Varsia Skrevet 31. januar 2009 #21 Skrevet 31. januar 2009 what??? Hvor i Nordnorge har det vært skammelig å være same? Ikke der hvor jeg er fra, i hvertfall. Har aldri hørt noen har sagt at de skammer seg over å være same. Og jeg vil anse de som nordmenn, ja. Øøh, hvor i verden har du vokst opp? Mange steder i Norge har det vært, og er det fremdeles, en skam ved det å være same. Jeg har alltid trodd at samer født og bosatt i norge, var BÅDE samer og nordmenn, men etter streng beskjed fra en same her på forumet, så skjønner jeg jo nå at samer KUN er samer. Samer i norge er ikke nordmenn, samer i sverige er ikke svensker etc. De er KUN samer, og det å være same, er ikke forenelig med å være noe annet også. Og det er denne generaliseringa vi samer kan bli møkk lei av. Javel, så har du snakket med EN same som sa at han/hun ikke var nordmann. Vel, nå kan du si at du har snakket med en same til, og hun sier at hun ER norsk/nordmann. Selvfølgelig. Jeg er født og oppvokst i Norge, kanskje i en annen kultur enn den typisk norske, men jeg er likevel fullstendig norsk. Kulturene i Norge varierer veldig fra sted til sted, selv om stedene er "norske", og jeg syns det blir helt feil å si at man ikke er norsk bare fordi man har vokst opp i en kultur som er litt annerledes enn den kulturen vi er vant til å anse som norsk. Bygdekulturen er veldig annerledes fra Oslo-kulturen. Er ikke bygdefolk norske de heller? Uansett, hvis noen norske samer går rundt og sier at de ikke er nordmenn, så må de få lov til det. Det er deres sak. Men da bør ikke dere komme her og påstå at samer ikke er nordmenn fordi dere en gang hørte EN (eller ti...) samer si det! Det blir jo bare latterlig. Ikke baser den samiske kunnskapen deres på ting dere får høre via et forum. Baser den på det det lærer av samer via skikkelig kontakt, ekte kommunikasjon, vennskap, whatever. Det blir for dumt med påstander a la "i den og den tråden sier samer det og det, da må det jo være sånn..." og "i media syter alltid samene, samene er noen sytepaver" (ingen her som har sagt det, men herregud så mange ganger jeg hører det!). Det jeg irriterer meg mest over når det kommer til andres generalisering over samer er at de ALDRI gjør det face to face med meg. Ingen tørr å fortelle oss samer rett i trynet hva de tror/mener om oss. Det er alltid på nett vi finner alle misoppfatningene, generaliseringene, drittslenginga (og igjen, sier ikke at det er noen drittslenging her). Men ansikt til ansikt er alle koselige, nysgjerrige, åpne... Hvorfor det? Tør ikke dere å generalisere overfor oss når dere treffer oss, eller er det bare sånn at generaliserings-idiotene sitter konstant på nett, mens de hyggelige, åpne menneskene er ute og faktisk treffer oss, eller er alle ute etter å generalisere og slenge dritt, de tør bare ikke gjøre det åpent? Nå er det ikke så mye drittslenging og svada om samer inne på KG, men inne på nord-norske fora (særlig via nettaviser) kan det være så mye kvalmt at det er direkte sårende og ekkelt. Ufattelig trist, og samtidig uforståelig, siden jeg aldri opplever dette ansikt til ansikt med noen som helst. Og igjen, ja, jeg er nordmann, uansett hva andre "forum-samer" måtte påstå. Ingen KG-same kan ta fra meg hverken den norske eller samiske identiteten min, og jeg trives faktisk utrolig godt med å ha to forskjellige (som ikke er SÅ forskjellige) kulturer i livet mitt.
Varsia Skrevet 31. januar 2009 #22 Skrevet 31. januar 2009 Det ble spurt hva er norsk kultur, og ja, hva ER norsk kultur? Samer her i tråden sier at de ikke er oppvokst med norsk kultur, hva slags kultur er det de ikke er oppvokst med? Kultur er mer varierende en språk og skole, kultur kan spenne over forskjellige religioner og er varierende. Det finnes ikke EN norsk kultur, slik jeg ser det. Og jeg har alltid vært en av dem som trodde at den samiske kulturen var EN DEL av den norske kulturen, dumme meg. Jeg har alltid trodd samer i norge var nordmenn, og jeg har alltid trodd at samisk kultur og norsk kultur var flettet i hverandre. Norsk kultur i rogaland, er veldig annerledes en kulturen på østlandet, oslokulturen er laaaang fra den samme som i nordnorge, og norsk kultur i midtnorge, er verken lik den i oslo eller den i nordnorge. Så hva ER norsk kultur? Må si meg veldig enig i mye av det du sier her...
Varsia Skrevet 31. januar 2009 #23 Skrevet 31. januar 2009 At man er sint skjønner jeg, det er vel en naturlig del av prosessen med å vinne tilbake stoltheten som ble tatt fra nesten ett helt folkeslag, men er det ikke viktig å jobbe fremover? Må bare kommentere dette også jeg... Altså, det er det som er saken, de fleste av oss ER IKKE sinte. At du og mange andre går rundt og tror er er veldig, veldig trist, og ødeleggende for de fleste av oss. Samer må jo få lov til å kjempe for sine saker, uten å bli sett på som sinte? Jeg er fullstendig klar over at en del samer, særlig de som skriker høyest i media, virker sinte, og kan være til tider ganske usmakelige. Det finnes også en del samer som rett og slett ser ned på nordmenn. Jeg skal ikke legge skjul på det. Men jeg håper at dere er storsinnede nok til å se forbi dette, og forstå at de fleste av oss ikke er sånn. Jeg er ikke sint på noen, jeg blir bare veldig skuffet når folk sprer om seg med ikke-kunnskapen sin bare fordi de har lest noe i en avis eller sett farmen-mikkel på tv. Kan ikke folk bare ta seg bryet med å faktisk bli kjent med den samiske kulturen på skikkelig? Gidder man ikke det, kan man like greit bare holde kjeft, for å synse om samer og deres kultur og holdninger utifra media og forum blir, som tidligere nevnt, bare for dumt. De fleste av oss er som sagt ikke sinte, og vi spytter ikke på noen, og vi beskylder ikke dagens nordmenn for noen ting som helst...
Varsia Skrevet 31. januar 2009 #24 Skrevet 31. januar 2009 De fleste samer i Norge bor jo i Oslo. Og bare for å kommentere enda litt til. Dette er en veldig utbredt misforståelse. Nei, de fleste samer i Norge bor IKKE i Oslo. Det bor flere samer i Finnmark enn i Oslo. Men det bor flere samer i Oslo enn i noen annen norsk kommune.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #25 Skrevet 31. januar 2009 Kjenner ikke mange sinte samer jeg..,tvert i mot har samene latt seg overkjøre i lang lang tid i norsk historie..nettopp fordi de ikke var så sinte av seg..eller sloss hardt nok for sine rettigheter. Og ikke er jeg så sint selv heller..men jeg har vokst opp med etterfølgende av disse konfliktene, og tvangsfornorskingen av samer.. Samer har hatt både sin egen kultur sitt eget språk sin egen livsførsel og sin egen spiritualitet..som opprinnelig ikke hadde noe med kristendommen å gjøre..for eksempel. Jeg ser ikke på kristendommen som samisk kultur, selv om det etterhvert har blitt det for mange, ved opprinnelig tvang straff og skremsler. Har selv mange i slekta som nekter for å ha sameblod i årene..og det er nettopp det som er så synd...at det fortsatt er rester av skam igjen. Betyr ikke at det er noe galt i å være norsk...men at det er synd om det skal være noe galt i å være same. Synes det er en viktig arv å ivareta, spesielt når det har vært en kamp å få beholde den...mange har blitt norske, eller delvis norske med alt det innebærer av både språk religion og kaptialistisk kynisme i forhold til naturen..men noen tar også vare på det samiske. Og nei betyr ikke at alle norske er kyniske kapitalister..men det norske samfunn var ett moderne industri/kapitalistisk samfunn som kom å tok over.
aline Skrevet 31. januar 2009 #26 Skrevet 31. januar 2009 Og det er denne generaliseringa vi samer kan bli møkk lei av. Javel, så har du snakket med EN same som sa at han/hun ikke var nordmann. Bare for å ha sagt det, så er tråden her første gang jeg har generalisert samer, og jeg gjør det vanligvis ikke, rett og slett fordi jeg VET at selv om EN person sier noe, betyr ikke det at resten er enig. (noe jeg også sier senere i tråden) Tror egentlig vi er ganske enige, og jeg oppfatter ikke samer generellt som sinte, ei heller de som kjemper på en konstruktiv måte. Det blir dessverre litt farget av svært få enkeltindivider, som da hoier og roper som gale, og ER sinte. Banner og raser om man våger kalle dem nordmenn etc. Og nei, jeg dømmer ikke samer utifra de få sinte her inne, men rett etter å ha kranglet med en, så var jeg nok fremdeles litt farget av det. Det beklager jeg.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #27 Skrevet 31. januar 2009 Har alltid blitt spurt hvor jeg er i fra...og er ofte naiv og tror det er dialekta de lurer på...men så kommer det..." men du er ikke norsk......" Har familie som ser norske/samiske ut..som ikke får det spørsmålet..men jeg kom altså ut med ett ikke norsk utseende...eller samisk for den del.. Så vet sannelig ikke jeg..haha..er tydeligvis ikke norsk i mange sine øyne... Hva skal til før at man er Norsk?...eller samisk for den del?...Bør man se norsk/samisk ut..hva med utvannede samer..hvor mye same må man være for å være same..eller hvor norsk må man være for å være norsk..?
golda Skrevet 31. januar 2009 #28 Skrevet 31. januar 2009 Nei, samer er ikke nordmenn selv om de bor i Norge. Samer er samer...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #29 Skrevet 31. januar 2009 Hva skal til før at man er Norsk?...eller samisk for den del?...Bør man se norsk/samisk ut..hva med utvannede samer..hvor mye same må man være for å være same..eller hvor norsk må man være for å være norsk..? For å være norsk må du ha norsk statsborgerskap. For å være nordmann må du være født nordmann. Det forskjell på ordet nordmenn og norsk borger. Nordmenn er et folk, mens norske borgere er innbyggere av staten Norge. En pakistaner som innvandrer til Norge vil for eksempel aldri bli nordmann, selv om han kan bli norsk statsborger. En nordmann som emigrerer til Pakistan vil aldri bli pakistaner, selv om han kan bli pakistansk borger. Når det gjelder samer versus nordmenn, så er jo begge folkeslagene så utvannet i hverandre at det er vanskelig å finne noen særlig forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #30 Skrevet 1. februar 2009 En pakistaner som innvandrer til Norge vil for eksempel aldri bli nordmann, selv om han kan bli norsk statsborger. Men hva med barna, vil de bli nordmenn om de er født her? Hva om en av foreldrene er norsk og andre utenlansk?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #31 Skrevet 1. februar 2009 Ja det lurer jeg også på...er ett barn født i Norge av pakistanske foreldre med norsk statsborgerskap..en nordmann/nordkvinne:)? Hva med halvt norsk halvt pakistansk?...eller neste generasjon? Må man se "norsk" ut for å være nordmann? Er det ikke dessuten ett skapt begrep..siden mange av disse nordmennene kom fra tyskland etc... Hva er egentlig en nordmann....
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #33 Skrevet 1. februar 2009 En pakistansk person i Norge er kanskje norsk, men ingen nordmann.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #34 Skrevet 1. februar 2009 En pakistansk person i Norge er kanskje norsk, men ingen nordmann.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #35 Skrevet 1. februar 2009 Nei samer er ikke nordmenn. Men vi har jo samme konge, myntenhet, nasjonale stolthet og vi leser jo alle VG og vet hvem Rimi-Hagen er! Derfor er saman nordmenn.
Gjest Dodo Skrevet 1. februar 2009 #36 Skrevet 1. februar 2009 Regnes samer som nordmenn? Hvis ikke, hvorfor det? Nei, de er norske statsborgere, men IKKE nordmenn. Nordmenn og samer er ETNISKE (folke)grupper i Norge. En pakistaner som innvandrer til Norge vil for eksempel aldri bli nordmann, selv om han kan bli norsk statsborger. En nordmann som emigrerer til Pakistan vil aldri bli pakistaner, selv om han kan bli pakistansk borger. En pakistaner kan ikke skifte etnisitet og bli en nordmann, like lite som en nordmann kan skifte etnisitet og bli en pakistaner, eller en zulu. Man blir ikke noe annet etnisk kun ved å flytte til et land. Man blir det ikke ved et statsborgerskap heller. Selv om noen synes å tro det, og nekter å høre på fakta. Sånn er det bare.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #37 Skrevet 3. februar 2009 Men hva med de som er blandet av norsk og pakistansk..hva med en som er 70% norsk, men ser pakistansk ut...er dette en nordmann? Dessuten ikke mange Nordmenn som er 100% norske..
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #38 Skrevet 3. februar 2009 Nei, de er norske statsborgere, men IKKE nordmenn. Nordmenn og samer er ETNISKE (folke)grupper i Norge. En pakistaner kan ikke skifte etnisitet og bli en nordmann, like lite som en nordmann kan skifte etnisitet og bli en pakistaner, eller en zulu. Man blir ikke noe annet etnisk kun ved å flytte til et land. Man blir det ikke ved et statsborgerskap heller. Selv om noen synes å tro det, og nekter å høre på fakta. Sånn er det bare. Men hva om to pakistanere får barn i Naorge, eller om en nordmann og en pakistaner for barn sammen i Norge? Blir ungen da norsk? Og dette kun personligemeninger, er er det virkelig en offisiell regel/lov? Og hvem lager slike regler/lover?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #39 Skrevet 3. februar 2009 Men hva om to pakistanere får barn i Naorge, eller om en nordmann og en pakistaner for barn sammen i Norge? Blir ungen da norsk? Og dette kun personligemeninger, er er det virkelig en offisiell regel/lov? Og hvem lager slike regler/lover? Om to pakistanere får barn i Norge, er barnet norsk (som i statsborgerskap), men ikke nordmann. Og skille folk i folkeslag er jo noe man har gjort siden menneskets begynnelse. Hva som definerer folkegrupper er nok ikke noe man finner i en norsk lov, men FN har mange lover om dette.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #40 Skrevet 3. februar 2009 men ingen svarer på en født i norge some er 70% nordmann og 30% ..eller mindre av en annen etnisk gruppe... Er de fortsatt nordmenn? Hva om de ikke ser ut som Nordmenn... Er nok ikke mange som er " Nordmenn"...hva med tyskere er de nordmenn?...eller polakker..russere?...for er mye blanding av det i norge.. " Nordmenn" er ett ganske så skapt begrep ja, og så tror folk de " vet" hvordan en Nordmann ser ut...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå