Gjest bygdejenta Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har en nabo som skriker til barna sine. Det er heeelt grusomt å høre på.. Det er natt og dag og har pågått en stund. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å være helt ærlig; i denne gale verden så er jeg redd for hva som vil skje med meg.. Nå fortiden blir jo folk knivdrept mens de tar en røyk på trappa. Samtidig er det veeldig plagsomt og jeg ville ikke tilgi meg selv hvis det skjedde noe med barna.. Vi bor sånn til at det er naturlig at det er jeg som har ringt hvis jeg ringer et annonymt tips til barnevernet. Det er ikke naturlig at andre ville hørt det.. ? Tips?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Er det små barn da, eller er det tenåringer? Og du er sikker på at det er sint skriking? Jeg har selv et barn som hører ganske dårlig, hadde vært ille om barnevernet kom på døra fordi man må snakke høyt og noen ganger rope så barnet får med seg det som blir sagt...
camilla* Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Kan du nevne for naboene at det er ganske så lytt der dere bor?
grafenberg Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Er det små barn da, eller er det tenåringer? Og du er sikker på at det er sint skriking? Jeg har selv et barn som hører ganske dårlig, hadde vært ille om barnevernet kom på døra fordi man må snakke høyt og noen ganger rope så barnet får med seg det som blir sagt... Jeg går utfra at det ikke er snakk om barn med dårlig hørsel og regner med at foreldrene har litt kort lunte og ikke klarer å tenkte klart til enhver tid. Jeg er selv oppvokst i et hjem med mye skriking og roping til hverandre. Og jeg ville nok satt pris på om naboen min hadde kommet på døra og gitt fadern en liten oppstramming. Eller om du ringer politiet. Og hvis det nå er sånn at du ikke kan forbli anonym om du skulle ringt barnevernet eller politiet, så tror ikke jeg selv at jeg ville latt vær av den grunn. Du må jo ha litt fred huset du og. Det vil jo ikke dermed si at du klager på skrikinga mot barna om du tror det hadde blitt flaut å møte naboen etter barnevernet eller politiet kom på døra. Kan rett og slett være fordi du ikke gidder skriking generelt.
Gjest bygdejenta Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Hei igjen. Ja barna er små.. 1,5 og 4 tror jeg.. Foreldrene har nok en hissig måte og behandle barna på, og jeg har ikke barn så jeg vet ikke helt. Men det er dunk, og smell og banning, hold kjeft og skriking. SINT skriking. Så JEG blir redd på andre siden av veggen.. Jeg har sagt at det er lytt ja, men det er ikke sikkert de vet at det er SÅÅÅ lytt.. Jeg har vurdert flere ganger å si noe "hint" men jeg liker ikke å blande meg opp i barneoppdragelsen liksom.. og for meg så er dette litt alvorlig.. Ikke bare små kjeft, men skriking midt på natten så jeg ligger våken og ikke får sove igjen...
grafenberg Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Hei igjen. Ja barna er små.. 1,5 og 4 tror jeg.. Foreldrene har nok en hissig måte og behandle barna på, og jeg har ikke barn så jeg vet ikke helt. Men det er dunk, og smell og banning, hold kjeft og skriking. SINT skriking. Så JEG blir redd på andre siden av veggen.. Jeg har sagt at det er lytt ja, men det er ikke sikkert de vet at det er SÅÅÅ lytt.. Jeg har vurdert flere ganger å si noe "hint" men jeg liker ikke å blande meg opp i barneoppdragelsen liksom.. og for meg så er dette litt alvorlig.. Ikke bare små kjeft, men skriking midt på natten så jeg ligger våken og ikke får sove igjen... Vet du hva jeg ville gjort? Jeg ville skrevet et lite brev og lagt det i postkassa deres. Jeg gjort det så enkelt som det her: "Hvis dere mener at jeg har av interesse å høre på dunking, skriking og smelling hele dagen, tror jeg dere burde prøve å lete etter et nytt sted å bo. Neste gang ringer jeg politiet". Veldig enkelt, for da slipper du den personlige konfrontasjonen.
camilla* Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 er det ikke da lettere å konfrontere dem? - enn å legge brev i postkassen.. Vet du hvilken barnehage de bruker? kan du konakte dem og si hva som skjer hjemme? Kan hende de kan sende en bekymringsmelding.
camilla* Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 har du besøk som overnatter og hører dette? Kan de sende en melding til barnevernet? men de vil jo allikavel tro at det er deg da..
Gjest bygdejenta Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Har vurdert dette med brev i postkassen. Men vil ikke virke truende på noen måte. Som sagt.. hva om han sitter på trappa mi med kniven en dag jeg kommer hjem... Dette med barne hagen var jo kanskje en idè, men jeg vil helst ikke blåse dette opp så veldig heller da. Tenk om de har veldig godt forhold til de i barnehagen også kommer jeg og sår tvil om de som foreldre..?
grafenberg Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Har vurdert dette med brev i postkassen. Men vil ikke virke truende på noen måte. Som sagt.. hva om han sitter på trappa mi med kniven en dag jeg kommer hjem... Dette med barne hagen var jo kanskje en idè, men jeg vil helst ikke blåse dette opp så veldig heller da. Tenk om de har veldig godt forhold til de i barnehagen også kommer jeg og sår tvil om de som foreldre..? Hva om du ringer barnevernet og får de til å besøke deg en dag for å høre på det. Kanskje de går imellom og får en slutt på det. Eller hvis du har en stor kamerat som kan banke på døra deres....da vet han/de jo at du er beskyttet.
camilla* Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 barnehagen skal jo tenke på barna og ikke deres forhold til foredrene. Om barnevernet skal hjem til hene, så er det vel ikke "hele tiden" det er skrikeing etc? Hva om det er stille når de er der?
Aisa Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Gjør ett eller annet som hjelper barna i allefall.. Om det så er barnehage, politi eller barnevern du prater med... Ingen barn fortjener å vokse opp med foreldre som skriker hele tia, kanskje foreldrene har behov for litt råd underveis? Endret 31. januar 2009 av Aisa
Gjest bygdejenta Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Takk for engasjerte svar!! Men dette er mest på natten da.. Når barnet (spesielt det minste) våkner. Det er redd og gråter og gråter. Da kommer far eller mor og og skriker HOLD KJEFT samtidig som det braker i veggen og jeg våkner. Så sånn sett blir det vanskelig å få tilfeldig besøk av barnevernet....
Pest Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Ring barnevernet og spør dem? Eller andre hjelpesentraler. Det er jo ikke normalt å brøle hold kjeft til barna sine når de gråter på natten. Stakkars barn. Endret 31. januar 2009 av Pest
Aisa Skrevet 31. januar 2009 #16 Skrevet 31. januar 2009 Høres ut som om foreldrene er slitne og trenger litt råd og oppvåkning. Ring barnevernet du og prat med de. Jeg ville ikke ventet en dag lengre om jeg var deg. (Vel èn dag kanskje, sia det er lørdag i dag!) Det er tross alt uskyldige barn det gjelder som står helt alene. Når alt kommer for en dag, vil kanskje foreldrene innerst inne være takknemmelige for at de fikk litt hjelp, men det er du som må starte det.. Ikke noe de kommer til å spørre om hjelp med selv, for det er veldig mye skam forbundet med sånt..
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #17 Skrevet 31. januar 2009 Synes det høres ekstremt ut å tilkasse barnevernet eller politiet ihvertfall. Alle som har barn vet jo at det blir roping og skriking og kjefting til stadighet. Her hos oss er det ihvertfall mye lyd og vi har bare ett barn. Har selv tenkt på hvordan naboene må oppfatte lyder fra oss, for barn er veldig høylytte og da er det lett for foreldre å bli veldig høylytte også... og jeg tror nok jeg har bannet høyt både en og to og tre ganger...Men heldigvis sjeldent...og helst når vi har trassanfall eller det blir gjort noe som er farlig! Det ervanskelig å holde hodet kaldt hele tiden, når man som foreldre i dag er høy-stresset og konstant i tidsklemme...samfunnets krav går ikke helt i hop med hva som er best for barn og foreldre vil jeg påstå, men det er jo en annen diskusjon. Men selvsagt, hvis du plages veldig så kan du jo gi beskjed om at de er vel høylytte, det må de tåle.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #18 Skrevet 31. januar 2009 Inviter dem inn til deg for å høre selv hvor lytt det faktisk er. Og ring barnevernet.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #19 Skrevet 31. januar 2009 Synes det høres ekstremt ut å tilkasse barnevernet eller politiet ihvertfall. Alle som har barn vet jo at det blir roping og skriking og kjefting til stadighet. Jeg tror det er ganske få som skriker "hold kjeft" til barna sine når de våkner om natten.
Gjest pasta Skrevet 31. januar 2009 #20 Skrevet 31. januar 2009 Kan du invitere dem på kaffe? Fortell dem hører en del bråk om natta. Du syns det er vanskelig å forholde deg til bråket, både fordi det vekker deg og fordi du tenker at ungene blir redde. Kanskje det kommer fram at de er slitene og trette. Du kan foreslå at de kan søke om avlastning gjennom hjelp fra helsestasjonen. Mange kommuner har Home-start tilbud som gir litt hjelp til vanlige slitne småbarnsforeldre (en voksen person kommer feks 2 ganger i uken og tar barna med på tur mens foreldrene får noen timers pusterom). Du kan også riskikere at de blir fornærmet og sinte og be deg la være å bry deg. Syns det er verd å prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå