Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Hei Jeg er en jente på 27 år. Jeg får synsforrstyrelser som varer i ca 30 min, de forsvinner igjen like fort og plutselig som de kommer, men når de forsvinner kommer hodepinen som varer resten av dagen. Forløpet er helt likt hver gang. Kommer helt plutselig, i dag kom det mens jeg spiste frokost med sønnen min, andre ganger har det bl.a. kommet mens jeg har sittet rolig på jobb og jobbet. Så er ikke stressrelatert. Fikk det første gangen for ca 8 år siden og har hatt det flere ganger, men går lang tid mellom hver gang. Noen tips om hva det kan være? Noen andre som også har sånn?
Fantomina Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Frosk Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Migrene? Mange har synsforstyrrelser før et migreneanfall; gjerne flimring eller tap av synsfelt (sidesynet kan for eksempel forsvinne) - kalles "aura". Dersom hodepinen er ensidig (på ene siden av hodet), "pulserende", du blir lyd- og lysømfintlig mens du har anfall så er det ikke usannsynlig at det er migrene du har. Mange blir også kvalme, og noen får taleproblemer el andre nevrologiske symptomer. Snakk med legen din; hvis du har migrene finnes det mange ulike typer medikamenter som kan være verd å prøve.
Gjest Gjest_hmmm_* Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Hei takk for svar. Har nå lest litt om migrene med aura og det er slående likt det jeg har. Har ikke tenkt på at det kan være migrene før, fordi jeg har ikke så vondt at jeg må ligge i mørkt rom som jeg har hørt mange andre med migrene gjør. Tar paracet og Ibux, kjenner hodepinen fremdeles etter dette, men klarer iallefall å fungere normalt. Jeg går dessuten på p-piller... Hvis det er migrene må jeg vel slutte med dette?
Fantomina Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Wenke Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Hei Jeg er en jente på 27 år. Jeg får synsforrstyrelser som varer i ca 30 min, de forsvinner igjen like fort og plutselig som de kommer, men når de forsvinner kommer hodepinen som varer resten av dagen. Forløpet er helt likt hver gang. Kommer helt plutselig, i dag kom det mens jeg spiste frokost med sønnen min, andre ganger har det bl.a. kommet mens jeg har sittet rolig på jobb og jobbet. Så er ikke stressrelatert. Fikk det første gangen for ca 8 år siden og har hatt det flere ganger, men går lang tid mellom hver gang. Noen tips om hva det kan være? Noen andre som også har sånn? Jeg har akkurat det samme. Får synsforstyrrelser som gjerne gjør at jeg kun klarer å se halve sentinger eller ansikter osv. Etter nøyaktig 30 min slutter det og smertene "kicker inn".... For min del er det om å gjøre å få tatt smertestillende før de 30 min er gått, da slipper jeg unna med lettere smerter... Er det vondt i hele hodet eller helst på en side? Eller et større punkt? Har forresten påvist at det er migrene jeg har...
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 Hei ts Jeg har migrene ukentlig og jeg går på p-piller. Har hatt migrene nå i ca 8 år, og jeg tar daglige piller som skal forebygge anfallene, det har hjulpet -litt- men ikke veldig mye. Jeg synes migrenene mine ble værre når jeg har sluttet å ta p-pillen, jeg har testet all verdens for å se om det har hjulpet, men for meg er det bedre å gå på p-pillen i ett sett. det som er så trist med migrene, er at man kan oppleve ikke å bli trodd hvis man ikke legger seg under dyna i et kaldt mørkt rom. Noen ganger er det så ille at jeg må gjøre det, men de fleste ganger er det en slags pirrende stikking bak venstre øye, og som kan være der i 2 døgn, men jeg vil ikke la meg vinne over av migrenen, og da sier folk lignende " sikker på at du har migrene når du kan være våken etc"? Det er forskjell på styrke på migrenene, er kanskje individuelt. Men du har nok migrene selv om du ikke trenger å legge deg i et kaldt mørkt rom, fordi det er det som folk kaller typisk for migrene. Andre typiske ting som sjelden blir nevnt, er ja faktisk, flimring for øynene, kvalme, oppkast, og at det kan vare lenge. Når jeg har det kan det vare opptil 3 døgn. Skaff deg piller for anfallene, kan det være noe mat du har reagert på, eller menstruasjon ? Jeg får det iallefall værst under menstruasjon så det har jeg aldri lenger, + at jeg har måttet legge om kostholdet. Lykke til
Gjest Gjest hmmm Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Jeg har akkurat det samme. Får synsforstyrrelser som gjerne gjør at jeg kun klarer å se halve sentinger eller ansikter osv. Etter nøyaktig 30 min slutter det og smertene "kicker inn".... For min del er det om å gjøre å få tatt smertestillende før de 30 min er gått, da slipper jeg unna med lettere smerter... Er det vondt i hele hodet eller helst på en side? Eller et større punkt? Har forresten påvist at det er migrene jeg har... Hehe det med å bare se halve setninger kjenner jeg veldig godt igjen på... Flere ganger jeg har prøvd å lese noe mens jeg har synsforstyrrelsene, men det kan jeg bare glemme... Kan se på klokka når jeg får det og en halvtime etter er det over og da er hodepinen på plass. Hodepinen er en slags trykkende hodepine på den ene siden. Det er forskjell på styrke på migrenene, er kanskje individuelt. Men du har nok migrene selv om du ikke trenger å legge deg i et kaldt mørkt rom, fordi det er det som folk kaller typisk for migrene. Andre typiske ting som sjelden blir nevnt, er ja faktisk, flimring for øynene, kvalme, oppkast, og at det kan vare lenge. Når jeg har det kan det vare opptil 3 døgn. Skaff deg piller for anfallene, kan det være noe mat du har reagert på, eller menstruasjon ? Jeg får det iallefall værst under menstruasjon så det har jeg aldri lenger, + at jeg har måttet legge om kostholdet. Har ikke mensen de gangene det skjer og kan heller ikke si at jeg har spist noe annet enn vanlig når det skjer. Kommer som lyn fra klar himmel Har ikke noe oppkast, men blir små kvalm også har jeg vært "knotete" i hele dag, knoter når jeg skal ta opp noe fra veska, mister ting osv... Takk for svar til alle
Gjest doc Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Hei Jeg er en jente på 27 år. Jeg får synsforrstyrelser som varer i ca 30 min, de forsvinner igjen like fort og plutselig som de kommer, men når de forsvinner kommer hodepinen som varer resten av dagen. Forløpet er helt likt hver gang. Kommer helt plutselig, i dag kom det mens jeg spiste frokost med sønnen min, andre ganger har det bl.a. kommet mens jeg har sittet rolig på jobb og jobbet. Så er ikke stressrelatert. Fikk det første gangen for ca 8 år siden og har hatt det flere ganger, men går lang tid mellom hver gang. Noen tips om hva det kan være? Noen andre som også har sånn? Høres ut som migrene med aura.
Bare-Meg Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har det på akkurat samme måten, og det skjedde første gang for ca. 15 år siden. Da ble jeg livredd, for jeg trodde det var noe galt med synet mitt. Men jeg skjønte etterhvert at det var migrene jeg hadde. Pleier å si at synet mitt blir som når man har sett på sola, masse "prikker" liksom, og det er umulig å f.eks. lese. Jeg er en av de "heldige" som ikke får dette mer enn max 2-3 ganger i året, og jeg må si at jeg er veldig glad for at jeg får disse synsforstyrrelsene - for da rekker jeg å ta medisiner før det bryter ut! Har vært et par tilfeller hvor jeg ikke har hatt synsforstyrrelser, og da har det vært for sent å få hjelp av piller. Har prøvd forskjellige typer medisin, men det som virkelig funker for meg er Maxalt! Tar en sånn med en gang jeg merker synsforstyrrelsene, og slipper da hodepinen :-)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Jeg opplevde det samme for første gang for tre år sida. Da gikk jeg på Yasmin 28. Det var helt forferdelig fordi jeg ikke kunne tale, lese, og jeg ble nesten blind. Etterhvert fikk jeg så vondt i hode at jeg måtte legge meg. Dette gjentok seg to ganger til da jeg gikk på Yasminelle . Jeg måtte til legen siden jeg trodde jeg hadde svulst i hjernen. Heldigvis var det migrene, og jeg går på Cerazette nå. Det har hjulpet mye. Legen min sa at p-piller med høy konsentrasjon av hormoner forverrer anfallene. Kanskje det er verdt å sjekke med legen din. Skumle greier er det.
Fruktvand Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 Jeg hadde også migrene med aura som varte kanskje 20-30 min før kvalme og hodepine kom. Men har omtrent ikke hatt det siste året pga jeg skiftet p-piller. Visste ikke det kunne å så stor innvirkning.. men det hadde det! Før har jeg brukt diane, yasmin og yasminelle, men etter at jeg byttet til microgynon har jeg hatt det en gang siste året. Det er verdt et forsøk å skifte p-piller for når det først kommer så ødelegger det en hel dag.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2012 #13 Skrevet 3. november 2012 Er d ikke sånn at man bør vente til synet er 'tilbake' før man bør ta medisin? Jeg tar imigran så snart synet er tilnærmet normalt, men er sterkt redusert etter dette hver gang. Svimmel, trett, uvell, uklart syn i timer! I tilegg til følelses tap i en side. Ofte fingre og nese! Noen m samme???
Fantomina Skrevet 3. november 2012 #14 Skrevet 3. november 2012 Tar medisin med en gang jeg mister synet. Jo raskere du tar medisin, desto raskere får du smertelindring.
muttra Skrevet 3. november 2012 #15 Skrevet 3. november 2012 jeg bruker p-sprøyta depo provera og har anfall som jeg kan fungere med, være oppe , handle og kjøre bil, men helst ikke være for sosial, ikke sitte i sola eller få sol i ansiktet, visst det er noe spesielt jeg skal da tar jeg medisin (maxalt rapitab , blir ekstra dårlig av imigran) for å stoppe anfallet tar også magnesium tilskudd daglig, har gått fra 2-3 anfall- hvert på opptil 3 døgn i uka til 4-5 i året, lengste perioden jeg har hatt sammenhenge migrene var 9 uker, det var før jeg startet med magnesium og maxalt , et anfall holdt på å brenne ut og neste startet samtidig , de kunne bytte side og de kunne være to samtidig , og hvorfor det ble 9 uker fastlegen var eksremt opptatt og glemte å ringe meg opp, og det var ikke muig å bestille time til denne hadde vakt og feriebortreist, kunne fått imigran av de andre legene men heller ha migrene enn bli steinsyk i tillegg, min migrene er uten aura, kunne vært greit å få et annet forvarsel enn at smerten begynner svakt så mer og mer intenst men uansett så blir jeg følsom på lys lyd og lukter, verste stedet å være med migrene er venterommet på legesenteret -alle prater i munnen på hverandre, lysrøra er veldig sterke for det skal være godt lys og noen 90 år pluss/minus damer og herrer som bruker halve parfyme/after shave flaska og da forskjellige dufter så det lukter nedsprayet parfymeri og yngre damer med mensen så den parfymelukten er godt blandet med den kvalmende søte blodlukta og det å lukte hvem som har mensen tvers over et rom har ikke med deres hygiene å gjøre, men min migrene å gjøre, men ikke alle reagerer på lukter på samme måte som meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå