Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Var på besøk hos noen som har en Beagle- valp på rundt 5-6 mnd. Da jeg kom dit ringte jeg på og gikk inn (de visste jeg kom). Er litt usikker på om dørklokken virket, for jeg hørte den ikke. Uansett så stod hundeeier på kjøkkenet og hørte jeg kom, men kom ikke ut med en gang for hun var litt opptatt. Derimot kom hunden, og det var jeg forberedt på. Men den formelig klatret oppover meg og "lekeglefset" etter meg. Siden det er en valp, vet jeg jo at de benytter alle muligheter til å leke. Men det ble i meste laget for meg. Den klatret og hoppet, småbjeffet og styrte veldig. Jeg klarte ikke å styre hunden og samtidig ta av yttertøyet. Hundeeier kom ut i gangen og stod stort sett og såg på og snakket litt til hunden, men gjorde ingen forsøk på å fjerne den. Jeg fikk bare beskjed om å skubbe den vekk å si Nei! til den. Men det jeg er vant til, er at hundeeier tar hunden bort/ holder den og snakker til den. Hunden var oppi meg i sofaen, lekeglefset og styrte, så eieren tok den ut i garden. Men før jeg skulle gå, hentet hun den igjen. Hun slapp inn hunden til meg, mens hun selv stod ute og røkte. Og dermed var det påan igjen. Jeg satt i sofaen når den kom inn, og måtte omtrent slåss den av meg. Stod på gulvet og prøvde å få oppmerksomheten over på noe annet til eier kom inn igjen. Det virker jo ikke som hun har helt kontroll på hva hun holder på med, for hun irrettesatte ikke hunden en gang mens alt dette stod på. Jeg har ikke hatt hund selv, men kjenner flere som har det og de er myyye strengere med hundene sine. Ikke særlig festlig når du kjenner tennene på hunden mot huden og klærne. Frister ikke til å gå dit igjen, og synest den valpen var fullstendig uten dressur. Eller er alle valper slik?
Gjest Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Det er greit med litt lek, men jeg ville ikke godtatt dette på evt min egen valp nei.
lovenemo Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Jeg hadde ikke akseptert dette, verken av mine egne eller andres hunder. Begynner mine hunder på denne måten får de beskjed av meg at det ikke er greit. Hvis en annen hund hadde begynt slik mot meg, og eier ikke hadde tatt tak i problemet ville jeg gjort det selv. Det er ikke akseptabel oppførsel i det hele tatt. Mange tenker kanskje at "det er bare en valp" osv, men en dag blir denne valpen en stor hund.
Solipsisme Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jeg hadde ikke akseptert dette, verken av mine egne eller andres hunder. Begynner mine hunder på denne måten får de beskjed av meg at det ikke er greit. Hvis en annen hund hadde begynt slik mot meg, og eier ikke hadde tatt tak i problemet ville jeg gjort det selv. Det er ikke akseptabel oppførsel i det hele tatt. Mange tenker kanskje at "det er bare en valp" osv, men en dag blir denne valpen en stor hund. Hm, dette var interessant, for jeg har akkurat fått en liten valp selv. Han er bare tre måneder, men høres veldig ut som denne, og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal "ta" ham. Alle snakker nå om at man skal drive positiv oppdragelse, dvs ignorere uønsket oppførsel og rose positiv oppførsel. Men det er sannelig ikke lett å ignorere det, når valpen av og til omformes til et 3 kilos lite monster som glefser etter alt og alle. Jeg vet han ikke gjør dette ondsinnet, det er overhode ikke agressiv glefsing, men jeg kan da virkelig ikke bare ignorere det heller? Endret 3. februar 2009 av Solipsisme
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Svar til siste innlegg: Du kan lokke han bort, avlede med en "favorittleke", e.l. slik at du får kontroll på han og gir han noe annet som han får lov å gjøre isteden... Hvis dette skjer når folk kommer på besøk o.l kan du lære han sitt og bli og ha det som rutine at han alltid skal sitte og bli til du sier det er greit at han hilser på... Da blir ivertfall ikke folk overfalt i døra. Du må selvfølgelig lære valpen det før du kan kreve at han skal gjøre det når den aller helst vil kaste seg over og hilse, men det er også en veldig flink første ting å lære. Vår valp (på 8 mnd) lærte sitt og bli (til en viss grad) den første uka, fordi han alltid må sitte og bli (å ha kontakt med oss) før han får spise. Etterhvert trakk vi det lenger: sitt og bli før du går ut av bilen, sitt og bli før du får hilse... Det er ivertfall et hjelpemiddel så man får en viss kontroll. Men viktigst er det at denne perioden går over, og man kan faktisk bare ta valpen i halsbåndet og ta han med seg litt bort fra de han "overfaller" uten at det er å "ta" han.
Telys Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Hvis hunden lekebiter litt for mye,så tar du tar du tak rundt munnen dens akkurat i det den skal til å bite. Og så sier du rolig,men bestemt nei. ' Dette er hvist en slags simulering til det ulver og hunder gjør mot hverandre når noen hvalper prøver å bite. (kan være jeg har missforstått akkurat det,men hunden skal ihvertfall forstå at du ikke vil den skal bite) Leste det i "Vi med hund" sist måned. Håper dere forstår hva jeg mener :gjeiper:
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Jeg hadde ikke akseptert slik oppførsel av egen eller andres hunder nei. Solipsisme: Hvis det først og fremst er et problem med besøkende at hunden tar helt av, så kan du alliere deg med noen som er hundevandte som er i stand til å ignorere hunden når de kommer på besøk. Ellers er sitt og bli en veldig god måte å kontrollere situasjonen på Jeg har også veldig god erfaring med å bare snu ryggen til hunder som er overivrige. Det er da viktig at man holder ryggen til hunden helt til den har blitt rolig. Dette gjentas hvis hunden tar av når du ser på den igjen. Det er altså ofte mulig å bruke ignorering for å fjerne hopping o.l. også, men det krever tålmodighet og besøkende uten hundekunnskap funker det ofte dårlig med
Gjest Gjest_Ikaros_* Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Var på besøk hos noen som har en Beagle- valp på rundt 5-6 mnd. Da jeg kom dit ringte jeg på og gikk inn (de visste jeg kom). Er litt usikker på om dørklokken virket, for jeg hørte den ikke. Uansett så stod hundeeier på kjøkkenet og hørte jeg kom, men kom ikke ut med en gang for hun var litt opptatt. Derimot kom hunden, og det var jeg forberedt på. Men den formelig klatret oppover meg og "lekeglefset" etter meg. Siden det er en valp, vet jeg jo at de benytter alle muligheter til å leke. Men det ble i meste laget for meg. Den klatret og hoppet, småbjeffet og styrte veldig. Jeg klarte ikke å styre hunden og samtidig ta av yttertøyet. Hundeeier kom ut i gangen og stod stort sett og såg på og snakket litt til hunden, men gjorde ingen forsøk på å fjerne den. Jeg fikk bare beskjed om å skubbe den vekk å si Nei! til den. Men det jeg er vant til, er at hundeeier tar hunden bort/ holder den og snakker til den. Hunden var oppi meg i sofaen, lekeglefset og styrte, så eieren tok den ut i garden. Men før jeg skulle gå, hentet hun den igjen. Hun slapp inn hunden til meg, mens hun selv stod ute og røkte. Og dermed var det påan igjen. Jeg satt i sofaen når den kom inn, og måtte omtrent slåss den av meg. Stod på gulvet og prøvde å få oppmerksomheten over på noe annet til eier kom inn igjen. Det virker jo ikke som hun har helt kontroll på hva hun holder på med, for hun irrettesatte ikke hunden en gang mens alt dette stod på. Jeg har ikke hatt hund selv, men kjenner flere som har det og de er myyye strengere med hundene sine. Ikke særlig festlig når du kjenner tennene på hunden mot huden og klærne. Frister ikke til å gå dit igjen, og synest den valpen var fullstendig uten dressur. Eller er alle valper slik? Det finnes svært få dumme hunder,-men plenty hundeiere! Det du har opplevet er en kåt unghund-den hadde hoppet påpiggtråd om så var.Her kommer eiere inn og stopper hunden-de leder flokken og skal gi beskjed-så han vet hvor i hirarkiet han hører hjemme.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 7. mars 2009 #9 Skrevet 7. mars 2009 Synes at alle som skaffer seg hund, tar den med på dressur kurs... Så klart er en liten valp leken og vil ha oppmerksomhet, men den må å ha grenser for hva som er greit og hva som er galt. Synes at når folk legger masse penger i å skaffe seg hund (koster faktisk veldig mye. Om du får en hund gratis, så koster det mange tusen i året for det! Mat, veterinær osv... ) så må de ta den med på kurs og lære dem ordentlig skikk... Hunder er ikke valper for alltid!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Hm, dette var interessant, for jeg har akkurat fått en liten valp selv. Han er bare tre måneder, men høres veldig ut som denne, og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal "ta" ham. Alle snakker nå om at man skal drive positiv oppdragelse, dvs ignorere uønsket oppførsel og rose positiv oppførsel. Men det er sannelig ikke lett å ignorere det, når valpen av og til omformes til et 3 kilos lite monster som glefser etter alt og alle. Jeg vet han ikke gjør dette ondsinnet, det er overhode ikke agressiv glefsing, men jeg kan da virkelig ikke bare ignorere det heller? Stopper du ikke dette fra beg. så får du et problem. Lær de regler med en gang. vel, de glemmer underveis,men repiter og repiter. Her har dyra ikke noe i møbler å gjøre. lekebiting er ikke lov,gir de noe å gnage på. De må legge seg når vi spiser,ingen tigging ved bordet. en dag bar jeg den ene ut 7 ganger,men sånn er det.......de prøver seg til de forstår hvem som setter premissene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå