Gå til innhold

blir hjemløs i en periode

Anbefalte innlegg

Gjest ikke innlogget
Skrevet

Jeg har slitt lenge med økonomien, og det topper seg nå om veldig kort tid. Så jeg kommer til å miste leiligheten jeg leier fordi jeg ikke kan betale husleien. Får penger om 3 måneder, men jeg får ikke utsettelse på husleie og andre regninger som forfaller nå (har prøvd).

Håper noen her inne vet litt om hva som skjer i en sånn situasjon? Er veldig redd og nervøs akkurat nå.

Jeg kan ikke finne et nytt sted å bo, fordi jeg ikke kan skaffe depositum. Jeg håper og tror at sosialkontoret kan hjelpe, jeg kan jo ikke bo ute på gaten? Så jeg havner kanskje på hospits eller lignende. Men jeg vet ikke hva som skjer med alle tingene mine (møbler, bøker, kjøkkenutstyr mm)? Jeg har jo ikke penger til å sette dette på lager.

PS: Jeg har selvfølgelig prøvd alle mulige løsninger for å få tak i penger til å klare meg de neste tre månedene, men har ikke lykkes. Har betalingsanmerkninger og ujevn inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke kan sette det på lager eller hos noen andre, så blir det vel stående ute til renovasjonen kommer og kaster det.

Beklager, men slik er det. Klarer du ikke oppbevare det så blir det borte

Skrevet

Du kan jo prøve å selge møblene på finn.no eller noe.. Jeg er ikke sikker på om det koster penger da.. Siden du blir hjemløs er det vel ingen slektninger eller venner som vil oppbevare litt for deg?

Skrevet
Du kan jo prøve å selge møblene på finn.no eller noe.. Jeg er ikke sikker på om det koster penger da.. Siden du blir hjemløs er det vel ingen slektninger eller venner som vil oppbevare litt for deg?

Jeg synes det er grusomt å måtte selge alt jeg eier, det er mye minner og ting jeg er glad i. Dessuten må jeg jo da skaffe meg alt nytt senere, regner med å være i økonomisk balanse igjen i mai.

Har ingen slektninger i nærheten av der jeg bor. Ingen av vennene mine har plass til hverken tingene mine - eller meg.

Skrevet

Har du snakket med sosialkontoret? Prøv å få de til å hjelpe deg med oppbevaring av tingene dine, ingen skal vel være nødt til å kaste/selge det de eier? Og hvis du må selge tingene dine, så vil det jo bli langt dyrere når du på nytt skal skaffe deg møbler o.l.

Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

en stor :klemmer: fra meg.

ikke at det hjelper deg, men likevel.......

Skrevet
en stor :klemmer: fra meg.

ikke at det hjelper deg, men likevel.......

Tusen Takk - og det hjelper faktisk litt

(Har time på sosialkontoret om 11 dager, men frem til det blir det mye grubling på hva som kan skje).

Skrevet

Uff, dette høres trasig ut.

Hvor bor du? Du kan alltids få låne garasjen min i noen måneder. Ikke noe stort problem for meg å la bilen stå ute.

Skrevet
Jeg synes det er grusomt å måtte selge alt jeg eier, det er mye minner og ting jeg er glad i. Dessuten må jeg jo da skaffe meg alt nytt senere, regner med å være i økonomisk balanse igjen i mai.

Har ingen slektninger i nærheten av der jeg bor. Ingen av vennene mine har plass til hverken tingene mine - eller meg.

Jamen hvem er du mener skal være forpliktet til å komme og fikse dette for deg da!? Du må ta ansvar her selv, samme hvor kjipt det er.

Skrevet

Uff, dette høres fælt ut synes jeg.

Du sier at vennene dine ikke har plass. Men er det slik at de kan ha plass til noe? For eksempel at du setter en eller to flytteesker hos hver venn? Jeg hadde gladelig sagt ja for en av mine venner selv om jeg hadde hatt dårlig plass. Møblene er det kanskje verre med.

Skrevet

Jeg tror du har litt større problemer enn dårlig økonomi. Kanskje du skulle prate med noen om hvordan du har det, f.eks legen din, og få litt mer hjelp enn det sosialen kan gi.

Skrevet

Jeg har ei kjellerstue som jeg ikke bruker. Du kan sette møbler inni den gratis.

Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet

Min tante har en leilighet der hun etter mye om og men måtte kaste ut leietaker blandt annet fordi han aldri klarte å betale husleien. (6 år siden) Hun skiftet lås, og sa fra om at han kunne komme innen en uke etter at han var kastet ut for å hente tingene sine. Han dukket ikke opp, hun leide kontainer og vi kastet rubb og stubb.

Pengene sine fikk hun aldri, til tross for at hun anmeldte fyren. Jeg syns fatisk han burde pålegges å betale resterende husleie, kontainerleie, arbeidspenger til oss som måtte rydde ut, samt firma som måtte inn for å vaske ut av leiligheten. Ble mange tusen kroner i tap for tanten min! Syns faktisk ikke det minste synd på han som ble kastet ut, enhver er selv ansvarlig for å holde orden på økonomien sin. Har man ikke penger må man leie noe billigere, jobbe mer/skaffe seg flere jobber, eller selge unna ting man eier.

Det er ikke samfunnet sitt ansvar at du har rotete økonomi og ikke kan styre pengebruken. Det er heller ikke bare bare å få plass på hospits, det er faktisk kamp om å få seg et sted å bo.

Nå er tanten min blitt mye strengere på hvem hun leie ut til. Ingen får leie uten to gode leiereferanser og kopier av lønnslipp som beviser at de tjener penger. Hun har stort depositum, slik at leie og utrydding/utvask og evt skader på leiligheten blir dekket ved behov. I tillegg er leiekontrakten mye strengere enn standardkontraktene. Etter dette har det ikke vært noen problemer, og hun har hatt tre flotte og pålitelige leietakere.

Skrevet

Campingplass nær deg? De har ofte hytter, eller du kan kanskje få lånt en vogn av noen. Hjelper ikke på møblene, men småting og deg selv får du inn der. Kan og være at du kan få lånt litt plass i garasjen el hos de som driver plassen. Dette er lavesesong, så mitt intrykk er at de ofte er vilige til å strekke seg litt ekstra.

Har bodd slik siden november selv, og det går overraskende bra.

Skrevet
De har ikke lov til å kaste møblene dine. Det var en sak om dette i Ålesund for ikke lenge siden.

http://www.smp.no/article/20090116/NYHETER/827523050

Ikke det samme som trådstarter sin sak. Her var det en kvinne som var innlagt på sykehus, og ikke hadde mulighet for å flytte tingene sine selv, og som hadde en avtale om hvordan dette skulle gjøres. Det har ikk ts.

Du kan ikke forvente at utleier skal ta vare på masse ting han/hun ikke eier fordi tidligere leietaker ikke vet hva hun skal gjøre med tingene sine. Evt kan huseier la være å kaste dem, men sette alt ut på fortau/gårdplass. Dersom det ikke er fjernet innen kort tid, anmelder man den som eier tingene, slik at de blir nødt å hente dem. Evt kaller man det for skrot og kaster det etter en uke ute.

Skrevet

Har ikke så mye annet å si enn at jeg føler med deg! Huff, for en kjedelig situasjon.. Håper virkelig at det ordner seg for deg. God klem fra meg.

Skrevet

Gå på sosialkontoret og be om hjelp til husleie disse 3 månendene. Forklar situasjonen, de må jo kunne hjelpe deg! Om ikke annet, så for et lån til du får penger? Du må jo ha et sted å bo!!

Skrevet
Det er ikke samfunnet sitt ansvar at du har rotete økonomi og ikke kan styre pengebruken. Det er heller ikke bare bare å få plass på hospits, det er faktisk kamp om å få seg et sted å bo.

I alle dager. Hvorfor trekker du frem situasjonen med tanten din? Det har da ingenting med saken å gjøre. Det er ikke engang noe som tyder på at det er likhetstrekk mellom den historien og dette tilfellet.

Og vet du - det er faktisk samfunnets ansvar å hjelpe dem som ikke har penger til å ta vare på seg selv, enten det er for en kort eller lang tid og uansett om det er selvforskyldt eller ikke. Det er derfor vi har sosial- og trygdekontorer.

Hvorfor er folk så vanvittig nedlatende med en gang noen innrømmer at de har et problem og etterspør råd for å løse dem? Er det slik at alle andre her inne er feilfrie og ikke kunne havnet i en liknende situasjon? Vi aner ikke hva som er bakgrunnen for denne situasjonen, og det kan da virkelig ikke være nødvendig å spekulere i det heller.

Skrevet

Hvor bor du? Kan hjelpe deg med oppbevaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...