Gå til innhold

dette høres litt rart ut...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet

men jeg spør uansett.

jeg har de siste ukene hatt ostesmørbrød til kveldsmat(2 skiver og ost)

og smeltet det i microen.

når smørbrødet var ferig var osten liksom gått inn i brødet slik at man ikke så osten nesten.

Jeg bestemte meg idag for å prøve ostesmørbrød på et rundstykke.

når jeg smeltet osten gikk ikke osten inn i brødet, men lå oppå.(vanskelig å forklare.

men det jeg lurer på er, om det blir mer eller mindre kalorier av den grunn.

Føler nesten at osten "forsvant" på den første metoden...:P

blir veldig glad for seriøse svar.

takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
men jeg spør uansett.

jeg har de siste ukene hatt ostesmørbrød til kveldsmat(2 skiver og ost)

og smeltet det i microen.

når smørbrødet var ferig var osten liksom gått inn i brødet slik at man ikke så osten nesten.

Jeg bestemte meg idag for å prøve ostesmørbrød på et rundstykke.

når jeg smeltet osten gikk ikke osten inn i brødet, men lå oppå.(vanskelig å forklare.

men det jeg lurer på er, om det blir mer eller mindre kalorier av den grunn.

Føler nesten at osten "forsvant" på den første metoden...:P

blir veldig glad for seriøse svar.

takk!

Osten synker nok bare inn i skiven din desverre. Den fordamper ikke.. Men hvorfor den ikke gjør det på rundstykket vet jeg ikke, kommer vel an på hva brødet og rundstykket inneholder av ingredienser kanskje...

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet
Osten synker nok bare inn i skiven din desverre. Den fordamper ikke.. Men hvorfor den ikke gjør det på rundstykket vet jeg ikke, kommer vel an på hva brødet og rundstykket inneholder av ingredienser kanskje...

føler bare det ble mindre kalorier. men tar kansje feil? heh

Gjest CookieMonster
Skrevet

Det som uansett hadde fordamet hadde jo vært vannet og det er nok ikke det som skaper kaloriene i ost. Det er nok like mange av de uansett du :)

Skrevet

Er nok fortsatt like mange kalorier :) Bare trukket inn i brødet som nevnt over. Osten kan nok ikke forsvinne.

Vet ikke om det er noe forskjell på smeltet og ikke smeltet ost når det kommer til hvordan fettet blir, men kaloriene er der uansett.

Gjest Ludovie
Skrevet

Hvordan i all verden mener du at kaloriene skal ha forsvunnet? :klø:

Som noen sa tidligere i denne tråden, er det eventuelt vann som fordamper og forsvinner. Og dette spiller jo ingen som helst rolle når det gjelder verken næringsinnhold eller kaloriinnhold.

Skrevet

Men en ting er sikkert og det er at du fremdeles skal kose deg med osteskivene dine selv om osten ikke fordamper under varmingen =)

Skrevet

ehm, nei. Kaloriene fordamper ikke selv om osten smelter inn i brødskiva.

Et ostesmørbrød er fortsatt et ostesmørbrød ;)

Skrevet

Alle kaloriene er tilstede.

Også etter at det er tygget og svelgt.

Det eneste du har tapt ved at osten smelter ned i bakverket, er at det blir mindre luft, og mer kompakt. Det er de samme kaloriene, for luft har ikke noen kalorier.

Men det smaker mye bedre å ta ostesmørbrødet i steikeovnen eller oppned på steikepanne.

Skrevet

Jeg synes ikke osteskiver er godt når man lager det i microen. Mye bedre å steke osteskivene på svak varme i panne med lokk på, da blir osten kjempegod!

Skrevet

Jeg liker den nå best uten lokk, jeg da. Med lokk blir brødet så lett "vassent", uten blir det "ferskere".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...