Gjest TS Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Jeg bor sammen samboeren min og han har til en vane om å ta seg 1 til 2 pils hver kveld, kansje 3-4 i helgene. Jeg har ikke reager så mye på dette, så lenge han ikke drikker seg full eller brisen. Han sier at han er svært gla i øl, ikke bare alkoholen, men smaken. Jeg er ikke sånn kjempebegeistret for dette, men sier ikke noe på det pga vet at det er vel endel mannfolk som gjør dette. Jeg er oppvokst i et hjem hvor det ikke var noe alkohol, og jeg festet og drakk mye i mine yngre tider, men har resepkt for alkohol og tar kansje litt avstand til dette. På fester kan jeg ta meg 1-2 glass med vin, og stopper der... Han har noen dager nå ikke hatt pils i kjøleskapet, og jeg var ganske stolt av han som ikke drakk pils på 4 dager!! Men i går når jeg skulle ta en slurk av colaglasset hans, så stoppet han meg, og sa at det var litt andre ting oppi der også.. Jeg tok likevel en slurk, og det var enten cola/rom, cola med whisky eller sprit, jeg har ikke så mye erfaring med dette, men steike og sterkt det var... Det virket som han gjorde det bak ryggen min da han brukte et vanlig glass (han bruker alltid "spesialglass" for forskjellige drikkevarer. Og regner ikke med at han hadde sagt noe til meg heller hadde jeg ikke funnet dette ut.. Jeg syns ikke dette er noe særlig rett og slett. Men er det pirkete av meg å bli irritert for dette? Må han ha alkohol hver dag??? Tenk om jeg skulle bli skadet, vi måtte på sykehuset, hva gjør man da? Vi bor ganske så landlig til, så en taxi ville brukt 20 min hit.. Vet det høres helt nevrotisk ut, men man vet aldri... Prøvde å ta det opp med han, men han er ikke den letteste personen å snakke med, og ble bare irritert... Er jeg urimelig som reagerer på dette? Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg har ikke peil... Min forrige samboer var som meg... Vi hadde ikke store behovet for alkohol og var aldri noe emne.. Litt nytt for meg dette her
Gjest Illiya Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Tror ikke det er helt vanlig å drikke i hverdagene, nei....reagerer også på at han tok sprit når dere ikke hadde øl. Det vanlige ville vel heler vært å la være å drikke noe, og heller vente til dere kjøpte øl
Gjest Jente38 Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Jeg bor sammen samboeren min og han har til en vane om å ta seg 1 til 2 pils hver kveld, kansje 3-4 i helgene. Jeg har ikke reager så mye på dette, så lenge han ikke drikker seg full eller brisen. Han sier at han er svært gla i øl, ikke bare alkoholen, men smaken. Jeg er ikke sånn kjempebegeistret for dette, men sier ikke noe på det pga vet at det er vel endel mannfolk som gjør dette. Jeg er oppvokst i et hjem hvor det ikke var noe alkohol, og jeg festet og drakk mye i mine yngre tider, men har resepkt for alkohol og tar kansje litt avstand til dette. På fester kan jeg ta meg 1-2 glass med vin, og stopper der... Han har noen dager nå ikke hatt pils i kjøleskapet, og jeg var ganske stolt av han som ikke drakk pils på 4 dager!! Men i går når jeg skulle ta en slurk av colaglasset hans, så stoppet han meg, og sa at det var litt andre ting oppi der også.. Jeg tok likevel en slurk, og det var enten cola/rom, cola med whisky eller sprit, jeg har ikke så mye erfaring med dette, men steike og sterkt det var... Det virket som han gjorde det bak ryggen min da han brukte et vanlig glass (han bruker alltid "spesialglass" for forskjellige drikkevarer. Og regner ikke med at han hadde sagt noe til meg heller hadde jeg ikke funnet dette ut.. Jeg syns ikke dette er noe særlig rett og slett. Men er det pirkete av meg å bli irritert for dette? Må han ha alkohol hver dag??? Tenk om jeg skulle bli skadet, vi måtte på sykehuset, hva gjør man da? Vi bor ganske så landlig til, så en taxi ville brukt 20 min hit.. Vet det høres helt nevrotisk ut, men man vet aldri... Prøvde å ta det opp med han, men han er ikke den letteste personen å snakke med, og ble bare irritert... Er jeg urimelig som reagerer på dette? Hvor vanlig er dette egentlig? Jeg har ikke peil... Min forrige samboer var som meg... Vi hadde ikke store behovet for alkohol og var aldri noe emne.. Litt nytt for meg dette her Jeg syns du høres vel hysterisk ut. Hjemme hos oss er det vanlig å ta seg en drink eller 3 hver dag. Men ingen drikker av oss drikker oss full på hverdager, når vi skal på jobb neste dag! Jeg hadde (legg merke til ordet "hadde") ei bestevenninne som var som deg. Hun kunne invitere til fest hjemme hos seg selv, og tok gjerstene mer enn to drinker, var de "alkoholikerer" i hennes øyne og de ble gjenstand for mye kritikk. La mannen din være i fred. Siden du reagerer så sterk som du gjør, vil han fortsette å drikke bak ryggen på deg. For ingen orker å bli kalt alkoholiker bare de koser seg med et glass eller to ;-)
Pingting Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Jeg reagerte egentlig ikke, helt til du skrev at han skjulte det for deg. Jeg mener ikke at man noedvendigvis skal gaa rundt og be partneren om tillatelse til aa ta en drink, men naar han skjuler det kan det vaere fordi han ikke vil du skal vite hvor mye han egentlig drikker. At han vet det ikke er helt bra, og helst ikke vil innroemme det. Eller: det kan hende han ikke tenkte over det. Tror ikke du kan bli noe klokere av det her uten aa snakke med ham om du foeler det er noedvendig. Det er ganske ofte jeg koser meg med en oel, glass vin eller en whisky paa ukedagene. Det er ikke noe problem i seg selv, helt til du foeler at du MAA ha det. Da er det fare paa ferde.
Kosemose Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Jeg syns du høres vel hysterisk ut. Hjemme hos oss er det vanlig å ta seg en drink eller 3 hver dag. Men ingen drikker av oss drikker oss full på hverdager, når vi skal på jobb neste dag! Jeg hadde (legg merke til ordet "hadde") ei bestevenninne som var som deg. Hun kunne invitere til fest hjemme hos seg selv, og tok gjerstene mer enn to drinker, var de "alkoholikerer" i hennes øyne og de ble gjenstand for mye kritikk. La mannen din være i fred. Siden du reagerer så sterk som du gjør, vil han fortsette å drikke bak ryggen på deg. For ingen orker å bli kalt alkoholiker bare de koser seg med et glass eller to ;-) Jeg syns ikke TS høres hysterisk ut. For meg er et alkoholforbruk på 1-3 drinker hver dag drøyt. Jeg ville reagert sterkt på en samboer som "måtte" drikke øl, vin eller sprit hver kveld. Men jeg er enig med deg i at det blir feil å kalle folk alkoholikere fordi om de tar mer enn 2 glass rødvin på fest!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Jeg ville ikke likt det drikkemønsteret. Det er noe annet å ta seg en drink/øl en sjelden gang i ukedagene. Men det skulle heller ikke skjedd hver uke. Fest er noe annet, men heller ikke det hver helg. Jeg er nok litt sær der, har bodd sammen med en alkoholiker. Med en gang det blir et mønster i drikkingen er det fare på frede, lærte jeg av ei på AA.
Gjest cr Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 Det er en stor forskjell i mengde på å drikke en øl om dagen og to øl om dagen. Når du sier 1-2 øl, og 3-4 i helgene så er det vanskelig å vite hvor snittet ligger. En øl om dagen er helt akseptabelt for menn, rent medisinsk sett. Tre øl om dagen er for mye. Ellers så skurrer det litt at han lager seg en drink på dagtid og "skjuler" den. Jeg synes det virker som han har en alkoholavhengighet, om ikke nødvendigvis en sterk en. En annen sak er at det er ganske vanlig å runde litt nedover når man forteller andre om drikkevanene sine. Kanskje du ikke har full oversikt heller?
Gjest TS Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Jeg kaller han overhodet ikke en alkoholiker. Jeg er bare ikke vandt til så mye drikking i hverdagen bare og ville høre folk sine meninger. Han har småfleipet litt om at han får abstinenser hvis han ikke har øl i kjøleskapet og viser meg hånda som skjelver, det er godt mulig at han bare tuller med dette. Jeg nekter da han ikke å ta seg en drink, men han trenger ikke å skjule det bare... Han latet som ikkenoe og tok et vanlig glass, noe han aldri gjør. Han bruker alltid whiskey glass eller spesial glassene, kommer ann på hvem drinker. Og jeg vet at han heller ikke hadde sagt noe hadde jeg ikke funnet det ut...
Lissi Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Jeg syns ikke TS høres hysterisk ut. For meg er et alkoholforbruk på 1-3 drinker hver dag drøyt. Jeg ville reagert sterkt på en samboer som "måtte" drikke øl, vin eller sprit hver kveld. Men jeg er enig med deg i at det blir feil å kalle folk alkoholikere fordi om de tar mer enn 2 glass rødvin på fest! Jeg er enig med dette, for meg høres 21 drinker pr uke helt vanvittig ut!! En som drikker i smug skjuler noe.. kanskje han bare MÅ ha det.
Megana Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Jeg syns du høres vel hysterisk ut. Hjemme hos oss er det vanlig å ta seg en drink eller 3 hver dag. Selvfølgelig synes du TS er hysterisk, du har jo de samme vanene som hennes samboer. Det er da absolutt ikke normalt å ta 1-3 drinker hver eneste kveld, si hva du vil, normalt er det ikke. (Å drikke på fest, er noe helt annet) Har du spurt han hvorfor han ikke bare drikker alkoholfri øl hvis han er så glad i selve øl-smaken? Jeg ville blitt veldig skeptisk om min samboer hadde smug-drikket sprit/whatever i et colaglass som erstatning for øl....
Entil Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 Jeg hadde reagert på situasjonen du beskriver. Det er et stort sprang fra å ta en øl på kvelden til å blande en sterk drink i smug. Jeg antar at han allerede har tenkt på sitt eget alkoholforbruk når han viser deg at han har abstinenser selv om det var mest fleip.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 Saken er vel om ha *må* ha alkohol hver dag. Kan han la være uten problem så er det intet mer enn en uvane...
Mariehønen Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Er du sikker på at han prøver å skjule det? Man drikker jo ikke rom/cola av et whiskeyglass... Og drink-glass er jo ofte kjøkkenglasstypen, så kanskje han bare syntes det passet best? Over til spørsmålet ditt. Jeg anser meg ikke som hysterisk når det kommer til alkohol. Har bodd flere år i utlandet hvor alkoholkulturen var en helt annen enn her i Norge på godt og vondt. Men til tross for det, synes jeg det høres mye ut med alkohol HVER dag. 1 øl om kvelden, OK, men mere enn det synes jeg er for mye. Egentlig for mye med en øl hver eneste dag også i mine øyne. Hvis han ikke vil snakke om det ville jeg nok bli litt skeptisk. Håper du finner ut av det og at det ikke viser seg å være et problem.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #14 Skrevet 30. januar 2009 Jeg synes det er helt unormalt å drikke alkohol hver dag. Dette mener jeg uansett om man "bare" drikker 1-2 øl. Hadde vært veldig bekymret dersom det var min samboer dette gjaldt. Selv er jeg veldig glad i både rødvin og baileys (kanskje litt over gjennomsnittet glad i) og kunne lett drukket dette hver dag. Er ofte jeg sitter om kvelden og vurderer litt rødvin. Men som oftest gjør jeg det ikke pga jobben neste dag. Man trenger ikke alkohol hver dag, da har man i tilfelle ett problem.
Gjest *Mim* Skrevet 30. januar 2009 #15 Skrevet 30. januar 2009 Å ta noen øl eller et par glass vin på en hverdag er greit for meg. Sprit i uka hadde ikke vært aktuelt. Enig i andre om at han har et problem om han må ha alkohol hver dag.
Trampe Skrevet 30. januar 2009 #16 Skrevet 30. januar 2009 Jeg synes også det er veldig unormalt å drikke alkohol hver dag. Jeg hadde til og med reagert om min samboer "måtte" drikke hver helg. Men jeg er enig i at om man er på fest en gang i blant må man få drikke akkurat hvor mye man vil. Her i huset drikkes det heldigvis aldri på ukedager. Men så har jeg en mann som ikke liker øl, og man sitter liksom ikke og "kosedrikker" noe annet til f. eks. fotballkampen. Har ei venninne med en samboer som må ha seg en kveldspils. Hun utfordret ham til å kutte den noen dager, og han greide det faktisk ikke... Da synes jeg det bør ringe noen varselsbjeller.
Kosemose Skrevet 30. januar 2009 #17 Skrevet 30. januar 2009 Har ei venninne med en samboer som må ha seg en kveldspils. Hun utfordret ham til å kutte den noen dager, og han greide det faktisk ikke... Da synes jeg det bør ringe noen varselsbjeller. Jeg ville definert ham som alkoholiker. Selv om det "bare" er en kveldspils...
Trampe Skrevet 30. januar 2009 #18 Skrevet 30. januar 2009 Jeg ville definert ham som alkoholiker. Selv om det "bare" er en kveldspils... Dessverre. Enig med deg.
Gjest Skrevet 30. januar 2009 #19 Skrevet 30. januar 2009 Å måtte ha en øl hver kveld hadde jeg reagert på ja.. Jeg er litt som trampe og reagerer om man MÅ ha noe å drikke hver helg. Hadde sambo begynt å ta seg en øl hver eneste dag hadde jeg nok reagert ja faktisk.
AnetteR Skrevet 30. januar 2009 #20 Skrevet 30. januar 2009 Jeg reagerte på to ting - at han må ha alkohol hver dag, og at det virker som om han forsøkte å sjule det. Personlig synes jeg det å drikke seg full er det unormale. Jeg har aldri hatt forståelse for det, og mener at det et skadelig og unødvendig. Men det å ta et par glass vin til middagen, eller et glass på kvelden, også i hverdagen kan jeg ikke se noe feil med. Vi blir aldri beruset og drikker ikke hver dag. Vi synes rett og slett smaken er god, og ofte det beste å drikke til mat. Jeg fatter virkelig ikke normenns holdning til alkohol - at drikking i hverdagen, selv begrenset til 1-3 enheter, er en forferdelig uvane. Men at det å gå ut og drikke seg full i helgene er normalt og ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå