Gå til innhold

Budsjettet vårt -

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden det er så mange som henger seg opp i hvordan en kan klare å ha et budsjett på 140.000 kr til et bryllup, tenkte jeg at jeg kunne legge ut vårt budsjett. Kanskje noen får et mer nøyansert bilde av det hele da? Eller kanskje noen kan komme med konkrete tips som kan spares.

Vi var enige (inkludert mine foreldre som ønsket å betale det meste) om før bryllupsplanleggingen startet, at vi ønsket et bryllup der vi måtte gjøre minst mulig selv hva angår servering, matlaging etc. Derfor har vi ikke valgt "klubbhus-varianten", selv om jeg VET at det ville vært billigere. Fint om dere noterer dere det, før alle foreslår dette.

Budsjettet:

Gifteringer (Jeg har mistet forlovelsringen min, han bruker sin som giftereing også, men må ha gravering) kr 3 798,00

Brudekjole kr 10 000,00

Slør/diadem/smykke kr 2 500,00

Sko kr 700,00

Brudgommens smoking kr 3 000,00

Brudgommens sko kr 1 000,00

Undertøy brud kr 1 000,00

Bordpynt (ikke medregnet blomster kr 1 000,00

Stearinlys kr 300,00

Brudebukett kr 3 000,00

Knapphullsblomster kr 300,00

Bordblomster kr 2 800,00

Musikere til vielsen Vennetjeneste

Band/DJ til mottakelsen Gratis

Fotografering totalt kr 5 000,00 (Får en bekjent, men skal ha noe penger for det likevel.)

Lokaler med mat og drikke kr 60600,00

Kaker (må kjøpe alle) kr 6 000,00

Bordkort kr 1 400,00 (har alt bestilt disse, av sjokolade...)

Invitasjoner (Har alt laget og sendt og betalt) kr 1 600,00

Takkekort kr 1500,00 (Håper vi!)

Gjestebok kr 200,00

Programmer(ark/blekk/sløyfebånd) kr 200,00

Servietter kr 100,00

Buss (lang avstand kirke og hotell, må ha busser til gjestene begge veier. Rimeligere via bekjente) kr 4 000,00

Brudebil Gratis - venner/bekjente

Avgift til kirke/seremonilokale kr 2 300,00 (kirken er ikke den jeg sogner til, selv om jeg er døpt og konfirmert der så må vi betale...)

Brudepynt/frisør kr 3 000,00

Fest for venner som ikke får komme kr 5 000,00

Hotellrom bryllupsnatt kr 3 800,00

Totalsum: 124 698 kr

Vi har invitert rundt 80 gjester. Opprinnelig hadde vi mer penger i transport og pynt etc, men føler nå vi har kuttet på det vi kan - uten å redusere selve festen altfor mye. Jeg kjenner dessverre ingen frisører eller make-up-artister og har veldig lyst å bli staset ekstra opp denne dagen, ellers hadde det jo vært glimrende å få noen til å pynte meg gratis. Vi har brukt nettverket vårt for det det er verdt. :-)

Vi kommer til å klare dette fint nå, så trenger ikke kutte noe mer i budsjettet slik ting ser ut nå. Men hadde vært interessant å vite hva som er så heseblesende med budsjettet vårt i forhold til andre bryllup? Var i "klubbhus"-bryllup i fjor, der servering og mat og det meste var vennetjenester - men hvor budsjettet likevel var på 80.000 kr... Det blir fort mye penger på bryllup! Og jeg tror det er verdt noen måneder med fiskeboller, havregrøt og mindre lørdagsgodt. Men det kommer jo an på hvordan man prioriterer! :yvonne:

Endret av Pityriasis
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brudekjole kr 10 000,00

Brudebukett kr 3 000,00

Bordblomster kr 2 800,00

Vi kommer til å klare dette fint nå, så trenger ikke kutte noe mer i budsjettet slik ting ser ut nå. Men hadde vært interessant å vite hva som er så heseblesende med budsjettet vårt i forhold til andre bryllup? Var i "klubbhus"-bryllup i fjor, der servering og mat og det meste var vennetjenester -

Vel, nå har ikke jeg sååå mye erfaring med bryllupsbudsjett, annet enn vårt eget.. Så kan vel ikke uttale meg om hvor hesblesende deres er i forhold til de fleste andre bryllup. Men i forhold til vårt, så har dere mye større utgifter på de siterte tingene. Vi sløyfer blomster, slør, og vennefest, samt hotellrom, da dette er utgifter som vi ikke har råd til å prioritere.. Etter deres budsjett sparer vi omtrent 15.000,- på dette. Ellers kjøper jeg brudekjolen brukt til 2500,- på finn.no (må det for å få endene til å møtes, og brudekjoleprisene er jo helt syke..). Bruker egne smykker og undertøy jeg har fra før, og sminker/ordner håret selv og ved hjelp av forlover med krølltang. Da har vi kuttet i underkant av 30.000,- i forhold til deres budsjett..

Svaret er kun ment som et innspill på hvorfor enkelte kan oppleve deres budsjett som noe ekstravagant. Mener overhodet ikke å rette noe kritikk i din retning altså! Har full forståelse for at folk har ulik preferanse :)

Skrevet (endret)
Siden det er så mange som henger seg opp i hvordan en kan klare å ha et budsjett på 140.000 kr til et bryllup, tenkte jeg at jeg kunne legge ut vårt budsjett. Kanskje noen får et mer nøyansert bilde av det hele da? Eller kanskje noen kan komme med konkrete tips som kan spares.

Vi var enige (inkludert mine foreldre som ønsket å betale det meste) om før bryllupsplanleggingen startet, at vi ønsket et bryllup der vi måtte gjøre minst mulig selv hva angår servering, matlaging etc. Derfor har vi ikke valgt "klubbhus-varianten", selv om jeg VET at det ville vært billigere. Fint om dere noterer dere det, før alle foreslår dette.

Budsjettet:

Gifteringer (Jeg har mistet forlovelsringen min, han bruker sin som giftereing også, men må ha gravering) kr 3 798,00

Brudekjole kr 10 000,00 Kan kjøpes fra USA til en mye rimeligere penge, og du kan spare flere tusen på det. Slør/diadem/smykke kr 2 500,00 Kan også kjøpes fra USA, og koster da noen hundre i stedet for 2500.

Sko kr 700,00

Brudgommens smoking kr 3 000,00 Kan også kjøpes fra USA, og koster da mellom 500-1000

Stearinlys kr 300,00

Brudebukett kr 3 000,00 Kan bestilles fra et billigere sted, for de finnes. Enkelte hagesenter tar 1/4 av denne prisen

Bordblomster kr 2 800,00 samme som brudebukett.

Fotografering totalt kr 5 000,00 (Får en bekjent, men skal ha noe penger for det likevel.) Jeg syns dette var dyrt, for det er mange som tar fine bilder som gjerne ikke behøver 5000 for jobben.

Lokaler med mat og drikke kr 60600,00 Man finner mye billigere lokaler, der man har serveringsfolk og der man slipper å lage maten selv. "klubbhuset" koster en brøkdel av dette, og da kunne dere leid inn folk til å ta seg av alt uten at det ble noe mer jobb på dere. Måtte bare nevne det, siden du tydeligvis tror at man da må gjøre mye selv.

Kaker (må kjøpe alle) kr 6 000,00 Må da finnes billigere kaker enn dette?

Gjestebok kr 200,00

Servietter kr 100,00

Buss (lang avstand kirke og hotell, må ha busser til gjestene begge veier. Rimeligere via bekjente) kr 4 000,00

Avgift til kirke/seremonilokale kr 2 300,00 (kirken er ikke den jeg sogner til, selv om jeg er døpt og konfirmert der så må vi betale...)

Vi har invitert rundt 80 gjester. Opprinnelig hadde vi mer penger i transport og pynt etc, men føler nå vi har kuttet på det vi kan - uten å redusere selve festen altfor mye. Jeg kjenner dessverre ingen frisører eller make-up-artister og har veldig lyst å bli staset ekstra opp denne dagen, ellers hadde det jo vært glimrende å få noen til å pynte meg gratis. Vi har brukt nettverket vårt for det det er verdt. :-)

Vi kommer til å klare dette fint nå, så trenger ikke kutte noe mer i budsjettet slik ting ser ut nå. Men hadde vært interessant å vite hva som er så heseblesende med budsjettet vårt i forhold til andre bryllup? Var i "klubbhus"-bryllup i fjor, der servering og mat og det meste var vennetjenester - men hvor budsjettet likevel var på 80.000 kr... Det blir fort mye penger på bryllup! Og jeg tror det er verdt noen måneder med fiskeboller, havregrøt og mindre lørdagsgodt. Men det kommer jo an på hvordan man prioriterer! :yvonne:

Jeg hadde klart å spart mange tusen, og samtidig klart å få det slik jeg ville foruten et kjempe flott og dyrt lokalet. Vårt bryllup kostet ca halvparten av deres, og da hadde vi 70 stykker med alt inkludert.

Endret av Piper
Skrevet

Takk for innspill!

Skulle gjerne byttet lokale nå, men det er flere grunner til at det ikke lar seg gjøre. Før vi i det hele tatt valgte dette lokalet oppsøkte vi så og si alle alternativer i området, men mye av det vi "gjerne skulle hatt" var da alt booket. Alternativet vi endte opp med var dyrt, og egentlig booket det også - men pappa klarte å finne et smutthull så vi fikk leie dette likevel. Med dette lokalet MÅ vi kjøpe mat og kaker etc fra selskapet. Derfor disse prisene, og ikke muligheter for å kutte på kake, alkohol etc...

Blomster har vi ikke booket ennå, men har brukt siste uken på å sjekke litt priser. Vil gjerne gjøre dette billig, så takk for tipset om hagesenter! De lager faktisk brudebuketter? Det ante jeg ikke. Trodde de bare hadde potteplanter og hageblomster.

Kjolen er forlengst kjøpt og ankommet forretningen, jeg har til og med fått time for tilpasning - så den er det litt sent å forandre nå. Jeg vurderte e-bay og andre alternativer for å skaffe en billigere kjole, men konkluderte med at det ble for usikkert for meg da jeg har flere med negative erfaringer herfra. Samme gjelder kjøp av tilbehør via nettet.

:-)

Skrevet

Lokalet ser nok ut som det største problemet

Selv har jeg fått lokale der de ordner servering middag,alkohol etc men får lov å ta med egne kaker. 450 pr kuvert U/alkohol. Så jeg skulle slippe (styret med å finne noen til å servere etc selv om det er billigere.) Syntes det var en bra avtale.

Vet om en billig makeupartist som tar 350 kr timen. Bor på melhus, men er nok langt fra deg kanskje;)

Skrevet

Budsjettet:

Brudekjole kr 10 000,00

Sko kr 700,00

Stearinlys kr 300,00

Brudebukett kr 3 000,00

Bordblomster kr 2 800,00

Fotografering totalt kr 5 000,00 (Får en bekjent, men skal ha noe penger for det likevel.)

Gjestebok kr 200,00

Servietter kr 100,00

Har du kjøpt tilbehøret til deg da? Slør, diadem og smykker? Jeg vil anbefale deg å sjekke litt rundt på nett, da du kan spare et par tusen på den posten...

3800 for suite? :klø: Hva med å pynte med stearinlys på soverommet hjemme? Lavvotur?

5000 for en bekjent som fotograferer? Det var da en stiv pris... Prøv å finne en annen. Det er sikkert noen som vet om en hobbyfotograf som ikke tar så mye.

Dere har kalkulert med over 6000 i blomster, og denne posten kan dere fint kutte ned på. Ved å velge billige blomster, og ikke få en blomsterdekoratør til å binde buketten, kan dere havne på tusenlappen på denne posten. Hva med å tenke annerledes ift bordblomster? Legg ut en tråd, det er mange her med supre tips!

Fest for venner som ikke kan komme? :klø: Denne skjønte jeg ikke helt... Hvis dere har arrangert fest for folk som har måttet takke nei til bryllupet er jo dette rett og slett sløseri. Denne posten kan dere vel kutte helt?

Buss 4000... Dette kan dere kutte (hvis dere ikke allerede har opplyst i invitasjonene om den?) Hva med å si at dere har leid en buss som folk kan få være med på mot et lite beløp, dvs at gjestne selv betaler skyssen. Det er ikke urimelig synes jeg...

Hvis dere kutter det jeg har notert her sparer dere hele 20 000-25 000.... Noe å tenke på ;)

Ang om budsjettet deres er hesblesende... Hmm. Det er vel mange som bruker mye penger på bryllupet sitt, dere er jo ikke et unntak her, det må jeg si. Bordkort i sjokolade til 1400, på andres regning? Jaja.. Greit å bruke penger på det man vil, men det er jo rimelig heftig å bestille seg brudekjole til 10 000 og sjokolade-bordkort når man ikke har penger. Ellers er vel hotell.opplegg med både mat, drikke og kaker det dyreste alternativet.......

Vi har ca 65 gjester, tre-retters middag til alle, fri bar, skreddersydd brudekjole, levende musikk hele natta, frisør og make-up, ++++, og har kalkulert med å bruke ca 60 000......

Skrevet

Ikke kjøpt tilbehør til meg ennå, nei - så kan gjerne se etter rimeligere alternativer her. Prisene er bare estimater etter hva jeg vet andre har brukt, så mulig noe kan kuttes der. :-)

Fest for venner som ikke får komme i bryllupet er jo for dem vi gjerne skulle ha invitert, men som vi dessverre ikke har råd til å ha på gjestelisten. Vi har svære familier begge to, og fyller 80 personer med bare de aller nærmeste vennene - så sier seg selv at det ikke er rom for alt av venner i bryllupet. Det løser vi med å arrangere en fest for resten av gjengen! Synes ikke 5000 kr er mye å bruke på dette, folk må jo ha med seg alkohol etc selc. :klemmer:

Hadde det vært vårt mål å arrangere et bryllup så billig som overhode mulig så hadde vi jo aldri i verden leid hotell, suite el kjøpt kjole for 10.000 kr! Vi ønsket å arrangere et flott bryllup vi, med pris lengre nede på listen over prioriteringer. Økonomibryllup har aldri vært noen av oss sitt ønske, og i den grad det blir det nå - er det mot vår vilje. Vi ville vente med å gifte oss til vi hadde råd til å gjøre det skikkelig. At noen da tilbyr seg å betale for at vi skal få det nå, i den standarden vi ønsker (det var jo det som var utgangsavtalen...), for så å trekke halve tilbudet når alt er bestilt og booket er faktisk ikke vår feil. Men vi må selvsagt ta konsekvensene av det, og skaffer faktisk til veie ca halvparten av beløpet selv. I tillegg har vi redusert en god del av kostnadene betraktelig fra utgangsbudsjettet... Synes ikke vi da behøver ha dårlig samvittighet for at vi bruker "andres" penger på bordkort til 1400 kr. Hadde vi derimot tryglet om penger fra foreldrene våre og overarrangert et bryllup langt over hva vi var enige om - er jeg helt enig i at vi hadde vært superegoistiske, fæle og frekke mennesker.

:nei:

Vi ønsker å lage et så flott bryllup som mulig for de pengene vi har til rådighet nå. Med dette budsjettet føler vi at vi klarer det. Mulig det er noe å spare på å lage veldig mye selv av pynt etc, men tid er faktisk en viktig faktor i det hele også. Vi har begge flust i eksamener fremover, skal jobbe 100% i hele sommer frem til bryllupet - og kan ikke bruke ørten timer på å klippe, lime, male og glitre - selv om det nok hadde blitt kjempefint! Blir jo mye mer personlig når en gjør slikt selv, i tillegg til at det er billigere - men tid er også penger... Så da får vi heller betale litt mer for at noen lager blomsterdekorasjoner og bordpynt for oss. Men skal sjekke ut hagesentertipset! :)

Når det gjelder bussene er dette ikke noe vi kan spare mer på. Det er en time fra kirken til festlokalet. Vi ønsker jo at folk skal komme i kirken, og om vi ikke har felles transport tviler jeg faktisk på at alle gjør det. Dealen vi har fått til her er rimelig og grei, og jeg synes det blir feil å skulle ta penger for transport i bryllupet når vi har valgt å ha kirke og festlokale så langt fra hverandre. Men igjen, hadde vi ønsket å vri og vende på hver krone og kjøre rett frem økonomibryllup - så hadde vi nok tatt penger for transporten eller bedt folk ordne seg taxier. :enig:

Takker for innspill, artig å lese hvordan folk klarer å få bryllupene sine så billige! Tror det lønner seg å ha mange gode kontakter om en ønsker å redusere kostnader maksimalt. Vi er fornøyd med et budsjett mellom 120.-130.000, så fremt det blir av den kvaliteten det ser ut til nå. Hadde vi hatt supergode kontakter kunne det nok blitt billigere for oss også, men det har vi da en gang ikke.

Skrevet
Ikke kjøpt tilbehør til meg ennå, nei - så kan gjerne se etter rimeligere alternativer her. Prisene er bare estimater etter hva jeg vet andre har brukt, så mulig noe kan kuttes der. :-)

Fest for venner som ikke får komme i bryllupet er jo for dem vi gjerne skulle ha invitert, men som vi dessverre ikke har råd til å ha på gjestelisten. Vi har svære familier begge to, og fyller 80 personer med bare de aller nærmeste vennene - så sier seg selv at det ikke er rom for alt av venner i bryllupet. Det løser vi med å arrangere en fest for resten av gjengen! Synes ikke 5000 kr er mye å bruke på dette, folk må jo ha med seg alkohol etc selc. :klemmer:

Hadde det vært vårt mål å arrangere et bryllup så billig som overhode mulig så hadde vi jo aldri i verden leid hotell, suite el kjøpt kjole for 10.000 kr! Vi ønsket å arrangere et flott bryllup vi, med pris lengre nede på listen over prioriteringer. Økonomibryllup har aldri vært noen av oss sitt ønske, og i den grad det blir det nå - er det mot vår vilje. Vi ville vente med å gifte oss til vi hadde råd til å gjøre det skikkelig. At noen da tilbyr seg å betale for at vi skal få det nå, i den standarden vi ønsker (det var jo det som var utgangsavtalen...), for så å trekke halve tilbudet når alt er bestilt og booket er faktisk ikke vår feil. Men vi må selvsagt ta konsekvensene av det, og skaffer faktisk til veie ca halvparten av beløpet selv. I tillegg har vi redusert en god del av kostnadene betraktelig fra utgangsbudsjettet... Synes ikke vi da behøver ha dårlig samvittighet for at vi bruker "andres" penger på bordkort til 1400 kr. Hadde vi derimot tryglet om penger fra foreldrene våre og overarrangert et bryllup langt over hva vi var enige om - er jeg helt enig i at vi hadde vært superegoistiske, fæle og frekke mennesker.

:nei:

Vi ønsker å lage et så flott bryllup som mulig for de pengene vi har til rådighet nå. Med dette budsjettet føler vi at vi klarer det. Mulig det er noe å spare på å lage veldig mye selv av pynt etc, men tid er faktisk en viktig faktor i det hele også. Vi har begge flust i eksamener fremover, skal jobbe 100% i hele sommer frem til bryllupet - og kan ikke bruke ørten timer på å klippe, lime, male og glitre - selv om det nok hadde blitt kjempefint! Blir jo mye mer personlig når en gjør slikt selv, i tillegg til at det er billigere - men tid er også penger... Så da får vi heller betale litt mer for at noen lager blomsterdekorasjoner og bordpynt for oss. Men skal sjekke ut hagesentertipset! :)

Når det gjelder bussene er dette ikke noe vi kan spare mer på. Det er en time fra kirken til festlokalet. Vi ønsker jo at folk skal komme i kirken, og om vi ikke har felles transport tviler jeg faktisk på at alle gjør det. Dealen vi har fått til her er rimelig og grei, og jeg synes det blir feil å skulle ta penger for transport i bryllupet når vi har valgt å ha kirke og festlokale så langt fra hverandre. Men igjen, hadde vi ønsket å vri og vende på hver krone og kjøre rett frem økonomibryllup - så hadde vi nok tatt penger for transporten eller bedt folk ordne seg taxier. :enig:

Takker for innspill, artig å lese hvordan folk klarer å få bryllupene sine så billige! Tror det lønner seg å ha mange gode kontakter om en ønsker å redusere kostnader maksimalt. Vi er fornøyd med et budsjett mellom 120.-130.000, så fremt det blir av den kvaliteten det ser ut til nå. Hadde vi hatt supergode kontakter kunne det nok blitt billigere for oss også, men det har vi da en gang ikke.

Hva i all verden?? :klø:

Nå tror jeg at jeg ramla ut her... Du har lagt inn et innlegg der du fortviler fordi dere ikke får råd til regninga, men invitasjonene er allerede sendt. Det vi her da kan gi deg er tips til hvordan kutte mest mulig på utgiftene, så dere slipper å avlyse hele greia.

Ingen her som absolutt mener dere virkelig burde hatt budsjettbryllup, men nå er vel saken det at dere mangler titusenvis av kroner. Og hvis du føler at den vennefesten og bussen og suiten osv er helt nødvendig, ja da er det jo lite vi her kan tipse om... Skjønner?

Du sier at dere ikke har råd, men du VIL liksom ha alt dere hadde planlagt likevel. Litt sånn "åååååååååååååh, jeg vil, jeg vil, jeg VIL"... Skjønner at det er kjempetrist å måtte endre på planene, regner med du hadde alt klart i hodet ditt og gledet deg masse, slik vi vordende bruder gjør.

Om pengene ikke strekker til så er feks vennefest, buss (ja ok, skjønner at dere "må" ha den), suite og blomsterdekorasjoner fine plasser å spare penger på uten at dagen nødvendigvis blir noe dårligere av den grunn. Hvem sier at dere må ha blomsterdekorasjoner i oasis og hele pakka? Det kan være lekkert med avskårne blomster i boller med vann med feks pyntestein e.a. i. Da kan man kjøpe bunter med feks roser på hagesenteret og pynte med selv. Skjønner? Om dere tenker litt kreativt nå så er det mulig å spare MANGE tusen i forhold til det dere har kalkulert med.

Å først klage på at dere ikke har råd - hva skal vi gjøre nå osv, og etter å ha fått tips om budsjettkutt kommer du med at du vil jo ha "det og det og det" blir for dumt. Skjønner feks at du har skikkelig lyst til å gå til frisør på dagen selv om det er dyrt, så jeg nevnte områder som ikke vil gå like mye utover dagen. Prøv å kutt der det går an å kutte uten at det går på bekostning av følelsen du/dere får for selve dagen. På bryllupsdagen din driter du i om tiaraen din kostet 1500 eller 500, eller om blomstene var dyre. På natta er de fleste brudepar så slitne at de ikke nyter suiten slik den skal. Av med skoene, og sove til man sjekker ut... Hva med å vente litt med vennefesten? Ha brudesuite på deres første bryllupsdag? Da har dere VIRKELIG tid og energi til å nyte hvert åndedrag.

Skrevet

Ser ut som ett nøye busjett :) så flink har ikke jeg vært... men hva med å lage en brudebukett selv? med mindre du skal ha en som er litt vanskelig å lage selv da. (f.eks. sånne hvite blomster med lang stilk og sølvbånd rundt (jeg skal ha det) til den nette sum av to hundre) ett tips er å ''forenkle'' de andre blomstene også...mye man kan gjøre selv som er enkelt og billig! også kan du jo bruke de samme blomstene i kirken og på bordet ;) må nesten si meg enig at jeg kansje synes denne festen for folk som ikke kan komme er en litt unødvendig post å bruke penger på, pluss buss, men det er bare ett tips til innsparing. Lykke til! kan jeg forresten spørre hvor du får bordkortene fra?

Skrevet
Hva i all verden?? :klø:

Nå tror jeg at jeg ramla ut her... Du har lagt inn et innlegg der du fortviler fordi dere ikke får råd til regninga, men invitasjonene er allerede sendt. Det vi her da kan gi deg er tips til hvordan kutte mest mulig på utgiftene, så dere slipper å avlyse hele greia.

Ingen her som absolutt mener dere virkelig burde hatt budsjettbryllup, men nå er vel saken det at dere mangler titusenvis av kroner. Og hvis du føler at den vennefesten og bussen og suiten osv er helt nødvendig, ja da er det jo lite vi her kan tipse om... Skjønner?

Du sier at dere ikke har råd, men du VIL liksom ha alt dere hadde planlagt likevel. Litt sånn "åååååååååååååh, jeg vil, jeg vil, jeg VIL"... Skjønner at det er kjempetrist å måtte endre på planene, regner med du hadde alt klart i hodet ditt og gledet deg masse, slik vi vordende bruder gjør.

Om pengene ikke strekker til så er feks vennefest, buss (ja ok, skjønner at dere "må" ha den), suite og blomsterdekorasjoner fine plasser å spare penger på uten at dagen nødvendigvis blir noe dårligere av den grunn. Hvem sier at dere må ha blomsterdekorasjoner i oasis og hele pakka? Det kan være lekkert med avskårne blomster i boller med vann med feks pyntestein e.a. i. Da kan man kjøpe bunter med feks roser på hagesenteret og pynte med selv. Skjønner? Om dere tenker litt kreativt nå så er det mulig å spare MANGE tusen i forhold til det dere har kalkulert med.

Å først klage på at dere ikke har råd - hva skal vi gjøre nå osv, og etter å ha fått tips om budsjettkutt kommer du med at du vil jo ha "det og det og det" blir for dumt. Skjønner feks at du har skikkelig lyst til å gå til frisør på dagen selv om det er dyrt, så jeg nevnte områder som ikke vil gå like mye utover dagen. Prøv å kutt der det går an å kutte uten at det går på bekostning av følelsen du/dere får for selve dagen. På bryllupsdagen din driter du i om tiaraen din kostet 1500 eller 500, eller om blomstene var dyre. På natta er de fleste brudepar så slitne at de ikke nyter suiten slik den skal. Av med skoene, og sove til man sjekker ut... Hva med å vente litt med vennefesten? Ha brudesuite på deres første bryllupsdag? Da har dere VIRKELIG tid og energi til å nyte hvert åndedrag.

Hvis du har lest alle innleggene så ser du at de nå har funnet en løsning som de HAR råd til. De trenger ikke kutte mer, og ønsker det visstnok heller ikke. Det var mye oppstyr rundt hvordan det "er mulig" å bruke så mye penger på et bryllup i den forrige debatten hennes, så antar det er derfor hun her viser budsjettet sitt - og ikke for å få hjelp til å kutte mer. Litt uklart, men slik jeg forstår det i alle fall.

Skrevet

Men 5000 for en bekjent som fotograf. Har opplevd vanlig prosfesjonelle fotografer som tar samme prisen.

Skrevet

Klippet fra hovedinnlegget...

Hvis du har lest alle innleggene så ser du at de nå har funnet en løsning som de HAR råd til. De trenger ikke kutte mer, og ønsker det visstnok heller ikke. Det var mye oppstyr rundt hvordan det "er mulig" å bruke så mye penger på et bryllup i den forrige debatten hennes, så antar det er derfor hun her viser budsjettet sitt - og ikke for å få hjelp til å kutte mer. Litt uklart, men slik jeg forstår det i alle fall.

Da er det DU som ikke har lest tråden skikkelig ;) Hun spør direkte om konkrete tips til hva som kan spares på.

Skrevet

Er fotografprisen med forstørrelser og takkekort og sånt da?

Skrevet
Men 5000 for en bekjent som fotograf. Har opplevd vanlig prosfesjonelle fotografer som tar samme prisen.

Enig. Vi vurderer en amatørfotograf som er VANVITTIG dyktig, og han skal ha 3000 for å følge oss hele dagen. Vi får alle bildene på cd, og han har studio der han trykker opp bilder hvis vi ønsker det.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva som er kjøpt og betalt men:

Budsjettet:

Brudekjole kr 10 000,00

Sko kr 700,00

Brudgommens smoking kr 3 000,00 - Vi leide livkjole med alt tilbehør til 1600

Bordpynt kr 1 000,00

Stearinlys kr 300,00

Vi kjøpte pynt og lys på nille 500 til sammen

Brudebukett kr 3 000,00

Knapphullsblomster kr 300,00 Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe dette men forloveren slo til ca 1000 for begge tror jeg

Bordblomster kr 2 800,00 Handlet roser og oasis for ca 800 og fikk hjelp av ei venninne til å lage bordblomster. (Handlet på blomsterbutikk, sikkert rimeligere på hagesenter :))

Fotografering totalt kr 5 000,00 (Får en bekjent, men skal ha noe penger for det likevel.) Denne posten syntes jeg og var stor, sikkert mulig å spare noe her.

Gjestebok kr 200,00

Servietter kr 100,00 Ikea har rimelige servietter, ikke glem å kjøpe til både middag og kaffe :)

Det skulle være mulig å spare noen kroner til, dersom det trengs :)

Skrevet

Hvorfor må dere kjøpe alle kakene? Trodde det var mest vanlig å få bekjente og familie til å bake kaker.

Og til en så dyr middag synes jeg det virker unødvendig å bruke så mye penger på kaker.

Skrevet
Hvorfor må dere kjøpe alle kakene? Trodde det var mest vanlig å få bekjente og familie til å bake kaker.

Og til en så dyr middag synes jeg det virker unødvendig å bruke så mye penger på kaker.

Det er ikke alle steder man får lov til å ta med seg egne kaker... Jeg stusser mer over suite til nesten 4000 og vennefest til 5000 :overrasket: Blomster til 6000. De har mulighet til å spare maaaange tusen, spørsmålet er om viljen er der :) Hvis ikke får de leve på luft og kjærlighet frem til den store dagen, eller låne penger.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg synes ikke dette ser helt vilt ut. Men dersom man skal ha et budsjettbryllup, eller spare inn på noen punkter, finnes det mange muligheter her. For eksempel på disse postene:

Brudekjole kr 10 000,00

Sko kr 700,00

Brudebukett kr 3 000,00

Bordblomster kr 2 800,00

Kjole, slør, tilbehør: ebay, ebay, ebay! Her kan du virkelig spare MYE.

Det har jo vært januarsalg og er det til dels ennå. Du finner glatt rimeligere sko enn 700,- og 1000,-.

Vi ordnet blomstene dagen før bryllupet, og tok det de hadde der og da i butikken (blomsterbutikk for buketten og knappehullsblomstene, dekorasjonsblomstene kjøpte vi på Plantasjen, brukte ikke mer enn totalt 1500. Anbefales!).

Den bekjente fotografen deres tok seg veldig godt betalt, virker det som. Dersom dere er interesserte i å spare penger, gi et par venner med gode kamera oppdraget å ta bilder for dere. Det gjorde vi. De syntes det var gøy å ha et oppdrag under bryllupet.

Hotellrom: Vet ikke om vi var heldige, eller om det er vanlig, men da vi booket hotellrom, leide vi et vanlig tomannsrom. Men forloveren min ringte hotellet litt i forkant og spurte om det var mulig å komme til rommet tidlig på dagen, fordi jeg skulle gifte med og vi trengte et sted til å kle oss om og sminke oss og ordne håret (som vi gjorde selv/for hverandre. gratis :) .

Da vi sjekket inn på hotellet, hadde vi blitt oppgradert til en stor suitte, siden de hadde hørt at vi skulle gifte oss. En fantastisk overraskelse - og billig!

En ting: transporten av gjester. Vi valgte nemlig også en slik løsning, med busstransport. Det er ikke billig. Flere av gjestene sa til oss etterpå, uavhengig av hverandre, at de gjerne ville ha betalt en liten slant hver for denne transporten. Og syntes at vi burde ha tatt i det minste en 50-lapp fra hver for å sponse litt av busskostnadene. Alle syntes det var så kjekt at vi hadde leid buss så de slapp taxikøen, eller å kjøre selv og avstå fra drikke. Altså tror jeg folk vil betale litt med glede når de har så fint skysstilbud!

:)

Endret av angara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...