Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Dette er ikke ment som kritikk, men jeg lurer oppriktig, hva gjør at dere som skal gifte dere ønsker å bruke så veldig store summer på bryllupet? Det er klart at hvis man har en særdeles romslig økonomi eller rike foreldre som dekker utgiftene så er det kanskje mer forstålig,men jeg tenker på dere som har en helt vanlig økonomi. Jeg skal ikke gifte meg nå, men kanskje det blir aktuelt i fremtiden, men ser likevel ikke for meg at jeg ville klart å bruke så mye penger på et bryllup som mange velger å gjøre. Et middels stort bryllup kommer jo fort opp i 100 000 kr. Har inntrykk av at det er lett å bli revet med når man først setter i gang og at det ofte blir dyrere enn man regnet med også. Har dere spart opp penger med tanke på bryllup, eller ofrer dere andre ting, f.eks. ferier, shopping eller sparing til bolig etc. Bare lurer altså, ønsker ikke å fornærme noen.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Tror de fleste gjerne skulle fått det såå billig som mulig, men desverre er det sånn at bare man nevner bryllup er prisene høye. Så er det mye man ikke tenker på som må ordnes som koster penger og da blir det fort mer. Jeg hadde tenkt å komme meg på rundt 60000 toltalt men er nå oppe i 90000 og det irriterer meg. Det eneste som ødela var at jeg ikke var "tidlig" nok ute med å skaffe rimelig lokale såjeg kunne gjort alt selv. Jeg lette etter lokale allerede i juni i fjor. Fikk ikke til den datoen som passet for oss og for å unngå å kræsje for mye med ett annet bryllup i familien (selv om det ble slutt der da. hmm..) Brudekake baker min mor, frisør/makeup rimelig igjennom bekjent av familien 350 kr timen, etcetc det dyreste er kjolen og middagen siden det er med servering etcetc i lokale.. alikevel er jeg fornøyd siden jeg klarte å få bryllupsreise inn der;) Vi prøver alikevel å kutte der vi kan. Er student, men hadde litt penger spart fra tidligere, helst til bolig men for å slippe å ta forbukslån tar vi heller å bruker av de og mee til boliglån.
Kanutten Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Jeg kan svare for min del. Vårt bryllup kommer opp mot 100 000.- uten at det er noe ekstra flott av den grunn. Vi har ikke noe god økonomi. Vi betaler alt selv. Vi sparer det vi greier. Bruker feriepengene våre, og ofrer ferie og shopping ja. Vi er ikke så avhengig av sydenturer eller andre lange ferier uansett, så føler ikke akkurat det blir noe stort offer. Vi synes ikke at vi velger de dyreste løsningene, men noe er viktig for meg, og noe er viktig for min kjære. Dette prøver vi å legge pengene i, og heller velge rimeligere løsning på alt annet. Det er vel den drømmen man har fra man er liten. At man ønsker ett stort bryllup? (iallefall for meg) Jeg har stor famile. Vi samler ofte hele familien på samlinger. Iallefall på den ene side. Vi synes det er naturlig å ha familien der sammen med oss. Vi ser på det som en fin anledning til å samle alle. I det siste har det blitt slik at man møtes nesten kun i begravelser. Og da er det koselig å treffes i en annen setting. Dette blir fort uansett mye penger, men vi håper dagen blir som vi ønsker, og at det er verdt det. Noe jeg er sikker på at den blir. ser i enkelte tråder her at man synes 100 000.- er ufattelig mye penger i bryllupssammenheng. Men når man har litt størrelse på bryllupet, kommer man for opp i den summen. Og jeg synes ikke det har noe sammenheng i om man blir revet med eller ikke.
AnetteR Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Jeg trur gjerne det er forventningene til en stor fest blant venner og familie, samt den romantiske tanken om bryllup som den perfekte dagen. Selv har jeg aldri likt bryllup, de færreste jeg har vært i har utmerket seg positivt. Og ingen av brudene har virket som om de har nytt planleggingen og selve dagen. Til det har de vært for stresset og slitne. Til tross for romslig økonomi valgte vi derfor å ikke gjøre det tradisjonelt. Jeg synes det er vanvittig pengebruk for en dag, spesielt for en dag ingen av oss ønsket oss. Bryllupet mitt er et av de fineste minnene jeg har, siden den ikke innebar noe stress eller planlegging, og full fokus på den viktigste personen i livet mitt.
Kamilia Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Det er ingen tvil om at så snart ordet bryllup nevnes, gnir alle næringsdrivende seg i hendene og skrur opp prisene med 300 %. Derfor blir det som regel mye dyrere enn alle andre typer arrangementer. Jeg, for min del, kunne ikke tenke meg til å bruke så mye penger på EN dag. Det harmonerer dårlig med min økonomiske sans. Greit nok at minnene skal vare resten av livet, men i min bok koster ikke nødvendigvis minner penger. Derfor reiser vi alene til utlandet og gifter oss i all stillhet. Skulle vi derimot arrangert bryllup hjemme, hadde det blitt billige løsninger. For det første hadde det aldri blitt invitert 100 mennesker, ganske enkelt fordi vi har ikke så mange mennesker som står oss så nært at det føles naturlig å dele noe så privat med dem. I tillegg har jeg mange år i restaurantbransjen bak meg, og vet fint at det går an å lage en 3-retters til 50 mennesker for den nette sum av 4-5000, jeg har venner som er kokker, servitører og bartendere som ville stilt opp gratis for å hjelpe, slik jeg har gjort i deres brylluper. Jeg bruker heller ikke 10000 kr på et klesplagg jeg skal bruke bare en gang...heck, jeg bruker ikke så mye på et klesplagg jeg skal bruke resten av livet engang. Jeg skjønner derimot godt at andre prioriterer annerledes, vi har alle forskjellig innstilling til penger og hva vi ønsker å prioritere dem på. Jeg for min del bruker 20.000 på et bryllup inkl 2 uker bryllupsreise, og resten av pengene mine på livet etter bryllupet. Andre ser det annerledes, og velger å ofre andre goder for å få det bryllupet de har drømt om. Smaken er som baken... Men prøv gjerne å ringe litt anonymt til lokalene dere har bestilt, og forespør pris på en familietilstelning, ala en 60-års dag...prisen vil garantert være en helt annen enn den prisen dere har fått til bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Det er ingen motsetning mellom et påkostet bryllup og det å ha fokuset på det viktigste denne dagen, nemlig den du gifter deg med og kjærligheten mellom dere. Heldigvis klarer vi å ha to tanker i hodet på en gang. Vi valgte å legge mye penger i vårt bryllup, andre kan velge noe annet. Men ingen skal behøve å hverken forklare eller forsvare hvorfor man velger som man gjør.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Mor og far betalte alt. Aner ikke hvor mye det ble, men antar mellom 150-200,000. Vi hadde 130 venner og familie. Knallfest til 7 om morgenen. Det var verdt hver eneste krone. Både jeg, brudgom og vertskapet (mor og far) hadde en morsom dag/natt. Vi var alle avslappet og nøt det å se venner og kjente ha det gøy. Hovedfokuset vårt var å lage en knall litt annerledes fest for venner og litt familie fra fjern og nær, ikke på oss selv og det ble vellykket! Noen mennesker ser på det som bortkastede penger... dem om det.
Gjest SB Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 Mor og far betalte alt. Aner ikke hvor mye det ble, men antar mellom 150-200,000. Vi hadde 130 venner og familie. Knallfest til 7 om morgenen. Det var verdt hver eneste krone. Både jeg, brudgom og vertskapet (mor og far) hadde en morsom dag/natt. Vi var alle avslappet og nøt det å se venner og kjente ha det gøy. Hovedfokuset vårt var å lage en knall litt annerledes fest for venner og litt familie fra fjern og nær, ikke på oss selv og det ble vellykket! Noen mennesker ser på det som bortkastede penger... dem om det. Det hørtes knall ut, men det er vel noe enkelt å si at det var verdt hver krone når dere ikke betalte en krone selv..?
Honey Skrevet 3. februar 2009 #9 Skrevet 3. februar 2009 Det er ikke sånn at vi ønsker nødvendigvis å bruke så store summer på alt, men det er mye av det vi velger som er umulig å få noe billigere. Vi har valgt mange billige løsninger: brukt kjole jeg prutet ytterligere på, hjemmelagete trykksaker, masse e-bay løsninger som f.eks. på slør, sko på salg, leie av dress til brudgom osv. Jeg må også tilføye at hvis ikke mamma og pappa hadde sponset oss så mye som de gjør så hadde vi antakeligvis vært tvunget til å velge en billigere fest eller mindre skala på bryllupet. Jeg ville følt meg komfortabel i alle settinger så lenge det betød at jeg ble gift med min kjære. Så om det er lite eller stor, billige eller dyrt, så betyr ikke det noe for meningen med det hele for min del. Men jeg er glad vi får til en ordning hvor jeg kan gifte meg i kirken og ha en fest med familie og nære venner etterpå. Tror det betyr mye for mine foreldre også, og med en syk pappa så ville jeg gjerne at vi skulle få til et bryllup mens han enda er frisk nok til å føre meg til alters. Derfor tror jeg også de gjerne spleiser med oss. Jeg er i tillegg deres eneste datter, så det er kanskje en faktor for at det har blitt som det har blitt. Jeg gleder meg uansett og jeg tror ingen av oss kommer til å tenke penger den dagen vi alle kan heve glassene og ha en uforglemmelig dag til minne resten av livet.
miss_pretty Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 vårt bryllup blir ikke så dyrt som 100000... tipper heller 50-60000,jeg vet ikke før dagen er forbi. foreldrene våres betaler det meste egentlig. vi har venner som ordner med maten for oss, de får også dette for innkjøpspris, da de er kokker. fotografering får vi av en venn. vi skal ha det på et tun som vi leier for 1400 kr men jeg tror det blir kjempefint og romantisk! det blir bedt ca 75 personer. det som vil koste litt er alkoholen, men jeg og familie har hamstret en god stund på tax free! kjolen min skal svigermoren min sy, men med alt stoff og slik så blir den på ca 7-8000 kroner. lager alle trykksakene selv. jeg har ngen formening om hva som er "riktig" sum å bruke på et bryllup. men jeg vet vi er heldige som har flinke kokker som vil lage mat for oss og et billig lokale, for dette er vel de største utgiftsposten! ønsker alle et nydelig bryllup=)
angara Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Jeg sier som mange andre her - at selv om man sparer inn på det man kan, koster det mye med et stort arrangement. Vi tok den helt ut i gjør-det-selv- og budsjett-ånden, lagde maten selv, venner bakte kaker, vi kjøpte alt vi kunne av klær og pynt på ebay (da dollarprisen var ca 5 kr!) og på salg, hamstret all alkoholen på tax free og i Sverige, kjøpte billige (men fine) blomster på Plantasjen. Hadde grendahus. Brukte kirka vi sokner til, etc etc. Vi brukte 50 000 på middag og fest til 100 stk. Vi ville bruke denne anledningen til å samle slekta. Andre har invitert til 50-årslag, bryllup og slikt før, nå var det vår tur. Det er jo bare på denne måten at storfamilien får anledning til å samles! Men jeg må si at jeg forstår de som setter bort ting, og kjøper ferdige pakker med mat og alt inkludert. Det ble nemlig mye stress. Spesielt dagene før, og på morgenen på bryllupsdagen. Når det gjelder maten og blomstene, for eksempel, må man nesten vente til siste liten før man ordner det viktigste. Vi kjørte hit og dit for å hente og levere ting på morgenen, og rakk bare så vidt å få kledt på oss til vielsen startet. Det tok litt tid før stresset slapp kroppen min, og da middagen var ferdig, klarte jeg først å slappe av og nyte bryllupet vårt. Selv om vi hadde satt bort store oppgaver til mødre og nær slekt og gode venner, var det mye koordinering som skulle til. Det ble en FLOTT fest, men jammen meg var det godt da det var over. Jeg skjønner godt de som spytter i noen ekstra kroner for å slippe å føle seg stresset på en sånn viktig dag.
Gjest Lano Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Det ble en FLOTT fest, men jammen meg var det godt da det var over. Jeg skjønner godt de som spytter i noen ekstra kroner for å slippe å føle seg stresset på en sånn viktig dag. Vi er blant dem som heller betaler for å slippe stresset... Vi er vanligvis sånne som fikser ting selv heller enn å betale i dyre dommer - vi har spleisefester til nyttår og ta-med-grillmat på sommerfestene. Det funker kjempefint, men akkurat til denne anledningen vil vi gjerne kunne slappe av og nyte vår egen feiring. Vi var i bryllup to uker etter at vi forlovet oss, der brudeparet var helt utslitte og ikke orket verken å danse eller å mingle mot slutten, fordi de hadde ordnet i stand i tre hele dager før festen. Der og da bestemte vi oss for å velge løsninger der andre ordner mat og sånne ting for oss. Vår store utgift blir dermed maten og festen, det kommer på opp mot 80 000 kroner, med alt av vin, servering og mat inkludert (hvis budsjettene våre stemmer, da. ) Alt det andre forsøker vi å gjøre billigst mulig; en venninne lager invitasjoner, jeg skal bruke sko jeg allerede har, vi får venner & familie til å bake, andre venner til å pynte i kirken osv. Jeg kan selvfølgelig bare svare for vår del, men så klart vi synes det er mye å bruke 100 000 kroner på en feiring! Det er jo egentlig helt galskap, når man tenker etter. Men vi tenker som så at det er den ene gangen vi tenker å gjøre dette, det kommer venner&familie langveisfra som vi ikke ser så ofte, og vi ønsker å være uthvilte og opplagte til å feire sammen med dem den dagen. Jeg opplever også at det ikke bare er snakk om EN dag, men allerede nå er det noe som folk snakker om, de gleder seg og vi gleder oss, og vi vet også av egen erfaring at man snakker om bryllupet etter at dagen er over. Så det er litt enkelt å si at det handler om bare EN dag. Men joda, du har helt rett, klart det er mye penger å bruke på en dag. Men det er likevel ganske gjennomtenkt fra vår side, vi gjør et bevisst valg om å ikke shoppe så mye eller reise så mye i år, og prioriterer heller å feire oss selv med gode venner&familie til stede. Vi går forresten ut i fra at vi skal betale moroa selv, har ikke snakket med foreldrene våre om penger. En annen ting, som ikke trådstarteren behøver å svare på, men som er mer et retorisk spørsmål: jeg har vært i flere 50-årslag med fri bar og mat til opp mot 100 gjester, og kan ikke tenke meg at det har vært billigere feiringer enn 50 000,-. Så hvorfor er det mer akseptert å bruke penger på en bursdag enn på et bryllup, egentlig?
Gjest bibelstripp Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 En annen ting, som ikke trådstarteren behøver å svare på, men som er mer et retorisk spørsmål: jeg har vært i flere 50-årslag med fri bar og mat til opp mot 100 gjester, og kan ikke tenke meg at det har vært billigere feiringer enn 50 000,-. Så hvorfor er det mer akseptert å bruke penger på en bursdag enn på et bryllup, egentlig? Sikkert fordi det er forventet at en 50-åring med nedbetalt hus har mer penger enn et par i etableringsfasen.
Phaedra Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Sikkert fordi det er forventet at en 50-åring med nedbetalt hus har mer penger enn et par i etableringsfasen. Samtidig så er det jo veldig mange i disse dager som etablerer seg først og gifter seg siden.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Har dere spart opp penger med tanke på bryllup, eller ofrer dere andre ting, f.eks. ferier, shopping eller sparing til bolig etc. Bare lurer altså, ønsker ikke å fornærme noen. Hehe, ser at vi har litt ulikt syn på dette. Er ikke det å spare nettopp det å avstå fra å dra på dyre ferier og shopping? Ser det ikke helt som et offer, mer som prioriteringer. For eksempel skjønner ikke jeg at folk bruker masse penger på røyk og tusenvis av kroner på byen hver helg, og de pengene bruker jeg heller på bryllup. Prioriteringer. Men bolig går selvsagt foran, for boliglånet må jo betales hver måned uansett.
Synne-Marie Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Vi gjorde mye selv og fikk masse hjelp. Vi endte vel opp på en 30000-35000. Hadde tilsammen vel 60-70 gjester (venne+familiefest). Vi sparte masse på å lage mat selv (koldtbord) + billige lokaler.
KittyBambi Skrevet 5. februar 2009 #17 Skrevet 5. februar 2009 Hehe, ser at vi har litt ulikt syn på dette. Er ikke det å spare nettopp det å avstå fra å dra på dyre ferier og shopping? Ser det ikke helt som et offer, mer som prioriteringer. For eksempel skjønner ikke jeg at folk bruker masse penger på røyk og tusenvis av kroner på byen hver helg, og de pengene bruker jeg heller på bryllup. Prioriteringer. Men bolig går selvsagt foran, for boliglånet må jo betales hver måned uansett. Jeg er fullstendig enig!!! Jeg blir heller hjemme i helgene og lar være å drikke og bruke penger på byen, avstår fra å shoppe her og der, samt har aldri røyket, så her sparer vi endel penger. Det er snakk om prioriteringer - rett og slett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå