Gjest Mea Culpa Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Denne dokumentaren har blitt nevnt foer, men jeg syns den godt kan nevnes igjen! Hvilken rett har vi mennesker til aa avle dyr istykker? Mange hunderaser har saa lite genmateriale igjen at de burde vaert paa listen over truede dyrearter! Ta mopsen for eksempel, den har daarligere genmateriale enn den kinesiske pandaen. Jeg merker at jeg blir mer og mer enig med den som sa i en annen traad her at hun var imot kjaeledyrhold ... Bortsett fra hjemloese dyr for de er jo her allerede og fortjener aa bli tatt vare paa, men burde det naa egentlig avles frem stadig nye kjaeledyr? Endret 31. januar 2009 av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Er paastandene mine saa kontroversielle at hele KG har mistet munn og maele?
superlady Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Jeg gadd ikke se dokumentaren (pc-en min tåler videoer svært dårlig), så aner ikke hvilken påstand du egentlig kom med, men om jeg skulle hatt hund ville jeg ønsket meg en blandingshund tror jeg. Har hatt en før og det var stor suksess. Nå har jeg noe litt mer vanlig - en blandingskatt, også med stor suksess! Jeg leser at folk fraråder blandinger fordi man ikke vet hva man får, men når jeg leser om forventede helseplager hos rene raser, så blir jeg nesten kvalm.
mbi002 Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er heeeelt enig, jeg så dokumentaren for litt siden, og tårene falt fra første minutt, det var en grusom sannhet.. Selv har jeg en blandingsvalp som ble til med et uhell. Satser på at den blir generelt friskere enn andre renrasede hunder jeg har vært borti..
Lull Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Altså, det er ikke sånn at rasehunder blir syke fordi de er rasehunder. Det handler jo om selve avlen. Grunnen til at mange rasehunder har "dårlige gener" er at menneskene avler på feil grunnlag. Oppdrettere som tenker mer på utseende enn helse/gemytt etc. Dette er kjempetrist! Men det er heller ikke sånn at en blandingshund automatisk får mindre plager enn en rasehund. Det er veldig individuelt, men arvelige tendenser er fortsatt arvelige selv om ikke den er renraset. Det burde ha vært mer restriksjoner i forhold til avl. Hvilke hunder man skal avle på, og at de trekkene man avler fram faktisk ikke er skadelige for dyrene. De skal jo leve et godt liv stakkar. Jeg har virkelig ikke noe imot verken rasehunder eller blandingshunder:) Enhver hund er et nydelig, spesielt individ som fortjener kjærlighet for det den er.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Jeg mener at man må se litt nyansene i diskusjonen også, og ikke nødvendigvis si: Hva skal man med rasehunder, eller hvorfor skal vi ha kjæledyr i det hele tatt... Dokumentaren fra BBC om rasehunder var ingen overraskelse for meg, og sikkert mange andre som har hatt hund en stund. Men jeg syns ikke nødvendigvis man skal "legge ned" alle rasehundene forde. Som andre har nevnt her, det er ikke selve hundene som er problemet, det er visse oppdrettere som avler på feil grunnlag og visse raseklubber/kennelklubber som mangler regler. Og jeg mener at når det gjelder regler for avl, så bør de være SVÆRT strenge. Hvis jeg fikk velge ville ingen hunder med spor av arvelige sykdommer få bli avlet på, for selv om det skjer få ganger så kommer det tilbake seinere i avlen. Det inntrykket jeg har er at den britiske kennelklubben er mye dårligere enn den norske når det gjelder regler for avl osv. Det virket som de rett og slett overså problemet. Man må også tenke på at utviklingen av raser ikke BARE har gitt ekstreme estetiske uttrykk. Det har også fått fram hunder som i dag er spesielt egnet til å hjelpe blinde og uføre, finne folk som er tatt av ras, eller har gått seg bort i skogen, etc. Dette er som regel grunnlaget for de fleste raser: en spesiell bruksform, som i utgangspunktet ikke betyr fler sykdommer eller et utseende som plager hunden. Og det er mange raser som fremdeles generellt er veldig sunne og som har en funksjon. OG mange raseklubber som jobber hardt for å holde forskjellige sykdommer borte fra rasene. Innen noen raser derimot er det nok viktig at det tas en dsikusjon om endring av standarder og etiske/helsemessinge retningslinjer når det gjelder avl. Og det håper jeg denne dokumentaren kan "oppfordre" til. Når det gjelder om man skal ha kjæledyr så er på en måte det en litt håpløs diskusjon å ta, fordi mennesker til en viss grad har hatt "kjæledyr" siden steinalderen (ja, jeg vet, ikke heeelt på årstallet riktig, men dere skjønner hva jeg mener). Dessuten har veldig mange såkalte kjæledyr i dag også andre funksjoner som jeg nevnte over (førerhund osv). Veldig mange kjæledyr ER omplasseringsdyr, og det er veldig bra, for det er alt for mange som trenger nye hjem. Det er typer dyr man kanskje kan diskutere om man bør ha i et hus, men det er en annen diskusjon. Å ha kjæledyr er ikke dyreplageri i seg selv, de aller fleste dyr som bor hos mennesker har et rikt liv, og oppfyller den funksjonen de er ment for i en "menneskeflokk". Da bør man heller snakke om strengere regler for å "kvalifisere" folk til å få lov til å ha dyr e.l. slik at man vet at kjæledyrene får det de fortjener. Den siste delen her ble litt rotete, men altså jeg mener at å avskaffe kjæledyrene ikke akkurat er noe som kommer til å skje, men man bør ha regler som passer på at de som har dem gir dem et godt liv.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Er paastandene mine saa kontroversielle at hele KG har mistet munn og maele? Orket bare ikke svare, men kan jo bare si noe kort nå, siden du så gjerne vil ha tilbakemeldinger: Har heller ikke sett filmen, men er imot avl som "ikke er til artens beste". Liker ikke raser med alt for kort snute, øyelidelser osv som kommer av avl for at vi skal like rasene bedre. Det er ikke bare i hundeverden det er slik. Gullfisker feks fins i mange sinnsyke utgivelser - de kan nesten ikke svømme og ville aldi kunne overlevd i "det virkelige liv" - det rare er at kjøperne synes der er sååå søte, og bare må ha dem. Sukk.Har også sett både fisker og griser !!!!! som er tatoverte - til vår fornøyelse. Forstå det, den som kan.....
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 Det beste ville jo vært om dokumentaren førte til at folk sluttet å kjøpe de mest ekstreme rasene, både når det gjelder hund, katt, fisk osv... Men for noen virker det som om det nettopp er det ekstreme som tiltrekker....
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Meg som hadde forrige innlegg: vil bare legge til at jeg IKKE er imot kjæledyr-hold. Har selv div kjæledyr av alle tenkelige typer. Jeg streber etter å tilby det de har behov for + enda mer. jeg er veldig glade i dem, og de tar all min fritid. Jeg har aldri anldening til å reise på ferier ol pga dyrene, men det er et valg jeg har tatt.Fikk senest i dag en kommentar om hvor mye tid det tar med renhold ol. Jeg forklarte lett at det var en jobvb jeg gjorde med glede. Å stelle med dyrene og å gjøre det fint for dem er nemmelig morsomt, og gir meg en god følelse! Jeg har bare sunne, utuklede dyr/raser. Bastardhundene mine er også usedvanlig sunne og friske. Dyrlegeregningene mine er veldig overkommelige, kontra andre dyreeiere jeg kjenner....
Lull Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 Jeg mener at man må se litt nyansene i diskusjonen også, og ikke nødvendigvis si: Hva skal man med rasehunder, eller hvorfor skal vi ha kjæledyr i det hele tatt... Dokumentaren fra BBC om rasehunder var ingen overraskelse for meg, og sikkert mange andre som har hatt hund en stund. Men jeg syns ikke nødvendigvis man skal "legge ned" alle rasehundene forde. Som andre har nevnt her, det er ikke selve hundene som er problemet, det er visse oppdrettere som avler på feil grunnlag og visse raseklubber/kennelklubber som mangler regler. Og jeg mener at når det gjelder regler for avl, så bør de være SVÆRT strenge. Hvis jeg fikk velge ville ingen hunder med spor av arvelige sykdommer få bli avlet på, for selv om det skjer få ganger så kommer det tilbake seinere i avlen. Det inntrykket jeg har er at den britiske kennelklubben er mye dårligere enn den norske når det gjelder regler for avl osv. Det virket som de rett og slett overså problemet. Man må også tenke på at utviklingen av raser ikke BARE har gitt ekstreme estetiske uttrykk. Det har også fått fram hunder som i dag er spesielt egnet til å hjelpe blinde og uføre, finne folk som er tatt av ras, eller har gått seg bort i skogen, etc. Dette er som regel grunnlaget for de fleste raser: en spesiell bruksform, som i utgangspunktet ikke betyr fler sykdommer eller et utseende som plager hunden. Og det er mange raser som fremdeles generellt er veldig sunne og som har en funksjon. OG mange raseklubber som jobber hardt for å holde forskjellige sykdommer borte fra rasene. Innen noen raser derimot er det nok viktig at det tas en dsikusjon om endring av standarder og etiske/helsemessinge retningslinjer når det gjelder avl. Og det håper jeg denne dokumentaren kan "oppfordre" til. Når det gjelder om man skal ha kjæledyr så er på en måte det en litt håpløs diskusjon å ta, fordi mennesker til en viss grad har hatt "kjæledyr" siden steinalderen (ja, jeg vet, ikke heeelt på årstallet riktig, men dere skjønner hva jeg mener). Dessuten har veldig mange såkalte kjæledyr i dag også andre funksjoner som jeg nevnte over (førerhund osv). Veldig mange kjæledyr ER omplasseringsdyr, og det er veldig bra, for det er alt for mange som trenger nye hjem. Det er typer dyr man kanskje kan diskutere om man bør ha i et hus, men det er en annen diskusjon. Å ha kjæledyr er ikke dyreplageri i seg selv, de aller fleste dyr som bor hos mennesker har et rikt liv, og oppfyller den funksjonen de er ment for i en "menneskeflokk". Da bør man heller snakke om strengere regler for å "kvalifisere" folk til å få lov til å ha dyr e.l. slik at man vet at kjæledyrene får det de fortjener. Den siste delen her ble litt rotete, men altså jeg mener at å avskaffe kjæledyrene ikke akkurat er noe som kommer til å skje, men man bør ha regler som passer på at de som har dem gir dem et godt liv. Så enig!
sebra Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 jeg så dokumentaren , og blei ganske sjokkert.jeg mener hvem faen er vi mennesker som skal drive og leke og skape hunder kun basert på rasestandarder?og gi blaffen i helseplager. folk er søren meg syke, håper ikke det er så ille i norge.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Jeg må si jeg er rystet over det jeg ser. Holder på å kikke på den nå. Det ene er nå at mennesker velger å avle på hunder som i utgangspunktet ikke er friske. En annen ting er at menneskene i dokumentaren lot kjæledyrene sine lide mer enn nødvendig! Det gjør meg absolutt like sint! Om en hun er så syk som det vi ser i dokumentaren så tar man de med til dyrlegen for avlivning! Det er rett og slett forkastelig! Skal man kjøpe hund, så vær påpasselig med hvem dere kjøper fra! Friske linjer og gjerne avl med hunder fra helt forskjellige steder for å minske faren for innavl...
Gjest Caya Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 Det er en viktig problemstilling, og det var vel kanskje meg du refererte til i det første innlegget ts, så da vet du hvor jeg står. Jeg skal selv adoptere en hund en gang, men da skal det være en omplasseringshund. Jeg vil ikke betale for avl. Jeg blåser i om hunden er renraset eller ei. Jeg sier meg enig i at det finnes ulike grader av hvor ille avl kan være, men det er nok slik at så lenge vi avler vil det være ekstremavl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå