Gå til innhold

Er aerobic vanskeligere enn step?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forholdsvis dårlig koordinasjon og spesielt problemer med trinn der jeg må bevege beina og armene samtidig. Ved å gå på endel steptimer har jeg blitt flinkere på steptrinnene, rett og slett fordi det er mange av de samme type trinnene som går igjen slik at jeg husker dem. Tror egentlig ikke koordinasjonsevnen i seg selv har blitt så mye bedre.

Nå har jeg lyst til å prøve aerobic (selvfølgelig den letteste timen), men jeg er litt usikker på om jeg tør. ;) Generelt sett, er det veldig vanskelig? Er det samme type grunntrinn som går igjen der også? Synes det virker litt "tryggere" med step ettersom jeg da har stepkassen å forholde meg til. Og har ikke lyst til å drite meg ut på aerobic ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...jeg syns igrunn begge er like enkle. I begynnelsen er det litt kløning, men når man lærer seg trinnene går det greit. Og viss du syns det er vanskelig å få med ben og armer så prøv uten å bevege armene og bare bruk beina, det som er det viktigste:) Men tilbake til spørsmålet så syns jeg begge deler en like enkelt/vanskelig.

Gjest Løve66
Skrevet (endret)

Det er samme type trinn, oppbygging og koordinasjon - forskjellen er bare at ved aerobic foregår alt på gulvet. Det som avgjør hvor lett/vanskelig det er er nivået på timen (de fleste sentre har to eller tre nivåer) + hvor god instruktøren er til å instruere/forklare/vise.

Videre er min erfaring at noen instruktører har "vanskelige" timer og noen har "lette" selv om de enkelte timene er innenfor samme nivået. Bl.a. legger noen inn mye "dans og vrikk" som kan oppfattes som vanskelige om man ikke er veldig "inne i" trinnene. Det handler også litt om at hver enkelt instruktør bruker "sine" trinn mest og går man ofte på timer med samme instruktør lærer man seg fort hva de gjør. Får man plutselig en ny instruktør kan en enkel time brått oppleves som vanskelig.

Men altså; grunntrinnene er de samme enten man velger aerobic eller step. De aller fleste opplever timene som litt vanskelige de første gangene fordi trinn og kombinasjoner er uvant hvis man aldri har vært på slike timer, men dette lærer man seg fort. Det er derfor viktig at man prøver et par-tre ganger før man gir opp - jeg registrerer mange som gir opp koordinasjonstimer for fort fordi man får litt hetta første gangen, men det er det ingen grunn til for allerede neste gang er det mye enklere.

Og; ikke vær redd for å drite deg ut på noen time - jeg har enda til gode å oppleve en time hvor ingen gjør en eller flere feil - vi gjør det på hver time alle sammen - og ikke er det noen som gidder å bry seg med andres feiltrinn heller!!

Det er dessuten lettere hvis du står like bak instruktøren. Da slipper du også å gjøre de samme feilene som personen foran deg :-)

Endret av Løve66
Skrevet

Jeg syns aerobic er lettere enn step.

Mitt forslag er å ta fottrinnene først, så når du har blitt god på dem, så kommer hendene litt av seg selv.

Ofte er det også basic steg du kan bruke.

Skrevet

Va inte rädd för att göra bort dej.

Alla är så upptagna med att se på sej själv i spegeln och göra riktigt! Ingen som bryr sej om du gör fel.

Jag lovar!!

För övrig tycker jag step är lättare men det är ju individuellt vad man tycker.

Skrevet

Det er veldig indviduelt hva en person synes er lettest. For mitt vedkommende er det step. Vil bare anbefale deg å fortsatte å prøve, gjerne på de enkle timene i en periode for å få inn grunntrinnene. Når dette sitter inne hos deg så vil det bli enklere, ikke gi opp, vi har vel alle vært med den tanken engang =) Noen trenger bare litt ekstra hjelp i begynnelsen. Men prøv igjen og du skal se at kordinasjonen kommer seg =)

Skrevet

Tusen takk for så mange fine og informative svar! :klemmer:

Jeg får vel bare komme meg på en aerobictime og prøve det ut. Kjenner at jeg nok kommer til å prøve å gjemme meg bakerst og teste ut koordinasjonen der. ;) Men hvis aerobic er like gøy som step så er det verdt det!

Skrevet

Heng deg med!

Husk: Alle har vært nybegynnere.

Ikke alltid lurest å stå bakerst, i den kombinasjonen som vi har nå, så snur vi oss.

Lykke til :hoppe:

Jeg har vært på aerobic i dag, det er kjempegøy :)

Skrevet (endret)

Jeg begynte på aerobic og avanserte til flere typer dans, mens Step-timene tør jeg ikke, er redd jeg skal tryne i steppen :ler:

Forviller meg inn på en step-time nå og da fordi jeg glemmer hvor dårlig jeg er, og jeg glemmer liksom å løfte beina... og blir for ivrig. Og så er jeg redd for knærne mine :P

Jeg vil tro at dersom du har gått på Step, har du fått inn litt elementær koordinasjon, og da er ikke Aerobic noe særlig mer vanskelig. Det er stort sett taktfaste steg som er lette å lære. Er armene vanskelig, hold deg til beina. Prøv du!

Endret: Og bra tips å ikke stå bakerst. Står du bakerst, ser du heller ingen ting. Stå på ca tredje rad, det er mitt tips!

Endret av Annikken
Skrevet
Er armene vanskelig, hold deg til beina. Prøv du!

Dette er ett veldig bra tips. Konsentrer deg om bena i første omgang, la armene komme når du føler deg tryggere på trinnene!

Skrevet

TS

Har du prøvd en aerobic time nå?

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg synes aerobic er lettere enn step av den enkle grunn at man alltid kan "begynne fra der man er". I step befinner man seg plutselig på feil side av kassa si om man klusser det til ;)

Skrevet
Jeg synes aerobic er lettere enn step av den enkle grunn at man alltid kan "begynne fra der man er". I step befinner man seg plutselig på feil side av kassa si om man klusser det til ;)

Hehe, men mener helt det motsatte, med en stepkasse har en alltid ett startsted, foran kassen og kan på den måten hente seg inn igjen om en kommer litt ut av det =) Men derfor bør en prøve begge deler, meningene er alltid ulike..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...