestart slitt med mye slimhoste hos jenta vår. Vi har i høst hatt henne på flere Bisolvonkurer med veldig liten effekt. Hun har også fått Efedrin sporadisk når hun har slitt som værst, vi fikk denne til henne da hun var under ett år og kastet opp slim.

Når jeg sitter og tenker tilbake så har hun slitt mye med slim. I de periodene hun er værst så hoster hun til hun kaster opp store slimdammer.

I desember synes jeg det ble værre en noen gang da det begynte å pipe da hun pustet.

Var hos lege og fikk Bricanyl. Legen sa hun ikke kunne si om det var astma, allergi eller en vanlig forkjølelse. Til det var hun for liten. Men hun utelukket lungebetennelse og slikt.

Vi prøvde Bricanyl tre ganger om dagen i en uke, men ingen merkbarn effekt. Jeg tror det var fordi doseringen fra legen var for svak. Apoteket påpekte det og når jeg leser rundt nå så skal ett barn på 10 kg ha 2,5 ml og ikke 0,8 som legen vår skrev.

Nå er vi inne i en ny slimete periode. Jeg mistenker at hun har infeksjonsrelatert astma eller hva det heter. For hun har perioder uten slim innimellom.

Så nå tenker jeg å prøve Bricanyl igjen. Noen som vet om Bricanyl (mikstur) er noe osm skal virke umiddelbart eller er det ett legemiddel som tar tid før virker. Eller burde jeg prøvd Efedrinen?? Den vet jeg virker umiddelbart...

Noen andre som har erfaring med små barn og kraftig slimhoste???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_mamma_*

Litt på sidelinjen... Barn med store mengder slim har ofte stor nytte av et melkefritt kosthold. Noen ganger har de i tillegg reaksjoner på gluten og sukker i maten.

Min yngste var slimete konstant etter at hun først ble introdusert for kumelk, men etter at vi valgte å kutte det ut fra kosten hennes har hun knapt vært forkjølet (og hun er snart 5 nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilli_*

Jeg er ingen lege, men efedrin har vel den effekten at det stopper hosterefleksen. Den er fin til tørrhøste, men dersom det er slimhoste, bør hun faktisk heller hoste for å få opp slimet. Da bør hun heller få en slimløsende hostesaft som gjør slimet tynnere og lettere å få opp.

Min datter har infeksjonsutløsende astma, men hun plages med tørrhoste, og ikke slim.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen og be om grundigere undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tenker på Cosylan jeg, den er hostedempende. Efedrin gjør ingenting med hosten, men den utvider slik at det blir bedre å puste.

Ja, jeg skal ha videre undersøkelser på henne... Bare lurer litt på andres erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet også ut kumelk fra kosten for et par år siden og her om dagen gikk det brått opp for meg at dette er første gangen poden er forkjølet siden han begynte på diett! Og ikke er han syltet, men bare litt "snufsen".

Er ikke det å kutte ut melk et nokså vanlig råd å gi under forkjølelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet også ut kumelk fra kosten for et par år siden og her om dagen gikk det brått opp for meg at dette er første gangen poden er forkjølet siden han begynte på diett! Og ikke er han syltet, men bare litt "snufsen".

Er ikke det å kutte ut melk et nokså vanlig råd å gi under forkjølelser?

Jeg har en liten gutt som plages mye med slim og snørr. Hva vil det si å kutte melkeprodukter fra kosten? Tenker umiddelbart på yoghurt og ren melk, men hva med ost og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en liten gutt som plages mye med slim og snørr. Hva vil det si å kutte melkeprodukter fra kosten? Tenker umiddelbart på yoghurt og ren melk, men hva med ost og sånn?

Vi kuttet ut absolutt alt av melk(og gluten), dvs. smør, ost, melk, surmelksprodukter, matvarer med melkeprodukter... -men det er jo noe helt annet. Vi tåler ikke melk i det hele tatt.

Hvor langt man må gå for å bli kvitt slim og snørr aner jeg ikke. Det går jo an å forsøke å kutte ut melkeglasset først? Eller spørre Google. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet ut absolutt alt av melk(og gluten), dvs. smør, ost, melk, surmelksprodukter, matvarer med melkeprodukter... -men det er jo noe helt annet. Vi tåler ikke melk i det hele tatt.

Hvor langt man må gå for å bli kvitt slim og snørr aner jeg ikke. Det går jo an å forsøke å kutte ut melkeglasset først? Eller spørre Google. :)

Jøss, det høres omfattende ut. Ja, vi kan jo droppe melken først og se om det bedrer seg. Og yoghurten kanskje. Drikker ikke så mye melk, men det blir en del yoghurt i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bricanyl skal ha umiddelbar effekt, men derpå ikke langvaring. Det kan hende barnet trenger astmamedisin som inneholder kortison, dette gir langvaring og helbrendende effekt, men funker først etter noen dager.

Hvordan tar hun bricanyl? er det babyinnhaler er jeg av den erfaring at den funker minialt og du trenger et forstøverapparat som går på strøm.

Selv har jeg aldri opplevd særlig stor effekt av efedrin, men har hatt god effekt av både bricanyl/ventolin som virker akkutt, FØR man tar kontisonmidisiner for lungene. Hvis barnet piper mye og har spesielt vondt for å puste, dvs vansker for å snakke, kan det være astmamidisin i større omfang hun trenger.

Hver også oppmerksom på at lungebetennelse kan komme i slutten av en periode med mye hoste, så vær oppmerksom på feber og gå evnt til legen for å ta et stikk i fingern.

cosylan ville jeg ikke gitt til små barn da dette inneholder morfin.

astma blir kun utredet etter tre år vel, men mange barn sliter før dette

du får forstøverbehandling akutt på legevakten om du ender med at barnet sliter for mye

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mixelite_*
Jøss, det høres omfattende ut. Ja, vi kan jo droppe melken først og se om det bedrer seg. Og yoghurten kanskje. Drikker ikke så mye melk, men det blir en del yoghurt i løpet av uka.

Det er sikkert lurt. Og jeg kan aldri tro at man må gå like drastisk til verks som vi gjorde. Som sagt kuttet vi ut melk(og gluten) fordi vi ikke tåler det. Fraværet av snørrete og tette neser er bare en bivirkning av "behandlingen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinjen... Barn med store mengder slim har ofte stor nytte av et melkefritt kosthold. Noen ganger har de i tillegg reaksjoner på gluten og sukker i maten.

Min yngste var slimete konstant etter at hun først ble introdusert for kumelk, men etter at vi valgte å kutte det ut fra kosten hennes har hun knapt vært forkjølet (og hun er snart 5 nå)

Enig med denne... mange barn blir slimete av melk og melkeprodukter. får ofte øreverk også...

prøv rismelk i stedet -finnes med både naturell, sjokolade og jordbærsmak =)

Ville ikke gitt soyamelk da det er en allergen i seg selv.. til voksne er det nok ok, men ville vært forsiktig med det til barn som holder på å utvikle immunsystemet..

Vil tro det viktigste er å kutte ren melk.... tror prosessert melk har en annen virkning... altså melk i matprodukter ikke er så farlig til å begynne med.. men ren melk, yoghurt, is etc bør fjernes fra kostholdet..

dersom det ikke hjelper ville jeg ha droppet alt det står laktose, myse og melkeproteiner på.. men husk at det kan ta godt over en uke for slimproduksjonen til å stoppe opp.. skjer ikke nødvendigvis over natta.. så ikke gi opp for tidlig.

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...