Gjest Bellibutton Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Emnetittelen sier vel alt. For jeg lurer på dette. Spiser vegetarianere egg? Drikker de melk?
Amalie_85 Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 De få jeg kjenner som er vegitarianere spiser egg og drikker melk. Dette har noe med at da er ikke dyret drept. De kan spise/drikke det dyra gir oss uten da å måtte gjøre dem noe vondt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Vegetarianere spiser egg og drikker melk, mens veganere ikke gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Hvorfor gjør ikke veganere det da? Melk er jo naturlig å få i seg. Dyret gir jo melk til sine barn, og vi mennesker ammer jo også våre barn. Melken er jo til for å drikkes.
Gjest Caya Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er veganer, og spiser derfor ikke egg eller melkeprodukter. Jeg drikker ikke melk fordi melken ikke er ment for oss, den er ment for kalven. Ja, det er naturlig å drikke melk, men det er for spedbarn, ikke voksne. Og ikke andre arters melk. I tillegg er melk linket opp til produksjon av kalvekjøtt (hannkalvene kua føder blir kjøtt), og det vil jeg ikke bidra til. Måten vi driver melkeproduksjon på synes jeg også er forkastelig. Kua tvanginsemineres gang på gang for å bli drektig (for å få melk i jurene), også tas kalvene tas fra mora innen et døgn etter fødsel. Mor og barn står gjerne å og roper etter hverandre i lang tid. Kalven får aldri kjenne omsorgen fra moren sin, og mora får aldri stelle med sine barn. Når kua til slutt ikke gir så mye melk lenger, sendes hun på slakteriet. Så at kyr ikke skades/drepes av melkeproduksjon stemmer ikke. Jeg er sterkt i mot det synes av et dyrs verdi bestemmes av hvorvidt vi kan bruke dem til noe eller ei. De har egenverdi og fortjener et liv uten å være bruksområder. Mener nå jeg i hvert fall
Gjest mil Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Jeg er vegetarianer, spiser egg og drikker melk. Prøver å velge mest mulig egg som er merket økologisk/frittgående, når det gjelder melk er det derimot ikke så mye man kan velge mellom. Årsaken til at jeg mener det er greit å drikke melk og spise egg er vel et prinsipielt skille mellom å drepe og ikke drepe, selv om jeg vet at også melkekyr og eggleggende høns i mange (alle?) tilfeller har nokså begredelige liv. Problemet er bare at jeg bor i en liten by i Nord-Norge, og her er det ikke så mange alternativer. Hadde jeg bodd i Berlin, for eksempel, hadde jeg hatt en overflod av veganske alternativer til pålegg, drikkevarer, middag og alt man kan tenke seg. Her oppe blir det fort ensformig og vanskelig hvis man skal satse på et rent vegansk kosthold. For øvrig hadde jeg spist både fisk, kjøtt og egg og drukket melk med god samvittighet hvis jeg hadde hatt min egen gård med noen kyr, høns og sauer og dermed visste at dyrene ble behandlet bra, men det er jo altfor mange mennesker nå til at alle kan leve slik. Tenk så fint om man kunne ha levd i et lite lokalmiljø der man selv hadde sauer, nabo'n hadde griser, onkel hadde fiskebåt, og så videre? Men det er er nok en uoppnåelig drøm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå