Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes alle er så flinke til å gjøre ting med sin lille baby når de går hjemme i permisjon. Jeg prøve også å være flink, men jeg synes fort det blir et ork å ha avtaler :( F.eks. i dag. Skal være hos ei venninne i 11-tiden, og skal så hente en annen venninne et annet sted kl 14. Legger babyen kl 0900, og gjør alt klart. Kl 10.00 er jeg klar til å dra, men baby sover enda. Kl 11.00 våkner babyen, og jeg begynner å gi mat. Det vil han ikke ha. Må så reise, men er ikke hos venninnen min før kl 12, så er bare så vidt jeg rekker og stikke innom før jeg må reise videre. Når jeg sitter i bilen til venninnen min skriker babyen og er sulten. så når vi kommer frem må jeg mate i hui og hast. Han skal egentlig ha grøt på denne tiden, så det tar tid. Så er babyen matet, har fått ny bleie og rapet, og da må jeg sette meg i bilen og reise.

Jeg har mest lyst til å bare holde meg hjemme innimellom, for jeg synes det er utrolig vanskelig å holde avtaler. Jeg kommer alltid forseint, og når jeg kommer er jeg varm og stressa og irritert. Når jeg skulle reise til venninnen min i dag var det nesten 4 timer siden baby hadde spist. Men da skulle han ikke ha mat. når vi var i bilen på veien så skulle han ha mat, men jeg kunne liksom ikke stoppe langs veien. Så det ble bare stress :(

Dere som gjør masse ting med deres barn, hvordan gjør dere dette? Jeg vil jo at det skal bli koselig, men for det første så er det så mye som må ordnes før vi kan reise noe sted at jeg bruker en time på bare det. sukk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde veldig lite avtaler vi måtte rekke de første mnd, jeg fikk en brystbetennelse der jeg måtte pumpe masse i løpet av dagen og det var masse styr.

Men jeg var allikevel masse ute og fartet. Dog uten faste avtaler!

Hver mandag var jeg på babykino. Jeg passet på at jeg fikk pumpet meg i god tid før jeg dro, og jeg hadde pakket alt jeg skulle ha med i god tid det også. Og jeg tok det ikke så tungt hvis babyen hadde sovet lenge og jeg måtte vekke henne for å gi mat eller dra. Det gikk alltid bra.

Jeg kjørte aldri lange avstander, slik at det aldri var lenge til vi skulle stoppe. Vi bor ganske nære sentrum så det var greit! De gangene jeg måtte kjøre lenger (30 min) så planla jeg i god tid og beregnet god tid. Men gjorde dette sjeldnere enn de korte byturene...

Jeg var med i en mammalunchgruppe som noen av oss hadde tatt initiativ til i privat regi, det var også veldig givende.

Så jeg vil anbefale at du forbereder mest mulig i goood tid i forveien. Og hvis du må vekke baby for å dra så pleier det å gå bra. Og hvis du ikke har mange faste avtaler etterhverandre så har du mulighet til å være litt spontan hvis sit. krever det!

Skrevet

Jeg lever for tiden etter prinsippet at jeg aldri gjør mer enn en ting hver dag...Så har jeg to ting som må gjøres utenfor huset, så tar jeg den ene tingen den ene dagen, og den andre den andre dagen. Stort sett får jeg gjort unna ærend mens småtten sover i vogna uten på tur, og besøk skjer alltid på slutten av soveøkten midt på dagen. Det er alltid mye hyggeligere å dra på besøk med en uthvilt og blid unge. Jeg har valdig klare rutiner for min på 4 mnd, og da er slikt lett å gjennomføre. Bag og nødvendige ting pakker jeg gjerne kvelden i forveien, men stort sett står den alltid ferdigpakket med det jeg trenger av bleier og flasker. Ved avreise trenger jeg bare koke vann til termosen, så er jeg klar.

Pass på å ha noe tid for bare deg og babyen også. Vi er mye hjemme og synger, leker på gulvet, han ser på mens jeg støvsuger eller lager mat, osv...

Håper dette ga deg noen tips. Jef syntes hverdagen din hørtes veldig stressende ut.

Skrevet

Jeg var kun i min egen verden første mnd, ingen avtaler, nada. orket ikke stresset.

Babyer er ikke kravstore, de trenger ikke babykino, kafeavtaler, shoppingrunder osv.

• Nyttig 1
Skrevet

Må bare spørre.. får babyer mye ut av en babykino? Blir det ikke bare gråting og soving ogsånn? Har aldri vært på det før så aner ikke, er bare nysgjerrig ;)

Gjest dette visste til og med jeg ;)
Skrevet
Må bare spørre.. får babyer mye ut av en babykino? Blir det ikke bare gråting og soving ogsånn? Har aldri vært på det før så aner ikke, er bare nysgjerrig ;)

Det er ikke babyene som skal se på filmen, det er mødrene/fedrene.

Skrevet

Det høres så stressende ut at det hadde jeg aldri orket..

• Nyttig 1
Skrevet

Ehhh, babyene får jo ingeting ut av babykino. Det er filmer for foreldrene som blir vist!

Her i byen kom de nyeste filmene på babykino med en gang! Så jeg har aldri vært så oppdatert på filmfronten som jeg var det første året jeg hadde barn. Vi var en fast venninnegjeng som møttes på babykino så det var ett stort sosialt punkt i min barselpermisjon! :)

Skrevet

Åja.. men da er det jo litt mer logisk :fnise:

Skrevet
Det høres så stressende ut at det hadde jeg aldri orket..

Babykino stressende???? :ler: Nei, det vil jeg absolutt ikke si. Det er lov med pupping, bleieskift, skriking, krabbing, hyling og alt det der. Det rare er at ikke bryr seg om andre lissom, sikkert en egenskap man får som mamma.

Kan virkelig anbefale det!

Skrevet

Jeg gjorde nesten ikke en dritt når lillemor var bitteliten. :sjenert: Ikke tenkt på å gjøre det denne gangen heller.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde lenge max en avtale om dagen, og så langt det var mulig gjorde jeg de så lite fastsatte som mulig. "kommer innom mellom kl 13 og 15"

Skrevet

Det er ikke hvor mange avtaler man har som avgjør om man er flink eller ikke. Om det er mer ork enn kos å dra på besøk, så la det være. Babyen driter i om dere er på besøk eller hjemme hos dere selv, så besøk er kun for din egen del. Og om du ikke har glede av det heller, så er det ikke noe poeng med det.

To besøk på en formiddag orker ikke jeg uten baby engang ;)

Man er ikke mer "flink" om man løper rundt på ørten aktiviteter på en dag enn om man er hjemme og koser seg med babyen.

Skrevet

Helt enig. Babyen har best av en opplagt mamma, ikke en som er utslitt av å løpe rundt og holde avtaler.

Her i bygda har helsesøster og jordmødre begynt å ta et oppgjør med kafekulturen til nybakte mødre.. For mange er det viktigste å sminke seg og pynte seg og så sitte på kafe i timesvis..

• Nyttig 1
Skrevet

Er det noe jeg har erfart som nybakt mamma så er det også hvor STRESS det er komme seg på ting. Holder meg stort sett hjemme. Blir utslitt av å ha en avtale så det blir bare innimellom.

Jeg tenker at det bedrer seg litt jo eldre baby blir.. når de spiser mer regelmessig og slikt. Det går nok seg til..

Dessuten er man ikke FLINK bare fordi man raser rundt på ting.

Skrevet

For mammaens egen del kan det være viktig å treffe andre, om ikke hver dag, så i hvert fall noen ganger i uka. Det kan bli vanskelig for faren å fylle hele morens sosiale behov helt alene. Men det enkleste er jo gjerne å treffes hjemme hos en annen i samme situasjon, og la avtalen være litt flytende - "Vi kommer når babyen har sovet den første luren, og så drar vi når hun begynner å bli trøtt igjen." Å gå på tur sammen med andre er også en fin aktivitet, da får du både frisk luft, mosjon og sosialt samvær.

Ja, og alt av avtaler og turer og besøk blir selvfølgelig enklere når babyen er litt større (men fremdeles ikke er så stor at han/hun kravler av sted og stikker fingrene i usikrede stikkontakter hjemme hos andre).

Skrevet

Jeg gjorde ingenting før babyen var i alle fall 4-5 mnd... Det eneste jeg har vært på da er babytreff på helsestasjonen en gang i måneden, noen får ganger på babysvømming og ellers intet. Hender jeg drar på besøk til, eller får besøk av, venninner, eller mamma... Noen ganger virker det som om "alle andre" har det så fint og flott og får gjort så mye, men jeg har funnet ut at jeg ikke trenger det.

Skrevet

He,he...babykino er ikke for babyer, selv om det høres sånn ut. Babykino er forestillinger for voksne hvor det er lov til å ha med seg babyen. Her kan babyen sove, ammes, spise og bli skifta på uten at noen reagerer. Flott for småbarnsforeldre som fortsatt vil følge med litt på kinofronten da det ikke alltid er så lett å komme seg ut kveldstid.

Skrevet
Jeg lever for tiden etter prinsippet at jeg aldri gjør mer enn en ting hver dag...Så har jeg to ting som må gjøres utenfor huset, så tar jeg den ene tingen den ene dagen, og den andre den andre dagen. Stort sett får jeg gjort unna ærend mens småtten sover i vogna uten på tur, og besøk skjer alltid på slutten av soveøkten midt på dagen. Det er alltid mye hyggeligere å dra på besøk med en uthvilt og blid unge. Jeg har valdig klare rutiner for min på 4 mnd, og da er slikt lett å gjennomføre. Bag og nødvendige ting pakker jeg gjerne kvelden i forveien, men stort sett står den alltid ferdigpakket med det jeg trenger av bleier og flasker. Ved avreise trenger jeg bare koke vann til termosen, så er jeg klar.

Pass på å ha noe tid for bare deg og babyen også. Vi er mye hjemme og synger, leker på gulvet, han ser på mens jeg støvsuger eller lager mat, osv...

Håper dette ga deg noen tips. Jef syntes hverdagen din hørtes veldig stressende ut.

Signerer denne jeg! En ting pr dag, og noen slappeavdager innimellom.

Skrevet

Henger meg på dere som sier EN ting om gangen.. og om dagen. Prøvde å være supermann(mamma) de første ukene jeg også. Det gikk dårlig!

Det er noen som klarer å sjonglere mellom IKEA og Oslo city hver dag, skjønner forøvrig ikke hva de er lagd av. Eller hva ungene deres er lagd av... Min lille skatt blir bare urolig av det stresset. Ut og inn av bil og ned i vogn, opp igjen for mat, ned i vogn... inn i bil... Ut av bil, mat... Åhhh. Så slitsomt! Og når skal han få sin lekestund (som han selv digger) oppi alt sammen? Dagen går da bare til å få gutten til å roe seg. Nei, ingenting for oss lenger, etter et antall forsøk.

Det verste er de venninnene som ikke forstår hvorfor jeg liker meg så godt alene for tiden ;). Vi koser oss mye hjemme vi. Går kanskje en tur med en i barselgruppen og på sin høyde drar vi på babysang (der roer han seg godt av en eller annen åpenlys grunn). Bilen er STRESS, det beste er å trille dit vi skal. Skal jeg inn til byen er derfor banen tusen ganger bedre enn bilen.

Ser frem imot sommeren da lille skatt kanskje har begynt å sitte oppreist i vognen. Da blir iallefall utflyktene litt mer interessante for han også!

Babyens behov føre all cafesitting sier nå jeg. Jeg har selvfølgelig også behov, som voksenperson, men da drar vi heller på besøk til noen enn å henge på cafe... Det er helt krise egentlig. Hisser meg mer og mer opp etterhvert som jeg skriver her dette her kjenner jeg.., hvorfor skal alle ha meg på cafe??!

He he, vel. Vinterens siste shoppingtur hadde vi nemlig denne uken. F.. f.., det var et rent helvete ;). Så jeg er jo (innerst inne) litt misunnelig på alle dere der ute med små sovebabyer ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...