Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal lese artikkelen? Det står ganske mye om hvordan man kan mestre hverdags-sjalusien, og veldig lite om å skyte andre pga sjalusi.

Slike metoder for å mestre sjalusien må jo være flott, da slipper man faktisk å måtte overreagere fordi man ikke vet hvordan man skal takle følelsene.

Skrevet
Kanskje du skal lese artikkelen? Det står ganske mye om hvordan man kan mestre hverdags-sjalusien, og veldig lite om å skyte andre pga sjalusi.

Slike metoder for å mestre sjalusien må jo være flott, da slipper man faktisk å måtte overreagere fordi man ikke vet hvordan man skal takle følelsene.

Nå får vi de tradisjonelle forvarstalene på rekke og rad, for sjalusi som et naturlig og "sunt" fenomen. Jeg gremmes! Tenk dere om folkens! Det kan da ikke være så vanskelig å være enig i at sjalusi i de aller, aller fleste former er noe fordømt svineri som ikke hører hjemme i et kjærlighetsforhold??

Gjest Elfrida
Skrevet

Sjalusi er ikke spes bra, men allikevel en utrolig vanlig og ganske så naturlig følelse. Å lære seg å takle kan det ikke være noe galt med?

Skrevet

Syns ikke det er noe galt i å være litt sjalu jeg, så for meg var denne artikkelen svært positiv. Jeg syns det bare minner meg på hvor utrolig glad jeg er i mannen min. Å være sjalu betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke stoler på han. Å være sykelig sjalu er noe annet. Men nå var det nok ikke det artikkelen handlet om..

Skrevet

Og hvor har du hørt at det var SJALUSI som var årsaken til drapet/selvmordet?? Det har stått overalt at det var ANGIVELIG det avsluttede samboerforholdet som var motivet for drapet... Trenger det nødvendigvis å ha noe med sjalusi å gjøre?? Med mindre du har lest det noen plass eller vet det fordi du har/hadde nære relasjoner til noen av de pårørende/offer/gjerningsmann...

Jeg bor selv i Tromsø og har slukt ALL informasjon om Slettaelva-drapet som jeg har kommet over, men ordet sjalusi har ikke vært nevnt i noen sammenheng..

Skrevet
Denne linken:

http://www.kvinneguiden.no/magasin/sex_og_...forholdet/67350

...ligger ute på KG som om sjalusi skulle være den naturligste ting av verden..

...utleggelsen av linken får vi altså knapt to uker etter at sjalusi har tatt to menneskeliv i Tromsø.

Skam dere, KG!

Sjalusi var ikke grunnen til drapene, sjalusien har ikke "tatt" noen liv i det hele tatt. En mentalt ustabil og deprimert mann som var sjalu utførte drapene. Hadde han ikke vært syk, ville heller ikke sjalusien fått ham til å gjøre det han gjorde. Ser du ikke forskjellen på det, blir jeg strengt tatt litt forundra. (og det er ærlig talt litt respektløst mot de involverte i denne tragedien)

Skrevet

Btw så er det akkurat EN uke siden IDAG at tragedien skjedde.. Offeret ble gravlagt i formiddag.

Skrevet
Jeg bor selv i Tromsø og har slukt ALL informasjon om Slettaelva-drapet som jeg har kommet over, men ordet sjalusi har ikke vært nevnt i noen sammenheng..

Det kvinnelige offerets mor var intervjuet i VG, og fortalte at datteren hadde blitt truet de siste dagene før drapet..."hvis ikke jeg får deg skal heller ingen annen få deg"..

Skrevet

De parene som slipper sjalusi-adferd inn i sitt forhold, som noe sunt og naturlig, har tapt.

Jeg har absolutt ingen forståelse for at man skal normalisere sjalusi.

Hvilke andre dritt-egenskaper hos mennesker skal man akseptere som normale og sunne?

Gjest Elfrida
Skrevet
Hvilke andre dritt-egenskaper hos mennesker skal man akseptere som normale og sunne?
Det er forskjell på normal og sunn da. Aggresjon er for eksempel en veldig normal følelse for mennesker, skal vi ikke akseptere det som en følelse? Klarer du å aldri bli sint resten av livet, fordi aggresjon kan føre til drap og derfor er en usunn følelse? Er det ikke bedre å jobbe med vanskelige følelser, enten det er sinne, sjalusi, misunnelighet eller hva det skulle være?
Skrevet
Det er forskjell på normal og sunn da. Aggresjon er for eksempel en veldig normal følelse for mennesker, skal vi ikke akseptere det som en følelse? Klarer du å aldri bli sint resten av livet, fordi aggresjon kan føre til drap og derfor er en usunn følelse? Er det ikke bedre å jobbe med vanskelige følelser, enten det er sinne, sjalusi, misunnelighet eller hva det skulle være?

:klappe:

Skrevet
De parene som slipper sjalusi-adferd inn i sitt forhold, som noe sunt og naturlig, har tapt.

Jeg har absolutt ingen forståelse for at man skal normalisere sjalusi.

Veldig enig med Elfrida!

Det er vel heller folk som deg som taper, Gjest, som skal legge tabu på hver eneste følelse som ikke er positiv og allment "godtatt".

Å akseptere følelser er ikke nødvendigvis synonymt med å si at det er positivt å ha dem. Men det gjør det lettere å forstå hvorfor man har dem, og hva som kan gjøres for at du får det bedre selv. Det kan være godt for forholdet og, fordi man åpner for å snakke om tingene på en voksen måte. Det er ingen som er perfekt, skal vi begynne å demonisere alle som ikke oppfører seg som ei jævla Disney-prinsesse?

Sikreste måten å drite seg ut på må ihvertfall å være å si til seg selv at visse følelser ikke er bra og deretter prøve å skyve dem unna. Jeg kan love deg at de færreste vil forsvinne på den måten!

Og sist men ikke minst: det er da virkelig forskjell på den typen sjalusi gjennomsnittlige mennesker opplever og den som finnes hos agressive personer, psykopater og slikt. Trådstarter påstår at det var sjalusien som tok livet av disse menneskene, men skal vi trekke det så langt kan vi like gjerne si at det var forelskelsen som var den utløsende faktoren? Spør du meg er det rimelig på jordet å hevde noen av delene.

Skrevet

Kreativiteten her inne når det gjelder forsvar av et uønsket fenomen i vårt samfunn, er stor.

Derfor vil vi nok oppleve stadig nye sjalusidrap, eller folk som gjør hverdagen for sin partner til et helvete.

Knut Storberget skulle sette i gang forskning på dette med sjalusidrap, håper at de da avdekker det sterke forsvaret for hverdags-sjalusien som bl a dere her inne syns er så naturlig og sunt, og dermed gir morderne legitimitet for sin opptreden/personlighet.

Skrevet
Kreativiteten her inne når det gjelder forsvar av et uønsket fenomen i vårt samfunn, er stor.

Derfor vil vi nok oppleve stadig nye sjalusidrap, eller folk som gjør hverdagen for sin partner til et helvete.

Knut Storberget skulle sette i gang forskning på dette med sjalusidrap, håper at de da avdekker det sterke forsvaret for hverdags-sjalusien som bl a dere her inne syns er så naturlig og sunt, og dermed gir morderne legitimitet for sin opptreden/personlighet.

Du verden, jeg er helt imponert over argumentasjonsteknikken din. I stedet for å svare på noen av poengene vi har kommet med, gjør du oss til mordere alle sammen. Har du i det hele tatt lest noe av det vi har skrevet?

Skrevet
Du verden, jeg er helt imponert over argumentasjonsteknikken din. I stedet for å svare på noen av poengene vi har kommet med, gjør du oss til mordere alle sammen. Har du i det hele tatt lest noe av det vi har skrevet?

Dere "flørter" med graderinger av mekanismer/fenomener som er totalt uønsket i et sivilisert samfunn, og er dermed med på å bære dritten videre blant folk.

Skrevet
Dere "flørter" med graderinger av mekanismer/fenomener som er totalt uønsket i et sivilisert samfunn, og er dermed med på å bære dritten videre blant folk.

...og DER klarte jeg ikke ta deg seriøst lenger!

Prøv å underbygge noe av det du sier i stedet for å hive rundt deg med meninger. Det er ikke noe vits i å starte en diskusjon om du ikke har tenkt å ta del i den.

Skrevet
Prøv å underbygge noe av det du sier i stedet for å hive rundt deg med meninger.

Makan...skal man behøve å underbygge at sjalusi ikke tilhører et godt forhold? ...og at slike mekanismer overhodet ikke er "sunt"..?

...har dere gått fullstendig av skaftet, eller? ...eller en det kobling i hjernen som ikke funker?

Skrevet
Makan...skal man behøve å underbygge at sjalusi ikke tilhører et godt forhold? ...og at slike mekanismer overhodet ikke er "sunt"..?

...har dere gått fullstendig av skaftet, eller? ...eller en det kobling i hjernen som ikke funker?

Vel, du sliter tydeligvis med å skille mellom det lille stikket i magen eller følelsen av usikkerhet de fleste vil oppleve i løpet av livet, og den type sjalusi som er sykelig.

Videre vet jeg ikke om det faktisk er slik du tolker det eller om du bevisst gjør om argumentene våre for å fremme din egen sak, men det er altså ingen her inne som har hevdet at sjalusi "tilhører et forhold". Som Elfrida sa: det er forskjell på normal og sunn. Å akseptere at noe finnes behøver ikke bety at man aksepterer det som noe positivt.

Uten aksept kan du heller ikke gjøre noe med denne følelsen, og det er ihvertfall ikke sunt å gå rundt og tro at man er verdens verste menneske fordi man har visse følelser og deretter prøve å skyve dem under en stol og "glemme det".

Det er faen meg folk som deg som bidrar til at enkelte har elendig selvtillit og selvrespekt, fordi dere ikke klarer å skille mellom følelsen og hva man faktisk gjør med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...