Gjest SurSilden Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Noen som vet hva LP plater er verdt idag? Og hvor man evnt kan få solgt dem?
Visiter Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Det kommer selvfølgelig an på hvilke plater det er. Noen plater kan man få for fem kroner i en brukthandel, mens sjeldnere saker koster gjerne mye, mye mer. I tillegg avhenger verdien av hvor god stand platene og omslaget er i. Selv kjøper jeg plater gjennom selskapene eller Platekompaniet når det er snakk om nyere, lett tilgjengelige saker. Ellers går jeg i bruktbutikker, Rock & Rålls, Big Dipper, Tiger og lignende. Brukthandler (jeg snakker om musikkforhandlere, altså! Vanlige brukthandlere er vel et mer uheldig valg) vil vel antakeligvis kunne hjelpe deg med en prisvurdering og salg. Jeg betaler som regel 5-20 kroner for plater jeg liker men vet ikke er sjeldne. Hvis du har plater du tror kan være sjeldne og mer verdifulle bør du prøve å sjekke det opp på egenhånd for å unngå å bli lurt. Du kan jo alltids selge platene dine på en nettauksjonsside, for eksempel e-bay eller finn.no.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 De fleste store byer har vel en bruktforhandler eller tre for LP-plater. Den jeg pleier å gå i selger vel bra plater i brukt tilstand for rundt femtilappen, så innkjøpsprisen er nok lavere enn det (hva den er vet jeg ikke, jeg har aldri solgt en plate). Men de drittplatene som havner i 5kronersboksen får du nok ikke mye for. Og så finnes det jo de som er skjeldne, men de tror jeg du får mest for om du legger dem ut på eBay - i hvert fall om der er i mint condition. Det finnes "record collector"-bøker, hvor verdien på forskjellige plater står. De har nok en på nærmeste bibliotek, så du kan sjekke om du har noen plater av spesiell verdi (hvis det er førsteopplaget er de ofte verdt mer f eks). Men de går ofte ut i fra at den er i omtrent ubrukt stand. Har du en samling med velspilte Rolling Stones-plater så får du sikkert tretti kr stk, kanskje mer om du selger selv i stedet for å gå til en brukthandel. Det er jevnlig platemesser i de fleste store byer, du kan jo bli med på det.
Gjest Bond Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Som andre har skrevet, det er jo veldig avhengig av platene og også hvilken kondisjon platene er i. Du kan jo sjekke selv litt på e-bay også for å få noen pekepinn for hva platene går for. Vi har selv kjøpt en del gamle plater fra e-bay, noen betaler man bare noen veldig få pund for, men vi har også kjøpt en del som er litt dyrere, men da må kondisjon være super!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå