Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt
Skrevet

1. Jeg jobber for staten fra juni 2006 til nå. Men fikk fast jobb fra april 2008.

2. Har ingen utdannelse før jeg fikk jobb her som praksis frem til fast jobb.

3. Jeg tok kontormedarbeiderutdannelse på kveldstid ifjor som er relevant til joben min - men påvirket ikke på min lønn.

4. Jeg jobber svært effektiv - er veldig flink. Veldig konsentret. Flink enn de fleste. Jobber veldig seriøs.

5. Jeg mener jeg fortjener mer enn jeg har nå, - under 280.000 kr.

6. Er på slutten av 20 årene, -

7. Hva mener dere? Burde jeg skrive et brev om lønnsøkning eller endring av stilling. De fleste av min avdeling har fått endret stilling slik de gikk mye i lønn.

Burde jeg kommenterer til sjefen eller hvem skal jeg ta kontakt med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wrangler
Skrevet

Gikk du opp i lønn da du gikk fra fast jobb? Det burde du, i og med at da har du fått litt praktisk erfaring.

Sonder terrenget i andre bedrifter/avdelinger for hva lønnen er i lignende stillinger, uten utdanning.

Men det skal sies å være uutdannet arbeidstaker er ikke særlig godt betalt generellt. Folk som er assistenter i barnehage (ikke utdannelse) får ca 250 000,- i året.

Snakk med din nærmeste overordnede om hvem du skal forhandle lønn med, skriv eventuelt brev der du lister opp alle dine personlige egenskaper som gjør at du fortjener å få høyere lønn.

Eventuelt om du kan få noen frynsegoder, betalt telefon, internett, etc.

Skrevet

Ta kontakt med personalkontoret for en prat om lønnen din og hvorfor du har den lønnen du har nå.

Staten opererer med lønnsgrupper og lønnsstiger på de fleste stillinger, og det er ofte ansiennitet som avgjør hvor på stigen du havner i den enkelte gruppen. Er du vanlig kontorpersonell som ligger du i en av de lavere gruppene. Det pleier også å være sånn at etter f.eks. 2 år så går du opp et par lønnstrinn, så du vil jo stige etter hvert. Staten gir ikke mye ekstra for innsats og utførelse, de har sine system som de følger. Og har du lite arbeidserfaring å vise til fra før så havner du lenger nede på lønnsstigen i den lønnsgruppen du er plassert, men du vil stige etter hvert.

Personalavdelingen kan sikkert svare deg på det.

Skrevet

Skal du sende en skriftlig henvendelse hvor du trekker frem hvor flink du er tror jeg også at du bør få noen til å korrekturlese for deg.

Gjest Gjest_ccc_*
Skrevet

Du har jo ingen utdannelse, og da synes jeg ikke 280 000 i en slik jobb er ille. Men dersom andre som gjør samme jobb har mer lønn (uten at de samtidig har utdannelse eller mer erfaring), så er det jo argumenter for din del også.

Skrevet
Skal du sende en skriftlig henvendelse hvor du trekker frem hvor flink du er tror jeg også at du bør få noen til å korrekturlese for deg.

Tenkte faktisk på det samme, når jeg leste.

Skrevet
1. Jeg jobber for staten fra juni 2006 til nå. Men fikk fast jobb fra april 2008.

2. Har ingen utdannelse før jeg fikk jobb her som praksis frem til fast jobb.

3. Jeg tok kontormedarbeiderutdannelse på kveldstid ifjor som er relevant til joben min - men påvirket ikke på min lønn.

4. Jeg jobber svært effektiv - er veldig flink. Veldig konsentret. Flink enn de fleste. Jobber veldig seriøs.

5. Jeg mener jeg fortjener mer enn jeg har nå, - under 280.000 kr.

6. Er på slutten av 20 årene, -

7. Hva mener dere? Burde jeg skrive et brev om lønnsøkning eller endring av stilling. De fleste av min avdeling har fått endret stilling slik de gikk mye i lønn.

Burde jeg kommenterer til sjefen eller hvem skal jeg ta kontakt med?

Er du utlending? Det ser absolutt slik ut på skrivestil og feil. Du bør vel heller vurdere å ta språkkurs eller forbedre norsken din på andre måter, slik at du er fullt kapabel til å holde en kontorfaglig stilling.

Skrevet

Jeg har en søster som er ufaglært sekretær i staten og tjener nå etter 5 år 370 000 kroner.. Så det er nok muligheter å få bra lønn for deg og :) prat med din nærmeste leder, men ikke syt, ta det i en profesjonell tone og ikke sammenlign deg med andre. Du må selv stå for hva du fortjener.

Skrevet

Syntes du tjener bra for å ikke ha utdanning.

Gjest oppgitt
Skrevet
Er du utlending? Det ser absolutt slik ut på skrivestil og feil. Du bør vel heller vurdere å ta språkkurs eller forbedre norsken din på andre måter, slik at du er fullt kapabel til å holde en kontorfaglig stilling.

Øh.... Tusen takk, - er ikke utlending nei..... Dysleksi ;).....

Skrevet
Øh.... Tusen takk, - er ikke utlending nei..... Dysleksi ;).....

Vel, like fullt har du dårlig skriftlig norsk, og det er jo ikke akkurat en fordel ved en kontorstilling.

Skrevet
Vel, like fullt har du dårlig skriftlig norsk, og det er jo ikke akkurat en fordel ved en kontorstilling.

De er derfor vi med lange universitetsutdanninger for det meste sender ut standardiserte brev.

Skrevet (endret)

Ta kontakt med Handel og Kontor ,eller andre forbund tilknyttet ditt arbeid, og forhør deg om lønn for en med din stilling og ansiennitet. Meld deg inn dersom du liker det du hører. Jeg mener helt bestemt at du skal gå opp i lønn etter tiltredelse som fast ansatt og år med ansiennitet. Dersom du selv ikke tar opp dette emnet med leder ved medarbeidersamtaler osv er det ikke alltid at det skjer noe i det hele tatt. Dette vil være mye lettere å forholde seg til dersom man er fagorganisert, da de til enhver tid må følge gjeldende tariff.

Endret av Nienna83
Skrevet

Minstelønna der jeg jobber for stillinger uten særskilt krav om utdanning og med full ansiennitet er på 280.000 kroner i året. F.eks assistenter og kontorpersonale uten fagbrev.

Stillinger med krav om Fagbrev med full ansiennitet lønnes med 306.000.

Jeg vil tro du ligger akkurat der du skal ligge.

Jeg har fagbrev, mye ansvar, personalansvar for en sekretær, stillingsbenevnelse konsulent og har 310500 i året. 23 år. Er fornøyd med lønna mi nå. For ett år siden hadde jeg 281.000 i året, og det syntes jeg var litt lite med tanke på at jeg har fagbrev og 4 års ansiennitet :)

Skrevet
:kjefte: Jeg jobber i kommunen og tjener 370 000. PÅ min avdeling har både de som ikke har fullført videregående, og de med noe utdannning samme lønn. Jeg studerer ved siden av jobben, og holder på med mitt 5 år med universitetsutdanning(økonomi og jus). HAr aldrig fått noen kompensasjon for dette, og vil jeg ha mere lønn må jeg finne meg ny jobb..
Skrevet

Det er blodig urettferdig at folk uten fagbrev og folk med fagbrev er lønnet i samme stillingsgruppe!

Skrevet
:kjefte: Jeg jobber i kommunen og tjener 370 000. PÅ min avdeling har både de som ikke har fullført videregående, og de med noe utdannning samme lønn. Jeg studerer ved siden av jobben, og holder på med mitt 5 år med universitetsutdanning(økonomi og jus). HAr aldrig fått noen kompensasjon for dette, og vil jeg ha mere lønn må jeg finne meg ny jobb..

Eer utdanningen din relevant, da?

For øvrig kjenner jeg folk med høyere utdannelse enn deg som tjener mindre i det offentlige (og gjør en jobb de er utdannet til).

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Eer utdanningen din relevant, da?

For øvrig kjenner jeg folk med høyere utdannelse enn deg som tjener mindre i det offentlige (og gjør en jobb de er utdannet til).

Ja, utdanningen min er relevant. Det er tydelig at jeg tilfører avdelingen ny kunnskap, noe de alle er glade for. Men, fagforbundet er for likelønn så det er mye diskusjoner angående lønn her. Vi er flere i samme båt her hvor jeg jobber...

Skrevet

Hva sier din fagforening, da?

Skrevet

At vi må gi ogta, og at NESTE gang, da er det nok vår tur....hmpf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...