Gjest ts Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Lurer altså på hvem dere har på gjestelista, og hvorfor Vet det finnes flere slike tråder, men de ender ofte i diskusjonen "for og i mot kaffegjester", og den vil jeg gjerne spare til en annen gang Arbeider med vår gjestelista nå, og lurer på om det er flere som opplever forventninger til hvem som skal inviteres (f.eks. "pliktgjester")? Lurer derfor rett og slett på om noen kan dele sin gjestelista (anonymisert selvfølgelig), med begrunnelser eller kortversjonen hvorfor dere gjorde slik og slik?
Ce'Nedra Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 (endret) Foreldrene mine Foreldrene hans Søsken 3 besteforeldre (de som er igjen) 6 sett med tanter og onkler (har droppet de på ene siden min fordi jeg aldri snakker med dem/har sett dem) Kusiner og fettere (minus den ene siden min) En venninne av mamma (har hatt god kontakt med henne) 7 venninner av meg, noen med følge 2 kompiser av meg, den ene med følge 3 vennepar av ham Ingen pliktgjester, de har vi utelatt Endret 30. januar 2009 av Ce'Nedra
Piper Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Vi hadde ingen pliktgjester, for vi valgte å ha de vi ville feire dagen med. Ble en del sure miner, men det sto vi i mot.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Så tøffe dere er!..vi har en del pliktgjester, men er usikre på om de skal inviteres eller ikke. Det er første grunnen til at jeg spør: Vi klarer å spare slik at vi kan invitere de vi ønsker + pliktgjester. Men her snakker vi om tanter vi så sist for ti år siden, og som kun har kontakt med foreldrene våre. Altså for vår del er det ikke at de muligens inviteres, men det betyr tydeligvis en del for foreldrene. Så vurderingen går på om vi skal svelge noen kameler av hensyn til foreldre, eller kun invitere de vi ønsker å ha der. Ellers så lurer jeg også på hvor vanlig det er å invitere venner/vennepar. Her har vi en stor vennegjeng, så hvis vi inviterer all familie + alle pliktgjester, kan vi ikke invitere alle vennepar til middag, med mindre tippekupongen går inn Tror verken familie, slekt og venner vil rette kritikk direkte til oss, men enten tenke sitt, prate seg imellom eller klage til foreldrene..
Gjest ts Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Så tøffe dere er!..vi har en del pliktgjester, men er usikre på om de skal inviteres eller ikke. Det er første grunnen til at jeg spør: Vi klarer å spare slik at vi kan invitere de vi ønsker + pliktgjester. Men her snakker vi om tanter vi så sist for ti år siden, og som kun har kontakt med foreldrene våre. Altså for vår del er det ikke at de muligens inviteres, men det betyr tydeligvis en del for foreldrene. Så vurderingen går på om vi skal svelge noen kameler av hensyn til foreldre, eller kun invitere de vi ønsker å ha der. Ellers så lurer jeg også på hvor vanlig det er å invitere venner/vennepar. Her har vi en stor vennegjeng, så hvis vi inviterer all familie + alle pliktgjester, kan vi ikke invitere alle vennepar til middag, med mindre tippekupongen går inn Tror verken familie, slekt og venner vil rette kritikk direkte til oss, men enten tenke sitt, prate seg imellom eller klage til foreldrene.. glemte å skrive ts i stedetfor gjest..jaja..
Piper Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Vi valgte å ha flere venner i stedet for pliktgjester, for vennene har man jo kontakt med noe man kanskje ikke har med pliktgjestene. Eller så ville jeg valgt å invitere pliktgjestene til kaffe, for å invitere vennene til middag.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 du kan la være å invitere mange, og heller bare ha de mest nødvendigste. da slipper du å velge bort noen og sparer penger
Gjest Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Nå skal ikke jeg gifte meg, men i allefall så vil jeg mest trolig heller invitere venner vi har kontakt med gjevnlig enn tanter jeg har sett 3-4 ganger i løpet av de ti siste årene og som det er foreldrene som prater mest med.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Et syn sett fra den andre siden her.. Jeg har nettopp blitt invitert i et bryllup jeg syntes det var unaturlig og veldig overraskende at jeg ble invitert i, da jeg ikke har hatt kontakt med bruden (som er den av dem jeg tidligere har hatt kontakt med) på en goood stund - er i "fjern" slekt. Må si at jeg gikk helt ut fra at jeg ikke ble invitert, og nå lurer på om jeg skal dra eller ei. Innser jo selv at jeg her har blitt bedt som en "plikt-gjest", og det er ikke så morsomt det heller akkurat. Det kan bli rart for begge parter. Mitt råd er å invitere akkurat de dere selv har lyst til å ha der: Det er DERES dag! Og det er alt som har noe å si Ingen vits i å bruke mer penger enn nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Jeg synes det er relevant om dere betaler alt selv eller ikke. Mottar dere penger fra foreldrene, blir jo ikke bare dere to som brudepar sin fest, men også foreldrene sin fest. Da ville jeg tatt hensyn og invitert de foreldrene også ønsker. Ellers ville jeg gjort som jeg/vi selv ville.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 Lurer altså på hvem dere har på gjestelista, og hvorfor Vet det finnes flere slike tråder, men de ender ofte i diskusjonen "for og i mot kaffegjester", og den vil jeg gjerne spare til en annen gang Arbeider med vår gjestelista nå, og lurer på om det er flere som opplever forventninger til hvem som skal inviteres (f.eks. "pliktgjester")? Lurer derfor rett og slett på om noen kan dele sin gjestelista (anonymisert selvfølgelig), med begrunnelser eller kortversjonen hvorfor dere gjorde slik og slik? Vi inviterer: foreldre søsken m/partner besteforeldre m/partner tanter/onkler noen søskenbarn (ikke de under 18) et par "venner av familien" Vi inviterer ikke: venner begrunnelse: økonomi
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 En venninne av meg opplevde nettopp å være den eneste av alle fettere og kusiner som ikke ble bedt til sin fetters bryllup. Hun opplevde det som ganske sårt, selvom de ikke hadde veldig mye kontakt. Hennes bror var invitert, og han hadde heller ikke hatt særlig kontakt med brudeparet. De forsto ikke helt forskjellen som utgjorde at broren ble bedt, men ikke hun. Dette hadde skapt litt misstemning i familien, kan man si. Det var mange flere enn min venninne som hadde reagert. Hun ble rett og slett litt lei seg for at hun i det hele tatt hadde fortalt at hun ikke hadde fått invitasjon, fordi det skapte sånn styr. Derfor synes jeg brudepar skal tenke seg litt om før de setter alle andres hensyn til side i forbindelse med invitasjoner. Hvem som blir invitert og ikke blir diskutert i familiene, (i større grad enn fargekoordinerte servietter med gulltrykk i samme font som på invitasjonene og do-kurver) og kan i en del tilfeller ha ringvirkninger for flere enn akkurat brudeparet og de som ikke inviteres. Ekstra provoserende kan det bli dersom bryllupet viser seg å ikke bære preg av budsjett-bryllup eller trangt selskapslokale, f.eks ved at det er over 100 gjester, at bruden har mer enn en brudekjole, at det er fri flyt av drikkevarer, sjuretters middag og storband som spiller til dans om kvelden.
Kamilia Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Vi inviterer....INGEN. Vi stikker av og gifter oss i all stillhet i utlandet. Begrunnelse: Bryllup er for oss en privatsak, og dersom vi skulle arrangert et hjemme, ville vi vært i deres situasjon, med mange familiemedlemmer som ville forventet å bli invitert. Vi prioriterer derfor å bruke pengene på nedbetaling av huslån, og en fin ferie kombinert med bryllup. Jeg synes ikke man skal være forpliktet til å invitere folk man ikke har kontakt med, familie eller ikke familie. Jeg har et søskenbarn jeg ikke har sett på 25 år, mens søskenbarna mine på andre siden er nærmest som søsken å regne. Samboeren kan ikke engang navnet på de fleste tantene og onklene sine, langt mindre søskenbarna. Er ganske uaktuelt å inkludere folk man ikke har noe forhold til, og jeg hadde aldri reagert om jeg ikke ble invitert i bryllup til en slektning jeg ikke hadde noe annet forhold til enn en link langt bak på stamtreet.
babord Skrevet 30. januar 2009 #14 Skrevet 30. januar 2009 Nå er det nok en stund til jeg skal gifte meg..men jeg ville invitert: Hans foreldre Min far og stemor Min mor og stefar Søsken med evt. partnere Mine tanter og onkler (5 par) De han vil ha av sine (sannsynligvis 2-3 par) Mine to faddere utenfor familien Hans ene fadder utenfor familien Min mors venninne med partner Mitt eldste søskenbarn med partner (spesiell kontakt) Min venninnegjeng (6 stk) Hans vennegjeng (sannsynligvis 6-7 stk) Dette er de jeg føler jeg ''må'' ha. Dersom budsjettet åpnet for det ville jeg invitert venners partnere og alle mine søskenbarn, + de han vil invitere av sine. Jeg kunne aldri giftet meg uten noen av mine venner!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #15 Skrevet 30. januar 2009 Opplevde selv å ikke bli invitert i bryllupet til søskenbarnet mitt. Sånn egentlig så gjorde det ikke noe(penger spart) men syns det ble for teit i og med det kun var jeg og lille søstra mi som ikke ble bedt av søskenbarna. Vi er 12 til sammen, så skjønner ikke hvorfor vi ble utestengt.
Coriander Skrevet 31. januar 2009 #16 Skrevet 31. januar 2009 Vi var veldig bestemte på at vi bare ville invitere folk som vi virkelig ville dele dagen med, f.eks venner og familie som vi har kontakt med. Jeg har veldig mange tanter og onkler som jeg knapt aldri har sett eller hørt fra og ville ikke invitere dem, noe som ikke ble godt mottatt hos min mor. Vi ble enige om at jeg skulle sende invitasjon til en av dem, fordi han bar meg til dåpen og det er visst en big deal i min familie. Vet at han uansett ikke kommer, så det er jo greit. Kjæresten har veldig mange søskenbarn som han ikke har kontakt med, men som foreldrene hans forventet at vi skulle invitere, noe vi ikke ville, men det ble nå engang slik at de blir invitert. Og vi kan ikke be dem til kaffe ettersom vi gifter oss i utlandet, ellers hadde jo det vært en grei løsning. Det er overraskende mye politikk og potensielle konflikter i hvem man inviterer og ikke tydeligvis, men bortsett fra de som er nevnt, har vi bare invitert de vi virkelig vil ha der
Ce'Nedra Skrevet 31. januar 2009 #17 Skrevet 31. januar 2009 Nå skal vi ikke gifte oss med det første, så det ble litt feil av meg å si "har bedt", men jeg har skrevet listen, og det har ligget mye jobb og tanker bak denne. Vi har mye mer slekt enn det som står på listen, men ønsker å be de vi virkelig vil be, altså gode venner, ikke slekt vi ikke snakker noe særlig med eller heller ikke har hatt det særlig trivelig med i grunnen.... Men jeg ville jo selvfølgelig ikke utelatt én person fra en familie slik som den ene gjesten her forteller om.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #18 Skrevet 31. januar 2009 Hva med "pliktvenner"? Hva gjør dere med gamle (barndoms)"venner" som har glidd mer ut i perifirien, men som man kanskje føler burde bli bedt (f.eks. hvis man selv var i deres bryllup)? Det er noen jeg kunne tenke meg å ikke be, og heller be nyere, men bedre venner. Problemet er at disse gamle vennene kan fort bli snurt (spesielt siden det er andre i samme "vennegjeng" jeg gjerne kunne tenke meg å be). Noen med samme problemstilling?
Skylapp Skrevet 3. februar 2009 #19 Skrevet 3. februar 2009 Nå har jeg 13 tanter og onkler, de har igjen alt fra 2- 6 barn så jeg MÅ plukke og velge hvem jeg vil ha i mitt bryllup. Så blir ingen pliktgjester her, kun de nærmeste. som feks foreldre, tanter og onkler som også er gudforeldre, og de jeg har kontakt med. De aller nærmeste kusiner og fettere og de aller nærmeste venner. Bare min liste viser nesten 50 stk, så blir antakeligvis 90- 100 gjester til sammen med samboer sin liste.. Alle bor Nordpå så alle vil neppe komme.
angara Skrevet 3. februar 2009 #20 Skrevet 3. februar 2009 Vi ville gjøre bryllupet til en stor fest for venner og familie, og inviterte 126 stk. Derfor ble det grendahusbryllup med selvlaget mat etc, og kakelaging på dugnad (venner og nær slekt fikk beskjed om å ta med salat eller kake, slik jeg også ofte har gjort i deres bryllup.) Vi så bryllupet som en av de sjeldne anledninger til å samle familie som vi ikke ser så ofte, i tillegg til å ha en heidundrandes fest for vennene våre. Han har større familie enn jeg, f.eks. har han over 40 søskenbarn. Det sier seg selv at vi ikke kunne invitere alle disse, og med følge. Så jeg "fikk" invitere alle mine tanter og onkler og søskenbarn. Han gjorde et utvalg av de han har hatt mest kontakt med, og har vært i bryllup til. Det samme gjelder hans tanter og onkler, som er ca 16 tilsammen, med partnere ville det blitt 32. Han måtte altså velge bort mange. Totalt kom ca 100, da var det ca 50 venner og 50 familiemedlemmer. Vi valgte å invitere alle vennene uten å skille der. Lokalet tok bare 100, så vi gamblet på at en del av de 126 kom til å si nei til å komme. Og "heldigvis" slo det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå