Gå til innhold

vil bli større?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg har et litt rart spørsmål!

jeg vil bli større, fordi jeg ofte blir spørt om jeg har anoroksia(noe jeg IKKE har')

men jeg er ikke glad i mat, og er ikke mye sulten, så går det an å trene seg større, uten å få digre muskler, eller synlige muskler i det hele tatt?

jeg vil ikke ha flesk, så er det noen som vet noe vedig sunn mat jeg kan spise i stedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg synes ikke spørsmålet ditt er rart, jeg..

Først og fremst ønsker jeg at du skal stille deg spørsmålet om hvorfor du ikke er glad i mat. Når du finner ut av det, kanskje det er mulig å gjøre noe med den årsaken, som igjen kan føre til at du klarer å spise mer..

Men; for å gå opp i vekt må du først og fremst spise mer, og mer energirik mat. Gjerne fire hovedmåltider samt et par mellommåltider. Ha en jevn fordeling mellom proteiner, fett og karbohydrater.

Forslag på matvarer som innholder god næring er: nøtter, fet fisk (laks, makrell i tomat etc), avocado og oljer i salater.

Styrketrening kan være med å øke muskulaturen din, men i tillegg til det må du spise mer mat. Hvis du ikke gjør dette parallelt vil du nok bare bli mindre.

Håper dette kan være litt til hjelp :)

Skrevet
Styrketrening kan være med å øke muskulaturen din, men i tillegg til det må du spise mer mat. Hvis du ikke gjør dette parallelt vil du nok bare bli mindre.

Jepp.

Den eneste måten å bli større på er å spise mer. Og den eneste brukbare måten å bli større på uten at det bare blir fett er å drive effektiv styrketrening samtidig.

Skrevet (endret)

Det er riktig som over skrevet at du må spise mer for å kunne bygge kroppen din større, byggesteiner er ett nøkkelord, men tung styrketrening er også viktig. Tren få repetisjoner, ca 5-8 per sett, gjerne 3 sett. Øk vekter jevnlig for å gi kroppen noe å jobbe med. Om du synes dette blir mye å forstå seg på, så anbefaler jeg deg en time med en personlig trener. Få satt opp ett trenings- og kostholdsopplegg som kan hjelpe deg med det du ønsker å oppnå. Koster deg ca 300-400 kr, men det er nok god hjelp. Endel sentre tilbyr en gratis slik time for medlemmer også...

Endret av Lotte27
Skrevet
men tung styrketrening er også viktig. Tren få repetisjoner, ca 5-8 per sett, gjerne 3 sett. Øk vekter jevnlig for å gi kroppen noe å jobbe med.

Ja, nettopp; styrketrening må være tung for å være effektiv. Greier du noe særlig mer enn 8 repetisjoner bruker du for lett vekt. Jeg får fnatt av folk (ofte jenter, men slett ikke alltid) som kommer inn og gjør et sett på kanskje 15-20 reps og går igjen i den tro at de har bedrevet "styrketrening". (Jeg er relativt fersk i gamet selv, men har i det minste gjort litt ordentlig research først.)

Ellers er frivekter mye bedre enn all verdens apparater, siden man får trent en haug med muskler samtidig i sammensatte bevegelser, både ved at de gjør arbeid og ved at de stabiliserer vekta. Det er dessuten skikkelig tøft med klassiske vektstang-øvelser. Se for eksempel her for et bra nybegynnerprogram: http://startingstrength.wikia.com/wiki/Sta...g_Strength_Wiki

Skrevet

Hva hvis man skal legge på seg, men ikke får drevet styrketrening da? Vil det jeg legger på meg uansett bli fett da? (Jeg får bare lov å gå turer de neste fire ukene...)

(Beklager hvis jeg kupper tråden litt :sjenert: )

Skrevet
Hva hvis man skal legge på seg, men ikke får drevet styrketrening da? Vil det jeg legger på meg uansett bli fett da? (Jeg får bare lov å gå turer de neste fire ukene...)

(Beklager hvis jeg kupper tråden litt :sjenert: )

Så absolutt ikke. Om du spiser normalt og får beveget deg så vil kroppen ta til seg næringen din og ikke bare lagre det som overflødig. Turer kan være god trim det om du bare får pulsen litt opp samt at lengden og terrenget på turene kan variere sann at du gir kroppen noe å jobbe med! Variasjon er ett nøkkelord for at kroppen ikke skal bli vant til treningen du utfører enten det er styrke, aerobic eller gå-turer. Men jeg er ikke ekspert altså, så det er bare AV erfaringsmessige grunner jeg skriver som jeg gjør...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...