Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som kritiserer Coldplay og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan godt skjønne at noe av det nyeste til coldplay kanskje blir veldig kommers og at noen synes det blir litt for mye av det gode. Allikevel så har jo coldplay mye rolig og fin musikk som ikke er fullt så kommers.

Jeg skjønner meg ikke på folk som mener denne sangen er dårlig f eks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk har forskjellig smak kanskje?

Skrevet

Nå er det jo engang sånn at mange av de som var fans av Coldplay fra begynnelsen av er litt snurt fordi de nå er veldig populære. Musikksnobber kalles de. Kan jo ikke like det samme som alle andre vet du! ;)

Også har jo folk forskjellig smak, ja...

Skrevet

Coldplay er jo ikke et kred-band. De blir sett på som kjedelige veldig generic, og appellerer mest til de som ikke stiller så høye krav eller bryr seg noe særlig om musikk.

Når det er sagt synes jeg de har enkelte ålreite låter, spesielt fra "Parachutes", men det er ikke akkurat noe folk blir spesielt imponert over hvis jeg sier.

Skrevet

Don't panic er jo en kjempefin låt, og etter min mening helt annerledes enn det de har laget de siste årene.

Nå er det jo engang sånn at mange av de som var fans av Coldplay fra begynnelsen av er litt snurt fordi de nå er veldig populære. Musikksnobber kalles de. Kan jo ikke like det samme som alle andre vet du! ;)

Jeg var allerede stor fan av Coldplay da de slo gjennom, men jeg synes rett og slett at de ikke er like bra lenger, populariteten deres har ingenting å si for mitt vedkommede. Men Spies er fremdeles en av mine favorittlåter.

Her er noe jeg skrev i en tråd her for et halvt års tid siden (så slipper jeg å forklare meg på nytt):

Da Coldplay ga ut sitt første album Parachutes i 2000 falt jeg helt pladask for dem. Jeg syntes det albumet var fantastisk, og jeg fant elementer i musikken deres som jeg tidligere hadde funnet hos Radiohead (spesielt låten "Spies") men som jeg syntes de hadde mistet. Så Coldplay tok over som mitt favorittband nummer 2. Enda større fan ble jeg da jeg så dem live på Rockefeller rett før jul det året. De var ikke blitt særlig populære her enda, men vha nettet slukte jeg alt av sanger, både sånt som var utgitt og sånt som ikke var utgitt. Jeg trodde vel aldri at de skulle bli så store som de etterhvert ble.

Men det andre albumet deres ble også veldig godt mottatt hos meg. Her var det også noen vakre, melodiske sanger i tillegg til gitar- og pianobaserte rockelåter som var typisk dem. Men låtene var kanskje ikke like varierte som før?

Likevel var det med stor forventning jeg så frem til album nummer tre, men da det kom ut ble jeg regelrett skuffet. Bandet visste nå at de var kjempestore, og det virket som om de ville at musikken skulle være det også. Det var som om hver sang skulle være et melodramatisk, episk mesterverk. Det hele ble for pompøst for meg. Chris Martin var superstjerne og det så ut som om han nøt det til fulle men for meg ble det helt feil.

Nå er album nummer fire ute. Jeg har ikke kjøpt det, ikke lastet det ned en gang. Jeg har hørt en reklame for det, og det høres veldig uinspirert ut.

Jeg vil forresten benytte anledningen til å anbefale noen gamle låter, som f.eks. fantastiske Bigger Stronger fra EPen "Safety" fra 1998, Brothers and sisters, og vakre, lavmælte See you soon.

Det er godt mulig disse har blitt gitt ut som b-sider på singler de siste årene, men uansett er de fra tiden før Parachutes.

Skrevet

Dersom bandet slutter å levere i fansens øyne, har det overhodet ingenting med musikksnobberi å gjøre at man slutter å kjøpe platene. De færreste gidder å høre musikk de ikke liker, og det er fullt mulig for et band å lage en råbra debutplate og en trasig tredjeplate, feks. Band har en tendens til å utvikle seg gjennom karrieren, og noen liker det - andre ikke.

Jeg for min del synes Coldplay er, og alltid har vært, fryktelig kjedelige, men det har ikke noe med kommersialisme å gjøre. Smak og behag, etc.

Skrevet

Nånå, det jeg skrev var mest på kødd da. ;)

Coldplay er jo ikke et kred-band. De blir sett på som kjedelige veldig generic, og appellerer mest til de som ikke stiller så høye krav eller bryr seg noe særlig om musikk.

Dummeste jeg har hørt!

Skrevet

Coldplay er platt, trygt og kjedelig. Musikkverdenens svar på pizza med ost og skinke. Greit i blant, men ikke hele tiden.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Du må da vite at det ikke er noe særlig å like "liste-pop" her på KG - hjelpe meg det er jo som å banne i kirken å si at man liker slik musikk.

Men jeg står fram:

• Jeg hører med glede på liste-pop som fenger meg :)
  • Coldplay har mye fin musikk :)
  • Jeg er nær ved å få fnatt når mannen min spiller sin yndlingsmusikk som er Rolling Stones :)

Men til og med han som jeg er gift med - som elsker gammel Rolling Stones ol hører mer enn gjerne på radioen populær-musikk. Hver gang han hører noe fengende så sender han meg navn på artist og melodi.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Coldplay er platt, trygt og kjedelig. Musikkverdenens svar på pizza med ost og skinke. Greit i blant, men ikke hele tiden.

Jøss, er det virkelig musikk du orker å høre på hele tiden?

Selv den mest ihuga musikk-elsker må ha variasjon.

Skrevet

Eg er forsatt glad i coldplay, men eg er skuffa over det nye albummet

Skrevet
Jøss, er det virkelig musikk du orker å høre på hele tiden?

Selv den mest ihuga musikk-elsker må ha variasjon.

Har du lesevansker?

Skrevet
Dummeste jeg har hørt!

Haha, hvorfor det? Det er jo sant. Coldplay sluttet å være et kred-band etter "Parachutes"-hypen. Med mindre du er en NME-idiot, da. Jeg mener å huske at NME fortsatt elsket dem rundt "X&Y", men det spiller jo ingen trille ettersom NME ikke lenger har noe kredibilitet igjen.

Skrevet

Jeg synes mange av sangene til coldplay er pene, men jeg kunne aldri brukt penger på en cd, eller en konsert av dem. Ikke fordi jeg egentlig har noe i mot musikken- den kan være avslappende å grei å høre på, men jeg synes rett og slett det er for kjedelig å høre på i lengden.

Skrevet (endret)
Haha, hvorfor det?

Fordi å si at Coldplay kun appellerer til de som ikke stiller så høye krav eller bryr seg noe særlig om musikk blir for dumt. Jeg skal ikke sitte her å påstå at Coldplay er verdens mest originale band, men selv om jeg hører på de betyr ikke det at jeg ikke bryr meg om musikk. Musikk er veldig viktig for meg, og har alltid vært det. At jeg føler for å høre på Coldplay fra tid til annen forandrer ingenting. Kjenner jeg blir provosert av den arrogante holdningen din. Men for all del, om du er stolt av å være anti-mainstream og "original", så har du all rett til det. Innrømmer gjerne at jeg ikke akkurat ser opp til folk som hører på listemøl som lady gaga og lignende, men jeg har da folkeskikk nok til å la de gjøre som de vil. Så jeg holder kjeft. Selv om det er vanskelig til tider. ;)

Og om Coldplay er et "kred-band" eller ikke driter vel jeg i. Er selvsikker nok til å ha mine egne meninger - ikke kopiere andre sine.

Endret av Bloodless
Skrevet
Fordi å si at Coldplay kun appellerer til de som ikke stiller så høye krav eller bryr seg noe særlig om musikk blir for dumt.

Flaks at det ikke var det jeg skrev, da. Jeg skrev, og mener, at Coldplay appellerer mest til de som ikke stiller så høye krav til eller bryr seg noe særlig til musikk. Det er jo ikke noe jeg finner på, dette jobber jeg med til daglig og har grei peiling på. Selvfølgelig finnes det unntak, og det kan godt hende du utgjør et. Jeg kjenner også en som liker Coldplay selv om han er vanvittig musikkinteressert utover den pure popen. I tillegg, og det tror jeg også jeg nevnte i det første innlegget mitt, liker jeg også en og annen Coldplay-låt, selv om det bare er for hjernedødt bakgrunnsmusikk-bruk.

Ettersom du ser ut til å ha tatt deg personlig nær av innlegget mitt kan jeg jo presisere at jeg aldri ville ha generalisert såpass at jeg ville ha sagt at alle Coldplay-fans er fullstendig uinteresserte i musikk. For all del. Jeg tviler heller ikke et sekund på at musikk er viktig for deg, men må skyte inn at det å synes at "musikk er viktig for meg" og det å virkelig interessere seg for musikk i den grad at det er en nærmest altoppslukende interesse er to forskjellige ting for min del. Selv er jeg musikknerd til den grad at det tidvis er en belastning. Jeg kjenner ikke deg i det hele tatt og kommer selvfølgelig ikke til å anta noe som helst uten grunnlag, men jeg kjenner mange som hevder nettopp at "musikk er viktig for meg" selv om det virker som de bare er interessert i å ha Duffy som bakgrunnsmusikk. Oi, der sporet jeg av. Beklager, jeg synes sånt er kjempeinteressant og har lett for å bli ustoppelig. Tilbake til innlegget ditt:

Men for all del, om du er stolt av å være anti-mainstream og "original", så har du all rett til det. Innrømmer gjerne at jeg ikke akkurat ser opp til folk som hører på listemøl som lady gaga og lignende, men jeg har da folkeskikk nok til å la de gjøre som de vil. Så jeg holder kjeft. Selv om det er vanskelig til tider. ;)

Og om Coldplay er et "kred-band" eller ikke driter vel jeg i. Er selvsikker nok til å ha mine egne meninger - ikke kopiere andre sine.

Hvis det var et (fullstendig unødvendig) forsøk på å lese meg bommet du stygt. Jeg hører gjerne på enkelte "listepop"-låter eller -album, og går for eksempel ikke av veien for å argumentere for at Britney Spears' "Blackout" er en knakende god plate. Jeg omgir meg mest med folk både i og utenfor musikkbransjen som er mer eller mindre like interessert i musikk som meg selv, og kjenner følgelig en del krednisser. Sånt synes jeg også er kvalmende, det er klart alle har rett til å høre på den musikken de vil. Det er en selvfølgelighet det er helt unødvendig å nevne.

Grunnen til at jeg skrev at Coldplay ikke er et kred-band er rett og slett at jeg svarte på trådstarterens spørsmål. At du tolket det som at jeg er en kred-idiot som er stolt av å være "anti-mainstream" og snakket dritt om musikken deres, er jaggu fanden ganske merkelig.

Skrevet

Ok, da beklager jeg. ;) Jeg kjenner ikke deg heller, og det var dumt av meg å hive deg i bås. Jeg blir nok litt usaklig når jeg blir provosert, dessverre. Innrømmer det gjerne. Og når jeg sier at musikk er viktig for meg, så mener jeg ikke Duffy i bakgrunnen. For det første takler jeg ikke dama, og for det andre skal ikke musikk være i bakgrunnen. Iallefall ikke god musikk. Når jeg sier at musikk er viktig for meg, mener jeg ikke at jeg absolutt må høre på musikk hele tiden, eller at jeg er så veldig musikalsk anlagt. Men jeg har flere ganger reist både 50 og 100 mil for å dra på konsert, selv om jeg hverken har tid eller råd. Rett og slett fordi musikken og tekstene betyr uendelig mye for meg. Jeg har tatt meg fri fra jobb, selv om det egentlig ikke var mulighet for det, fordi jeg nektet å gå glipp av Tom McRae på Samfundet, eller Damien Rice i en grotte i fjellet langt uti havgapet. Det er opplevelser jeg ikke kommer til å glemme med det første. Og selv om jeg ikke er så heldig at jeg jobber med musikk på noen måte, så er det likevel en stor del av meg. Og det er det jeg mener med at "musikk er viktig for meg".

Og nå sporer dette veldig av, så jeg tror jeg gir meg.

Gjest Langsyne
Skrevet

De har mange fine låter og jeg liker godt Parachutes albumet. Det blir sjeldent at jeg hører på det egentlig, men det er ikke så nøye. Alltid hatt sansen for Green eyes (som jeg først ikke klarte noe særlig, men). Sier ikke nei takk til musikken deres og heller ei til en konsertbill om jeg skulle få:) Men jeg lever ikke på knekkebrød med smør på i en måned for å få sett de.

Skrevet

Band blir fort veldig dårlige skal de gå fra "sær sjanger" til "top 20 lista". Smak er smak og kan ikke diskuteres, men alle som har jobbet mye med musikk sier jo det samme. Jo flere som hører på, jo færre av original-fansen liker dem. Mange avskyr f eks Turboneger idag, fordi de har blitt så "rolige" og "stabile" i sounden. For å selge mer og for å tekkes flest mulig..

Så lik det du vil du, det at folk ikke liker "coldplay og denslags" er vel mer politikk enn smak. At alt som er kommers er kjedelig.. Så ikke ta det personlig! Smak KAN IKKE diskuteres. Men argumentet med at jo flere som liker, jo mindre originalfans kan.

Skrevet

Jeg liker coldplay og har kjøpt alle cdene de har gitt ut :) Jeg gir F**** i om folk flest anser coldplay for å være et dølt band, jeg hører på musikk alt etter humør, fra Rammstein til Coldplay......og syns absolutt ikke man skal sette merkelapp på folk etter hva man liker av musikk o.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...