Gå til innhold

venstrehendte og tvehendte

Anbefalte innlegg

Gjest tvehendt
Skrevet

Jeg ser at det enda finnes fordommer mot venstrehendte og tvehendte...det er synd...

Jeg er selv ei godt voksen dame som nærmer meg 30.Da jeg var liten hadde jeg merket at jeg var mye sterkere i den venstre hånda og pleiede å gjøre mye med den.Men foreldrene mine og læreren på skolen tvang meg til å skrive med høyre hånd,så jeg ble høyrehendt.Men mye seinere,da jeg var 16 år,begynte jeg igjen å skrive med venstre hånd,og jeg øvde og øvde.Og jo mer jeg skrev med venstre hånd og jo mer jeg brukte venstre hånd til alt annet,desto mer merket jeg at jeg var venstrehendt ,og desto mer ble høyre hånd "lam"...og jeg ble mer og mer sikker på at jeg var venstrehendt og at folk hadde tvunget meg til å bruke høyre hånd..Selvfølgelig var det enda verre denne gangen...alle sa til meg : "hva er det for noe tull? bruk høyre hånd da vel,du har jo skrevet med den siden du var liten!" osv. Foreldrene mine ble sinte,lærerne på skolen syntes også det var merkelig...Men nå ,12 år seinere,kan jeg skrive med begge hendene like godt.Men jeg bruker bare venstre hånd til å gjøre alt annet,og som regel bruker jeg også venstre hånd til å skrive....men er jeg blant folk,så bruker jeg som regel høyre hånd til å skrive,og venstre hånd bruker jeg når ingen ser på meg....for etter så mye kjeft og rare blikk av familien og andre,så klarer jeg ikke skrive med venstre hånd når folk ser på meg...rart men sant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri fått beskjed verken av familie eller lærere om å bruke høyre hånden til å skrive med

Skrevet

Jeg er også venstrehendt, men har ikke fått noen negative kommentarer på det, hverken på skolen eller hjemme. Når jeg var liten skrev jeg bokstavene speilvendt, og fra høyre mot venstre. Det syns de fleste var morsomt. :fnise: Etterhvert begynte jeg å skrive riktig vei, men fortsatt med venstre hånd.

Det eneste som kan være litt vanskelig for meg er sånne "flytende kulepenner", fyllepenner, og kalligrafipenner. Da blir blekket gjerne gnidd utover arket og hånden. :kjefte: Men jeg har flere venner som er venstrehendte som vrir arket når de skriver, så de liksom skriver nedover. Da blir det ikke noe søl med blekk. Men nå jeg prøver det blir skriften uleselig. :lete:

Hvis du føler at du skriver bedre med venstre hånd syns jeg ikke du skal gjemme det bort. Det må da være opp til deg selv!

• Liker 1
Gjest Gamla på 28 år
Skrevet
Jeg er selv ei godt voksen dame som nærmer meg 30.

:klø:

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg er venstrehendt og har aldri opplevd noe slikt, heldigvis.

Har selv slitt med er boksåpnere, kniver, sakser, samt penner.

Anbefaler Anything Left Handed, en butikk som spesialiserer seg på produkter for venstrehendte. Genial butikk som åpnet en ny verden for meg. :) Skrev forresten speilvendt som liten, som noen har nevnt over her.

Uansett, jeg synes du skal være stolt over den du er jeg, og ikke la andre rakke ned på deg hvis du liker best å bruke venstrehånda.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Eurodice
Skrevet

[Jeg er selv ei godt voksen dame som nærmer meg 30.]

Du har ikke bommet på alderen nå, da? Jeg kan vanskelig tenke meg at det var sånn kustus med skrivingen da du var barn.

Skrevet

Slik var det da min morfar gikk på skolen, men selv jeg som nærmer meg 40 hadde det ikke slik som barn. Har store problemer med å tro at noen som nærmer seg 30 har blitt tvunget til å bruke høyrehånden. I alle fall ikke av lærere, for de fikk ikke lov til å nekte barna å bruke den de brukte mest.

• Liker 1
Skrevet

Husker på barneskolen fortalte en lærer (han var vel rundt 50 da) at når han var liten bandt de de venstrehendtes hånd til stolen for at de skulle skrive med høyre. Det gjorde sånn inntrykk på meg husker jeg.

Selv bruker jeg begge ca 50/50 , men skriver med høyre.

Fordommer mot venstrehendte i "nyere" tid har jeg aldri opplevd.

Skrevet

Jeg er venstrehendt og har ikke fått så mange kommentarer om det bortsett fra andre som også skriver med venstrehanda, at vi skriver med samme hånd! :) Bortsett fra et par voksne kunder (menn) på jobb da jeg skulle fylle ut giroer og liknende, så utbrøt de kontant: Se til å skriv med den riktige handa! :roll: Viser bare hvor intelligente de er. :fnise:

Gjest Ingrid-84
Skrevet

Jeg er 24 og er venstrehendt. Har aldri opplevd noen fordommer. Det eneste negative er at når jeg skriver så blir alt gnidd utover arket og hånda mi, som en annen skriver over her. sleit også med å bruke saks på skolen.

Bestefaren min er 75, og han er også venstrehendt, men han ble tvunget til å skrive med høyre hånd på skolen, så nå bruker han nesten bare høyre.

Jeg bruker venstre fot til å sparke med, venstre hånd til å skrive med... Det eneste jeg bruker høyre hånda til er pc-musa :)

Leste forresten en artikkel en gang om en undersøkelse som viste at venstrehendte var mer utsatt for å bli voldelige..... men klarer ikke finne igjen den artikkelen.

Skrevet
Jeg ser at det enda finnes fordommer mot venstrehendte og tvehendte...det er synd...

Jeg er selv ei godt voksen dame som nærmer meg 30.Da jeg var liten hadde jeg merket at jeg var mye sterkere i den venstre hånda og pleiede å gjøre mye med den.Men foreldrene mine og læreren på skolen tvang meg til å skrive med høyre hånd,så jeg ble høyrehendt.Men mye seinere,da jeg var 16 år,begynte jeg igjen å skrive med venstre hånd,og jeg øvde og øvde.Og jo mer jeg skrev med venstre hånd og jo mer jeg brukte venstre hånd til alt annet,desto mer merket jeg at jeg var venstrehendt ,og desto mer ble høyre hånd "lam"...og jeg ble mer og mer sikker på at jeg var venstrehendt og at folk hadde tvunget meg til å bruke høyre hånd..Selvfølgelig var det enda verre denne gangen...alle sa til meg : "hva er det for noe tull? bruk høyre hånd da vel,du har jo skrevet med den siden du var liten!" osv. Foreldrene mine ble sinte,lærerne på skolen syntes også det var merkelig...Men nå ,12 år seinere,kan jeg skrive med begge hendene like godt.Men jeg bruker bare venstre hånd til å gjøre alt annet,og som regel bruker jeg også venstre hånd til å skrive....men er jeg blant folk,så bruker jeg som regel høyre hånd til å skrive,og venstre hånd bruker jeg når ingen ser på meg....for etter så mye kjeft og rare blikk av familien og andre,så klarer jeg ikke skrive med venstre hånd når folk ser på meg...rart men sant.

Veldig merkelig.... det er lenge siden de fant ut at barn kunne få lese og skriveproblemer av å tvang til å skrive med en spesiell hånd. Dette ble fjernet fra skoleverket for rundt 40 år siden.. Du måtte ha bodd i et fullstendig utdatert pedagogisk miljø, jeg er over 30 og har aldri opplevd tvang til å skrive med høyre hånd. Den yngste jeg kjenner som har opplevd slikt er 56 år.

• Liker 1
Skrevet
Jeg stoler ikke på venstrehendte. Er man venstrehendt er det tydelig tegn på at man ikke kommer til himmelen.

Det samme gjelder folk med rødt hår - det er kjempe ekkelt!

Jeg vet.. jeg har både rødt hår og er venstrehent og har enda ikke lært å fly.. ;)

• Liker 2
Gjest *hun unge på 30 ;)
Skrevet

Jeg er venstrehendt og over 30, men.. ikke godt voksen!

Har aldri opplevd det du beskriver.

Jeg prefererer å bruke venstre når jeg skriver, men det er også enkelte ting jeg gjør med høyre hånd. Eks. åpne bokser osv.

Om dette er rett og slett fordi jeg har "lært" meg det, av praktiske hensyn, eller om noen er tvehendt vet jeg ikke.

I min klasse på skolen var vi 3 venstrehendte. meg og to gutter.

Det var aldri noe spørsmål fra lærere eller andre om å skrive med høyre hånd.

Det du beskriver høres veldig merkelig ut!

Gjest tvehendt
Skrevet
[Jeg er selv ei godt voksen dame som nærmer meg 30.]

Du har ikke bommet på alderen nå, da? Jeg kan vanskelig tenke meg at det var sånn kustus med skrivingen da du var barn.

Jeg er TS.....

jeg ser at ganske mange synes det er merkelig at sånt skjedde da jeg var liten...vel ,ja,dette ville vært merkelig HVIS jeg var i Norge da jeg var liten...men det var jeg IKKE...jeg ble født og oppvokst i et annet land,som var veldig "tilbakestående" når det gjelder sånne ting tidlig i 80-tallet......

Gjest Eurodice
Skrevet
Jeg er TS.....

jeg ser at ganske mange synes det er merkelig at sånt skjedde da jeg var liten...vel ,ja,dette ville vært merkelig HVIS jeg var i Norge da jeg var liten...men det var jeg IKKE...jeg ble født og oppvokst i et annet land,som var veldig "tilbakestående" når det gjelder sånne ting tidlig i 80-tallet......

Da stiller saken seg helt annerledes, selvfølgelig. Hvis du hadde fortalt dette i ditt første innlegg, ville du fått helt andre tilbakemeldinger. Hvilket land vokste du opp i, hvis jeg kan spørre?

Skrevet (endret)

Jeg er selv "kjempelinks", og har aldri opplevd noe av det trådstarter har opplevd. Folk er nysgjerrige, men that's it!

EDIT: Da jeg var liten skrev jeg like bra med begge hender, men dersom jeg skrev med høyre, skrev jeg speilvendt og fra høyre til venstre. Nå er kråketærne jeg klorer ned med høyre omtrent uleselige. :fnise:

Endret av Wadjet
Skrevet

Jeg er høyrehendt. Veldig høyrehendt. Prøver jeg å skrive eller noe annet med venstrehånda har jeg ikke sjans i havet. Jeg kan sånn sett ikke kjenne meg igjen i ts eller i dere som har problemer med sakser o.l. Men jeg ser at en del reagerer på at ts ble tvunget til å bruke høyrehånda. Det har jeg ikke hørt om at noen ble da jeg vokste opp, men jeg husker at jeg lærte at når man spiser skal kniven være i høyrehånda og gaffelen i den venstre. Det var bare sånn det var. Man skrev også med høyrehånda osv. Altså ikke noe direkte tvang, men kanskje holdninger som kan ha vært problematiske for venstrehendte (eller keivhendte som jeg lærte at det het, altså at det var feil å bruke venstrehånden).

Ellers har jeg bare hørt positive myter om venstrehendte. Dere er visst kreative, smarte og lever lenger enn høyrehendte. :)

Skrevet

Jeg må til og med ha links-våpen, jeg. Ikke en sjans i havet å treffe noe som helst med høyre-våpen. :fnise:

Ellers var det bare en fordel å være venstrehendt og venstrefødt på hhv håndball- og fotballbanen, da det var få av oss. :sjarmor:

Eneste negative jeg husker å ha opplevd, var at håndarbeidslærer på barneskolen insisterte på at jeg måtte strikke links. Jeg kunne strikke vanlig, men som venstrehendt fikk jeg altså ikke lov til det. Det førte til at jeg ikke rørte et par strikkepinner på tyve år.

Gjest ung til bens og 34 år
Skrevet

Jeg er 34 år og venstre hendt. Jeg vet at faren min prøvde å få meg til å skrive med høyre da jeg var liten. Han mente det kunne vendes til med litt øvelse.

Men den gang ei!

Jeg liker å være venstrehendt jeg da! Jenta mot strømmen!

Flere kunstnere og kreative mennesker er ventrehendte og jeg liker å tro at jeg er en av de.. hihi.. :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg er 28 og blei også tvunget til og skrive med høyre jeg er venstrehendt, og nei jeg har ikke tatt feil av alderen min, begynte i første klasse i `87. Er født og oppvokst i Norge.

Moren min hadde det på samme måten, og hun er i begynnelsen i femtiårene. Nå skal det nevnes at mange av lærerene jeg hadde var relativt gamle, og faktisk noen av de samme som moren min hadde.

Jeg skriver helt fint med høyre hånd, men skrifta blir fort dårlig hvis jeg skriver for mye. Blir og fort sliten i hånda. Det meste annet bruker jeg venstre til. Kan skrive med venstre litt og,men det blir ikke akkurat fint.

Kan ikke si jeg har opplevd noen fordommer, men mye forundring fra senere lærere over at jeg ble tvunget til det. Kjenner flere som er keivhendte, men ingen jevnaldrene som måtte bli tvehendte som meg.

Skal jeg være ærlig er jeg ganske forundret selv.Den eneste forklaringen jeg kan komme på er at jeg gikk på en bygdeskole,og at flere av lærerene der var av den gamle konservative skolen.

Endret av Cordelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...