Gå til innhold

Mary Kay, makan til kjøpepress..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var på hudpleiekurs igår kveld med Mary Kay, etter en venninne hadde sagt til meg at hun hadde fått tilbud om kurs. Dette skulle være gratis og ingen forpliktelser..

Jeg fikk være med henne og tenkte dette ville være en kjekk jentekveld. Jeg hadde egentlig ikke råd til å kjøpe noe, men det var jo ikke forpliktende.

Kjempe spennende kurs og kjekke kursholdere. Men når det var slutt ga de oss en katalog om produktene. De spurte ut om hva vi kunne tenke oss å kjøpe og lovet oss øyenskygge (som vi ikke fikk....) hvis vi bare fylte ut navn og nr til fem bekjente som de kunne ringe til for å tilby dette uforpliktende kurset.

De hang nærmest over fanget på deg og ga seg ikke med å spørre. Det hele ble ganske pinlig siden vi ikke hadde tenkt å kjøpe noe, men de ga seg liksom ikke.

Til slutt ble det til at jeg kjøpte noe alikavell, bare for å få gå og "bli ferdig med det".

Vi gikk og nå angrer jeg på kjøpet. Hva gjør jeg nå? Kan jeg sende tilbake produktene og få pengene igjen?

Endret av lille_mei
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en titt på angrerettsloven (bare google så finner du den).

Den gjelder for varer kjøpt utenfor fast utsalgssted. Hvis kurset var et annet sted enn butikken vanligvis er, så har du i utgangspunket angrerett. Det innebærer at du innen 14 dager etter at du mottok varen kan du returnere varen til selgeren.

Det forutsetter imidlertid at det du kjøpte kostet mer enn 300 kroner. Gjorde det dét?

Skrevet
Ta en titt på angrerettsloven (bare google så finner du den).

Den gjelder for varer kjøpt utenfor fast utsalgssted. Hvis kurset var et annet sted enn butikken vanligvis er, så har du i utgangspunket angrerett. Det innebærer at du innen 14 dager etter at du mottok varen kan du returnere varen til selgeren.

Det forutsetter imidlertid at det du kjøpte kostet mer enn 300 kroner. Gjorde det dét?

Ja, det kostet 900..... :O

Skrevet

Gjør det det? Jeg leverte nettopp et spill som kostet 189 kr.. Var kjøpt på nett, og var ingen problem.

Skrevet

Kjøpepress = enig.

Jeg boikotter Mary Kay bare pga det utrolige presset de legger på at vi skal kjøpe disse produktene. Mange av konsulentene tar ikke et nei for et nei.

Produktene er ok, det skal ikke stå på det. Men det er ikke like gøy å bruke dem når man føler at man er "presset" til å kjøpe dem.

Skrevet
Gjør det det? Jeg leverte nettopp et spill som kostet 189 kr.. Var kjøpt på nett, og var ingen problem.

Nei, du kjøpte det ikke utenfor fast utsalgssted men gjennom fjernsalg. Det er er noe annet enn det jeg skrev til trådstarter. :)

Skrevet (endret)

never mind.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Huff, jeg synes generelt sett at sånne "home-party" greier involverer kjøpepress... Jeg har en bekjent som driver med både Tupperware, Miranda Skin Care, Cacas og et eller annet rynkefjerneapparat. Fordi jeg føler at jeg "må" har jeg alltid endt opp med å kjøpe et eller annet produkt på disse demonstrasjon/kurs/informasjonsmøte/eller-hva-de-velger-å-kalle-det kveldene... Vet jo at det er sånn, men det er fortsatt ganske så irriterende!

Skrevet

Selgerene var fra Bergen, men de lånte noen lokaler som noen (Mary Kay?) i stavanger leide... det hang masse bilder på veggene og sånn, så jeg tror noen holdt til der.

Er det ikke gjeldene med angrerettsloven da?

Skrevet
Selgerene var fra Bergen, men de lånte noen lokaler som noen (Mary Kay?) i stavanger leide... det hang masse bilder på veggene og sånn, så jeg tror noen holdt til der.

Er det ikke gjeldene med angrerettsloven da?

Jeg vet rett og slett ikke. Ta kontakt med Forbrukerrådet og spør. De svarer alltid fort og hyggelig. Du kan nå frem på telefon som ikke koster noe mer enn vanlig telefon eller mail. Se her:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Når jeg tenker meg om blir det nemlig kanskje annerledes når dere har meldt dere på kurs. Da har på en måte dere godtatt deres innflytelse og presentasjon, og faller muligens utenfor angrerettslovens virkeområde. Men hør med Forbrukerrådet! :)

Skrevet

Nå snakket jeg med forbrukerrådet, og de sa jeg kunne sende ett brev til selger.

Det kunne bli ett problem hvis selger definerte lokalet som sitt salgssted.

Men jeg kan jo prøve..

Er sååå dårlig på å formulere brev..

Hvordan går jeg fram? Nevner jeg at jeg følte jeg ble utsatt for kjøpepress, eller kan jeg bare skrive at jeg ønsker å benytte meg av angreretten og ønsker at de skal betale portoen så skal jeg sende varene tilbake?

Skrevet
Nå er vel internettsalg utenfor fast utsalgssted?

Se gjerne:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...54/1024140584.0

Ellers lurer jeg også på den grensen på 300 kroner. Er det noe jeg har oversett?

Det stod faktisk på den linken du sende meg. Det står under "når har jeg angrerett på varer? Angrettsloven gjelder:".

Skulle gjerne kopiert, men det er noe galt med pcen min som gjør at jeg ikke klarer å merke deler av teksten...

Skrevet
Ellers lurer jeg også på den grensen på 300 kroner. Er det noe jeg har oversett?

Det står faktisk i loven, jeg var ikke klar over det. Jeg er bare usikker på skillet mellom fjernsalg og utenfor fast utsalgssted. Jeg er rimelig sikker på at det ikke skilles på disse i praksis, men jeg kan ta feil.

Til TS: husk at når du gjør angreretten gjeldende så må du betale portoen selv. Selger er ikke pliktig til å dekke det.

Gjest Gjest_Kristian_*
Skrevet
Jeg var på hudpleiekurs igår kveld med Mary Kay, etter en venninne hadde sagt til meg at hun hadde fått tilbud om kurs. Dette skulle være gratis og ingen forpliktelser..

Jeg fikk være med henne og tenkte dette ville være en kjekk jentekveld. Jeg hadde egentlig ikke råd til å kjøpe noe, men det var jo ikke forpliktende.

Kjempe spennende kurs og kjekke kursholdere. Men når det var slutt ga de oss en katalog om produktene. De spurte ut om hva vi kunne tenke oss å kjøpe og lovet oss øyenskygge (som vi ikke fikk....) hvis vi bare fylte ut navn og nr til fem bekjente som de kunne ringe til for å tilby dette uforpliktende kurset.

De hang nærmest over fanget på deg og ga seg ikke med å spørre. Det hele ble ganske pinlig siden vi ikke hadde tenkt å kjøpe noe, men de ga seg liksom ikke.

Til slutt ble det til at jeg kjøpte noe alikavell, bare for å få gå og "bli ferdig med det".

Vi gikk og nå angrer jeg på kjøpet. Hva gjør jeg nå? Kan jeg sende tilbake produktene og få pengene igjen?

Jeg blir så forbannet når enkelte folk oppfører seg slikt. Jeg jobber i direktesalgsbransjen også (ikke Mary K), og disse folkene ødelegger for alle i denne bransjen. Mest av alt ødelegger de ryktet til Mary K.

Home party skal være hyggelig. Konsultentene har mulighet til å presentere produkter for flere mennesker og så er det opp til hver enkelt om de ønsker å kjøpe mye, lite eller ingenting. De må ikke glemme at de har blitt invitert hjem til folk som har åpnet hjemmet sitt og invitert sine venner for at de skal få mulighet til å presentere sine produkter. Selvfølgelig vil de få nye kunder, men ikke ved kjøpepress. Jeg kjenenr ikke til Mary K, men de fleste store selskaper har en angrefrist rett og har de ikke det så gjelder norsk lov.

http://www.jusshjelp.com/BOLIG19.HTM

Jeg fikk nesten lyst å ringe å spørre hvor de har fått opplæringen sin ifra. Jeg husker at min søster var på mary K party. Hun også kjøpte noe for hun følte kjøpepress. Det er kanskje de samme.

Hvis det var flere som angret, så gå sammen og krev pengene tilbake.

• Liker 1
Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Såvidt jeg husker fra ett Mary Kay kurs så har du 30 dager returrett med pengene tilbake om du ikke er fornøyd. Ring personen du kjøpte det av. Ei venninne av meg gjorde det med en krem hun ikke tålte derfra og fikk alle pengene igjen.

Skrevet
Jeg blir så forbannet når enkelte folk oppfører seg slikt. Jeg jobber i direktesalgsbransjen også (ikke Mary K), og disse folkene ødelegger for alle i denne bransjen. Mest av alt ødelegger de ryktet til Mary K.

Home party skal være hyggelig. Konsultentene har mulighet til å presentere produkter for flere mennesker og så er det opp til hver enkelt om de ønsker å kjøpe mye, lite eller ingenting. De må ikke glemme at de har blitt invitert hjem til folk som har åpnet hjemmet sitt og invitert sine venner for at de skal få mulighet til å presentere sine produkter. Selvfølgelig vil de få nye kunder, men ikke ved kjøpepress. Jeg kjenenr ikke til Mary K, men de fleste store selskaper har en angrefrist rett og har de ikke det så gjelder norsk lov.

http://www.jusshjelp.com/BOLIG19.HTM

Jeg fikk nesten lyst å ringe å spørre hvor de har fått opplæringen sin ifra. Jeg husker at min søster var på mary K party. Hun også kjøpte noe for hun følte kjøpepress. Det er kanskje de samme.

Hvis det var flere som angret, så gå sammen og krev pengene tilbake.

Det er det som er problemet mitt, det var ikke homeparty...

Vi ble innvitert til ett lokale. Det hang bilder og var skap og sånn der inne som var typisk "Mary Kay" produkter. Det var vist ett lokale de leide.

Men selgerene var ikke derfra, de var fra Bergen.

Ser det står i den linken at "loven gjelder ikke når det er du selv som har tatt initiativet til kjøpet".

Da gjelder det vel ikke hos meg siden jeg sa noe sånn som Javell, da tar jeg det og det....

Men tusen takk for linken.

Såvidt jeg husker fra ett Mary Kay kurs så har du 30 dager returrett med pengene tilbake om du ikke er fornøyd. Ring personen du kjøpte det av. Ei venninne av meg gjorde det med en krem hun ikke tålte derfra og fikk alle pengene igjen

Det stemmer at det er en slik garanti, men det er ikke det at jeg ikke er fornøyd. Jeg vil bare ikke ha varene som jeg føler de prakket på meg.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

En vennine av meg ble også utsatt for kjøpepress fra Mary Kay og endte opp med å bruke flere tusen. Nå angrer hun og strever med å få pengene tilbake....

Skrevet
Ser det står i den linken at "loven gjelder ikke når det er du selv som har tatt initiativet til kjøpet".

Det er en veldig rar tolkning. Hvis jeg går inn på komplett.no og kjøper en laptop, så er det helt klart på eget initiativ. Men angreretten gjelder fremdeles og komplett sender alltid angrerettskjema. De mener sannsynligvis noe annet i den linken, så akkurat den setningen ville jeg på ingen måte hengt meg opp i.

Jeg tror heller ikke det er noe problem å bruke Mary Kay sin egen returrett på 30 dager, selv om du ikke har brukt produktet. Det er jo noe de vinner på uansett siden det ikke er åpnet og dermed sannsynligvis kan selges igjen.

Etter det du forklarer har du kjøpt dette utenfor fast utsalgssted.

Men ikke bruk tid på masse dikkedarer fram og tilbake her, bare returner det og be om pengene igjen, gjerne med begrunnelsen om at du ikke er fornøyd om det hjelper deg noe. For du har ikke allverdens med tid på deg til å få gjennomført en retur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...