Tropehus Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Sambo er medlem av en klubb som sammen har leid et lokale for å oppbevare tingene sine. Lokalet er registrert på den selvutnevnte lederen av klubben. Leien har vært delt mellom medlemmene og har variert etter antall medlemer. Det eksisterer ingen vedtekter eller noen kontrakter på dette. Etter sambo byttet jobb og mailadresse samt mistet moren sin har han ikke vært særlig aktiv i klubben og hatt andre ting å tenke på. Etterhvert har han glemt å betale leien. Han har ikke mottatt purringer skriftlig eller noe annet fra lederen. Nå for noen dager siden mottok han et brev fra den selvutnevnte lederen som krever han for leie + bytte av låser + en straffeavgift totalt 6000kr + 600 kr for all tiden han evt måtte bruke på dette. Leien dreier seg om omtrent 3000kr. Vedlagt ligger mailer sendt til en adresse min samboer ikke lenger innehar - der det blandt annet er en fra april i fjor der lederen skriver at låsene er byttet og at samboer ikke lenger innehar nøkler til lokalet. Problemet er at sambo har eiendeler i lokalet verdt ca 35 000 kr - som lederen nå har tatt "arrest" i og nekter å levere de tilbake før kravet er betalt - et krav som ikke er reelt. Vi vet blandt annet at han har avkrevt et annet tidligere medlem 1200kr for bytte av lås - og prøver nå å få nye 1200 av min samboer. Det er snakk om en vanlig lås her til en enkel innedør. Hva gjør man i en slik situasjon? Sambo har forklart situasjonen /beklagetog sagt seg villig til å betale leie for perioden + renter. Dette går ikke lederen med på. Skal sambo betale leie for en periode der han ikke har hatt tilgang til lokalet? Hvordan skal man gå frem for å få ut eiendelene? Har lederen rett til å ta utlegg i verdier verdt langt mer enn det kravet er på?
Megana Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Politianmeld denne "lederen", utover dette er det vel lite som fungerer, da han ikke høres særlig særiøs ut.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Sambo er medlem av en klubb som sammen har leid et lokale for å oppbevare tingene sine. Lokalet er registrert på den selvutnevnte lederen av klubben. Leien har vært delt mellom medlemmene og har variert etter antall medlemer. Det eksisterer ingen vedtekter eller noen kontrakter på dette. Etter sambo byttet jobb og mailadresse samt mistet moren sin har han ikke vært særlig aktiv i klubben og hatt andre ting å tenke på. Etterhvert har han glemt å betale leien. Han har ikke mottatt purringer skriftlig eller noe annet fra lederen. Nå for noen dager siden mottok han et brev fra den selvutnevnte lederen som krever han for leie + bytte av låser + en straffeavgift totalt 6000kr + 600 kr for all tiden han evt måtte bruke på dette. Leien dreier seg om omtrent 3000kr. Vedlagt ligger mailer sendt til en adresse min samboer ikke lenger innehar - der det blandt annet er en fra april i fjor der lederen skriver at låsene er byttet og at samboer ikke lenger innehar nøkler til lokalet. Problemet er at sambo har eiendeler i lokalet verdt ca 35 000 kr - som lederen nå har tatt "arrest" i og nekter å levere de tilbake før kravet er betalt - et krav som ikke er reelt. Vi vet blandt annet at han har avkrevt et annet tidligere medlem 1200kr for bytte av lås - og prøver nå å få nye 1200 av min samboer. Det er snakk om en vanlig lås her til en enkel innedør. Hva gjør man i en slik situasjon? Sambo har forklart situasjonen /beklagetog sagt seg villig til å betale leie for perioden + renter. Dette går ikke lederen med på. Skal sambo betale leie for en periode der han ikke har hatt tilgang til lokalet? Hvordan skal man gå frem for å få ut eiendelene? Har lederen rett til å ta utlegg i verdier verdt langt mer enn det kravet er på? Straffeavgift? hva skal den gå til? Anmeld han for tyveri. Legg vedmailer ,også fra han andre som han ang krever for bytting av lås. Enkel lås? bryt dere inn og hent utstyret.
GlaJenta88 Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Enkel lås? bryt dere inn og hent utstyret. Haha, så søt Forøvrig enig med de andre her. Fortell "lederen" at dere går med på å betale leien frem til låsene ble byttet og det er det. Han har ingen rett til å holde utstyret til samboeren din fra dere. Hvis han ikke vil høre gang nr.2, så nevn for han at dere da kommer til å ta kontakt med politiet. Det er mulig han er villig til å diskutere leieutgiftene da Masse lykke til i alle fall!
Tropehus Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2009 Takk for svar folkens. Det med å bryte seg inn: Vi er redelige folk - og selv om vi nok bare kunne sparket opp døren så er det ikke slik vi ønsker å gå frem. Sambo har pratet med politiet tidligere i dag som mente at det ikke var direkte straffbart å skifte lås. Så det er derfor jeg er litt i villrede. Kan jo like gjerne betale fremfor å skaffe advokat liksom - det er jo kjempedyrt og vi kvalifiserer ikke til fri rettshjelp.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Ikke straffbart å skifte lås nei, men å holde tilbake verdier tilsvarende 35 000 for et krav på 6000... Det kommer nok ikke denne lederen langt med tror jeg.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Det første jeg ville gjort var å kuppet denne lederen ved hjelp av de andre medlemmene. Her må lages vedtekter for valg, for medlemsskap, for leiefordeling, utstyrsoppbevaring, årsmøte/generalforsamling, etc. Hvis dette skal fortsette som en klubb altså. Når det ikke er slike regler og ikke den selvutnevnte leder har noe å forholde seg til så kan han egentlig fritt ture frem akkurat som han vil. Det er helt uholdbart. Det er synd at kameratskap rundt en fellesinteresse skal bli ødelagt slik. Hvorfor er det skiftet lås? Er nøkler kommet på avveie eller er det for at leder skal ha makt overfor de andre medlemmene? Når leie ikke er kommet inn og skyldner ikke svarer på mail, hvilke andre forsøk er gjort for å kontakte den som skylder leie? Brev, telefon? Ikke? Det er klart at det ikke er særlig godt kameratskap å ikke betale det man i vennskap er blitt enig om og det kan godt være at lederen her har måttet legge ut i det vide og brede uten å få pengene igjen. Men det betyr ikke at han kan oppføre seg slik som han gjør nå. Hva med å KOMMUNISERE? Hvis det ikke finnes regler for dette så er det heller ikke anledning til å skifte låser, kreve gebyrer osv. Så hvis jeg var din mann ville jeg betalt den skyldige leien evt. med tillegg av vanlig morarente, forlangt nøkkel til utstyret og flyttet det. Dersom leder ikke går med på det bør han gjøres oppmerksom på at man da vil ta seg inn i lokalet ved hjelp av husvert/politi/låsesmed for hans regning, med en gitt tidsfrist. Når det er sagt, så visste vel din mann utmerket godt om at han hadde forpliktelser i forhold til leie? Han kunne jo på et tidligere tidspunkt sendt av sted sin nye e-post og bedt om å få tilsendt giro? Han har betalt leien før, så han visste vel både hvor mye den var og til hvilken konto det skulle betales? Jeg forstår at lederen er sur fordi det ikke blir betalt, men det er altså grenser for hva han har rett til å gjøre.
Tropehus Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2009 Hvorfor er det skiftet lås? Er nøkler kommet på avveie eller er det for at leder skal ha makt overfor de andre medlemmene? Når leie ikke er kommet inn og skyldner ikke svarer på mail, hvilke andre forsøk er gjort for å kontakte den som skylder leie? Brev, telefon? Ikke? ..... Når det er sagt, så visste vel din mann utmerket godt om at han hadde forpliktelser i forhold til leie? Han kunne jo på et tidligere tidspunkt sendt av sted sin nye e-post og bedt om å få tilsendt giro? Han har betalt leien før, så han visste vel både hvor mye den var og til hvilken konto det skulle betales? Jeg forstår at lederen er sur fordi det ikke blir betalt, men det er altså grenser for hva han har rett til å gjøre. Lås er skiftet for at sambo og et annet medlem som også hadde "meldt seg ut" ikke skulle ha tilgang fordi de er skyldig leie. Nøklene er ikke på avveie - det er for at han "lederen" skal kunne kreve det han vil. Sambo har ikke mottat noen andre henvendelser enn det brevet han mottok i forrige uke, utenom de mailene som er sendt til kontoen han ikke lenger har. (disse mailene var vedlagt) Nei, sambo er lei seg for at ting har gått slik, og har beklaget seg ovenfor lederen. Han er instillt på å ordne opp, men innen rimelighetens grenser. Vi har ikke så mye å rutte med nå og straffegebyrer på 2000kr mnd som vi får beskjed om i ettertid, masse penger for bytte av lås + timespris er ikke noe vi egentlig har råd til å betale. Sambo har hatt det ganske tøft i år med dødsfall i nær familie og veldig mye å gjøre på jobb/vanskelig jobbsituasjon så det har gått litt i glemmeboka. Han har ikke hatt autotrekk på dette fordi leien varierer fra mnd til mnd etter antall medlemmer. Er det noen som har konkrete paragrafer eller andre ting man kan bruke? Det vi vurderer nå er å sende et rekomandert brev til lederen og si at han får leie det vi er skyldige frem til han skiftet lås + renter og ikke noe mer og kreve adgang til lokalet innen en viss dato.
Glitnir Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Det vi vurderer nå er å sende et rekomandert brev til lederen og si at han får leie det vi er skyldige frem til han skiftet lås + renter og ikke noe mer og kreve adgang til lokalet innen en viss dato. Jeg tror nok jeg ville betalt leien helt frem til dags dato, pluss morarenter. Han har da vitterlig hatt tingene sine stående der hele tiden? Dersom han i løpet av denne perioden har prøvd å komme seg inn for å hente tingene sine, men blitt nektet av "lederen", er det jo noe annet. Jeg vil si at det er rimelig å betale leie og renter frem til i dag, men ikke noe for lås eller andre utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Lås er skiftet for at sambo og et annet medlem som også hadde "meldt seg ut" ikke skulle ha tilgang fordi de er skyldig leie. Nøklene er ikke på avveie - det er for at han "lederen" skal kunne kreve det han vil. Sambo har ikke mottat noen andre henvendelser enn det brevet han mottok i forrige uke, utenom de mailene som er sendt til kontoen han ikke lenger har. (disse mailene var vedlagt) Nei, sambo er lei seg for at ting har gått slik, og har beklaget seg ovenfor lederen. Han er instillt på å ordne opp, men innen rimelighetens grenser. Vi har ikke så mye å rutte med nå og straffegebyrer på 2000kr mnd som vi får beskjed om i ettertid, masse penger for bytte av lås + timespris er ikke noe vi egentlig har råd til å betale. Sambo har hatt det ganske tøft i år med dødsfall i nær familie og veldig mye å gjøre på jobb/vanskelig jobbsituasjon så det har gått litt i glemmeboka. Han har ikke hatt autotrekk på dette fordi leien varierer fra mnd til mnd etter antall medlemmer. Er det noen som har konkrete paragrafer eller andre ting man kan bruke? Det vi vurderer nå er å sende et rekomandert brev til lederen og si at han får leie det vi er skyldige frem til han skiftet lås + renter og ikke noe mer og kreve adgang til lokalet innen en viss dato. Han kunne jo bare bedt om få nøklene tilbake hvis de ikke er interessert i å leie der lenger? Er det noe problem da? Helt unødvendig å skifte låser pga en slik ting. iallefall når han tilogmed klarer å finne frem til rette vedkommende som har nøklene. For en apekatt....!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 Jeg tror nok jeg ville betalt leien helt frem til dags dato, pluss morarenter. Han har da vitterlig hatt tingene sine stående der hele tiden? Dersom han i løpet av denne perioden har prøvd å komme seg inn for å hente tingene sine, men blitt nektet av "lederen", er det jo noe annet. Jeg vil si at det er rimelig å betale leie og renter frem til i dag, men ikke noe for lås eller andre utgifter. Enig. han må betale det han faktisk skylder.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er enig i at denne lederen går litt rart frem, og jeg lurer på hva som er tenkt at skal gjøres med dette straffegebyret. Skal det gå rett i lederen sin lomme, eller er det f.eks. snakk om at det skal gå for å dekke utgifter lederen har hatt ved å legge ut, samt til en klubbkasse eller noe slikt? Når det er sagt. Din samboer har hatt tingene sine i dette lokalet frem til nå, så det er ingen grunn til at han ikke skal betale leie frem til den dato han flytter tingene sine ut. Han har ikke hatt nøkkel, men det er jo noe han først har funnet ut nå. I og med at det ble sendt en mail i april i fjor om at låsen var skiftet så må man kunne anta at det er enda lengre siden han har betalt leie. Lederen har vel ikke gått til det skritt å skifte lås hvis man er noen uker forsinket. Jeg forstår at det er formildende omstendigheter for at din samboer ikke har betalt, men jeg har selv sittet i en situasjon hvor jeg har hatt ansvaret for at en fellesregning, litt tilsvarende dette tilfellet, blir betalt. Det er ufattelig irriterende med folk som bare tørker unna og ikke gjør opp for seg. Det å måtte purre, purre og purre før man selv må legge ut fra egen lomme er uholdbart, men dessverre blir det ofte resultatet. Lederen har tydeligvis gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med din samboer per epost. Etter x antall mailer uten svar burde han gjerne tatt hintet og prøvd å kontakte din samboer på annen måte i tillegg - og gjerne litt før det går et år eller hva det kan være snakk om at det har tatt han å sende brev i posten. Men din samboer er virkelig ikke uskyldig oppi det hele. At det er ting som har skjedd som gjør at han ikke har betalt er selvsagt dumt, men det at han ikke betaler har faktisk gått ut over andre. Du snakker om månedlig betaling, og at han har latt være å betale 10-12 (?) avdrag er faktisk veldig drøyt. Han har selv et ansvar for å enten avslutte medlemskapet og flytte sakene sine ut, evt. gjøre opp for seg. Jeg ville betalt leie frem til dags dato, morarenter og ville trolig også vært med på å dekke skifting av lås. Straffegebyret stiller jeg meg mer tvilende til.
Tropehus Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er enig i at denne lederen går litt rart frem, og jeg lurer på hva som er tenkt at skal gjøres med dette straffegebyret. Skal det gå rett i lederen sin lomme, eller er det f.eks. snakk om at det skal gå for å dekke utgifter lederen har hatt ved å legge ut, samt til en klubbkasse eller noe slikt? ... Når det er sagt. Din samboer har hatt tingene sine i dette lokalet frem til nå, så det er ingen grunn til at han ikke skal betale leie frem til den dato han flytter tingene sine ut. Det eksisterer ingen klubbkasse - alt går gjennom lederen - så regner med han skal ha de for "tort og svie" eller noe.. - men det er vel det rentene ska dekke? Jeg mener at han burde kontaktet samboeren via noe annet enn e-post - lederen har vært klar over at sambo har byttet både jobb og bosted. Lett å være etterpåklok, altså.. Når det gjelder leie - så synes jeg faktisk ikke at han skal betale for den tiden han ikke har hatt tilgang til lokalet og tingene sine. Lederen har jo sagt han opp i april i fjor, bare ikke fortalt det før i brevet som kom nå forrige uke.. Lederen kunne ringt eller sendt brev om at tingene måtte hentes dersom han ville ha de ut - er det ikke det som er vanlig? Igjen - sambo har beklaget og tilbudt seg å betale all leie + renter, men det er ikke godt nok. Det er leit at lederen har måttet legge ut - men det skal nevnes at dette er en dyr hobby og at det nok ikke har vært noe problem å få det til. Ingen som vet om det er lovlig å ta beslag i andres eiendeles som er av langt høyere verdi enn det kravet er, og hvem man evt skal snakke med i en slik situasjon? Avokat? Låsesmed? Politiet?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #14 Skrevet 1. februar 2009 Det eksisterer ingen klubbkasse - alt går gjennom lederen - så regner med han skal ha de for "tort og svie" eller noe.. - men det er vel det rentene ska dekke? Jeg mener at han burde kontaktet samboeren via noe annet enn e-post - lederen har vært klar over at sambo har byttet både jobb og bosted. Lett å være etterpåklok, altså.. Når det gjelder leie - så synes jeg faktisk ikke at han skal betale for den tiden han ikke har hatt tilgang til lokalet og tingene sine. Lederen har jo sagt han opp i april i fjor, bare ikke fortalt det før i brevet som kom nå forrige uke.. Lederen kunne ringt eller sendt brev om at tingene måtte hentes dersom han ville ha de ut - er det ikke det som er vanlig? Igjen - sambo har beklaget og tilbudt seg å betale all leie + renter, men det er ikke godt nok. Det er leit at lederen har måttet legge ut - men det skal nevnes at dette er en dyr hobby og at det nok ikke har vært noe problem å få det til. Ingen som vet om det er lovlig å ta beslag i andres eiendeles som er av langt høyere verdi enn det kravet er, og hvem man evt skal snakke med i en slik situasjon? Avokat? Låsesmed? Politiet? Nei men det har han jo ikke! Han har bare tilbydt seg å betale frem til april i fjor, selv om han har hatt tingene sine der helt til nå, og tydeligvis ikke engang har prøvd å få tak i dem i mellomtiden. Synes det da blir litt pussig å ikke engang skulle betale for den tiden han har brukt lageret - og for det påberope seg en oppsigelse som han ikke har visst om før nå - så lenge han har benyttet seg av det! Nei, her er det dere som blir sleipe, gitt. (For all del: Det er pussig fremgangsmåte også av lederen, og gebyr for låsskifte og arbeid ville jeg ikke betalt så lenge jeg ikke var varslet om/hadde signert for dette på forhånd. Men leie og morarenter til nå? Selvfølgelig!)
Tropehus Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 1. februar 2009 Nei men det har han jo ikke! Han har bare tilbydt seg å betale frem til april i fjor, selv om han har hatt tingene sine der helt til nå, og tydeligvis ikke engang har prøvd å få tak i dem i mellomtiden. Synes det da blir litt pussig å ikke engang skulle betale for den tiden han har brukt lageret - og for det påberope seg en oppsigelse som han ikke har visst om før nå - så lenge han har benyttet seg av det! Nei, her er det dere som blir sleipe, gitt. (For all del: Det er pussig fremgangsmåte også av lederen, og gebyr for låsskifte og arbeid ville jeg ikke betalt så lenge jeg ikke var varslet om/hadde signert for dette på forhånd. Men leie og morarenter til nå? Selvfølgelig!) Han har tilbudt å betale leie frem til nå - selv om han ikke har hatt tilgang på 10 mnd. Men, det er heller ikke godt nok for lederen. Han vil ha penger for låsbytte og gebryer også. Jeg synes faktisk ikke at man kan fortsette å kreve leie etter at man har byttet låser, men for all del - hadde han bare godtatt å få leien hadde jo saken vært ute av verden. Jeg spør igjen: Har noen noen råd om hvem man skal prate med, eller paragrafer man kan forholde seg til? Ikke bare synsing.
Gjest nojo Skrevet 1. februar 2009 #16 Skrevet 1. februar 2009 Han har tilbudt å betale leie frem til nå - selv om han ikke har hatt tilgang på 10 mnd. Men, det er heller ikke godt nok for lederen. Han vil ha penger for låsbytte og gebryer også. Jeg synes faktisk ikke at man kan fortsette å kreve leie etter at man har byttet låser, men for all del - hadde han bare godtatt å få leien hadde jo saken vært ute av verden. Jeg spør igjen: Har noen noen råd om hvem man skal prate med, eller paragrafer man kan forholde seg til? Ikke bare synsing. Du spurte jo om samboeren din burde betale leie helt til nå, og sa at dere selv mente han kun burde betale til låsene ble skiftet. Flere her er uenige med deg, og det må du jo tåle å høre, ikke minst når du selv har spurt om meninger på det punkt. Motparten kan i utgangspunktet holde tilbake eiendeler tilsvarende summen av sitt krav. Anbefaler derfor at dere betaler leie og renter for perioden, og deretter forlanger å få ut eiendelene. Dersom han fremdeles nekter, kontakter dere namsmannen. (Forøvrig er det jo litt kinkig juridisk ifht hvem lokalene er registrert på, hvem som er representant for foreningen, og denne lederens rolle i dette. Ville nok forlangt å få se et styrevedtak på det dersom han fremdeles tilabakeholder tingene deres etter at leie er betalt.)
Utleier Skrevet 1. februar 2009 #17 Skrevet 1. februar 2009 Det mangler noen sentrale opplysninger. Først må vi vite hvilken tilknytning det er mellom klubben og lagerplassen. Dersom lagerplassen er en ikke ubetydelig grunn til at klubben ble dannet, har samboeren din nytt godt av klubbmedlemsskapet. Dette vil være det vanligste. For eksempel vil en dykkerklubb eller modellflyklubb hvor medlemmene kan oppbevare klubbrelaterte ting falle i den kategorien. Om det er derimot er en filosofiklubb hvor møtelokalene ble holdt på en låve hvor medlemmene satt fra seg møbler siden det var så god plass der, vil det ikke være noen sammenheng mellom klubben og lagerplassen. La meg anta klubben faller i første kategori. Da er det klart at samboeren din må betale leie helt frem til han ga beskjed om at han ville fjerne tingene sine. Uavhengig om låsen er skiftet, har han nytt godt av medlemsskapet. I tillegg må han betale noe leie som skal dekke oppsigelsestiden for lokalet. Lederen skal ikke risikere å måtte dekke leien i oppsigelsestiden alene dersom alle plutselig melder seg ut. Hvor stor denne ekstraleien er må diskuteres, men ved tre måneders oppsigelse, vil jeg si at en måned ekstra leie er et minimum. Samboeren din skal selvfølgelig betale forsinkelsesrenter fra hvert forfall. Men han skal også betale "straffegebyr". Gebyret kalles imidlertid purregebyr og har maksimalgrense på 59 kroner. Om han skal betale for låsskifte, avhenger av om dette var en nødvendig følge av leieforholdet (f. eks. nøkler på avveie) eller om dette bare var noe lederen gjorde for å kunne ta beslag. Det er ingen spesifikke lovparagrafer om dette. Forholdet reguleres delvis av avtaleretten, delvis av ulovfestet rett. Når det gjelder beslag av hans eiendeler er dette klart ulovlig. Motregning er tillatt, men bare under svært begrensede omstendigheter. Har han f. eks. kjøpt utstyr av klubben uten å betale og lagret utstyret i deres lokaler, er det greit at klubben holder tilbake. Jeg antar det ikke er tilfelle. Lederens handlinger faller derfor under straffelovens § 257 om simpelt tyveri. § 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Forholdet kan anmeldes og politiet tar feil når de hevder det er ulovlig å bytte lås. F. eks. vil en utleier som bytter lås hos en leieboer få kraftige bøter. At det dreier seg om lagerplass og ikke bolig er formildende, men utgjør ingen prinsipiell forskjell. Politiet kommer imidlertid til å henlegge saken. De har ikke tid til slikt. På den annen side har samboeren retten på sin side om han bryter opp døren. Når han har betalt leie er det under enhver omstendighet ingenting som nekte ham tilgang til sine eiendeler. Samboeren din må nå umiddelbart betale leie, renter og purregebyr. Deretter må han sende lederen et brev der han krever døren åpnet og varsler både sivile og strafferettslige skritt dersom dette ikke blir gjort innen 14 dager. Sitering av straffeloven kan noen ganger ha god effekt på slike mennesker. Sivilrettslige skritt innebærer å få dom i forliksrådet for at døren skal åpnes. Dette kan deretter fullbyrdes av namsmyndighetene om lederen ikke samarbeider. Han trenger ikke advokat for det. Strafferettslige skritt innebærer politianmeldelse etter straffelovens § 257.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #18 Skrevet 1. februar 2009 Det mangler noen sentrale opplysninger. Først må vi vite hvilken tilknytning det er mellom klubben og lagerplassen. Dersom lagerplassen er en ikke ubetydelig grunn til at klubben ble dannet, har samboeren din nytt godt av klubbmedlemsskapet. Dette vil være det vanligste. For eksempel vil en dykkerklubb eller modellflyklubb hvor medlemmene kan oppbevare klubbrelaterte ting falle i den kategorien. Om det er derimot er en filosofiklubb hvor møtelokalene ble holdt på en låve hvor medlemmene satt fra seg møbler siden det var så god plass der, vil det ikke være noen sammenheng mellom klubben og lagerplassen. La meg anta klubben faller i første kategori. Da er det klart at samboeren din må betale leie helt frem til han ga beskjed om at han ville fjerne tingene sine. Uavhengig om låsen er skiftet, har han nytt godt av medlemsskapet. Og hva vil din "dom" være om klubben faller i andre kategori? Etter min bedømmelse så vil virkningen være nøyaktig den samme. Du skal (også ifht til resten av det du skrev men som jeg ikke har sitert her) være forsiktig med å fremstå som en fasit. Dette er fort gjort når du både fremstiller deg som allvitende om dette, slenger ut (irrelevante, i alle fall foreløpig) lovparagrafer og eller fremstår som saklig. Dette kan føre til at folk feilaktig legger din oppfatning til grunn.
Tropehus Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 1. februar 2009 Du spurte jo om samboeren din burde betale leie helt til nå, og sa at dere selv mente han kun burde betale til låsene ble skiftet. Flere her er uenige med deg, og det må du jo tåle å høre, ikke minst når du selv har spurt om meninger på det punkt. Jeg tåler å høre andres synspunkter jeg. I utgangspunktet synes vi at han burde betale til låsen ble skiftet, men han har som sagt tilbudt seg å betale helt frem til nå. Tenk om det var en leilighet da - hvis du ble nektet adgang - skulle du alikevel ha fortsatt å betale? Takk for svar Utleier, det hjalp masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå