ViljaH Skrevet 1. februar 2009 #1 Del Skrevet 1. februar 2009 Hei, Jeg har som stort og viktig mål at jeg ikke skal få noen såkalt cola-baby, dvs. at moren spiser så mye sukker under svangerskapet at den nyfødte babyen veier over 4 kg. Jeg tror dette er veldig usunt for babyen, og jeg har ingen planer om å gjøre fødselen tøffere for meg selv enn den må bli... Å presse ut en 4,5 kg baby må jo være helt forferdelig. Derfor har jeg kuttet godteri og chips nesten helt (spiste en scoop iskrem til dessert på lørdag - HELT fanatisk trenge rman jo ikke være). Men jeg har gått over til å spise mye mer frukt, og frukt har jo også en del sukker i seg, selv om det også har mye større næringsverdi enn godis. Kan man få cola-baby av å spise mye frukt pga fruktsukkeret?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umuriel Skrevet 1. februar 2009 #2 Del Skrevet 1. februar 2009 Tror ikke bare det er sukker som fører til store babyer. Arv, sykdommer (f.eks diabetes) og andre ting spiller også inn. Jeg var fullstendig hekta på sjokolade i svangerskapet og spiste daglig store mengder sjokkis, og babyen min var under 3,5 kg. Ikke at jeg skal forsvare store sukkerinntak da, vi vet jo alle at det ikke er spesielt sunt. Søsteren min derimot hadde problemer med blodsukkeret i svangerskapene (hun fikk senere diabetes), og fikk to store barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 1. februar 2009 #3 Del Skrevet 1. februar 2009 Mors kosthold har (desverre) veldig lite å si for babyens vekt. Jeg spiste veldig sunt forrige gang, men ungen var 4,3 kg likevel. For øvrig har hodeomkretsen mer å si for hvor vondt det er å presse ut - og det er jævlig uansett om ungen er 2,5 eller 5 kilo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #4 Del Skrevet 1. februar 2009 Søstra mi fødte en gutt på 4,5. Han er en veldig sunn og frisk gutt. Og virker nesten sterkere enn andre på sin alder. (han er under året) Fødselen hennes var ikke spesielt verre enn andres. Nå hadde nok ikke jeg heller ønsket å født en så stor unge i utg. punktet. Men søstra mi har verken diabetes el spist mere usundt enn andre. Derimot skal det sies at både hun og mannen hennes var over 4 kg da de ble født, Så det har kanskje noe med det å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 1. februar 2009 #5 Del Skrevet 1. februar 2009 jordmoren min sa at fars vekt ved fødsel vist nok hadde mye å si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 1. februar 2009 #6 Del Skrevet 1. februar 2009 jordmoren min sa at fars vekt ved fødsel vist nok hadde mye å si Mor sin også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 1. februar 2009 #7 Del Skrevet 1. februar 2009 Tror mors vekt har mye mer å si. Arv spiller jo inn ift at hvis moren din fikk store barn, er det sannsynlig at du også får det. Barnets størrelse følger som regel mor, det er slik naturen er laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 1. februar 2009 #8 Del Skrevet 1. februar 2009 Det har vært en del tråder om dette før, hvor det egentlig har kommet fram at man kan spise kjempesunt og få en stor baby, eller spise masse sukker og få en liten. Derfor vil jeg hevde at barnets fødselsvekt avhenger av mye mer enn mors kosthold under svangerskapet. Vil tro at gener spiller en mye større rolle. Jeg og mine søsken hadde lav til normal fødselsvekt, mannen min og hans søsken var store. Jeg var ca 3000 gram en uke etter termin, mannen var ca 4200 gram to uker før termin. Vår gutt var en del over snittet når han ble født: 4040 gram 9 dager etter termin. Så her ser det ut til at fars gener har påvirket... Eller spiste jeg for mye sjokolade? Forøvrig gikk fødselen veldig greit, selv om hodeomkretsen også var stor (38,5 cm), og det er vel hodet som er verst å få ut uansett babyens størrelse. Så om babyen er litt over snittet, trenger ikke det bety at man automatisk får en tøff fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 1. februar 2009 Takk for gode svar, lærte litt nytt her - og skal sjekke hvor stor fødselsvekt mannen hadde. Jeg var vel ganske rundt 3 kg. Det er såklart ikke alle storvokste barn som har blitt sånn pga mor tyller i seg 1,5 l cola hver dag. Men visstnok er det MANGE flere store babyer som fødes de siste 10 årene, enn før, og dette kommer av mors kosthold. Det er dette jeg prøver å finne ut av. At unger er store pga arv eller diabetes er ikke noe å gjøre med. oioi. Jeg er helt sikker på at bebisen vår er 12+5, mens legen på UL påsto den måtte være 1 uke eldre, pga størrelse. Kan jeg da ha diabetes uten å vite det, og derfor er ungen større enn vanlig vekstkurve... det må jeg sjekke med legen om. Hm, nå fikk jeg noe å tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Indo Skrevet 1. februar 2009 #10 Del Skrevet 1. februar 2009 Når jeg ble gravid, fikk jeg avsmak for alt søtt. Spiste derfor masse grønt, frukt, fisk, fullkornsbrød, drakk bare isvann and so on. Jeg fødte en plugg på 4,1kg, 54cm og med hodeomkrets på 37. Selv er jeg ikke spesielt stor av vekst, men fødselen gikk overraskende bra. Jeg selv var 3,3kg ved fødsel, mens samboeren min var 4,3kg tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 1. februar 2009 #11 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg spiste mye mindre søtt under svangerskapet enn vanlig, og fikk en baby på 4290 gram. Jeg har også født en gutt på 5 kilo og 55 cm, synes det er litt trist om noen skal tenke på ham som "cola-baby"- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 1. februar 2009 #12 Del Skrevet 1. februar 2009 det med at legen trur at fosteret er 1 uke mer enn du trur betyr svært lite så tidlig.. er jo bare basert ut på målinger, og 1mm feil betyr jo litt så tidlig. og jeg drakk forresten masse cola under svangerskapet og fikk et lite knøtt. (både jeg og mannen var små da vi ble født) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 1. februar 2009 #13 Del Skrevet 1. februar 2009 og søskenbarnet mitt spiste bare sunt under svangerskapet og fikk en gutt på over 5 kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SummerJoy Skrevet 1. februar 2009 #14 Del Skrevet 1. februar 2009 oioi. Jeg er helt sikker på at bebisen vår er 12+5, mens legen på UL påsto den måtte være 1 uke eldre, pga størrelse. Kan jeg da ha diabetes uten å vite det, og derfor er ungen større enn vanlig vekstkurve... det må jeg sjekke med legen om. Hm, nå fikk jeg noe å tenke på. Nei, garantert ikke. Alle fostre vokser likt i begynnelsen.. Dessuten har de ikke noe fettlag så tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Indo Skrevet 1. februar 2009 #15 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg vil heller ikke at noen skal tenke på sønnen min som en "cola-baby" bare fordi han er litt stor. Jeg var jo sunnheten selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 1. februar 2009 #16 Del Skrevet 1. februar 2009 oioi. Jeg er helt sikker på at bebisen vår er 12+5, mens legen på UL påsto den måtte være 1 uke eldre, pga størrelse. Kan jeg da ha diabetes uten å vite det, og derfor er ungen større enn vanlig vekstkurve... det må jeg sjekke med legen om. Hm, nå fikk jeg noe å tenke på. ? Tror du må sette deg inn i det elementære først. Det er forskjell på å måle høyde og vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladona Skrevet 1. februar 2009 #17 Del Skrevet 1. februar 2009 Har ikke lest noen av svarene du har fått, vil bare si at mitt andre barn veide 4770, og det uten at jeg på noen måte hadde overspist sukker i svangerskapet. Drakk overhodet ikke brus. Førstemann veide 3510, kostholdet var omtrent det samme. Når det er sagt, var ikke fødsel nr. 2 verre enn nr. 1, til tross for større barn. Hun var også noen centimetre lengre enn nr. 1, og med en hodeomkrets på 36 cm var hun grei skuring. Har forøvrig aldri hørt uttrykket "colababy"... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erle84 Skrevet 2. februar 2009 #18 Del Skrevet 2. februar 2009 Hm... Håper størrelsen oftest følger morens slekt! hehe - alle i sambos familie var kjempebabyer/får kjempebabyer på mellom 4,5 og 5 kg ca. Selv var jeg 2,7 - og alle mine søsken var også små. I min familie er alle små som barn. Tror ikke kostholdet har alt å si, med andre ord... Når det er sagt; babyene ER større nå enn de var før. Så kosthold spiller nok litt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skoeska Skrevet 2. februar 2009 #19 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg er 39 uker på vei og spiser ikke sunt, det skal jeg innrømme. Likevel har jordmor estimert at barnet er veldig gjennomsnitlig, og har estimert at barnet vil veie 3,6 kilo ved termin (vet jo selvfølgelig ikke om det stemmer da). Så jeg får nok ingen stor baby selv om jeg har proppet meg full av cola og smågodt gjennom svangerskapet. Tror gener og arv spiller en stor rolle, da både jeg og samboeren min var "gjennomsnittsbabyer" vi også. Men selvfølgelig, det er jo en god ide å spise sunt under svangerskapet uansett! (Skulle gjerne ha klart å stå imot søtsuget selv, men det har vært vanskelig det!) Jeg ville nok ikke ha gjort det kun for å unngå å få en stor baby å presse ut, for det har ikke så mye å si på smerten om barnet er stort eller lite har jeg hørt, men det er jo lurt å være sunn uansett! Jeg spiste mye mindre søtt under svangerskapet enn vanlig, og fikk en baby på 4290 gram. Jeg har også født en gutt på 5 kilo og 55 cm, synes det er litt trist om noen skal tenke på ham som "cola-baby"- Jeg har aldri hørt uttrykket colababy, og har aldri tenkt at store babyer er store fordi mor spiser usunt gjennom svangerskapet! Det virker jo som de fleste her inne mener det samme, så synes ikke du skal tenke over det en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 2. februar 2009 #20 Del Skrevet 2. februar 2009 Selv om mange får store babyer uten å ha spist usunt, og omvendt _har_ norske babyer blitt større og større (i likhet med resten av befolkningen), og det hjelper ikke å spise masse sukker. Å kutte ut potetgull og sjokolade gjør kanskje at du også kommer i bedre form, som igjen kan gjøre fødselen lettere. Men frukt er jo sunt! Minst to frukter (og tre grønnsaker) om dagen, er det ikke det de sier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå