Gå til innhold

Skifte pære i downlight

Gjest Purple

Anbefalte innlegg

Jeg har downlights i skapet over vasken på badet. Nå har den ene pæra gått, men jeg kan ikke for mitt bare liv finne ut hvordan jeg skifter den!

På downlights'ene i taket er det en sånn metallring jeg må klemme sammen, og så løsner alt, men det er ingen sånn ring på disse. Og de sitter liksom veldig fast.

Har prøvd å få vri rundt "metall"-delen, men det går ikke. Og jeg har prøvd å dra ut hele greia, men den sitter veldig fast, og jeg er redd for å ødelegge noe. Ser jo at det gir litt etter når jeg prøvde å dra det ut, men samtidig ser det ut som jeg vil kunne komme til å knekke noe.

Hjelp!!!

post-3360-1233397055_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som de spottene jeg har i kjøkkeninnredningslisten over kjøkkenvinduet. Om det er det samme så er det noe skikkelig dritt! (Sorry).

Vi brukte et flatt skrujern og vippe ned den ringen rundt (fant ingen andre løsninger på å få den av) . Da følger ringen og glasset med. Så er det slike små pærer som kun er glass og to tynne "pinner". "Osram Halostar" heter de. Problemet er at etter vi hadde brukte skrujernet noen ganger så knakk ringen i to. Dette skjedde på begge spottene. Heldigvis så ser man ikke at ring og glass mangler på våre spotter på grunn av at de er skjult bak en list, men det jo litt mer leit hos deg.

Håper noen har en bedre løsning til deg enn det jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spottpærer har to sånne små "tapper" på den delen som skal inn i selve lampen, og for å få disse inn/ut må man dreie pæren en halv gang rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må rett og slett bare lirke ut hele ringen da... Bruke litt kraft, men ikke for mye. Hvordan kan de lage noe sånt? Er det ikke meningen at man skal skifte lyspærer liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

Litt lenge siden denne tråden startet, men har samme problemet og dette var eneste innlegget jeg kunne finne om temaet.
Nå er alle mine 3 pærer i skapet på badet gått, og jeg MÅ finne en løsning!

Fant trådstarter en løsning på problemet? Klarte du å få byttet pære uten å ødelegge noe? 
Er det flere som har hatt og løst samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å vri @Marete på ringene, eventuelt prøvd å flippe dem av? Når de er av er jobben enkel. Det skal teknisksett bare å vippe av ringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...