Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #41 Skrevet 3. februar 2009 Du er nordmann når du bor i Norge og har norsk statsborgerskap. Flytter jeg til USA og får statsborgerskap, så blir jeg amerikaner. Ikke våg og kall meg nordmann eller mine barn nordmenn da. Da skal jeg være amerikansk. Fakta eller ikke, bryr meg ikke, så lenge jeg er amerikaner når jeg flytter til USA og mine barn blir amerikanere da *punktum*.
Gjest Gjest_LOL_* Skrevet 3. februar 2009 #42 Skrevet 3. februar 2009 Flytter jeg til USA og får statsborgerskap, så blir jeg amerikaner. Ikke våg og kall meg nordmann eller mine barn nordmenn da. Da skal jeg være amerikansk. Tja, jeg er amerikansk statsborger, men jeg er ikke amerikaner. Du vil aldri bli kvitt det du opprinnelig er. Er du nordmann, så er du nordmann selv om du flytter til et annet land. What then is the American, this new man? He is either an European, or the descendant of an European, hence that strange mixture of blood, which you will find in no other country. I could point out to you a family whose grandfather was an Englishman, whose wife was Dutch, whose son married a French woman, and whose present four sons have now four wives of different nations. Letters from an American Farmer
Gjest Methuselah Skrevet 3. februar 2009 #43 Skrevet 3. februar 2009 Du er nordmann når du bor i Norge og har norsk statsborgerskap. Flytter jeg til USA og får statsborgerskap, så blir jeg amerikaner. Ikke våg og kall meg nordmann eller mine barn nordmenn da. Da skal jeg være amerikansk. Fakta eller ikke, bryr meg ikke, så lenge jeg er amerikaner når jeg flytter til USA og mine barn blir amerikanere da *punktum*. Så dra til USA. Om du hater Norge så veldig.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #44 Skrevet 4. februar 2009 Så dra til USA. Om du hater Norge så veldig. Hvor skrev jeg at jeg hater Norge? Ingen steder. Trenger ikke å hate Norge selv om jeg vi bli sett på som, amerikaner om jeg flytter til USA.
aline Skrevet 4. februar 2009 #45 Skrevet 4. februar 2009 hvem er nordmenn ja, synes jeg er interessant. kan en som er mørk i huden være nordmann? Si han har norsk mor og afrikansk far, er født i norge og faren har bodd her og blitt "fornorsket" i ti år eller mer før barnet blir født. Er da barnet nordmann? Afrikaner, selv om moren er norsk, faren har bodd i norge i mer en ti år og barnet selv er født her og ikke engang har besøkt afrika? Og dersom han ikke er nordmann, hvorfor ikke? Blir dette barnets barn, nordmenn, dersom han får barn med en norsk kvinne? Barnet deres vil mest sannsynelig fremdeles ha en annen hudfarge, og ha en bestefar som opprinnelig kommer fra afrika. Hva med alle de adopterte asiatiske jentene? De blir adoptert hit som babyer, det eneste de kjenner til er norge, de har norske foreldre og familier og vet ikke noe om det landet de ble født i. Er de nordmenn?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #46 Skrevet 4. februar 2009 Hvem som helst kan vel bli amerikaner...de fleste derfra kommer da fra helt andre plasser etnisk sett....amerikanere er ikke ett etnisk folkeslag. Og det samme gjelder for nordmenn...selv om noen virkelig vil at det skal være ett folkeslag...så er alle her en god blanding av all slags europeere..og lengre unna dess lengre bak i tid...fra sverige, danmark tyskland, england etc etc.. De blonde blåøyde høye var germanske, så har man de keltiske etc..og de fleste her i Norge i dag er en miks..om de liker det eller ei...selvfølgelig kan de pårope seg opp til norske oldeforeldre... og resten vet de fleste lite om. Så hvor i historisk tid skal man begynne å kalle noen for ett folkeslag eller ei?..i år,1000 år tilbake..eller 30.000 år tilbake..
Gjest Gjest_anka_* Skrevet 4. februar 2009 #47 Skrevet 4. februar 2009 Nei, de er norske statsborgere, men IKKE nordmenn. Nordmenn og samer er ETNISKE (folke)grupper i Norge. En pakistaner kan ikke skifte etnisitet og bli en nordmann, like lite som en nordmann kan skifte etnisitet og bli en pakistaner, eller en zulu. Man blir ikke noe annet etnisk kun ved å flytte til et land. Man blir det ikke ved et statsborgerskap heller. Selv om noen synes å tro det, og nekter å høre på fakta. Sånn er det bare. Det der blir bare for teit, å fremlegge noe som fakta når det absolutt ikke er tilfelle. Selvsagt er norske samer (som vil være det) nordmenn! Jeg foretrekker å skille mellom samer (som altså også er nordmenn) og ikke-samiske nordmenn. Men hvorfor er det egentlig så viktig å legge frem momenter i denne diskusjonen som "fakta", eller å vite "nøyaktig" hvordan man definerer folk (30% ditt og 30 % datt...) Kan ikke de som ønsker å definere seg selv som nordmenn, få lov til det?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #48 Skrevet 4. februar 2009 Hvor skrev jeg at jeg hater Norge? Ingen steder. Trenger ikke å hate Norge selv om jeg vi bli sett på som, amerikaner om jeg flytter til USA. FOlk som har irsk opphav kaller seg gjerne Irish-Americans, og det samme med italiensk-amerikanere, afrikansk-amerikanere, osv.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #49 Skrevet 4. februar 2009 Du er ikke nordmann med mindre du er etnisk norsk.
*Mummi* Skrevet 4. februar 2009 #50 Skrevet 4. februar 2009 Du er ikke nordmann med mindre du er etnisk norsk. Hvor mange generasjoner må man være "rent" etnisk norsk, da? Ta meg, for eksempel: I følge slektshistorikken er jeg lnorsk pluss litt svensk, litt dansk, litt fransk, litt tysk og sannsynligvis med litt samisk innslag for en tre-fire generasjoner siden. Hvorfor er det så viktig med en klart definert etnisitet? Trodde vi la det der bak oss på trettitallet, og i hvert fall etter Hitler.... Vi er alle individer av hver vår spesielle mix, og det synes jeg er flott. Problemene starter når vi begynner å definere oss som "slik" og ikke "sånn", fordi "slik" er bra og "sånn" er ikke bra.
*Mummi* Skrevet 4. februar 2009 #51 Skrevet 4. februar 2009 Landet het da vel Judea før det het palestina. Mer riktig ville vært om FN hadde gitt beste delen av Finnmark til samene og at den øvrige befolkning hadde noen deler her og noen deler her. Judea var den sørlige delen av det som het Palestina eller Kanaans land (det sto trykt på kartet) da jeg gikk på barneskolen en gang i steinalderen. Midtdelen het Samaria, der den barmhjertige samaritan kom fra, og den nordlige delen var Galilea, der Jesus kom fra. Alt i følge min gamle frøken som var veldig kristen og kjempeflink til å tegne det kartet når hun misjonerte. Enig i parallellen med FN og Finnmark. Men ikke så greit å be andre leve sammen i fred hvis vi ikke klarer det selv....
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #52 Skrevet 5. februar 2009 Du er ikke nordmann med mindre du er etnisk norsk. Hva med afrikanske amerikanere, er amerikansk? Eller den europere som flyttet dit for lenge siden for den sak skyld? Og det er en del.
Gjest Gjest_lilla_* Skrevet 5. februar 2009 #53 Skrevet 5. februar 2009 Jeg synes det holder med norsk statsborgerskap og pass. Da er du norsk og den norske staten er pliktig til å passe på deg. Som når du roter deg bort i noe eller havner i ugreie og dårlig vær utenlands. Morsom med norske "negre" som snakker kav bergensdialekt! Jeg finner det trygt å kjenne på fordommene mine når jeg treffer en slik. Det er beroligende at verden ikke funker så simpelt som hodet mitt av og til. Men jeg skjønner jo at folk blir sure når en eller annen finner ut at egentlig er han eller hun same, og har rett til å annektere hytta familien din har hatt i hundre og fem år på vidda. Fordi en eller annen tre ganger tipp hadde rein der før istida var over. De fleste samer er imidlertid samer og nordmenn ganske greit samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #54 Skrevet 5. februar 2009 Men jeg skjønner jo at folk blir sure når en eller annen finner ut at egentlig er han eller hun same, og har rett til å annektere hytta familien din har hatt i hundre og fem år på vidda. Fordi en eller annen tre ganger tipp hadde rein der før istida var over. Hæ, gjør folk det? Og det i gjennom, eller kun om de er samer?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #55 Skrevet 5. februar 2009 Hva med afrikanske amerikanere, er amerikansk? Eller den europere som flyttet dit for lenge siden for den sak skyld? Og det er en del. Amerikanere er ikke en etnisk folkegruppe (kanskje bortsett fra native americans (indianere)). Amerikaner er en innbygger av USA eller de andre amerikanske landene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå