Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Regnes samer som nordmenn? Hvis ikke, hvorfor det?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Regnes samer som nordmenn? Hvis ikke, hvorfor det? JA
Mamma1 Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Eller svensker eller finner. Det kommer jo an på hvor de bor da..
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Regnes vel som nordmenn..ett annet spørsmål er om man føler seg som norsk eller samisk..eller noen av delene..? I nordnorge har det vært i lang tid i mange områder en " skam" å være same..mange ville rett og slett ikke annerkjenne det å være samisk..så enda mere ære til de som var sterke nok til å annerkjenne det.. Og det var det norske samfunnet som skapte...synes det er tragisk..
Fortunatus Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 I nordnorge har det vært i lang tid i mange områder en " skam" å være same..mange ville rett og slett ikke annerkjenne det å være samisk..så enda mere ære til de som var sterke nok til å annerkjenne det.. what??? Hvor i Nordnorge har det vært skammelig å være same? Ikke der hvor jeg er fra, i hvertfall. Har aldri hørt noen har sagt at de skammer seg over å være same. Og jeg vil anse de som nordmenn, ja.
aline Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Jeg har alltid trodd at samer født og bosatt i norge, var BÅDE samer og nordmenn, men etter streng beskjed fra en same her på forumet, så skjønner jeg jo nå at samer KUN er samer. Samer i norge er ikke nordmenn, samer i sverige er ikke svensker etc. De er KUN samer, og det å være same, er ikke forenelig med å være noe annet også.
Mamma1 Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 Så aboriginere er ikke australere og indianere er ikke amerikanere.. merkelig.
aline Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Så aboriginere er ikke australere og indianere er ikke amerikanere.. merkelig. synes jeg og, men for all del, om de sier det så.....
Mamma1 Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Ja, for all del. Men samene har jo ikke noe eget land, så da må de vel nødvendigvis reknes som enten norsk, svenske eller finske.. Sameland finnes jo ikke som egen nasjon..
Silmarill Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 Samer er også nordmenn! Samer er en folkegruppe tradisjonelt bosatt fra Hedmark i sør til Kola-halvøya i øst, med et kjerneområde i de indre delene av Nordkalotten og fjordstrøkene i Nord-Norge. Det finns vel ca 60.000 samer fordelt på ca. 4 land som Norge, Sverige, Russland og Finland!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 what??? Hvor i Nordnorge har det vært skammelig å være same? Ikke der hvor jeg er fra, i hvertfall. Har aldri hørt noen har sagt at de skammer seg over å være same. Og jeg vil anse de som nordmenn, ja. I store deler av Finnmark har det vært en skam å være same i mange mange år. Først de siste årene har det blitt bedre, men fortsatt er det en skam i manges øyne. Jeg har mest sannsynlig samisk blod i mine årer, men det er en godt bevart familiehemmelighet. Eller det har vært det. Jeg ser ikke noe skammelig i det å være same, tvert imot. Når noen spør meg om min bakgrunn sier jeg alltid at jeg regner med jeg har samisk blod i årene, men at jeg ikke vet noe sikkert. Årsaken til det er at for mine foreldre var det en stor skam om noen ville hevde vi var etterkommere av samer. Det ville de ikke vite noe av, og de nektet i alle år hardnakket på at vi kunne være av samisk slekt. "Indisier" peker i en annen retning. Men foreldrene mine er borte nå, og det er egentlig ikke viktig for meg å vite. Jeg nøyer meg med å fortsette å si at jeg sannsynligvis har samiske røtter, men at jeg ikke kjenner til dem. Samer bosatt i Norge er nordmenn. At noen insisterer på at de KUN er samer er en annen sak, det handler om personlige preferanser. Samer bosatt i Norge er norske statsborgere, ergo er de nordmenn. Men de har en annen etnisk bakgrunn enn etnisk norske har.
ViljaH Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Jeg har alltid trodd at samer født og bosatt i norge, var BÅDE samer og nordmenn, men etter streng beskjed fra en same her på forumet, så skjønner jeg jo nå at samer KUN er samer. Samer i norge er ikke nordmenn, samer i sverige er ikke svensker etc. De er KUN samer, og det å være same, er ikke forenelig med å være noe annet også. Det går vel mer på følelser enn realiteter. Samer i Norge har norsk statsborgerskap og norsk pass. Det har vært en ganske stygg historie opp til ganske nært vår tid (og fortsatt mye uenighet, bl.a. retten til vann og jord og fiske) hvor samene har blitt dårlig behandlet - ikke rart de kanskje ikke føler seg så norsk da. I min familie er det samer litt bakover i slekten. Det ble regnet som stor skam av de "hvite", bl.a. nektet en dame onkelen sin å vise seg i samekofte i bygda, han hadde å "kle seg som skikkelig folk" når han kom dit. Ingen av ungene hennes viste at hun var halvt samisk, ingen av barnebarna hennes visste noe. Jeg har fortalt dem Flere av mine søskenbarn ble heller ikke fortalt av sine foreldre, det var visst en plett i familiehistorien. Forøvrig er det en ganske stor prosess som kalles den samiske bevisstgjøringsprosessen (70-80-90-tallet), hvor samiske folk vender seg tilbake til røttene sine igjen og synes det er tøfft å være samisk. De fleste samer i Norge bor jo i Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Hvor gammel er du som ikke har vært borti at det har vært forbundet med skam å være samisk i norge?..som virker sjokkert over dette... Tross alt har samer gjennom gått å bli tvangs fornorsket, med store forsøk på utrydding av eget språk, kultur å levesett i norge.. Å være samisk var fra tidlig av ansett for å være i ledetog med djevelen, av de første kristne misjonærer..noe som har hengt kraftig igjen.. Man hadde ikke lov til å kjøpe/eie land uten å kunne norsk språk..og når kom norske myndigheter og begynte å eie de artiske strøk.. Som tenåring var det flaut å være samisk...for mange eldre er det en ren fornærmelse å kalle de samer..nei de skulle være norske de! Ikke noen primitiv tullete same... hjernevasket til å avvise vår kultur og våre røtter. Jeg er mer samisk enn jeg er norsk..men hva lærte vi om samisk i norsk skole da?..ikke språk..ikke om sjamanisme, fint lite om samisk kultur..og jeg er sannelig ikke så gammel...hehe syns jeg... Jeg er mer samisk enn norsk, og mange i min familie nekter villt på at de er samiske, spessielt de eldre..selv om det står svart på hvitt i gamle arkiver hva slags etnisk bakgrunn denne slekta har. Så jeg skal vistnok kalle meg norsk, står norsk i passet mitt også..har norske noen kultur da?..vet sannelig ikke..jeg vokste ikke opp med norsk kultur i hjemmet mitt.. Jeg vet om mange samiske som aldri fikk lære det samiske språket selv om begge foreldre snakket det..fordi samfunnet skulle fornorskes. Og jeg kommer fra ett av brytepunktene mellom norsk og samisk kultur Tromsø. Ironisk nok må man ha en oldemor eller oldefar som har samisk som morsmål for å kunne melde seg inn i samemantallet..fin måte å holde antallet nede på..og ganske spekulativt med tanke på hvor mange som ble nektet å lære seg samisk av den norske stat.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Selvfølgelig er ikke indianere amerikanere...og aborginere er ikke australiere.. Dette er " moderne samfunn" og moderne utrykk..er ikke bare navnet som skaper mennesket..men kulturen, levesettet, verdiene i det samfunnet...som er vidt forskjellig fra hva det moderne samfunn verdsetter. Naturfolk i alle land har blitt systematisk fjernet når det moderne samfunn gjør sitt inntog..og de klarer som oftest ikke å stå veldig sterkt i mot..i dag har vi bare restene igjen. Både tibetanerne, baskerne, indianerne, samer, etc
aline Skrevet 31. januar 2009 #18 Skrevet 31. januar 2009 Det ble spurt hva er norsk kultur, og ja, hva ER norsk kultur? Samer her i tråden sier at de ikke er oppvokst med norsk kultur, hva slags kultur er det de ikke er oppvokst med? Kultur er mer varierende en språk og skole, kultur kan spenne over forskjellige religioner og er varierende. Det finnes ikke EN norsk kultur, slik jeg ser det. Og jeg har alltid vært en av dem som trodde at den samiske kulturen var EN DEL av den norske kulturen, dumme meg. Jeg har alltid trodd samer i norge var nordmenn, og jeg har alltid trodd at samisk kultur og norsk kultur var flettet i hverandre. Norsk kultur i rogaland, er veldig annerledes en kulturen på østlandet, oslokulturen er laaaang fra den samme som i nordnorge, og norsk kultur i midtnorge, er verken lik den i oslo eller den i nordnorge. Så hva ER norsk kultur? Jeg synes også vi lærte altfor lite om samisk i skolen, vi lærte noe og var såvidt innom på noen eksamener husker jeg, i samme åndedrag som eskimoer, men altfor lite. Og skulle gjerne sett at den hetsen og skammen som ble skapt i forhold til å være same, aldri var skapt. Men det ble den dessverre, men jeg trodde det var fint å jobbe mot å få den vekk jeg? Når tverre samer som kjemper for sine rettigheter, samtidig nesten spytter på nordmenn og blir omtrent rasende om man omtaler dem som nordmenn OG samer, gjør for min del bare at selv om jeg som ikke-samisk, blir lært opp av samer til å se på dere som annerledes, og ikke akkurat på en positiv måte. (nå skal det adskillig mer en ett par sure enkeltindivider til for å få meg ti å se negativt på ett helt folkeslag, heldigvis, men tenker disse surmagede kjemperne på at de faktisk kan skape større splid og større vanskeligheter ved å selv lage en diger kløft mellom samer og ikke-samer?) At man er sint skjønner jeg, det er vel en naturlig del av prosessen med å vinne tilbake stoltheten som ble tatt fra nesten ett helt folkeslag, men er det ikke viktig å jobbe fremover? De som er unge og voksne idag, er ikke de samme som forsøkte å fortrenge samisk språk og samisk kultur og tradisjon. Jeg og mine omgangsvenner, ble opplært til og var enige i at vi syntes det var flott med samer som var stolte av sin opprinnelse, som bar samiske klær når de ønsket det og som ikke skammet eller skjulte seg. Jeg har alltid hatt ett akkurat like positivt forhold til samer som jeg har til andre norske statsborgere.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #19 Skrevet 31. januar 2009 Ja, for all del. Men samene har jo ikke noe eget land, så da må de vel nødvendigvis reknes som enten norsk, svenske eller finske.. Sameland finnes jo ikke som egen nasjon.. TENK om FN hadde gitt samene hele Hedmark fylke,og bedt hedmarkingene flytte. Var det ikke det de gjorde med palestinerne? gav ladet deres til de stakkars jødene uten land.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #20 Skrevet 31. januar 2009 TENK om FN hadde gitt samene hele Hedmark fylke,og bedt hedmarkingene flytte. Var det ikke det de gjorde med palestinerne? gav ladet deres til de stakkars jødene uten land. Landet het da vel Judea før det het palestina. Mer riktig ville vært om FN hadde gitt beste delen av Finnmark til samene og at den øvrige befolkning hadde noen deler her og noen deler her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå