Gå til innhold

Blandingsvalper?

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Hei vi vurderer å skaffe oss hund, men vil ha en lettlært og enkel hund, gjerne korthåret og veldig barnekjær. Har veldig lyst på en staffordshire bull terrier blanding, men vet ikke om det passer som førstegangshund?

Har vært å sett på rottweiler og staffblanding men vet ikke om det er en heldig kombinasjon?

Har noen av dere en anbefaling å komme med angående blandinger? Som blir likt i utseendet til en staff og gjerne like korthåret?

Vi har mange barn sammen og vil helst ha en litt rolig og ikke alt for hyper hund.Jeg jobber hjemme og har mulighet til å aktivisere og gå tur med han / hun også på dagen

Skrevet (endret)
Hei vi vurderer å skaffe oss hund, men vil ha en lettlært og enkel hund, gjerne korthåret og veldig barnekjær. Har veldig lyst på en staffordshire bull terrier blanding, men vet ikke om det passer som førstegangshund?

Har vært å sett på rottweiler og staffblanding men vet ikke om det er en heldig kombinasjon?

Har noen av dere en anbefaling å komme med angående blandinger? Som blir likt i utseendet til en staff og gjerne like korthåret?

Vi har mange barn sammen og vil helst ha en litt rolig og ikke alt for hyper hund.Jeg jobber hjemme og har mulighet til å aktivisere og gå tur med han / hun også på dagen

Det kan nok bli en ganske stri blanding. Jeg har selv en staffordshire bull terrier, og ville ikke hatt voktinga til rottweileren blandet inn. Hvorfor må dere ha en blandingshund? Hvorfor ikke gå for en renraset staffordshire bull terrier?

Om man kjøper en staffeblanding er det viktig å få med stamtavle fra begge foreldre. Noe blandingshunder gjerne ikke har. Blir du stoppet av politiet, og de tror du har en amstaffblanding uten at du kan vise papirer på hunden din blir den avlivet.

Dessuten er ikke en staff en "enkel" hund, den krever ganske mye. Og blander man inn rottweiler vil jeg tro den kanskje krever enda litt mer, ettersom du ikke helt vet hva slags egenskaper du kan forvente.

Endret av MillaS
Skrevet

Anbefaler dere å velge renraset uansett, da vet dere mer hva dere går til. Jeg er ikke imot blandingshunder, bare for å ha det sagt, jeg har to selv. Men ved valg av ren rase vet dere mer hva dere kan forvente, og det er lettere å velge ut fra hvilke egenskaper en ønsker i en hund.

Både rottweiler og staff er herlige hunder, men jeg liker de best hver for seg, jeg da.

Staffen er "kjent" for å være en rolig og herlig hund i forhold til barn da :) Kjenner flere småbarnsfamilier som har denne rasen, og det fungerer utrolig bra. Så lenge hunden blir aktivisert og brukt i løpet av dagen, og dere vet hva dere går til, så ser jeg ikke problemet med en slik hund som førstegangshund :)

Skrevet
Anbefaler dere å velge renraset uansett, da vet dere mer hva dere går til. Jeg er ikke imot blandingshunder, bare for å ha det sagt, jeg har to selv. Men ved valg av ren rase vet dere mer hva dere kan forvente, og det er lettere å velge ut fra hvilke egenskaper en ønsker i en hund.

Må bare si meg enig i dette. Har selv blandingshund, men det er nesten umulig å vite hvilke egenskaper hunden ender opp med som voksen. Det er heller ikke noe slikt at alle kull blir like, eller at alle i søskenflokken ser like ut, hverken mtp. gemytt eller utseende.

Gå for renraset, selv om det er dyrere.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Takker for svar alle sammen.

Har jo værti kontakt med noen oppdrettere, men få svarer tilbake.De ser visst heller at du bruker dem til ustilling og diverse konkuransser.Jeg vil jo i utgangspunktet kun bruke den som en familiehund.

Noen som har noen anbefalinger om oppdretter eventuellt andre plasser der de kan ha slike raser som staffordshire bull terrier?

Skrevet

Anbefaler deg å kontakte raseklubben for å få høre om oppdrettere :) Eller se etter et SBT forum.

Mange foretrekker nok å selge til utstillings og konkurranseinteresserte, og det skjønner jeg. Men regner med du har planer om å bruke den til mer enn bare tur og "kos"? Det er en terrier det er snakk om, og de har et noe høyt aktivitetsnivå. Du trenger jo ikke legge opp til et konk.nivå, men den bør nok få litt hjernetrim i løpet av dagen i tillegg til daglige turer.

Er herlige hunder det der! Hadde det ikke vært for str kunne jeg lett tenkt meg en slik selv.

Skrevet
Om man kjøper en staffeblanding er det viktig å få med stamtavle fra begge foreldre. Noe blandingshunder gjerne ikke har. Blir du stoppet av politiet, og de tror du har en amstaffblanding uten at du kan vise papirer på hunden din blir den avlivet.

Sørg også for å eventuelt få tatt godkjent blodprøve/dna-test av begge foreldrene, som er knyttet opp mot id-merking, slik at du kan dokumentere at de er foreldrene til din hund. Å ha kopi av ett par stamtavler beviser ingenting, så du bør sørge for å gjøre dette i tilfelle en av foreldrene dør. Staffen skal allerede være dna-testet, siden det skal gjøres for alle av rasen, men du bør dobeltsjekke dette og få gjort det samme med rottweileren.

Skrevet
Sørg også for å eventuelt få tatt godkjent blodprøve/dna-test av begge foreldrene, som er knyttet opp mot id-merking, slik at du kan dokumentere at de er foreldrene til din hund. Å ha kopi av ett par stamtavler beviser ingenting, så du bør sørge for å gjøre dette i tilfelle en av foreldrene dør. Staffen skal allerede være dna-testet, siden det skal gjøres for alle av rasen, men du bør dobeltsjekke dette og få gjort det samme med rottweileren.

Hvis en hund har stamtavle og er id-merket, så er virkelig ikke dna-test nødvendig. Virker litt vel hysterisk for meg det der:p

Skrevet (endret)
Hvis en hund har stamtavle og er id-merket, så er virkelig ikke dna-test nødvendig. Virker litt vel hysterisk for meg det der:p

Iom at man risikerer at hunden blir avlivet synes jeg det er greit å være føre var. Reglene er klare, dersom politiet synes hunden ligner på amstaff eller andre forbudte raser, må man kunne legge frem dokumentasjon på at den ikke er det. Når dette er en blandingsvalp vil jo ikke den ha noen godkjent stamtavle. Og man kan alltid legge frem to stamtavler på noen helt andre hunder enn foreldrene, derfor må man også dna-teste for å få dokumentert at disse hundene faktisk er foreldrene til denne blandingsvalper.

Mange som har fått avlivet blandingshunder med ukjent/død forelder på dette grunnlaget, og når det gjelder hundens liv synes jeg ikke kan kalles hysterisk å forsikre seg mot det. Alle SBT-valper er også pålagt dna-testing ved registrering, for å kunne få stamtavle, pga forvekslingsfaren med forbudte raser, og da er det en grei forsikring mot problemer å gjøre det med blandinger av rasen, for å slippe å gamble med livet til hunden sin.

Endret av Glør
Skrevet

Kjenner da flere som har SBT, og har aldri hørt om dette før. Men okei ;)

Skrevet
Kjenner da flere som har SBT, og har aldri hørt om dette før. Men okei ;)

SBT-valper MÅ dna-testes før de registreres, ellers blir de rett og slett ikke registrert. Les deg opp på litt kunnskap før du svarer andre !

Skrevet

Jeg sier da bare at jeg ikke har hørt om dette før, fra de jeg kjenner som har rasen. Verken mer eller mindre.

Skrevet

Jeg har lite erfaring med SBT, men av det jeg har sett synes jeg de virker som fantastiske, men ganske energiske hunder. Har hørt de er en av de greieste rasene å ha sammen med barn, men jeg ville tenkt meg om tre ganger når det gjelder energinivå - det finnes sikkert en SBT-klubb, finn en oppdretter gjennom klubben og ring og snakk med h*n, vær ærlig overfor deg selv når det gjelder hvor mye du kommer til å kunne tilby hunden, og hør om erfarne SBT-eiere tror en førstegangshundeeier med småbarn i hus bør satse på SBT :)

Sjekk også canis.no, i forumet der finner du garantert mange SBT-eiere med gode råd på lur, og forslag til andre raser om det skulle være aktuelt.

Blanding rottweiler/SBT ville jeg holdt meg langt unna med mindre jeg hadde erfaring med rottweiler fra før. Rottiser er nydelige hunder, men krever nok litt mer enn en gjennomsnittlig familiehund.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Jeg har lite erfaring med SBT, men av det jeg har sett synes jeg de virker som fantastiske, men ganske energiske hunder. Har hørt de er en av de greieste rasene å ha sammen med barn, men jeg ville tenkt meg om tre ganger når det gjelder energinivå - det finnes sikkert en SBT-klubb, finn en oppdretter gjennom klubben og ring og snakk med h*n, vær ærlig overfor deg selv når det gjelder hvor mye du kommer til å kunne tilby hunden, og hør om erfarne SBT-eiere tror en førstegangshundeeier med småbarn i hus bør satse på SBT :)

Sjekk også canis.no, i forumet der finner du garantert mange SBT-eiere med gode råd på lur, og forslag til andre raser om det skulle være aktuelt.

Blanding rottweiler/SBT ville jeg holdt meg langt unna med mindre jeg hadde erfaring med rottweiler fra før. Rottiser er nydelige hunder, men krever nok litt mer enn en gjennomsnittlig familiehund.

Har vært og sett på en blanding av staff og dalamtiner nå, noen som har erfaring fra disse rasene og eventuellt om det egner seg som familiehund?

Skrevet

Personlig tror jeg ikke at blanding av dalmatiner og SBT vil være heldig. Begge rasene funker fint hver for seg, men sammen? Dalmatineren er en aktiv og krevende rase, og en hund som absolutt må få brukt seg, det samme med SBT'en.

Hva er det hunden skal brukes til? Når du skriver som familiehund så tenker ihvertfall jeg at det er for det meste til kos og tur at dere ønsker hunden, og da er det absolutt en blanding jeg ville styrt langt unna.

Hvorfor er dere ute etter blanding fremfor renraset? :)

Gjest mysticgirl
Skrevet
Personlig tror jeg ikke at blanding av dalmatiner og SBT vil være heldig. Begge rasene funker fint hver for seg, men sammen? Dalmatineren er en aktiv og krevende rase, og en hund som absolutt må få brukt seg, det samme med SBT'en.

Hva er det hunden skal brukes til? Når du skriver som familiehund så tenker ihvertfall jeg at det er for det meste til kos og tur at dere ønsker hunden, og da er det absolutt en blanding jeg ville styrt langt unna.

Hvorfor er dere ute etter blanding fremfor renraset? :)

For har hørt at det er mindre sykdommer hos dem?

Ja det er jo først og fremst lek og moro og turer vi tenkte på med en hund.

Noen som vet om noen raser, korthåret som egner seg til det da?

Har hatt hund før sammen med exn min og det var en vorster og den var alt for vilter for oss.

Takk for svar :D

Skrevet
For har hørt at det er mindre sykdommer hos dem?

Ja det er jo først og fremst lek og moro og turer vi tenkte på med en hund.

Noen som vet om noen raser, korthåret som egner seg til det da?

Har hatt hund før sammen med exn min og det var en vorster og den var alt for vilter for oss.

Takk for svar :D

Hehe, det stemmer ikke at det er mindre sykdommer hos blandingshunder, men ofte blir det ikke gjennomført undersøkelser like ofte på blandingshunder i forhold til HD, AA, øyelysing osv som er normalt å sjekke hos rasehunder :) Så det er nok store mørketall på sykdom hos blandinger, dessverre :s Hudproblemer, følsom mage osv er ting som kan komme hos alle hunder, uansett rase eller blanding.

Vær nøye med å sjekke opp hundene bakover i linjene når dere velger valp, er det lite sykdom og plager er det en større sannsynlighet for at dere vil unngå det hos deres hund. Selv om en del kan komme pga miljø.

Som det er nevnt her er staffen en herlig rase, som går godt sammen med barn. De er lettlærte og lærevillige. Blir de godt sosialiserte, en konsekvent oppdragelse og utløp for energien i løpet av dagen så er de behagelige å ha med å gjøre. Kjenner folk som har de kun som familie- og turhund, og de som er mer aktive, og begge deler fungerer fint for rasen. Hunder er veldig tilpasningsdyktige skapninger :)

Sjekk ut rasevelgeren på Canis.no , den kan sikkert gi en liten pekepinn på hva som kan passe for dere.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ja nå har jeg altså kontaktet flere kenneler som driver med staffordshire bull terrier, men ingen som gidder å ta seg bryet med å svare engang på mail!

Noen som vet om andre plasser de kan ha slike hunder, eventuell anbefalinger, der man får et svar?

Gjest gjest hundeeier
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at oppdrettere ikke svarer, som oppdretter selv svarer jeg på de henvendelser som virker seriøse.

Hva har du skrevet i dine mailer, da?

Skrevet

Vet ikke hvilke oppdrettere du har snakket med, eller hvor lang tid det har gått?

Når jeg begynte å kontakte oppdrettere kunne det ta noen uker før jeg fikk svar, det er ikke alle som er innom og sjekker mailen like ofte eller har tid til å svare med en gang.

Kommer kanskje også litt an på hva det er du har skrevet. Oppfatter de deg som seriøs vil du nok få svar =) Mange liker også å bli oppringt, men dersom de har skrevet at de er tilgjengelige på mail, så vil du nok få svar.

Og, hvis du har sendt fra en hotmail adresse kan det hende at de ikke har fått mailen, meldinger fra hotmail går ofte automatisk i søppelposten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...