Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Hva skjer med bruken av orden "venn" nå om dagen..? Noen sier om at vennene deres er folk de ikke liker, men de bare er sammen med fordi det er bedre enn å ikke ha noen venner i det hele tatt. Noen sier at de ikke liker at bekjente og folk de kun er på hils med legger seg til i vennelisten på facebook. De vil kun ha sine virkelige venner der, samtidig sier de også at de derfor "bare" har 150 stykker i vennelisten sin. Virkelige venner med 150 stk..? Mange har også folk de baksnakker og misliker på vennelisten. Hvorfor? Jeg har to nære venninner. Og er gode venner med en gjeng på 7-8 personer. Har nesten 300 i vennelisten min og. Det er (bortsett fra venner, familie, medelever, kollegaer og bekjente) folk jeg hadde mye kontakt med før, folk jeg bare er på hils med, til og med noen som jeg tilfeldig ser et par ganger i året i butikken, på fest etc. Jeg avslår ikke forespørsler, med mindre folk er totalt ukjente eller "slemme". Facebook er facebook... Jeg sorterer ikke venner og bekjente der, men i den virkelige verden er jeg mer ekskluderene i mitt snakk om "venner". Det virker som at alle som ikke er forhatte "fiender", blir kalt venner jo.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 For meg er grensen mellom venner og bekjente flytende, og hvem jeg kaller venner varierer fra tid til tid. Min "definisjon" på venner er de som det faller seg naturlig å ta kontakt med dersom vi befinner oss i samme by/på samme sted (Jeg har venner og bekjente fra hele landet) og som jeg har jevnlig kontakt med enten real life eller på internett/telefon. Skal jeg telle opp alle de som har vært innom "vennekategorien" så blir det fort ganske mange. Flere av disse har jeg helt mistet kontakten med, noen møter jeg 1-2 ganger i året og andre kan jeg være mye sammen med i perioder, mens i andre perioder blir det lite kontakt. Jeg har også hatt venner som jeg har betegnet som dårlige, der vennskapet på et eller annet tidspunkt har skiftet karakter og godt over til å bli veldig nært, og motsatt. Vet ikke helt hvor du vil med innlegget ditt (eller jeg med svaret for den saks skyld), men poenget mitt er i alle fall at vennskap er dynamiske. Selvsagt er det noen som har stort sett de samme vennene livet ut, men for meg er i alle fall dette noe som varierer veldig. Det er derfor ofte vanskelig å skille mellom forskjellige kategoerier (har til og med opplevd at folk som jeg nærmest har sett på som fiender har blitt venner, og motsatt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå