Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har en Acer Aspire som jeg kjøpte August 07. Den faller rett og slett ifra hverandre. August 08 hadde jeg den inne på reperasjon, da jeg opplevde at skruer _falt_ ut av maskinen og den slo seg ofte av, i tillegg til at festene som låser skjermen fast til tastaturet når den skulle lukkes, ikke fungerte.

Jeg fikk tilbake laptopen etter en måned og skruene var skrudd igjen, festene fikset og de renset viften. Dette fikk jeg dekket av garantien.

Nå, rett før jul skulle jeg brenne en CD på laptopen(den har cd og dvd-brenner) men oppdager at det ligger en annen CD i maskinen. Denne har da lagt der i et halvt år nesten og glemt av de som reparerte den(kan jeg tenke meg). Jeg tar ut Cden for å begynne å bruke CDrommen og finner ut at den ikke FUNGERER! CDrommen har blitt ødelagt, selv da jeg ikke har brukt den siden før sommeren 08, og jeg ba dem heller aldri om å fikse den. Nå fungerer altså ikke den, flere skruer har falt ut fra under pcen og det er ganske frusterende. I tillegg er høyttalerne blitt ødelagte(de høres sprengt ut, men hallo? er dette mulig? Jeg hører jo ikke på noe sykt med musikk med laptopen...)

Før jul var jeg altså igjen i kontakt med forhandler, som sa at jeg denne gangen måtte ta kontakt direkte med fabrikken. Er dette vanlig? Første gangen jeg skulle få den reparert sende forhandler meg betalt post-/adresselapp så jeg kunne sende denne til verkstedet.

Jeg skjønner ingenting jeg, er helt grønn når det kommer til garantier og reklamasjonsretter. Også er det jo det at man må reklamere innen _rimlig_ tid. Er det for sent nå?

På forhånd takk for hjelpen til dem som kan noe i det hele tatt om dette her:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

jeg har en Acer Aspire som jeg kjøpte August 07. Den faller rett og slett ifra hverandre. August 08 hadde jeg den inne på reperasjon, da jeg opplevde at skruer _falt_ ut av maskinen og den slo seg ofte av, i tillegg til at festene som låser skjermen fast til tastaturet når den skulle lukkes, ikke fungerte.

Jeg fikk tilbake laptopen etter en måned og skruene var skrudd igjen, festene fikset og de renset viften. Dette fikk jeg dekket av garantien.

Nå, rett før jul skulle jeg brenne en CD på laptopen(den har cd og dvd-brenner) men oppdager at det ligger en annen CD i maskinen. Denne har da lagt der i et halvt år nesten og glemt av de som reparerte den(kan jeg tenke meg). Jeg tar ut Cden for å begynne å bruke CDrommen og finner ut at den ikke FUNGERER! CDrommen har blitt ødelagt, selv da jeg ikke har brukt den siden før sommeren 08, og jeg ba dem heller aldri om å fikse den. Nå fungerer altså ikke den, flere skruer har falt ut fra under pcen og det er ganske frusterende. I tillegg er høyttalerne blitt ødelagte(de høres sprengt ut, men hallo? er dette mulig? Jeg hører jo ikke på noe sykt med musikk med laptopen...)

Før jul var jeg altså igjen i kontakt med forhandler, som sa at jeg denne gangen måtte ta kontakt direkte med fabrikken. Er dette vanlig? Første gangen jeg skulle få den reparert sende forhandler meg betalt post-/adresselapp så jeg kunne sende denne til verkstedet.

Jeg skjønner ingenting jeg, er helt grønn når det kommer til garantier og reklamasjonsretter. Også er det jo det at man må reklamere innen _rimlig_ tid. Er det for sent nå?

På forhånd takk for hjelpen til dem som kan noe i det hele tatt om dette her:P

ta med deg kvittering. Butikken kan ike henvise deg til fabrikk,den jobben skal de gjøre. Du har to års garant, så gå med en gang. Jeg har samme maskin. Har du kjøpt den på spaceworld?

Skrevet
ta med deg kvittering. Butikken kan ike henvise deg til fabrikk,den jobben skal de gjøre. Du har to års garant, så gå med en gang. Jeg har samme maskin. Har du kjøpt den på spaceworld?

Mange tusen takk for svar! Jeg kjøpte den på elprice. De bad meg om å ta kontakt med fabrikken de... Gav meg telefonnummer og alt, og derfor er jeg redd for at jeg ikke vil få noe dekket hvis jeg får sende den inn, men men, jeg får ta en telefon til dem og finne ut. Ville bare vite litt på forhånd hva jeg kan kreve, for min erfaring med sånne problemer er at "hvis du ikke vet, så synd for deg".

Skrevet
Du har to års garant, så gå med en gang.

Nei, det er feil. Det er fem års reklamasjonsrett på laptoper. Se forbrukerkjøpsloven. Dessuten er garanti noe helt annet.

Butikken er forpliktet til å ta imot reklamasjonen. De kan ikke be deg sende den til fabrikken. Når det er Elprice og liknende kjeder overrasker det meg ikke at de prøver, de er utrolig sleipe.

Skal skrive mer utfyllende til deg i løpet av dagen trådstarter, har ikke tid akkurat nå. :)

Skrevet

Hei igjen,

Vil råde deg til å ta kontakt med Forbrukerrådet hvis du synes det er ubehagelig å dra til butikken for å krangle, men jeg understreker at du har retten på din side og skal få reklamere på pcen din. Se her for kontaktinfo:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Du kan sende dem en mail og få et skriftlig svar som du kan ta med til butikken.

Ellers bør du ta en titt i forbrukerkjøpsloven og eventuelt ta den med til butikken.

§ 27 sier at du kan reklamere når du oppdager en mangel ved tingen, og det har du gjort her. Iht §§ 28 og 29 skal selger da rette mangelen innen rimelig tid. Det høres ut som om det som skjer med laptopen din nå er en ny feil, og da kan selger forsøke å reparere den to ganger før du har krav på en helt ny.

Loven sier konsekvent at forbrukeren skal kontakte SELGEREN. Du har altså ingen plikt overhodet til selv å kontakte fabrikken. Dette er noe butikken sier for å forsøke å slippe unna ansvaret. Tro meg, det er veldig vanlig, og det behøver du ikke bry deg om. Med en gang noen viser at de vet hvilke rettigheter de har, så kan de ikke gjøre annet enn å følge loven.

Dra tilbake til butikken, ta med deg kvittering fra forrige reparasjon og cden som de glemte å ta ut, og si at du vil ha den reparert med en gang. Det må sies å være innen rimelig tid, du oppdaget det før jul og tok kontakt med dem da, uten å få hjelp. Du er altså ikke for sent ute.

Bare spør hvis du lurer på noe mer. Jeg blir så sint når så store kjeder glatt ignorerer alle lover og regler! Grrr.

Skrevet

Bor du langt unna en av verkstedene? Vet det ligger et i lier. Hvis butikken er kranglete så kan det i tilfeller (om verkstedet er snille) være mye lettere å levere de der enn i butikken.

Skrevet

Vel, før du sender den inn til reparasjon bør du kanskje finne ut om den faktisk MÅ fikses? Hvis dette er en feil du selv er skyld i, må nemlig du betale reparasjonen.

Dette med skruene bør nok dekkes av reklamasjonen, siden du har hatt det problemet før, men jeg synd du bør prøve å finne ut HVORFOR cd-rommen ikke virker.

Min cd-rom sluttet også å virke en gang, og jeg fikk etter råd av expert (der pc-en var kjøpt) sendt den inn til rep. Fikk den tilbake etter en måned, med en regning på 600 kroner. Grunnen til at cd-rommen ikke funket var nemlig min egen feil - iTunes hadde herpa til et eller annet i registeret. Det skjedde på nytt rett etterpå, men denne gangen skjønte jeg jo hva feilen var, og fikk rask fikset det på egenhånd - tok sånn 2 minutter...

Det jeg prøver å si er at du alltid bør få noen med litt peiling til å se på feilen før du sender den inn - ellers kan det bli en dyr affære... ;)

Skrevet

Hei alle sammen og tusen takk for svar! Er utrolig hyggelig å få hjelp av noen som forstår dette her!

Jeg kjøpte laptopen over nett, kan jeg ta den med til en butikk da altså? Hmm, jeg blir skikkelig skuffet over elprice nå, når jeg hører hva loven sier...

Til du som var sist; jeg har ikke brukt CDrommen min siden før reperasjonen, og det var først nå jeg fant den CDen som de hadde glemt i. Etter det har den ikke fungert, ikke bruker jeg Itunes eller noe heller... Jeg bruker laptopen til å skrive, surfe og lagre bilder:/

Er utrolig rart, men nå begynner jeg å bli enda mer redd for at denne laptopen skal gå til hellas med seg. Hver gang jeg skal starte den så kommer det opp en blå side som sier noe sånt som at jeg mangler en driver. Er redd alt skal bare krasje, men skal få samboeren til å ta en titt, selv om han var litt redd for å ødelegge noe selv.

Men da er det altså 5 år reklamasjon på laptoper! Kjempeflott! Skal ta kontakt med fabrikken først tror jeg, bare for å høre med dem om det er de eller elprice som skal ta seg av problemet eller ikke. Og ikke minst høre med forbrukerrådet! de holder jo til borti gata her så kunne nesten gått og banket på:P

Men tusen hjertelig takk for all hjelp!

Nå skal dette fikses!

Skrevet
Til du som var sist; jeg har ikke brukt CDrommen min siden før reperasjonen, og det var først nå jeg fant den CDen som de hadde glemt i. Etter det har den ikke fungert, ikke bruker jeg Itunes eller noe heller... Jeg bruker laptopen til å skrive, surfe og lagre bilder:/

Du trenger ikke bruke cd-rommen for å greie å klusse til noe i pc-en som gjør at den ikke funker altså. Siden det er så mye annet galt med pc-en din er det sikkert like greit å bare få fikset hele greia altså, men hadde det vært kun cd-rommen som ikke funket, burde du virkelig prøvd å finne årsaken på egenhånd først, for det er ganske lett å få cd-rommen til å ikke funke, har jeg lært... ;)

Lykke til uansett...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...